Gå til innhold

Ødelagt Ekstern Harddisk?


Bone

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

..ingen smilefjes her nå nei..

 

 

En smule nervøs for om den eksterne harddisken min er ødelagt. Den funka fint før idag, men så plutselig skulle jeg gå inn på den, og så tok det veldig lang tid før den ville lese og vise frem innholdet, så kom bare halvparten opp.. Prøvde å slå den av -vente litt- for så å slå den på igjen. Windows finner den og lager lyder som den gjør når den finner noe rart, men.. det tar laaang tid før stasjonsikonet kommer opp, og jeg har ikke muligheter til å komme inn på stasjonen; det bare henger seg.

 

Er den gåen? Noen tips?

Den er egentlig helt ny; bare et par uker gammel, eller noe sånn.

 

Er det muligheter for å redde det som er på den?

Det er ekstremt viktig, da ALLE mine personlige filer fra 10-15 år tilbake i tid ligger der.. Eventuelt hvor mye koster det?

 

Har jeg krav på erstatning?

Den ble kjøpt på komplett.no.

 

Kan alt har blitt *slettet* sånn uten videre? (den oppfører seg litt på samme måte som en upartisjonert harddisk..).. Kan ikke forstå at innholdet skal ha blitt fjernet?

 

Har også prøvd den på min bærebare; samme resultat..

 

Trenger all tips/trøst/støtte/hjelp jeg kan få..

 

 

mvh Bone

 

:no::no::no:

 

 

EDIT: På den bærebare fikk jeg også (av og til) opp en feilmelding om at det var et "Inn/Ut -problem" (husker ikke direkte ordrett, men det var det de mente..)

 

EDIT2: Prøvd Norton Disk Doctor; "unable to access drive I:. The Volume does not contain a recognized file system"

Endret av Bone
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kjipt dette. jeg (med flere) har opplevd det samme og har lært: backup av alt relevant på cd/dvd. For min del var det umodent firmware til ekstern hdd som gjorde partisjonstabellen korrupt. (apple har hatt liknende problemer med nyeste osX som førte til sletting av ekstern hdd, firmware til eksterne boksen (oxford chipset) måtte oppgraderes.

 

løsningsforslag:

jeg fikk ut deler av data gjennom easyrecovery pro -> RAW-recovery

i ettertid har jeg sett at det finnes flere gode programmer til dette formål,

jeg vil anbefalle at du sjekker ut:

Acronis RecoveryExpert

http://www.acronis.com/products/recoveryexpert/

Endret av heraldo
Lenke til kommentar

heraldo:

 

Takker så meget, må se om jeg får prøvd dette her.. Mister jeg det jeg har på denne harddisken nå, så mister jeg faktisk store deler av mitt liv.. Jeg har jo samlet på ALT; bilder, skriv, skolesaker, arbeid, personlig.. Samt en BRÅTA med andre ting.. hmz.. Vel, skal ikke trette dere med mine sorger..

 

 

*snufs* ..

 

 

Håper det funker ihvertfall!

Lenke til kommentar

Lag ikke mer surr av filene enn der er:

Tror at du bare skal sende den inn til Komplett, forklare saken og be dem være grei å overføre filene til en ny. Så har dei forhåpentligvis en ekspert.

Det finnes et firma (husker ikke navnet) som gjenopretter hvasomhelst, men de er rådyre. For et par tre år siden skulle de ha 2-3.000 kroner bare for å se om de kunne gjøre noe............ :xmas:

Lenke til kommentar
Lag ikke mer surr av filene enn der er:

Tror at du bare skal sende den inn til Komplett, forklare saken og be dem være grei å overføre filene til en ny. Så har dei forhåpentligvis en ekspert.

Det finnes et firma (husker ikke navnet) som gjenopretter hvasomhelst, men de er rådyre. For et par tre år siden skulle de ha 2-3.000 kroner bare for å se om de kunne gjøre noe............ :xmas:

hmz.. Hva mener du "ikke lag mer surr" !?

 

..lager jeg surr hvis jeg prøver recovery? (trodde ikke den "skrev" noe?!)

Lenke til kommentar

Har prøvd dette en gang, og det dannet seg en hel masse hjelpefiler som ihvertfall ikke JEG skjønnte noe av. Fannt ut at dette var ikke noe for amatører, og måtte gi tapt. MEN de som KAN kjører dette lekende lett selvfølgelig. Det finns et program som heter Partition Magic som "tar" hvasomhelst. Det er bare så idiotisk å drive å øve på den hadisken som har så stor vedi. Det er det jeg mener. ;)

 

EDIT: jeg tror det kunne være IBAS jeg var borti.

 

Edit igjen: Det kan vere noe så enkelt som en ledningsfeil inne i kabinettet. Det var det jeg ikke fikk ut isted. :sleep:

Endret av sveinsel
Lenke til kommentar

Bone: Jeg var ute for noe av det samme og jeg løste det ganske enkelt:

Let rundt på nettet til du finner EasyRecovery Pro. På hjemmesiden deres kan du laste ned en demo som gjør alt utenom å gjenopprette filene. På den disken jeg brukte dette hadde FAT'en forsvunnet. Heldigvis var mesteparten av dataene defragmentert (dette har MYE å si), og jeg fikk (etter å ha kjøpt programmet) reddet mesteparten av dataene. Programmet har problemer med å redde data som er fragmentert.

Jeg hadde aldri prøvd dette før og det gikk som en lek. Demoen fant alt som kunne reddes og fullversjonen ordnet problemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...