Gå til innhold

Bildet forsvinner for MacBook Pro-eiere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg bruker fortsatt min Macbook Pro 2012, men tror jeg må gå vekk fra Mac hvis Apple ikke gjører noe med disse problemene.

 

Og med den siste setningen stakk du hull det du sa om miljøet. Hvor mange bærbare Windows PCer fra 2012 tror du fortsatt er i bruk? 7 år.. Har inntrykk av at Macbooks blir brukt betydelig lenger enn Windows PCer, og det er jo mye bedre for miljøet

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+0918234

Enda ett problem på grunn av at Apple prioriterer å kutte en millimeter eller to fra tykkelsen på en allerede tynn laptop. Her er andre områder der de allerede tatt samme valg:

- Ikke-oppgraderbart integrert RAM siden Macbook Pro 2012.

- Ikke-oppgraderbar integrert SSD siden Macbook Pro 2016 (og brukte spesialkontakter 2012-2015).

- Ekstremt tynt tastatur siden Macbook Pro 2016, som ikke bare mangler tast-følelse men også veldig lett ødelegges av veldig lite støv. Les f.eks. denne, denne eller denne.

- Veldig vanskelig å skifte batteri siden 2012.

 

Dette bør sammenlignes med at de aller fleste PC-laptops har utskiftbar SSD og batteri. I mange (unntatt noen av de aller tynneste) kan man også oppgradere RAM-minnet.

Dette er en katastrofe for reparasjonsmulighetene, gjenbruksverdien og miljøet!

 

Jeg bruker fortsatt min Macbook Pro 2012, men tror jeg må gå vekk fra Mac hvis Apple ikke gjører noe med disse problemene.

 

Apple sier de jobber for bedre miljø osv, men det er bare et salgs triks. De gjør alt de lager så lite reparasjons vennlig som mulig og hyller bruk og kast mentaliteten! Apple er de som startet med dette. Det var først ute med å ikke tilby utskiftbare batterier i mobil telefoner f.eks.

Lenke til kommentar

Og med den siste setningen stakk du hull det du sa om miljøet. Hvor mange bærbare Windows PCer fra 2012 tror du fortsatt er i bruk? 7 år.. Har inntrykk av at Macbooks blir brukt betydelig lenger enn Windows PCer, og det er jo mye bedre for miljøet

 

Det tror jeg ikke. Jeg ville kunne bruke Macbooken enda mye lenger hvis batteri, SSD og RAM kunne skiftes ut.

At PC-laptops skiftes ut fortere er ikke fremst fordi kvaliteten er dårlig og de blir ødelagt, men fordi folk har lyst på en raskere, og det er ikke like stor å kjøpe en ny PC enn en ny Mac.

Jeg kan også tenkte meg at det fylles opp med mindre søppelprogrammer på en gjennomsnittlig Mac enn en PC med Windows, og mange kjøper nok ny maskin fordi systemet oppleves tregt, mens det egentlig ville fungere fint med formatering og nyinstallasjon av Windows.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Bare så synd at jeg liker Mac OS og økosystemet rundt mac/ios så godt. Det sitter langt inne å skulle bytte til pc/android. Vil jo også innebære å bytte fra Logic til Pro Tools, og der er det jo også noen kroner investert.

 

En ting er iallfall sikkert, jeg tør ikke kjøpe noen Mac laptop idag uten Apple Care.

Lenke til kommentar

Bare så synd at jeg liker Mac OS og økosystemet rundt mac/ios så godt. Det sitter langt inne å skulle bytte til pc/android. Vil jo også innebære å bytte fra Logic til Pro Tools, og der er det jo også noen kroner investert.

 

En ting er iallfall sikkert, jeg tør ikke kjøpe noen Mac laptop idag uten Apple Care.

 

Har du av nysgjerrighet prøvd linux? Eksempelvis Fedora har blitt veldig bra synes jeg - kjører det på en macbook pro 2013. litt kortere overgang dit enn til windows.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En ting er iallfall sikkert, jeg tør ikke kjøpe noen Mac laptop idag uten Apple Care.

 

Du har jo fem år reklamasjonsrett på PC'er da. En sak som denne er jo definitivt en reklamasjonssak, da det åpenbart skyldes en feil/svakhet i konstruksjonen som ikke tåler vanlig bruk.

 

Etter fem år er du on your own, men da gjelder heller ikke lenger AppleCare.

 

Jeg skjønner heller ikke helt poenget med AppleCare. Man får da uansett support når man ringer? Og reparasjoner vil jo ofte dekkes av reklamasjonsretten? Uhellsforsikring kan man få billigere gjennom innboforsikringen.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Apple i et nøtteskall.

Skjermkabel er slitasjedel uansett hvor mange løkker, redundante kretsspor og isolasjon den har.
Apple er det eneste selskapet som får seg til å lage skjerm på denne måten. Rent bortsett fra lavoppløselige skjermer til bruk i handlevogner og lign. Det er nivået dette ligger på. Hvis man lurer seg til å tro at det gjør skjermen tynnere, så tar man feil. Flex-ribbon-konnektorer bygger ikke noe mer enn man kan frese ut av bakdekslet, evt. kan man legge dem i bunnen av skjermen.

@potetskrell Skjermen er også sintret fast i ramma på nyere Apple-maskiner, og glasset er lagt helt i hjørnet, fordi skjermen da knuses enklere, og det vanskeliggjør reparasjon.

osv. osv osv.

Alle piler peker i "kjøp ny maskin"-retning.

Apple har _alltid_ problemer. Nå har de det problemet at selv de mest ullne sauene har oppdaget at de selger elendige design til ågerpris. De har problemer med å selge maskinvare.
Man kjøper ikke fra Apple med mindre man er fullstendig uvitende, og det blir stadig færre brukere i det segmentet, fordi folk tenker seg om når prisen er så høy.

Klart, det er jo relativt til hvordan personlig økonomi man har, det er noen som kan ta seg råd til å ha to slike maskiner hvis én kneler, og ellers kan kjøpe ny ofte, selv istedenfor å ha ting inne til reparasjon.

Edit: Acer Swift 7 er forresten tynnest, med sine 8.98mm, (!) bare noen skulle lure på om Apple faktisk fikk resultater av å prøve å være tynne. Macbook pro 15 til sammenligning 15.5mm

Endret av Spetsnaz
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Du har jo fem år reklamasjonsrett på PC'er da. En sak som denne er jo definitivt en reklamasjonssak, da det åpenbart skyldes en feil/svakhet i konstruksjonen som ikke tåler vanlig bruk.

 

Etter fem år er du on your own, men da gjelder heller ikke lenger AppleCare.

 

Jeg skjønner heller ikke helt poenget med AppleCare. Man får da uansett support når man ringer? Og reparasjoner vil jo ofte dekkes av reklamasjonsretten? Uhellsforsikring kan man få billigere gjennom innboforsikringen.

Ja hadde noen runder med Linux for mange år siden, men min erfaring er at det ble for mye plunder og heft. Og Logic X er heller ikke å få til Linux.

Lenke til kommentar

Du har jo fem år reklamasjonsrett på PC'er da. En sak som denne er jo definitivt en reklamasjonssak, da det åpenbart skyldes en feil/svakhet i konstruksjonen som ikke tåler vanlig bruk.

 

Etter fem år er du on your own, men da gjelder heller ikke lenger AppleCare.

 

Jeg skjønner heller ikke helt poenget med AppleCare. Man får da uansett support når man ringer? Og reparasjoner vil jo ofte dekkes av reklamasjonsretten? Uhellsforsikring kan man få billigere gjennom innboforsikringen.

Er det ett poeng å bestille via Eplehuset da som er norsk forhandler? Sånn sett vil man jo ha et norsk butikklokale å fysisk kreve reklamasjon i. Kan de snike seg unna norsk reklamasjonsrett om man handler på Apple.no?

Lenke til kommentar

Apple i et nøtteskall.

 

Skjermkabel er slitasjedel uansett hvor mange løkker, redundante kretsspor og isolasjon den har.

Apple er det eneste selskapet som får seg til å lage skjerm på denne måten. Rent bortsett fra lavoppløselige skjermer til bruk i handlevogner og lign. Det er nivået dette ligger på. Hvis man lurer seg til å tro at det gjør skjermen tynnere, så tar man feil. Flex-ribbon-konnektorer bygger ikke noe mer enn man kan frese ut av bakdekslet, evt. kan man legge dem i bunnen av skjermen.

 

@potetskrell Skjermen er også sintret fast i ramma på nyere Apple-maskiner, og glasset er lagt helt i hjørnet, fordi skjermen da knuses enklere, og det vanskeliggjør reparasjon.

 

osv. osv osv.

 

Alle piler peker i "kjøp ny maskin"-retning.

 

Apple har _alltid_ problemer. Nå har de det problemet at selv de mest ullne sauene har oppdaget at de selger elendige design til ågerpris. De har problemer med å selge maskinvare.

Man kjøper ikke fra Apple med mindre man er fullstendig uvitende, og det blir stadig færre brukere i det segmentet, fordi folk tenker seg om når prisen er så høy.

 

Klart, det er jo relativt til hvordan personlig økonomi man har, det er noen som kan ta seg råd til å ha to slike maskiner hvis én kneler, og ellers kan kjøpe ny ofte, selv istedenfor å ha ting inne til reparasjon.

 

Edit: Acer Swift 7 er forresten tynnest, med sine 8.98mm, (!) bare noen skulle lure på om Apple faktisk fikk resultater av å prøve å være tynne. Macbook pro 15 til sammenligning 15.5mm

Hvordan tjener Apple på at skjermen er vanskelig å reparere? Alle som har dette problemet som er omtalt må jo Apple betale for?

 

Du skriver det samme som dine likemenn har sagt i 10 år nå. Var samme gnålet da jeg kjøpte min første Macbook Air i 2012. Det er fortsatt en helt kurrant pc i dag, slik jeg regner med dagens Macbook er i 2026. Dagens produkter holder lengre enn noensinne, noe også Apple merker på at folk beholder sine iphone 6 i åresvis.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Å lage et produkt som skal vare litt lengre enn garantien er ikke lett! Og det er ikke bare Apple som sliter med dette.

 

Kapitalismen i et nøtteskall.

 

Apple er 110% på nysalg og egne refurbish-salg men gjør mer og mer for å forhindre at gamle maskiner og telefoner kommer tilbake i markedet og forhindrer nysalg og gir Apple et verre rykte for at maskinene ryker.

 

Det kan være helt banale feil på maskinene som enkelt kan fikses, og en kan sånn sett spare miljøet fra belastningen av en ny maskin og håndtering av den gamle, og ikke minst slippe utgiften til ny maskin.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og med den siste setningen stakk du hull det du sa om miljøet. Hvor mange bærbare Windows PCer fra 2012 tror du fortsatt er i bruk? 7 år.. Har inntrykk av at Macbooks blir brukt betydelig lenger enn Windows PCer, og det er jo mye bedre for miljøet

 

Min ASUS u31sd til 5000 fra 2011 er fremdeles i daglig bruk. Har oppgradert mange av mine venner og kjente sine eldre Windows PC'er med SSD og de er gode som nye. Så og si alle jeg kjenner som kjøpte seg Mac under hypen for noen år siden har nå gått tilbake til Windows PC'er. Sier vel sitt.

Endret av LoveAmiga
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...