Gå til innhold

Bildet forsvinner for MacBook Pro-eiere


Anbefalte innlegg

 

Jeg bruker fortsatt min Macbook Pro 2012, men tror jeg må gå vekk fra Mac hvis Apple ikke gjører noe med disse problemene.

 

Og med den siste setningen stakk du hull det du sa om miljøet. Hvor mange bærbare Windows PCer fra 2012 tror du fortsatt er i bruk? 7 år.. Har inntrykk av at Macbooks blir brukt betydelig lenger enn Windows PCer, og det er jo mye bedre for miljøet

Jeg har en fujitsu UH572 fra 2012 som fungerer bedre idag enn den gjorde da, takket være w10 og oppgradering til en SSD. Ditt inntrykk er ren spekulasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og med den siste setningen stakk du hull det du sa om miljøet. Hvor mange bærbare Windows PCer fra 2012 tror du fortsatt er i bruk? 7 år.. Har inntrykk av at Macbooks blir brukt betydelig lenger enn Windows PCer, og det er jo mye bedre for miljøet

 

Har en Lenovo T420s fra 2011 som rusler og går her fortsatt. Den kom med i7 og SSD originalt, og batteriene holder fortsatt i 4-5 timer. Den kosta dog like mye som en Mækk da den var ny.

Endret av frohmage
  • Liker 1
Lenke til kommentar

La oss ikke komme bort fra at hele argumentet om at Macbook faktisk "er" langtidsvarende, viser til noe som var.
Forholdene per dags dato, for ny vs. gammel Macbook er:

  • Mye dyrere deler
  • Mye vanskeligere å få tak i delene
  • Mye dyrere å reparere, Apple bytter kun deler, de delene er få, så en liten ting medfører utbytting av mye.
  • Mye vanskeligere å reparere, noe som medfører lengre ventetid, som for eksempel å sende inn maskinen for å bytte batteri.
  • Kan ikke repareres selv, skulle man få tak i delene altså, altså de-facto død.
  • Laget for å gå istykker, med slitasjedeler i skjerm som medfører død som ikke er til å unngå.
  • Tåler ikke støv, da slutter tastaturene å virke.
  • Ingen utbyttbare oppgraderingsdeler, minne, SSD, batteri, skjerm, som gjør at produktet ikke holder tritt med tiden.
  • Utgående programvare. Kan ikke bytte OS til Linux, samtidig som macOS blir kunstig foreldet, altså sikkerhetsdød/frakoblet produkt
  • Dårligere tastatur. Mindre vandring, elendig taktil opplevelse. Når andre ting har fårbigått den enda mer, hverken er den, eller kommer den til å være et godt skriveverktøy.
  • Drivermangel. Mangler massevis av drivere til utstyr i seneste versjon av macOS,
  • OS på sparebluss. Apple ikke legger mye penger i macOS, eller programmene sine til det. Man kan altså forvente dårligere støtte enn det man fikk tilsvarende fra gammelt av.
  • Færre porter, slik at man ikke kan koble til like mye utstyr.
  • Ingen støtte for LibreBoot. Som faktisk en av de eldre modellene har.
  • Mer miljøfientlig, siden de på side 68 av "miljørapporten" krever all elretur tilsendt seg selv.
  • Edit: Har ikke magsafe.

Mot andre produkter:

  • Tåler ikke fukt, for da slutter enten maskinen å virke, eller så bortfaller garanti. Har dog vært slik lenge.
  • Dårlig elektronisk design, sikringer som ikke beskytter, men snarere forulemper, varmgang. Osv. Ingenting nytt her.
  • Mye tyngre enn lette maskiner. Tyngre enn alle andre konkurrenter. Nær dobbel vekt for pro.
  • Mye tjukkere enn tilsvarende maskiner. Med +50% for pro
  • Tregere, mye på grunn av macOS, men også eldre komponenter.
  • Dyrere, med god margin.
  • Dårligere tastatur.
  • Man må passe på hva som er tilbakekalt, og ta sjansen på at det kan være hva som helst.

Det er en grunn til at Apple selger færre Macbooks nå, nedgang siden 2015, og 2019 føyer seg så absolutt inn i rekken.

Endret av Spetsnaz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helt for jævlig om en slik konstruksjonsvakhet skal få skjermen til å gå i svart, og Apple på toppen ikke anerkjenner feilen. Spesielt kjekt når man har betalt ca 20.000 kr for herligheten.

 

Jeg har brukt svært mye penger på Apple-produkter, og er meget lite fornøyd med utviklingen de siste åra. Det vil si etter at Tim Cook overtok. Nå er det kun en enorm pengemaskin. Dersom det fortsetter slik, bør det slå tilbake på Apple selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

^

 

Det gjør det også, børsprisen og anerkjennelsen stuper. Apple kan ikke lage noe som er bedre, fordi da går lønnsomheten (som er blåst opp til kortsiktig grådighet) ned. Apple anerkjenner ingen verdens ting før de blir tvunget til det, som resultat av hvordan massesøksmål i USA fungerer. Markedsanalystene og PR-avdelingen sitter nok å forfatter en melding som poengterer at dette ikke er et problem for så mange enheter, selvfølgelig uten å nevne at det er et tidsspørsmål med kun ett mulig utfall… De har ekstremt mange bloggere osv. hvis oppgave er å plassere i folks bevissthet at Apple er redelige. Kognitiv dissonans og gruppetilhørighet er kroner i kassen.

 

Når de gang på gang gjør unektelig grådige ting så er det fordi nyskapning, modighet, nyvinning osv. osv. Man ser godt forskjellen på de som ikke blir invitert til presseseansene, og ikke får betalt, for det er to forskjellige verdener det rapporteres fra. Virkeligheten og Apple-universet.

Merk også hvor rundhåndet tek.no er.

 

Apple ønsker seg en verden der de selger et nettbrett til vanvittig pris. iOS over hele fjøla. Ekstremt enkelt å produsere, (uten at de får det til riktignok,) billig, og det er mer bruk-og-kast -mentalitet rundt det enn hva man er vant til fra PC. Samt at Apple også eier og styrer programvaremarkedet, installasjonsmulighetene, og utviklingen. _Uansett_ hvordan du vrir og vrenger er det noe du bare kan kaste etter noen år, med et utall muligheter for at det går istykker først.

 

Det er ingen garanti for at skjermen går i sort, som eneste eller første problem. Noen melder om "stagelight", altså at bakgrunnsbelysningen trøbler i nedre skjermkant. Kantbelysningsproblem altså.

 

Når man river av/skader banene på ribbon-kabelen kan man få fargeforvregninger, tidskodesignal som ikke kommer fram, osv. Dette gjør seg utslag i visuelle forstyrrelser, forvrengte farger, ustabilitet i bildet, osv.

 

Det blir lagt mye tid i operativsystemer som ikke er Windows, myntet på enkel bruk, eksempelvis

https://elementary.io

Endret av Spetsnaz
Lenke til kommentar

Spetsnaz:

Riktig! 

Minner jo om et dårlig kinaprodukt, og så snakker vi om en bærbar til rundt 20 laken. Dersom det går i svart, skjer vel det samme med mitt kundeforhold til Apple.

Har til nå vært meget fornøyd med de mange Apple-produktene jeg har hatt, og de har vart lenge, bank i bordet. Men det er tydelig at kvaliteten mer og mer blir ofret på mammons alter. Steve Jobs må vri seg i graven. Dessuten er de skyhøye prisene med å drive prisene opp for konkurrentene. En mobil til 10-11.000 er Apple alene om. De nye Google Pixel-telefonene er jo også skamdyre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg mener Tim Cooks uttalelser for iPhone sier vel det meste. De la inn programvare for kunstig planlagt foreldelse som senket farten på mobiler slik at folk tenkte de trengte ny. De ble avslørt. For å unngå massesøksmål (som er det eneste Apple bryr seg om) så tilbød de kunder rimelig batteribytte. Om folk kan bytte batteri raskt og billig så går de ikke til langt dyrt søksmål. Og da falt plutselig salget av iPhones en god del og godeste Tim måtte sette ned prognosene.

 

Så det han sier er at når det er enkelt å fikse en feil på produktene deres, så taper de mye penger. Helt utrolig. Altså må Apple lage produktene sine slik at de: Har feil, og: Er vanskelige og dyre å reparere. Ellers så mister de mye salg.

 

Burde være et tankekors for eventuelle kunder før de kjøper. Batteribytte til en rimelig pris får Apple aksjen til å falle mer enn 10% på en dag.

 

Hva om alt ved Apple produkter hadde vært greit og rimelig å fikse? Hvor mye hadde ikke omsetning falt da? Det vil jo si at folk kjøper kvalitetsprodukter ment for å vare, men pga feil, eller planlagt feil, som er vanskelig og veldig dyr å fikse etter design fra Apple sin side, så tvinges folk til å kjøpe nytt mye oftere enn de burde trenge.

 

 

 

Var på Dell sine sider her i dag. Du kan kjøre Dell sitt 40 minutter diagnostiseringsverktøy på PCen din for å oppdage feil. Bare tanken på at Apple skulle lagt sine diagnoseverktøy ut på nettet slik at hvem som helst kunne bruke dem er svært fremmed. Helt annen innstilling til service og reparasjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Jeg bruker fortsatt min Macbook Pro 2012, men tror jeg må gå vekk fra Mac hvis Apple ikke gjører noe med disse problemene.

 

Og med den siste setningen stakk du hull det du sa om miljøet. Hvor mange bærbare Windows PCer fra 2012 tror du fortsatt er i bruk? 7 år.. Har inntrykk av at Macbooks blir brukt betydelig lenger enn Windows PCer, og det er jo mye bedre for miljøet

Gjorde han ikke.

Er jo mange Windows laptoper som lever etter bare 7år i bruk... Og de koster ofte halve prisen. Apple har tapt seg dramatisk siste årene. Gått fra å være ett bra selskap til å være en stor skuffelse.

 

Apple - Pay more, get less.

Jeg har en surface pro 3 og kjøpte den når den først kom ut .. og den fungere enda bra og denne er vell snart 5 år gamel tror eg

 

Problemet med apple er ikke at ting blir fort ødelagt .. men ofte at reparasjonene ikke fikse selveste problemet .. tenk deg som i denne saken her at man bytte ut hele skjermen for 5000 kr ... det er jo garantert at det vil skjer igjen ganske så fort med mindre dem lage en ny type skjerm som dem ikke har gjørt enda .. og det verste er jo at kundene må betaler for reparasjon siden apple tar ikke ansvar for det

  • Liker 2
Lenke til kommentar
 

 

En jeg kjenner har Apple-watch i en av de tidligste modeller (kanskje første modellen) for jeg følger ikke så godt med på utviklingen til Apple. Dårligste samtalekvalitet når jeg blir oppringt fra den klokken hans. Sånn går det når man er early adopter.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...