Gå til innhold

Overvåke bredbåndstilkoblingen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis du bare skal logge konnektivitet til internett, er det enkleste er å bare kjøre en kontinuerlig ping. Og logge resultatet til en txt.fil.
Men det krever noe arbeid i etterkant hvis du vil ha en visuell fremstilling av resultatet. Excel kan f.eks. brukes.

Ellers er iperf eller jperf enkelt og gratis. Det er en server-klient løsning, men regner med at det skal gå greit å bruke en public iperf server.

Lenke til kommentar

Hmm - hvis Wireshark kan brukes til slikt tror jeg du bør fortelle hvordan. Kan være vanskelig å finne ut av. Ref:

"AFAIK Wireshark is not designed for monitoring but for Packet/Protocol analysis."

 

Kjenner ikke noe bestemt verktøy, men ta en titt her: Network Monitoring Software

Hvis du bare skal logge konnektivitet til internett, er det enkleste er å bare kjøre en kontinuerlig ping. Og logge resultatet til en txt.fil.

Men det krever noe arbeid i etterkant hvis du vil ha en visuell fremstilling av resultatet. Excel kan f.eks. brukes.

 

Ellers er iperf eller jperf enkelt og gratis. Det er en server-klient løsning, men regner med at det skal gå greit å bruke en public iperf server.

Etter å ha lest der har jeg klart missforstått hva han ønsket å gjøre :p

Lenke til kommentar

Leter etter software (helst gratis) hvor jeg kan overvåke oppkoblingen til internett. Altså sånn at jeg kan fange opp utkoblinger og få opp en logg over utfall på nettet. Noen tips/anbefalinger?

Si fra hvis du ikke finner noe. Jeg lagde et slikt program for noen år siden. Hvis behov så kan jeg se om jeg kan få det til å fungere igjen.

Lenke til kommentar

Om ikke routeren støtter dette "ut av boksen", har du begrensede muligheter, og det krever nok over snittet nettverkskunnskap for å realisere.

 

1) Du kan eksempelvis benytte en (kraftig nok) miniPC eller SBC til å kjøre en variant av Linux eller BSD i bridge mode (eller som router) for å kjøre opensource-verktøyet ntop for å overvåke nettverksbruk.

 

2) Om du har en moderne Asus eller annen pfSense-kompatibel hjemmerouter, og kjøre pfSense på denne. Du vil ha veldig begrenset diskplass på denne, så opsjon 1 vil nok være den aller beste.

Lenke til kommentar

PRTG, der får du full oversikt. Gratis opptil 100 sensorer. Kjør f.eks opp en ping-sensor mot ISP-en din sin DNS (vil stå i routeren din), en mot Google (8.8.8.8) og en mot CloudFlare (1.2.3.4). Og en mot din egen ruter (antagelig 192.x.x.x). Da har du full oversikt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...