Gå til innhold

Ny stasjonær PC under 10 000 kr


Anbefalte innlegg

Hei, det begynner å bli mye rart med PCen min etterhvert nå, så nå er det på tide å bytte ut PCen :-P

 

Jeg antar at ingenting av det jeg har i dag kan bli med videre (potensielt unntak kanskje PSU?). Ja, utenom harddisker.

 

Jeg fant det jeg skrev om PCen min for mange, mange år siden, kjøpt oktober 2010, så dette er det jeg har i dag:
| Dell U2311H  | Antec Skeleton Midi | Chieftec Nitro BPS-750C 750W | ASUS M4A89GTD PRO/USB3  |AMD Phenom II X4 955 BE | Kingston ValueR. DDR3 1333MHz, 3x2GB, CL9 | MSI GeForce GTX 460 768MB | Creative SoundBlaster X-Fi Fatal1ty | OCZ 120 GB SSD Agility 3  | 2,6 TB HDD av varierte merker | 2 x Samsung DVD-brenner SH-S223L/BEBE | Logitech G110 | Logitech G700 | Logitech G35 | Logitech Z-5500 5.1 |

 

Oppgraderingene som er gjort siden er:

RAM: Crucial DDR3 BallistiX Sport 16GB KIT 16GB kit (8GBx2), Sport,1600MHz, 1.5V, CL9-9-9-24 Juli 2013
Skjermkort: R9 270 2GB fra Juli 2014
Skjerm (lagt til, ikke erstattet): AOC 31,5" LED FreeSync Q3279VWF

Så PCen er basically nesten 10 år gammel, så jeg skjønner jo at det er naturlig at den trenger en oppdatering.

 

Det jeg krever av PCen er ikke så veldig mye (åpenbart, siden jeg fremdeles har dette oppsettet). Jeg vurderer imidlertid å begynne med litt lett videoredigering, og har forstått at dette er svært krevende av PCen, men jeg vet ikke hvor (og om det er mulig å få til budsjettpris; jeg er potensielt åpen for å høyne det, bare tenker at det ikke er noe vits å bruke mer penger enn nødvendig)

Jeg forsøkte å begynne å sette meg inn i dette selv, men fant ut at her var det så mange nye ting; jeg syntes det var vanskelig å forstå hvilket skjermkort jeg skulle kjøpe i 2014 fordi jeg da var utdatert, så jeg var forberedt på at det var best å spørre :)

 

En veldig enkel ting, er at jeg ønsker å redusere oppstartstiden betraktelig... Jeg vet ikke om det er slik at uansett hva du kjøper i dag, så har det lav oppstartstid, men jeg slår av PCen når den ikke brukes, så med dagens nærmere 2 minutt (av og til over 3), er det ganske heftig :-P 

Jeg spiller også litt innimellom når jeg vil slappe av og har tid til det, og kan godt tenke meg å spille noen litt nyere spill enn World of Tanks, men det er ikke viktig for meg å ha de høyeste innstillingene.

 

Er det hensiktsmessig å få en ny systemdisk? Jeg prøvde å lese om M2 og slikt som jeg ikke har peiling på, men jeg klarte ikke helt å bestemme meg for om det var hensiktsmessig, gitt at jeg har SSD allerede, men den begynner jo å bli ganske gammel.

 

Setter veldig pris på god hjelp! Håper jeg allerede har gitt all relevant info, men om ikke er det bare å spørre :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du bestemt deg ryzen eller intel? Siden i3 cpuene er jo ganske gode Intel Core i3-8350K, men ikke til særlig tyng bruk, som mye gaming eller videoredigering. 

 

Så har man ryzen 7 1700 man kan kjøpe brukt, eventuelt intel i7 9700k

 

Samsung 970 EVO 1TB er ikke bortkastet penger, men foreløpig klarer vel ikke alle hovedkort å få full utbytte av PCI-E på alt, men det er

mye bedre en sata.

 

Uansett er ryzen 9 3850x og Radeon VII ikke langt unna.

Men er kanskje litt over ditt behov.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...