Gå til innhold

Nå skal alle husstander ha fått nye strømmålere. De har allerede avverget brann og ulykker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det betyr at kundene kan glede seg over lavere nettleie når kraftselskapene sparer så mye penger...

Nei, vent. Vi lever ikke i den verdenen. Sparte penger kommer aldri kundene til gode.

 

Viktigere med aksjeutbytte!

 

Mange (alle?) kommuner solgte jo strømselskapene sine for å bygge skoler og gamlehjem. De tenkte ikke på at det var et engangsbeløp og inntektene var borte.

 

De fikk mye penger (fordi kommunale strømselskaper var veldig mye verdt), men mangler nå som "potten" er oppbrukt videre inntekter.

 

De nye nettselskapene skal jo ha utbytte og overfører jo ikke penger til kommunene.... Så var det det med enklere drift og nettleie da. Å ja, nye datasystemer er vel unnskyldningen de fleste "kjøper" når de sier de må investere for å drifte nytt utstyr og det må jo dekkes inn over nettleien....... Nettleie opp eller ned...?

 

Uten smarte strømmålere ville vedlikehold og utskifting av datautstyr sannsynligvis vært en del av det ordinære driftsbudsjettet, men med AMS målere så er det prosjekt, innkjøp, opplæring som sannsynligvis blir belastet nettleien utenfor driftsbudsjettet som da kan gå til utbytte i stedet.

 

Markedskrefter i sving. Selve strømmen blir billigere for innbyggerne som følge stordriftsfordeler, men inntektstapet må uansett dekkes inn og med hva?

 

Jo, skatter og andre kommunale avgifter. - Hvem er taperne til syvende og sist?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg hadde med et termisk kamera til en tidligere kollega, kikket rundt i huset og sikringsboksene og avdekket en glødende kobling som kunne ha endt i husbrann. Jeg regner med at når slike kamera blir vanlige i mobiltelefoner (noe nytt må de jo legge til, og et par har det allerede), vil nok mer bli avdekket.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Mange (alle?) kommuner solgte jo strømselskapene sine for å bygge skoler og gamlehjem. De tenkte ikke på at det var et engangsbeløp og inntektene var borte.

Hmm, javel? Kan du nemne eit nettselskap (her er det nettselskapa som sparer pengar) som ikkje er i kommunalt, fylkeskommunalt eller statleg eige?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Det betyr at kundene kan glede seg over lavere nettleie når kraftselskapene sparer så mye penger...

Nei, vent. Vi lever ikke i den verdenen. Sparte penger kommer aldri kundene til gode.

 

Viktigere med aksjeutbytte!

 

Mange (alle?) kommuner solgte jo strømselskapene sine for å bygge skoler og gamlehjem. De tenkte ikke på at det var et engangsbeløp og inntektene var borte.

 

De fikk mye penger (fordi kommunale strømselskaper var veldig mye verdt), men mangler nå som "potten" er oppbrukt videre inntekter.

 

De nye nettselskapene skal jo ha utbytte og overfører jo ikke penger til kommunene.... Så var det det med enklere drift og nettleie da. Å ja, nye datasystemer er vel unnskyldningen de fleste "kjøper" når de sier de må investere for å drifte nytt utstyr og det må jo dekkes inn over nettleien....... Nettleie opp eller ned...?

 

Uten smarte strømmålere ville vedlikehold og utskifting av datautstyr sannsynligvis vært en del av det ordinære driftsbudsjettet, men med AMS målere så er det prosjekt, innkjøp, opplæring som sannsynligvis blir belastet nettleien utenfor driftsbudsjettet som da kan gå til utbytte i stedet.

 

Markedskrefter i sving. Selve strømmen blir billigere for innbyggerne som følge stordriftsfordeler, men inntektstapet må uansett dekkes inn og med hva?

 

Jo, skatter og andre kommunale avgifter. - Hvem er taperne til syvende og sist?

Privatisering skulle jo gi billigere strøm til konsumentene. Var det ikke det som var mantraen?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Og kor mange branner har AMS foråsaka? Inni målaren er det ein kontaktor som kan kutte straumen når nettselskapene vil. Og den kontaktoren er ei brannfelle har eg skjønt. Tida vil vise. Eg tenkjer om det kjem fram mange tilfeller av brann som starta i akkurat den kontaktoren, så blir det brukt mykje ressurser på å skjule det. Har også lese ein artikkel nyleg om at det er forventa auka antall branner i bolighus i 2019. Den artikkelen er publisert av seriøse kilder innen brannvern. Spørsmålet er kvifor er det forventa auka antall branner? Merkelig synest eg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Mange (alle?) kommuner solgte jo strømselskapene sine for å bygge skoler og gamlehjem. De tenkte ikke på at det var et engangsbeløp og inntektene var borte.

Hmm, javel? Kan du nemne eit nettselskap (her er det nettselskapa som sparer pengar) som ikkje er i kommunalt, fylkeskommunalt eller statleg eige?

Vel - på den ene siden så selges det vel litt mindre strøm når et hus har brent ned. Så ikke bare nettselskaper blir berørt?

På den andre siden: En husbrann øker vel alltids BNP en del...

Lenke til kommentar

Privatisering skulle jo gi billigere strøm til konsumentene. Var det ikke det som var mantraen?

Eg kjenner ikkje til at eit einaste nettselskap har vorte privatisert. Sidan NVE set strenge reglar for kor mykje dei får lov til å dele ut i utbyte til eigarane, er dei ikkje veldig interessante å eige for private. Då kan dei like godt ha pengane i banken, ha dei likvide og få renter på dei.

 

Det er tre ledd i denne kjeden. Straumprodusentane produserer straumen. Dei er for det meste i offentleg eige. Private har ikkje lov til å eige store vasskraftverk, berre små kraftverk og andre typar kraftverk.

 

Nettselskapa, som sparar pengar på AMS, eig linjene som transporterer straumen frå kraftverka til kundane. Dei er sovidt eg veit i offentleg eige alle saman, men eg kan ta feil. Eg trur ikkje det er eit krav i lova at dei må vere det, men eg ser ikkje korleis dei kan vere interessante for private å eige. Mykje låst kapital, låg forteneste, mange plikter og høg risiko.

 

Mellom dei to er straumleverandørane. Dei kjøper kraft frå kraftprodusentane og sel vidare til kundar. Mange straumleverandørar er private. Her står du fritt til å velje leverandør sjølv. Du kan kjøpe frå ein privat leverandør, som Otovo, eller ein offentleg, til dømes Fjordkraft. Her er konkurransen hard, og det kan vere mykje pengar å spare på å velje rett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Hmm, javel? Kan du nemne eit nettselskap (her er det nettselskapa som sparer pengar) som ikkje er i kommunalt, fylkeskommunalt eller statleg eige?

Det stemmer jo - mange kommuner solgte seg ut av strøm/nettselskapene på 2000 tallet.

 

Vi var mange som ikke synes det var fornuftig.

Det er ikkje privatisering om ein kommune sel til ein annan kommune eller til staten. Eg ba om døme på eit nettselskap som ikkje er i kommunalt, fylkeskommunalt eller statleg eige.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ikkje privatisering om ein kommune sel til ein annan kommune eller til staten. Eg ba om døme på eit nettselskap som ikkje er i kommunalt, fylkeskommunalt eller statleg eige.

 

Var vel ikke det som var poenget til OAE heller. Forsto det som at han mente kommunene tenkte kortsiktig - raske penger liksom.

 

Men siden jeg har deg på "tråden" - Sturle - hva synes du om dette:

 

https://www.nettavisen.no/na24/dansker-far-betalt-for-a-bruke-strom-norge-fortsatt-rekordhoye-strompriser/3423575059.html

 

Var ikke dette en av fordelene vi skulle nyte godt av - billig strøm fra Danmark f.eks.? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er saker som dette som gjør at jeg synes de som kjemper for å få velge bort AMS bør gå ut og høylytt erklære at de er villig til å betale mer for strømmen.

 

At noen få kunder skal ha unntak vil være en vesentlig økonomisk byrde for nettselskapene. Da er det rimelig at de betaler mer. Men jeg opplever det slik at de vil beholde manuelle målerene men beholde de gamle prisene.

 

En annen grunn til at de bør betale høyere priser, er at hvis vi får timesfakturering så vil de som ha manuelle målere kunne kjøre på full guffe de dagene/timene strømmen er dyrere, mens vi andre må betale det strømmen faktisk koster. Hvis hele overgangen var frivillig så vil naturligvis de som ikke vil bry seg om variasjon i strømpris være de som velge bort AMS, akkurat slik som at de som bruker veldig mye vann ikke vil være de første som velger å installere vannmåler.

Lenke til kommentar

Var ikke dette en av fordelene vi skulle nyte godt av - billig strøm fra Danmark f.eks.? 

 

Eh, vi gjør jo det? I det korte løp så vil du ikke få lavere spotpris nei. Men Norge som helhet får jo det.

 

I det lange løp er det god mulighet for lavere spotpriser og, hvis vi når grensen for hva vi er i stand til å regulere med vannkraftverkene. Men så lenge vi har den reguleringsmuligheten er det jo mest rasjonelt å bruke den. Jeg mener - hva vil du helst ha, jevnt lavere priser, eller at du må huske å lade elbilen den dagen strømmen er billigere?

 

Fordelen med AMS er størst når det gjelder å utnytte prisvariasjoner i løpet av døgnet. Det kan du lett styre med enkel hjemmautomasjon. Nå er heller ikke disse forskjellene så store her til lands, men de kan bli større hvis forbruket vårt går opp (nå som alle elbilene kommer). Da kan vi bruke prisregulering for å jevne ut forbruket istedenfor å bruke masse penger på å oppgradere strømnettet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Hmm, javel? Kan du nemne eit nettselskap (her er det nettselskapa som sparer pengar) som ikkje er i kommunalt, fylkeskommunalt eller statleg eige?

Det stemmer jo - mange kommuner solgte seg ut av strøm/nettselskapene på 2000 tallet.

 

Vi var mange som ikke synes det var fornuftig.

Det er ikkje privatisering om ein kommune sel til ein annan kommune eller til staten. Eg ba om døme på eit nettselskap som ikkje er i kommunalt, fylkeskommunalt eller statleg eige.

Her står det litt mer om temaet:

https://energifaktanorge.no/om-energisektoren/eierskap-i-kraftsektoren/

Lenke til kommentar

Eh, vi gjør jo det? I det korte løp så vil du ikke få lavere spotpris nei. Men Norge som helhet får jo det.

 

I det lange løp er det god mulighet for lavere spotpriser og, hvis vi når grensen for hva vi er i stand til å regulere med vannkraftverkene. Men så lenge vi har den reguleringsmuligheten er det jo mest rasjonelt å bruke den. Jeg mener - hva vil du helst ha, jevnt lavere priser, eller at du må huske å lade elbilen den dagen strømmen er billigere?

 

Fordelen med AMS er størst når det gjelder å utnytte prisvariasjoner i løpet av døgnet. Det kan du lett styre med enkel hjemmautomasjon. Nå er heller ikke disse forskjellene så store her til lands, men de kan bli større hvis forbruket vårt går opp (nå som alle elbilene kommer). Da kan vi bruke prisregulering for å jevne ut forbruket istedenfor å bruke masse penger på å oppgradere strømnettet.

 

Men det ser ikke ut til at vi får jevnere lavere priser - heller jevnere høyere priser.....

 

Er vel ikke så uventet at man er negativ til dette, vi forbrukere er absolutt ikke i fokus her - det er blitt butikk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det betyr at kundene kan glede seg over lavere nettleie når kraftselskapene sparer så mye penger...

Nei, vent. Vi lever ikke i den verdenen. Sparte penger kommer aldri kundene til gode.

 

De som ikke vil ha de nye "smart"målerene, men leser av  og sender inn strømforbuket selv ( og ser riktig regnet ut faktura automatisk og samtidig ) skal nå altså "betale 2000,- ekstra i året for "fordyrelsen". (Hvilken fordyrelse?)

Da skulle man tro at  kunder som går med på innstallering av de nye målerene ( 10 milliarder i totalkostnad for husstandene ) ville få redusert nett/strøm-leie med 2000,- ?   Men nei, nå har det nettopp kommet varsel om et påslag på 300,- i året for ekstrautgifter for alle husstander. 

 

 

" – Regimet for handel med kvoter strammes til. Det har vært for mange klimakvoter i omløp fordi strømforbruket i industrien gikk ned etter finanskrisen, og det har senket prisen. Nå har EU fjernet en del kvoter, og da går prisene opp....

...dette drar i husholdningsbudsjettene. Økningen i strømpris det siste året kan fort tilsvare et prosentpoeng ekstra i rente på et huslån, eller 10.000 kroner i økte husholdningsutgifter..."

https://e24.no/energi/stroem/dyreste-julestroem-paa-aatte-aar/24530627

 

 

 

 

En god oppsummering av politikeres strøm-ovegrep:

 

https://www.derimot.no/odd-handegard-sammenhengene-i-kraftpolitikken/#comment-5295

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...