Gå til innhold

Dårligst punktlighet for tog på mange år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er en grunn til at flere velger andre fremkomstmidler fremfor tog da man er avhengig av å komme frem i tide. Folk flest er ikke opptatt av miljøet dersom de kommer for sent til avtaler etc.. Jeg selv kan fint ta tog til jobb, men erfaringsmessig kommer jeg for seint på jobb to av ti ganger og det er uholdbart. Andre nasjoner med langt større togtrafikk klarer fint å holde tiden så dette er en skam NSB/BaneNOR har hatt hengende lenge over seg, men ikke evner å fikse.

 

Forøvrig lurer jeg på hva som definerer punktlighet: er det fra endestasjon til endestasjon, er det avvik pr stopp, eller er det avlyste avganger? Er et tog forsinket når det ankommer for seint, men drar i tide?

Og når er et tog egentlig forsinket? Jeg kan leve med 1-2 minutter, men ikke 10, for eksempel..

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Hva å ha artikkeler om noe annet?

 

https://www.norwegian.no/tilbud/nyttar/

Norwegian lokker med flyreiser til 299 og 499 kr men det er uten flyseteavgifter inkludert i prisen.

Syns det er like idiotisk. Når fly sier de er billige men den faktiske utgiften er den kostnaden blir.

Synd det er veldig frusterende å ta tog fra oslo til moss\stavanger er dyrere en å fly.

 

Særlig når prisene er høy og tilbudet dårlig. Ikke særlig miljøvennlig, men positiv med tog er lettere å snike.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

"Tog som ble innstilt i fjor, tas ikke med i statistikken."

 

Og med det er statistikken null verdt.

 

2q9wod.jpg

 

:wee:

 

Når det gjelder innstillinger snakker man om regularitet. Info fra Bane Nor:

 

Et tog regnes som i rute dersom det ankommer endestasjonen innenfor en margin på tre minutter og 59 sekunder. For langdistansetog er denne marginen fem minutter og 59 sekunder. Målsettingen for persontog er at 90% av togene skal nå endestasjonen i rute, mens målet for Flytoget er 95%.

 

Med regularitet menes det antall tog som blir kjørt som planlagt i rutetabellene. Tog som lang tid i forveien er planlagt innstilt som følge av sporarbeider, tas ikke med.

 

https://www.banenor.no/Nyheter/Pressemeldinger/Togenes-punktlighet-og-regularitet/

Endret av :utakt
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

2q9wod.jpg

 

:wee:

 

Når det gjelder innstillinger snakker man om regularitet. Info fra Bane Nor:

 

Et tog regnes som i rute dersom det ankommer endestasjonen innenfor en margin på tre minutter og 59 sekunder. For langdistansetog er denne marginen fem minutter og 59 sekunder. Målsettingen for persontog er at 90% av togene skal nå endestasjonen i rute, mens målet for Flytoget er 95%.

 

Med regularitet menes det antall tog som blir kjørt som planlagt i rutetabellene. Tog som lang tid i forveien er planlagt innstilt som følge av sporarbeider, tas ikke med.

 

https://www.banenor.no/Nyheter/Pressemeldinger/Togenes-punktlighet-og-regularitet/

Hehe, ja...

 

Dog er det interessant å se de har målsetting om 90% av togene i rute. Det er hårreisende dårlig og langt under snittet for andre transportmetoder. 90% er rett og slett ufattelig dårlig. Jeg husker en gang man var i harnisk fordi et lokalt fergesamband var upålitelig. Det viste seg at de var i rute 99.8% av tiden, men selv det var for dårlig for folk.

 

I Europa har jeg tatt tog der transfertid mellom to tog har vært på 3 minutter. Norge er latterlig dårlige på tog.

Lenke til kommentar

Og likevel er man livredd for å få inn profesjonelle utenlandske jernbaneselskap?

 

https://verdenogvi.blogspot.com/2014/12/jernbanedrift.html

 

Det har gjentatte ganger vist seg at tjenester som utføres av private blir vesentlig bedre fulgt opp og kontrollert av offentlige myndigheter enn da det offentlige selv drev virksomheten. Det viser seg på alle områder; bare konkurranse gir høyere kvalitet, lavere priser og bedre service.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vel et tog som er innstilt kan ikke være forsinket, det er jeg enig i. Men et tog som er innstilt har jo en nettoeffekt på meg som togbruker. Om 07.00 avgangen er innstilt og jeg må reise med 08.00 avgangen så blir jo resultatet at det kommer jeg en time for sent til mine avtaler. Så når man snakker om regularitet på avganger så må man også se dette fra kundenes ståsted. 

 

Ok så når de klarer 70 % så er ikke innstilte tog tatt med. Hva er årsaken til det mon tro? For brukerne spiller det jo ingen rolle HVA som er årsaken til forsinkelser, det er selve forsinkelsen eller innstillingen av en avgang som er problemet. Det kunstige skillet mellom NSB og Bane Nor er jo også noe som er fullstendig likegyldig for reisende som står i timesvis og venter på neste tog. Om skylden ligger hos NSB eller Bane betyr ingenting for brukerne. Det blir ikke mindre problematisk å komme for sent på jobb, om det er Bane Nor som er skyld i forsinkelsen. 

Hvordan ville statistikken sett ut om også innstilte tog var tatt med?
Ville 70% blitt til 60% eller kanskje ennå verre?

I mange tiår har politikerne snakket seg varme om økt bruk av tog, minder bilbruk mer bruk av kollektivtransport. Om flere skal reise med feks tog så må jo togene gå til planlagt tid, og de må komme frem til planlagt tid. At togene kun er i rute 7 av 10 ganger er jo veldig ille, men hvor galt er egentlig totalen om en også tar med innstilte tog? Det er jo totalbildet som vil være avgjørende for folk om de velger å fortsette som togpendlere eller om de velger å heller kjøre bil.

Endret av bojangles
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Og likevel er man livredd for å få inn profesjonelle utenlandske jernbaneselskap?

 

https://verdenogvi.blogspot.com/2014/12/jernbanedrift.html

 

Det har gjentatte ganger vist seg at tjenester som utføres av private blir vesentlig bedre fulgt opp og kontrollert av offentlige myndigheter enn da det offentlige selv drev virksomheten. Det viser seg på alle områder; bare konkurranse gir høyere kvalitet, lavere priser og bedre service.

 

Nå finner jeg ikke statistikk som underbygger det, men jeg vet jeg har sett det tidligere. Togselskapene (NSB & co) har "skylden" for ca 25 % av forsinkelsene. Resten skyldes trøbbel med signaler og spor.

 

Ingen tog kan kjøre når infrastrukturen ikke virker. 

 

Å bytte ut et togselskap med et annet (NSB -> Go Ahead på Sørlandsbanen) kan jo ha en liten effekt (det er vel ingen som tror at Go Ahead kommer til å levere feilfritt de heller, ref. omdømmet deres i UK), men så lenge infrastrukturen er som den er så har jeg ikke mye tro på privatisering av tog.

 

Men, Go Ahead, prove me wrong. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå finner jeg ikke statistikk som underbygger det, men jeg vet jeg har sett det tidligere. Togselskapene (NSB & co) har "skylden" for ca 25 % av forsinkelsene. Resten skyldes trøbbel med signaler og spor.

 

Ingen tog kan kjøre når infrastrukturen ikke virker. 

 

Å bytte ut et togselskap med et annet (NSB -> Go Ahead på Sørlandsbanen) kan jo ha en liten effekt (det er vel ingen som tror at Go Ahead kommer til å levere feilfritt de heller, ref. omdømmet deres i UK), men så lenge infrastrukturen er som den er så har jeg ikke mye tro på privatisering av tog.

 

Men, Go Ahead, prove me wrong. 

 

Uten vanskelighet: 

Jernbanen i England var som en parodi på offentlig monopoldrift, slitte og skitne vogner, likegyldige ansatte og rutetider som var en vits. Dette ble fullstendig endret med konkurransen; nå er togene i rute, vognene er nye og rene, de ansatte er hyggelige og servicevennlige og tingene fungerer.

 

 

 

.....

Endret av Per Magus
Lenke til kommentar

Du linker til din egen blogg som kilde?  :wee: Da jeg skrev "Go Ahead" var det for øvrig ikke en oppfordring til deg, men til britene som skal kjøre på Sørlandsbanen fremover. De heter også "Go Ahead". Litt mislykket spøk det der.

 

Britiske kilder maler ikke et så rosenrødt bilde av situasjonen. Dette var blant det første jeg fant:

 

The majority of commuters believe their journeys do not represent good value for money and are dissatisfied with the way delays are handled, according to a survey released today.

 

https://www.independent.co.uk/travel/news-and-advice/uk-rail-travel-latest-commuters-trains-value-for-money-not-good-national-rail-passenger-survey-a8185451.html

 

Men, jeg skal ikke forhåndsdømme noen. Blir det bra - flott! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du linker til din egen blogg som kilde?

 

Ja, der er det summert opp mange konkrete erfaringer fra offentlig kontra privat virksomhet. Men om du ønsker å gå helt tilbake til mine kilder, kan du for eksempel se på VG om hva som skjedde under tsunamikatastrofen for noen år siden, da satte UD sammen en gruppe på førtiåtte personer som brukte to uker på å finne ut at det var nesten ti tusen nordmenn som hadde forsvunnet; redaksjonen i VG mente dette ikke kunne stemme og fire journalister brukte en dag på å finne ut at det riktige tallet var femti.

 

Ikke all offentlig virksomhet fungerer fullt så dårlig, men dessverre, det er vanligvis ikke særlig bra. Så når det private overtar en funksjon så blir det rom både for lavere pris, bedre kvalitet, høyere lønn til de ansatte og fortjeneste til eierne.

#############

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Og likevel er man livredd for å få inn profesjonelle utenlandske jernbaneselskap?

 

https://verdenogvi.blogspot.com/2014/12/jernbanedrift.html

 

Det har gjentatte ganger vist seg at tjenester som utføres av private blir vesentlig bedre fulgt opp og kontrollert av offentlige myndigheter enn da det offentlige selv drev virksomheten. Det viser seg på alle områder; bare konkurranse gir høyere kvalitet, lavere priser og bedre service.

 

Nå finner jeg ikke statistikk som underbygger det, men jeg vet jeg har sett det tidligere. Togselskapene (NSB & co) har "skylden" for ca 25 % av forsinkelsene. Resten skyldes trøbbel med signaler og spor.

 

Ingen tog kan kjøre når infrastrukturen ikke virker. 

 

Å bytte ut et togselskap med et annet (NSB -> Go Ahead på Sørlandsbanen) kan jo ha en liten effekt (det er vel ingen som tror at Go Ahead kommer til å levere feilfritt de heller, ref. omdømmet deres i UK), men så lenge infrastrukturen er som den er så har jeg ikke mye tro på privatisering av tog.

 

Men, Go Ahead, prove me wrong. 

Siste interninfo i NSB er at ca 10% av forsinkelsene skyldes forhold hos oss, men at 6% av disse igjen er relatert til av og påstigning. Bane Nor er ansvarlig for de resterende 90%.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

2q9wod.jpg

 

:wee:

 

Når det gjelder innstillinger snakker man om regularitet. Info fra Bane Nor:

 

Et tog regnes som i rute dersom det ankommer endestasjonen innenfor en margin på tre minutter og 59 sekunder. For langdistansetog er denne marginen fem minutter og 59 sekunder. Målsettingen for persontog er at 90% av togene skal nå endestasjonen i rute, mens målet for Flytoget er 95%.

 

Med regularitet menes det antall tog som blir kjørt som planlagt i rutetabellene. Tog som lang tid i forveien er planlagt innstilt som følge av sporarbeider, tas ikke med.

 

https://www.banenor.no/Nyheter/Pressemeldinger/Togenes-punktlighet-og-regularitet/

Hehe, ja...

 

Dog er det interessant å se de har målsetting om 90% av togene i rute. Det er hårreisende dårlig og langt under snittet for andre transportmetoder. 90% er rett og slett ufattelig dårlig. Jeg husker en gang man var i harnisk fordi et lokalt fergesamband var upålitelig. Det viste seg at de var i rute 99.8% av tiden, men selv det var for dårlig for folk.

 

I Europa har jeg tatt tog der transfertid mellom to tog har vært på 3 minutter. Norge er latterlig dårlige på tog.

Norge er sammen med Sveits jernbaneenerene i Europa. Vi har den høyeste regulariteten og samtidig færrest forsinkelser. 88,7 på landsbasis er selvsagt ikke bra, men et godt stykke over Tysklands 76% (ikke medregnet gods), og foran Frankrikes 86% (ikke medregnet gods). Sverige hadde i snitt 66% av sine tog i rute mellom 2008 og 2015.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Norge er sammen med Sveits jernbaneenerene i Europa. Vi har den høyeste regulariteten og samtidig færrest forsinkelser. 88,7 på landsbasis er selvsagt ikke bra, men et godt stykke over Tysklands 76% (ikke medregnet gods), og foran Frankrikes 86% (ikke medregnet gods). Sverige hadde i snitt 66% av sine tog i rute mellom 2008 og 2015.

Vet du om de regner på samme måte som her i Norge?

Lenke til kommentar

Det er interessant å se ekstremvær flagges opp som viktig årsak til forsinkelser, men kan ikke huske hvilke det måtte ha vært i Østfold der regulariteten var den verste. Var det tsunamien i Ørje? Eller var det jordskjelvet i Halden? Eller kanskje det noe mindre omtalte vulkanutbruddet i Moss? tilsvarende naturkatastrofer på Vestfoldbanen og Drammenbanen sliter jeg også med å komme på, for som pendler her har jeg opplevd mange forsinkelser også i året som gikk.

 

Jeg har også brukt mye tog i Japan som virkelig har slike naturkatastrofer som nevnt over, men med unntaket av Hanshin-jordskjelvet da skinnegangen ble revet tvers av, var forsinkelser så sjeldne at det ble store oppslag i nasjonale medier når det skjedde. Det var tyfon sist jeg var der, men jeg ble ikke forsinket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...