Gå til innhold

Beste TV-type for film?


Anbefalte innlegg

Jeg har vært innom to projektorer nå. Men ikke helt fornøyd med dem. Oppsett er slitsomt, blir aldri helt tilfreds, og har vært problemer med regnbueeffekt og sortnivå. Tenker en TV kan være enklere. Men hvilken type går jeg for? Researchen jeg har gjort sier OLED, men er den veldig lyssvak? Det er film jeg er interessert i, og vil se film i mørkt rom. Hvor stort problem er dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Optoma HD27, synes bildet var bra for prisen, MEN ekstremt mange regnbuer, og det går jo ikke...

Nå har jeg testvinneren Epson TW-5650, den har ikke regnbueproblemer. Den bråker derimot en del og hovedproblemet er at leiligheten min er liten, så den må nesten stå ved siden av meg (lyddempende hodetelefoner kan løse det problemet kanskje, dog litt praktisk hvis gjester er innom). Synes egentlig bildet er ganske bra, slipper regnbueeffekten, men hadde forventet enda mer. Hvordan lærer man seg om kalibrering? Jeg kan ikke noe om det. Vil se hvor bra bilde jeg kan få ut av projektoren før jeg eventuelt selger den.

Lenke til kommentar

Optoma HD27, synes bildet var bra for prisen, MEN ekstremt mange regnbuer, og det går jo ikke...

Nå har jeg testvinneren Epson TW-5650, den har ikke regnbueproblemer. Den bråker derimot en del og hovedproblemet er at leiligheten min er liten, så den må nesten stå ved siden av meg (lyddempende hodetelefoner kan løse det problemet kanskje, dog litt praktisk hvis gjester er innom). Synes egentlig bildet er ganske bra, slipper regnbueeffekten, men hadde forventet enda mer. Hvordan lærer man seg om kalibrering? Jeg kan ikke noe om det. Vil se hvor bra bilde jeg kan få ut av projektoren før jeg eventuelt selger den.

 

Nå har du jo prøvd 2 projektorer i det lavere segmentet. Disse klarer ikke å gi godt bilde for film i et mørkt rom. Enig med deg at støy er en dealbreaker.

 

Hvis du går opp en klasse eller to blir det en helt annen verden - både med bildekvalitet, sortnivå/kontrast og støy.

 

Jeg er selv på leiting etter en erstatter til min snart 10 år gamle "billig" Epson lcd. For tiden kjører komplett tilbud på Epson EH-TW7300:

 

https://www.komplett.no/product/897731/tv-lyd-bilde/projektorer/projektorer/epson-3d-lcd-projektor-eh-tw7300#

 

Lurer veldig på å slå til på denne, leser veldig mye bra om den - i forhold til prisen.

 

Her er en test:

 

https://www.tek.no/artikler/samletest-projektorer-til-under-25-000-kroner/438693

 

 

Den er altså knall med tanke på bilde og støy. Men den har klare begrensninger med 4k og hdr.

 

Hvilken type lerret har du? Størrelse på rom?

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar

Ja, jeg skulle kanskje ha gått opp en prisklasse når jeg først kjøpte, men tenkte i utgangspunktet 10 000 var maks (betalte 7000 på salg). Vet ikke hvor lett det er å selge den heller, gikk greit sist, men man taper jo stort sett alltid på videresalg. 

Lerretet er et Optoma-lerret som fulgte med Optoma-projektoren, kostet rundt 1600 kr i butikken, går i hvert fall med 100 tommers bilde på det. Optoma-projektoren ga større bilde enn Epson, men det hadde jeg lest på forhånd. 

Rommet er sånn at tre meter er maks avstand jeg kan få til, og da vil projektoren være ved siden av senga, der jeg skal se film fra. Kunne fått lenger avstand ved å endevende rommet og innredningen fullstendig, men blir vanskelig. 

Bråker dyrere modeller generelt mindre? Optoma var litt mer stille enn Epson.

Tenker også at bilde mye er en smakssak og handler om mer enn lysstyrke og slikt, men det er vanskelig å vite før man har prøvd den hjemme. Likte Optomaens bilde, men regnbuene gjorde den umulig å beholde. 

Lenke til kommentar

Ja, jeg skulle kanskje ha gått opp en prisklasse når jeg først kjøpte, men tenkte i utgangspunktet 10 000 var maks (betalte 7000 på salg). Vet ikke hvor lett det er å selge den heller, gikk greit sist, men man taper jo stort sett alltid på videresalg. 

Lerretet er et Optoma-lerret som fulgte med Optoma-projektoren, kostet rundt 1600 kr i butikken, går i hvert fall med 100 tommers bilde på det. Optoma-projektoren ga større bilde enn Epson, men det hadde jeg lest på forhånd. 

Rommet er sånn at tre meter er maks avstand jeg kan få til, og da vil projektoren være ved siden av senga, der jeg skal se film fra. Kunne fått lenger avstand ved å endevende rommet og innredningen fullstendig, men blir vanskelig. 

Bråker dyrere modeller generelt mindre? Optoma var litt mer stille enn Epson.

Tenker også at bilde mye er en smakssak og handler om mer enn lysstyrke og slikt, men det er vanskelig å vite før man har prøvd den hjemme. Likte Optomaens bilde, men regnbuene gjorde den umulig å beholde. 

 

Epson projektorer over den billigste klassen pleier å være veldig stille i "Cinema" modus, halv styrke på lampa. Min er ikke hørbar på denne innstillingen (og blir brukt i 99% av tiden) og ganske lav lyd på full guffe. Regner med det samme på den jeg linket til. Dette er ved takmontasje - rett over sitteposisjon. Man kan lage seg en liten kasse å montere projektoren i taket, som kan dempe støy veldig. Passe på lufting og slikt.

 

Et grått lerret hjelper en god del på opplevd kontrast og sortnivå for lcd projektorer. Jeg bruker et Dynagrey Dreamscreen lerret.

Lenke til kommentar

Så det blir ikke like bra med hvitt lerret? Mye å sette seg inn i! 

Men gjør ikke økomodus at bildet blir svakere? Har ennå ikke funnet økomodus på den jeg har nå, men sikkert ikke så vanskelig å finne. 

Når du monterer i taket, da bruker du keystone eller lens shift? Blir ikke bildet veldig forvrengt da?

Jeg er ikke kjempegod på bygging, men har en venn som kan med sånne ting som kanskje kan hjelpe til. 

Og finnes det kalibreringsguider for kjente modeller? Det kommer selvsagt an på hva man foretrekker personlig da.

Lenke til kommentar

Så det blir ikke like bra med hvitt lerret? Mye å sette seg inn i! 

Men gjør ikke økomodus at bildet blir svakere? Har ennå ikke funnet økomodus på den jeg har nå, men sikkert ikke så vanskelig å finne. 

Når du monterer i taket, da bruker du keystone eller lens shift? Blir ikke bildet veldig forvrengt da?

Jeg er ikke kjempegod på bygging, men har en venn som kan med sånne ting som kanskje kan hjelpe til. 

Og finnes det kalibreringsguider for kjente modeller? Det kommer selvsagt an på hva man foretrekker personlig da.

 

Hehe, ja du må utforske de forskjellige modusene - mine heter vel noe slikt som Dynamic, Natural, Cinema - og Cinema Black 1og Cinema Black 2 - hvor de 2 siste er øko modus. Og gir lydløs gange og mye bedre sortnivå - de er samtidig nok lyssterke til å gi bilde med bra trykk på et grått lerret i et mørkt rom.

 

Din proj er jo ganske lyssterk så burde gi bra bilde med punch på redusert lampesetting.

 

Keystone er fyfy - ikke bruk, lensshift er ok.

 

Etter det jeg har lest og erfart så er Epson projektorer bra nok ut av esken, slik at man ikke trenger å kalibrere. For oss som er fornøyde med 95%. Eventuelt google litt om din proj for anbefalte innstillinger utover modus.

Lenke til kommentar

Jeg har vært innom to projektorer nå. Men ikke helt fornøyd med dem. Oppsett er slitsomt, blir aldri helt tilfreds, og har vært problemer med regnbueeffekt og sortnivå. Tenker en TV kan være enklere. Men hvilken type går jeg for? Researchen jeg har gjort sier OLED, men er den veldig lyssvak? Det er film jeg er interessert i, og vil se film i mørkt rom. Hvor stort problem er dette?

Oled gir 8.3 millioner pixel kontroll mot en lcd tv med noen få zoner.

Lenke til kommentar

Takk. Ja, merkelig disse modusene var så vanskelig å finne:) Men ordner seg nok. Nå planlegger jeg også å se en del innhold som ikke er av verdens beste kvalitet.

Men hvis man skal unngå keystone må man vel ha projektoren ganske rett på? Lensshiften lar ikke bildet bevege seg voldsomt i hvert fall.

Er det virkelig så stor forskjell på den projektoren du linket til og den jeg har? Nesten fristet til å oppgradere. 

 

 

Hehe, ja du må utforske de forskjellige modusene - mine heter vel noe slikt som Dynamic, Natural, Cinema - og Cinema Black 1og Cinema Black 2 - hvor de 2 siste er øko modus. Og gir lydløs gange og mye bedre sortnivå - de er samtidig nok lyssterke til å gi bilde med bra trykk på et grått lerret i et mørkt rom.

 

Din proj er jo ganske lyssterk så burde gi bra bilde med punch på redusert lampesetting.

 

Keystone er fyfy - ikke bruk, lensshift er ok.

 

Etter det jeg har lest og erfart så er Epson projektorer bra nok ut av esken, slik at man ikke trenger å kalibrere. For oss som er fornøyde med 95%. Eventuelt google litt om din proj for anbefalte innstillinger utover modus.

Lenke til kommentar

Nå har du jo prøvd 2 projektorer i det lavere segmentet. Disse klarer ikke å gi godt bilde for film i et mørkt rom. Enig med deg at støy er en dealbreaker.

 

Hvis du går opp en klasse eller to blir det en helt annen verden - både med bildekvalitet, sortnivå/kontrast og støy.

 

Jeg er selv på leiting etter en erstatter til min snart 10 år gamle "billig" Epson lcd. For tiden kjører komplett tilbud på Epson EH-TW7300:

 

https://www.komplett.no/product/897731/tv-lyd-bilde/projektorer/projektorer/epson-3d-lcd-projektor-eh-tw7300#

 

Lurer veldig på å slå til på denne, leser veldig mye bra om den - i forhold til prisen.

 

Her er en test:

 

https://www.tek.no/artikler/samletest-projektorer-til-under-25-000-kroner/438693

 

 

Den er altså knall med tanke på bilde og støy. Men den har klare begrensninger med 4k og hdr.

 

Hvilken type lerret har du? Størrelse på rom?

Jeg personlig synes iallfall at 4K, HDR og godt sortnivå er superviktig på projektor, og venter til at dette blir standardisert til under 20k. :p 

Lenke til kommentar

Takk. Ja, merkelig disse modusene var så vanskelig å finne:) Men ordner seg nok. Nå planlegger jeg også å se en del innhold som ikke er av verdens beste kvalitet.

Men hvis man skal unngå keystone må man vel ha projektoren ganske rett på? Lensshiften lar ikke bildet bevege seg voldsomt i hvert fall.

Er det virkelig så stor forskjell på den projektoren du linket til og den jeg har? Nesten fristet til å oppgradere. 

 

Jeg har dessverre ikke noen erfaring med noen av projektorene, verken din eller den jeg anbefalte...  :D  

 

Men jeg har lest noen som har oppgradert fra min type proj - og de beskriver det som en annen verden. Men folk er jo forskjellige. Min gamle dings - EH-TW2900 er rundt 10 år gammel og snart 3000 timer på pæra og har mistet en del lysstyrke og punch - så jeg må ha noe nytt uansett.

 

Den jeg linket til har et par kule saker - elektrisk lensshift - både horisontalt og vertikalt - du styrer det med fjernkontrollen. Dette muliggjør at du kan plassere den veldig fritt - uten for mye knot med innstillinger.

 

Man får lese litt tester og tråder på avsforum osv - litt problematisk noen ganger da amerikanske modeller har annet modellnavn.

 

Jeg personlig synes iallfall at 4K, HDR og godt sortnivå er superviktig på projektor, og venter til at dette blir standardisert til under 20k. :p

 

Det har jeg ventet på i noen år selv  :D

 

Men det ser ut til å ta sin tid. Uansett foretrekker jeg et +100" godt 1080p bilde - foran verdens beste 65-85" Oled med 4k og hdr. Size er nesten alt når man skal se film - så lenge bildekvaliteten er ok.

 

Serier, sport, gaming osv  - da er tv i normal size helt ok.

 

 

Endret av Omnia vincit amor
Lenke til kommentar

Får se hva det blir til, men jeg er veldig sugen å slå til på den projen jeg linket til. Tilbudet gjelder frem til 19 januar.

 

Det er en utgående modell, det finnes en nyere - EH-TW7400 som kom i sommer - som er omtrent samme spec - men kan levere 4k i 60Hz - viktig om du liker å game i 4k - Xbox osv. Den jeg linket til klarer 4k/24 - vanlig for film.

 

Litt merkelig er at Power har den nye til ca 16k:

 

https://prisguiden.no/produkt/epson-eh-tw7400-362555

 

Tror det er en feilprising der - men får følge med. Projektorene er i prinsipp like og ligger i nromalt prisleie 25k.

 

Handler jeg - så kan jeg skrive litt om hva jeg synes om den.



Jeg synes 55 blir litt lite for film, men 65 OLED er jo dyrt, så da lønner fort projektor seg, selv i en prisklasse over den jeg har. Dessuten gir projektor en annen følelse enn TV, mer kinoaktig. 

 

Jeg tror nok at jeg kunne bli vant til en 110" OLED  :D  Men jeg skjønner hva du mener, man vil gjerne ha igjen den følelsen man opplevde på en stor god kino - selv det ikke bestandig perfekte bildet.

 

Har en ok 65" 4k hdr LED (Sony XE9005) - som har mye bedre bilde enn projen. Men det går liksom ikke an å se film på den - fra 3m. OK, kanskje drama og slikt, egentlig ikke det heller.

 

Selv det rimelig blasse 106" bildet fra projen er en helt annen verden - den gir deg dette herlige suget i magen når det filmes fra høyder osv - følelsen av fart osv.



Endret av Omnia vincit amor
Lenke til kommentar

Ja, gi rapport om du kjøper den. Mulig jeg skulle kjøpt en litt dyrere projektor selv faktisk, men har lite peiling på projektorer (som dere nok merker). Regnbueeffekt er i hvert fall helt uaktuelt for meg.

Ja, angående kinoer merker jeg hvordan kvaliteten har sunket veldig de siste årene. Digitalisering har ført til at man tydeligvis ofte tenker man ikke trenger å bry seg om lyd og bilde, man trykker bare på en knapp, så er det bra nok. De færreste bryr seg nok til at de taper penger på det, men jeg som er mer enn gjennomsnittet opptatt av sånt legger merke til det (uten at jeg kan alle de tekniske detaljene). Før hadde man maskinister på plass med kompetanse på bilde og lyd. 

Lenke til kommentar

Nei, DLP fungerer ikke for meg heller (regnbueeffekten), de hadde, noen år tilbake, en viss fordel med tanke på kontrast, men ikke nå lenger.

 

Noen år siden jeg gikk på kino. Nyter film mer hjemme - 7.1.4 Atmos anlegg, romperistere i sofaen - og gjerne en pils eller et glass vin til filmen.

 

Edit: Jeg hadde også crt projektor for noen år siden (et 80kg beist) ok bilde den gangen (i dvd oppløsning) - med et nesten perfekt sortnivå.

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...