Gå til innhold

Beste TV-type for film?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, gi rapport om du kjøper den. Mulig jeg skulle kjøpt en litt dyrere projektor selv faktisk, men har lite peiling på projektorer (som dere nok merker). 

 

Ser jo på spec at den projen du har ikke er så verst - synes du først burde få den til å yte best.

 

Cinema? modus 

 

Auto Iris - kan gi stor økning i opplevd kontrast - prøv ut forskjellige settings.

 

Grått lerret - handle et sted med fri retur - for å teste.

 

Montere best mulig for minst støy.

Lenke til kommentar

Ja, den skal være bra for den prisklassen. Må finne disse ulike innstillingene. Er det stor forskjell på hvitt og grått lerret? Blir litt styr å selge det jeg har og kjøpe nytt.

Men opplevde Optoma HD27 som mye mer lyssterkt.

 

Ja, jeg synes det er en stor positiv forskjell - du kan egentlig teste det ganske enkelt - hvis du kan få tak i en duk/papir eller lignende - som er farget grått og feste det midlertidig på en del din projektorduk - skal helst være matt. Så kan du se forskjellen direkte - når du kjører film. Halve lerretet hadde vært perfekt.

 

Jeg hadde en malt huntonittplate som lerret for mange år siden - da malte jeg det med Jotun Lady Matt takmaling i fargekode S1500 (lys grått) Hvis du ikke finner noe bra å bruke - så kan du handle en skvett maling (eller kanskje en lys grå sprayboks på Biltema?) og påføre på noe papp eller noe annet passende :)

 

Optoma HD27 er jo sykt lyssterk, langt mer enn det man trenger for filmglaning i et mørkt rom.

 

Tok like godt å bestilte meg et ex av Epson EH-TW7300  :fun:

 

Leste litt på et svensk forum om at Komplett hadde handlet restlageret av TW7300 av Epson i Skandinavia, komplett har jo butikk i både Sverige og Danmark. Så de +20 stk som står i lager er de siste. Jeg var litt redd for at de kanskje kvittet seg med resten hvis salget gikk tregt.

 

Så jeg slo til - har 60 dagers åpent kjøp/prismatch hvis ting endrer seg.

 

 

Har tidligere hatt planer om å oppgradere den gamle traveren i taket - den er tross alt snart 10 år. De siste par tre årene har jeg hatt Epson EH-TW6800 (der er utgått for en stund siden) som kandidat - som jeg nok ville blitt fornøyd med. Men nå får jeg en langt bedre sak, til omtrent samme pris - som også har 4k muligheter i tillegg  :D

 

Tar nok litt tid før jeg har den oppe og går - må rigge til en ny hylleordning - den nye er et beist!

 

 

Endret av Omnia vincit amor
Lenke til kommentar

Gratulerer med kjøpet!

Tror du 7300 er betydelig bedre enn 5850? Er den mer lyssterk?

Lages det spesielle grå LCD-lerreter? Kan nok få tak i det.

Jeg er ganske idiot når det gjelder projektorer, men lurer på hvordan folk som har dem i taket får dem stilt inn riktig. Hvis de ikke bruker keystone.

Jeg fant en tråd på avsforum om 5650 og noen lignende modeller.

Lenke til kommentar

Gratulerer med kjøpet!

Tror du 7300 er betydelig bedre enn 5850? Er den mer lyssterk?

Lages det spesielle grå LCD-lerreter? Kan nok få tak i det.

Jeg er ganske idiot når det gjelder projektorer, men lurer på hvordan folk som har dem i taket får dem stilt inn riktig. Hvis de ikke bruker keystone.

Jeg fant en tråd på avsforum om 5650 og noen lignende modeller.

 

Takk, tror det blir bra! 

 

TW 7300 er nok en god del bedre enn TW5650. Nå er ikke produsentes oppgitte kontrasttall noe man skal ta for god fisk - men de er over 3 ganger bedre for TW7300. Samtidig er resten av innmaten og optikken i av høyere klasse.

 

Lysstyrken for TW5650 er noe høyere - men begge er langt over det som trengs. Jeg kommer å kjøre på øko setting med kanskje halvparten av maks lysstyrke uansett.

 

Din projektor har vertikal lens-shift - dette betyr at du kan regulere høyden på bildet uten å tape bildekvalitet. Men ingen lens-shift horisontalt - du må sørge for å montere slik at projektorens linse peker mot midten av lerretet horisontalt - vinkelrett. Da slipper du å bruke keystone (som medfører tap i bildekvalitet).

 

En enkel montering kan gjøres ved å skru projektoren fast i en plate (hvit hylle for kjøkkenskap o.l.) som er litt større en projektorens grunnflate - og så skru platen fast i taket.

 

Grått lerret finnes de fleste steder som selger lerret, i forskjellige prisklasser, for eksempel:

 

https://soundgarden.no/grandview-cyber-nedtrekkslerret-234-x-132-106-gra

 

Jeg kjenner ikke til dette lerretet. Jeg har et Dreamscreen Dynagrey, manuelt nedrekkbart, som var rimelig, veldig fornøyd med det.

 

Eller kanskje følge med på Finn.no?

Lenke til kommentar

Jeg fant de ulike modusene. Cinema virket bra! Da går viften inn i eco mode, som er mye mer behagelig (men lager fortsatt litt lyd, og med tanke på hvor nær jeg må være projektoren blir det kanskje litt for mye). Skal se på det forumet angående videre innstillinger. Nå blir den store utfordringen å henge den på et bra sted. Finnes det ikke projektorstativer som kan stå på gulvet? Har ikke funnet det ennå. Dessverre kan jeg ikke bevege bildet særlig mye med lens shift.

Lenke til kommentar

Tok like godt å bestilte meg et ex av Epson EH-TW7300  :fun:

 

Leste litt på et svensk forum om at Komplett hadde handlet restlageret av TW7300 av Epson i Skandinavia, komplett har jo butikk i både Sverige og Danmark. Så de +20 stk som står i lager er de siste. Jeg var litt redd for at de kanskje kvittet seg med resten hvis salget gikk tregt.

 

Så jeg slo til - har 60 dagers åpent kjøp/prismatch hvis ting endrer seg.

 

 

Har tidligere hatt planer om å oppgradere den gamle traveren i taket - den er tross alt snart 10 år. De siste par tre årene har jeg hatt Epson EH-TW6800 (der er utgått for en stund siden) som kandidat - som jeg nok ville blitt fornøyd med. Men nå får jeg en langt bedre sak, til omtrent samme pris - som også har 4k muligheter i tillegg  :D

 

Tar nok litt tid før jeg har den oppe og går - må rigge til en ny hylleordning - den nye er et beist!

Kom tilbake med feedback når du har fått den! :) 

Lenke til kommentar

Kom tilbake med feedback når du har fått den! :)

 

Skal skrive litt om hva jeg synes etterhvert, blir nok ikke noe før til uka.

 

Har lest masse om projen, i aktuelle tråder på avsforums osv. Det virker som om denne projen omtrent makser ytelse for hva man kan oppnå en i "normal" stue med hvitt tak, lyse vegger og gulv. Det finnes ingen problemer med å finne projektorer med bedre kontrast og sortnivå - men for å kunne utnytte dette må du ha et mørkere eller helt sort rom, batcave. Det er refleksjoner fra omgivelsene som ødelegger sortnivået på lerretet.

 

Så jeg er veldig, veldig spent  :)

Lenke til kommentar

Det er mye mer avansert å kjøpe/sette opp projektor enn jeg trodde! Må vurdere om det er verdt å skaffe grått lerret eller ikke selv.

 

Har ikke så mye å skrive enn det jeg allerede har gjort, men bruk litt tid, se om du kan få til en bra montering som gir deg et bilde som helst fyller lerretet uten bruk av keystone - og projektoren montert slik at støy ikke er en faktor.

 

Så kan du teste mer med bildeinstillinger etterhvert.

Lenke til kommentar

Jeg har en snekkervenn som skal hjelpe meg med å sette opp en hylle. Så det ordner seg nok. Bildet er brukbart, men hadde foretrukket mer lysstyrke og mer lens shift enn projektoren kan by på. Men tror ikke jeg orker alt styret med å prøve å selge den. Den virker ganske bra og har null regnbueeffekt. Takk for hjelpen i hvert fall.

Lenke til kommentar

Jeg har en snekkervenn som skal hjelpe meg med å sette opp en hylle. Så det ordner seg nok. Bildet er brukbart, men hadde foretrukket mer lysstyrke og mer lens shift enn projektoren kan by på. Men tror ikke jeg orker alt styret med å prøve å selge den. Den virker ganske bra og har null regnbueeffekt. Takk for hjelpen i hvert fall.

 

Hva mener du med mer lysstyrke? Den du har er jo særdeles lyssterk og ville fungert bra som møteromsprojektor i et opplyst rom??

 

Jeg hadde ikke orket å kjøre en slik på full lysstyrke i et mørkt rom (i bilder med mye lys vil den lyse opp rommet veldig). Kan du ha en feil med lyspæren - ellers liker du best veldig mye lys i bildet?

 

Edit: Din gir 2500 lumens på full, ca 1600 på øko - min gamle gir 1600 lumens på max og rundt 1000 lumens på øko - som er det jeg foretrekker - og på et grått lerret blir dette enda mindre. Tipper din kan yte 3 ganger så lyssterk enn hva jeg pleier å bruke.

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar

Sant å si har jeg lite peiling på hva jeg bør forvente av lysstyrke. Jeg skal jo mest se film i mørke rom, egentlig så å si BARE det. Det funker for det. Sammenligner bare med Optomaen. På eco mode (cinema) funker det i hvert fall kun med mørkt rom. Det er det jeg kommer til å bruke for film pga støyen fra viften.

Så på en dyr modell fra Sony, den er mer lyssvak enn projektoren min, så er sikkert bra nok lysmessig. 

Endret av oglabar
Lenke til kommentar

Problemet med pj er grått sortnivå selv i et mørkt rom.

 

Ikke så gale. :p

 

Må bare vente på at 4K HDR laser-projektor ikke koster 35 000 dollar, hehe.

 

Uansett, en del projektorer på markedet leverer jo bedre sortnivå enn det som er på kinoen. Så tror ikke en blir så skuffet. I tillegg så får en jo noe tilbake for å velge projektor, nemlig gigantisk størrelse på bildet. Mange prioriterer det høyere enn perfekt sortnivå. :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...