Gå til innhold

Beste TV-type for film?


Anbefalte innlegg

Uansett, en del projektorer på markedet leverer jo bedre sortnivå enn det som er på kinoen. Så tror ikke en blir så skuffet. I tillegg så får en jo noe tilbake for å velge projektor, nemlig gigantisk størrelse på bildet. Mange prioriterer det høyere enn perfekt sortnivå. :)

 

Jepp, det er kino man får sammenligne med - kan ikke si at jeg stadig opplevde at folk klaget over grått sortnivå konstant den gangen jeg ofte besøkte kinoer. Faktisk har jeg aldri hørt det.

 

Jeg hadde tidligere en crt projektor, i et nesten helt sort dedikert rom. Ganske nærme perfekt sort i mørke scener. Men gikk over til en medium/billig lcd når jeg ville ha 1080p - langt fra perfekt sort. Men har aldri tenkt at det ødela opplevelsen på noen som helst måte.

 

Men vi er jo forskjellige - jeg må ha +100" bilde og brukbart surroundanlegg - for å få en god opplevelse. For andre holder det med en tv og en lydplanke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

https://www.youtube.com/watch?v=ZM_rLpF4oL0

 

Ikke så gale. :p

 

Må bare vente på at 4K HDR laser-projektor ikke koster 35 000 dollar, hehe.

 

Uansett, en del projektorer på markedet leverer jo bedre sortnivå enn det som er på kinoen. Så tror ikke en blir så skuffet. I tillegg så får en jo noe tilbake for å velge projektor, nemlig gigantisk størrelse på bildet. Mange prioriterer det høyere enn perfekt sortnivå. :)

 

Tja for min del liker jeg både i pose å sekk ...

 

Har denne

 

http://www.royole.com/moon

 

post-240853-0-99720300-1546713926_thumb.png

 

Fungerer meget godt for mitt behov for en kino effekt og oled perfekte sortnivå.

Ingen banding ingen streaks som på en Lg oled panel tv.

 

Veldig vanskelig å få tatt gode bilder men ...

 

 

 

post-240853-0-99720300-1546713926_thumb.png

 

post-240853-0-42252600-1546714586_thumb.png

post-240853-0-95181400-1546714566_thumb.png

Endret av samco
Lenke til kommentar

Sikkert fint å sitte og se en film eller tre med en maske på ansiktet - og høre lyd i stereo.

 

Jeg skjønner du er glad i sortnivå - men sorry, vi har totalt forskjellige syn på hva som gir en god filmopplevelse.

 

Edit: Når jeg tenker meg om så kan den jo være fin å ha med på ferie og reising  :D  Til gaming og film. Kanskje det den er ment til også, hehe.

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar

Sikkert fint å sitte og se en film eller tre med en maske på ansiktet - og høre lyd i stereo.

 

Jeg skjønner du er glad i sortnivå - men sorry, vi har totalt forskjellige syn på hva som gir en god filmopplevelse.

For min del kontrast er alt for en film opplevelse dette fungere meget godt.

Kunne ha godt tenkt meg en stor oled tv over 77 tommer men da må det bli en med 8k og i Wall piper eller rullbar utførelse som ikke finnes enda.

Endret av samco
Lenke til kommentar

Sortnivå på 35mm er generelt mye bedre enn digitalt. Men for min del er det sjeldent så ille at jeg reagerer veldig på det.

 

Synes det var skuffende å se Starwars into på kino med mørke grå bakgrunn nesten til å felle noen tårer.

Uff er som å ødelegge en film.

Lenke til kommentar

Kan noen anbefale en tv for en some er ekstremt sensitivt over motion blur, stutter og judder? Jeg prøver nå Sony AF8 OLED, men TVen er så rask at jeg klarer ikke fokusere på folk eller ting i bevegelse.

 

Har søkt litt rundt, og det virker som om ingen TVer baserer seg rundt 24 FPS, som er det eneste jeg er interessert i. Bryr meg ikke om apper eller sport etc, bare motion blur, judder og stutter. Syntes det er dumt at man tvinges til å bruke motion interpolation, som jeg ikke har lyst til.

 

Ekstra merkelig er det at Sony sees på som å være best på motion?? Betyr det at jeg ikke kommer til å finne en TV som er bedre i bevegelse?

 

EDIT: Er LED og QLED bedre når det kommer til bevegelse på skjermen? 

Endret av PrinceCola
Lenke til kommentar

Kan noen anbefale en tv for en some er ekstremt sensitivt over motion blur, stutter og judder? Jeg prøver nå Sony AF8 OLED, men TVen er så rask at jeg klarer ikke fokusere på folk eller ting i bevegelse.

 

Har søkt litt rundt, og det virker som om ingen TVer baserer seg rundt 24 FPS, som er det eneste jeg er interessert i. Bryr meg ikke om apper eller sport etc, bare motion blur, judder og stutter. Syntes det er dumt at man tvinges til å bruke motion interpolation, som jeg ikke har lyst til.

 

Ekstra merkelig er det at Sony sees på som å være best på motion?? Betyr det at jeg ikke kommer til å finne en TV som er bedre i bevegelse?

 

EDIT: Er LED og QLED bedre når det kommer til bevegelse på skjermen? 

 

Du er ikke bare som meg da - at du misliker sterkt shaky-cam og synes det rett og slett er plagsomt?

 

At det på visse filmer og serier virker som om de bruker en dritafull kameramann? At selv din gamle onkel med parkinson filmet mer stabilt på din konf??

 

En del regissører bruker dette til å lage en eller annen form for kunstig spenning. Heldigvis virker det til å bli mindre vanlig.

 

Edit: Denne stilen inkluderer også utstrakt zooming - hvor ikke bestandig bra fokus er med.

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar

Beste alternativet er å ha en TV som syncer ekte 24 FPS med panelet og at det er null bevegelsesinterpolering slått på, men lykke til med å finne det.

 

Du kunne jo vurdert en stor skjerm med G-Sync men problemet er vel helst at 24 FPS blir for lite for en moderne flatskjerm som ender opp med bruke forskjellige teknikker for å jukse til 24 FPS.

 

Du kan jo vurdere en CRT projektor eller TV med bakprojeksjon.

Lenke til kommentar

Kan noen anbefale en tv for en some er ekstremt sensitivt over motion blur, stutter og judder? Jeg prøver nå Sony AF8 OLED, men TVen er så rask at jeg klarer ikke fokusere på folk eller ting i bevegelse.

 

Har søkt litt rundt, og det virker som om ingen TVer baserer seg rundt 24 FPS, som er det eneste jeg er interessert i. Bryr meg ikke om apper eller sport etc, bare motion blur, judder og stutter. Syntes det er dumt at man tvinges til å bruke motion interpolation, som jeg ikke har lyst til.

 

Ekstra merkelig er det at Sony sees på som å være best på motion?? Betyr det at jeg ikke kommer til å finne en TV som er bedre i bevegelse?

 

EDIT: Er LED og QLED bedre når det kommer til bevegelse på skjermen? 

Jeg ville prøvd å lagret ei videofil på en minnepenn, og spilt av denne på Sony XF9005 og Samsung Q9FN i butikk. ^^ Folk har litt ulike oppfatninger av hvilken preferanse de har mellom Sony og Samsung LCD når det kommer til bevegelse. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fått montert opp projen - Epson EH-TW7300 - for et beist!

 

Monterte opp en hylle oppunder taket på bakveggen - huket opp strøm og hdmi (ny Biltema 10m hdmi seff) - dro ned lerretet foran tven. Justerte inn vertikal- og horisontal lens shift, zoom og fokus - alt med fjernkontrollen - luksusfølelse! Måtte gjøres manuelt på min gamle, bruke kikkert til fokus osv.  :D

 

Testet raskt litt forskjellige kilder - grafikk og mkv fra pc, gaming og Netflix på Xbox X og til slutt blu ray fra dedikert spiller - alt i 1080p via receiveren. Alt fungerte problemfritt.

 

Veldig flott bilde, superskarpt, helt jevn fokus, veldig punch i bildet med flotte farger. Litt overrasket at 1080p kan se så bra ut på 106" fra 3m. Selv Netflix (Outlaw King) ser mer enn godkjent ut.  

 

Men - sortnivået var litt skuffende - faktisk ikke bedre enn den gamle billig projen. Men lysstyrken på den nye er mange ganger større, slik at opplevd kontrast er en helt annen verden. Egentlig litt for mye lys og punch i bildet for min smak. Hele stua blir veldig opplyst i lyse scener og man mister mye kino-følelse. Og dette var på laveste lampenivå.

 

Støy var som på den gamle - ikke noe tema.

 

Så - superfornøyd på alt - unntatt sortnivå. Ble sittende å gruble litt på dette. Neste trinn er jo TW9300/TW9400 og da må jeg ut med minst 10k til...

 

Men så kom jeg til å tenke på den gangen jeg handlet en Sanyo PLV-Z1 lcd proj for snart 20 år siden - den gangen brukte jeg et ND-filter for å forbedre sortnivå. Har en del slike fra foto hobbyen. Testet et par i forskjellig styrke provisorisk - og der satt den!!!! Godkjent sortnivå og de lyse scenene passe lyse!

 

Må bare finne en god måte å plassere ND-filteret permanent på - så er alt i boks  :) En fordel er at pæren mister en del lys med tiden, derfor vil sortnivået stadig bli bedre  :D

 

Konklusjonen blir at en slik projektor ikke er den beste du kan få et en normallys stue (noe jeg trodde), det finnes bedre, men de koster mye mer. Og den har absolutt ikke noe å gjøre i en batcave. 

Endret av Mr_Spock
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Høres bra ut, mrspock.

Fått satt opp projektoren min selv. Men forstår ikke helt at selv om den peker rett mot lerretet, så er bildet fortsatt høyere. Blir uunngåelig med noe keystone, tror jeg, klarer ikke monteringen igjen selv. Man bør helst være håndverker for å ha projektor...

Men fornøyd med størrelsen på bilde. Har også skaffet noen støydempende Sony hodetelefoner til å se film med i første omgang. Får skaffe noen gode høyttalere etter hvert.

Når det gjelder kalibrering for optimalt bilde, må jeg finne ut mer også.

Lenke til kommentar

Høres bra ut, mrspock.

Fått satt opp projektoren min selv. Men forstår ikke helt at selv om den peker rett mot lerretet, så er bildet fortsatt høyere. Blir uunngåelig med noe keystone, tror jeg, klarer ikke monteringen igjen selv. Man bør helst være håndverker for å ha projektor...

Men fornøyd med størrelsen på bilde. Har også skaffet noen støydempende Sony hodetelefoner til å se film med i første omgang. Får skaffe noen gode høyttalere etter hvert.

Når det gjelder kalibrering for optimalt bilde, må jeg finne ut mer også.

 

Får du ikke brukt lens shiften til å flytte bildet opp og ned da?

 

Surroundanlegg er veldig passende når man har proj og lerret - øker filmopplevelsen ytterligere.

 

Se om du kan finne noen anbefalte verdier å stille inn, på nett. For min fant jeg masse slike, i tillegg har projen 10 minneplasser, som man kan bytte fritt mellom - med forskjellige innstillinger.

 

De har også konvergens justering på panelene via fjernkontrollen. Noe jeg får teste etterhvert.

Lenke til kommentar

Lensshiften er veldig begrenset, noe som er litt rart. Kan bare flytte bitte litt. Hvis jeg ikke har oversett noe, men skjønner ikke hva det skulle ha vært. 

Jeg fant en video med noen innstillinger, får se om de er noe bra. 

Skal skaffe anlegg etter hvert, har bare noen PC-høyttalere nå, så da tenker jeg hodetelefonene er bedre for privat bruk inntil videre.

Lenke til kommentar

Lensshiften er veldig begrenset, noe som er litt rart. Kan bare flytte bitte litt. Hvis jeg ikke har oversett noe, men skjønner ikke hva det skulle ha vært. 

Jeg fant en video med noen innstillinger, får se om de er noe bra. 

Skal skaffe anlegg etter hvert, har bare noen PC-høyttalere nå, så da tenker jeg hodetelefonene er bedre for privat bruk inntil videre.

 

Ja, jeg ser det nå, din klarer bare å justere ca 20 cm totalt opp og ned på et 100" bilde fra ca 3m.

 

Min nye klarer å flytte bildet nesten 2m opp og ned med samme avstand/lerret.

 

Virker som din er veldig begrenset med dette, selv min gamle klarte over 2m. Jeg skjønner at du da sliter med plassering.

 

Da vil nok din enklest monteres som om du ikke hadde lens shift i det hele tatt - altså med et dedikert takfeste for projektor - hvor nedre del av takfestet er lik toppen på lerretet. Gjerne et høydejusterbart takfeste.

 

Har du 8 cm fra tak med lerretet kan du komme billig unna med et feste fra Biltema:

 

https://www.biltema.no/kontor-teknikk/tv/tv-feste/projektorfeste/takfeste-universal-for-projektor-2000030886

 

Ellers finnes slike i alle prisklasser.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke jeg får til det. Jeg er veldig upraktisk. Tror heller ikke han som hjalp meg gidder en ny runde. Ganske håpløst med så lite lens shift, er det bedre på din? Litt voldsomt å kjøpe ny projektor også. Må eksperimentere litt med hyllen jeg har nå.

Forstår ikke hvordan man kan feste i taket og få riktig bilde?

Gir forresten projektoren din større bilde enn min? Jeg er egentlig fornøyd med den delen da. Tre meter gir stort nok bilde for meg.

Endret av oglabar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...