Gå til innhold

Kamptråd - Liverpool vs Manchester United


Snikpellik

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er klart for storkamp! Liverpool med følelsen av kniven på strupen for å ikke miste tabelltoppen, United med samme følelse for å kunne henge med de andre topplagene. Begge lag "må" vinne og få en god inngang til juleprogrammet. 

 

Begge lagene sliter med skadeproblemer. Liverpool mangler både Arnold, Gomez og Matip, mens Clyne som trolig starter bare har spilt én kamp denne sesongen og ikke er i kampform. Det har vært snakk om at Milner tar høyrebacken selv om han måtte av med krampe mot Napoli i midtuka, eller at Camacho dras opp fra akademiet.

 

For United er det fortsatt usikkert hvilke spillere som blir klare, men potensielt enda verre når det kommer til skader: Sanchez, Lindelöf, Shaw, Smalling, Dalot og Darmian er alle skadet, i tillegg gikk Rojo av banen til pause med en skade i midtuka. Noen av disse kjemper mot klokka for å bli klare til kampen, og det ryktes at Martial, Smalling og Lindelöf kanskje rekker kampen hvis de kan spille med smerter. 

 

Sjelden har nok Liverpool vært større favoritter mot Manchester United, men statistikken i Premier League er på Uniteds side. United er nemlig ubeseiret på sine 8 siste kamper mot Liverpool, hvor fire av dem har blitt seier til United. Jose Mourinho er manageren med best statistikk mot Liverpool, og har ikke tapt mot dem siden 2015, før det var forrige tap i 2007.

Forrige gang Liverpool slo United i ligaen var helt tilbake i 2014, da Liverpool ydmyket United med 3-0 mot David Moyes tafatte mannskap på Old Trafford. Skal Liverpool bryte forbannelsen som har vart i nesten fem år? 

 

Samtidig har Liverpool all statistikk på sin side om man ser på hva som har skjedd i det siste. De har gått ubeseiret i 17 ligakamper, og har ikke sluppet inn mer enn ett mål på sine 19 siste ligakamper. En avstand på hele 16 poeng ned til United har heller ikke Liverpool hatt siden nyttårsaften i 1990.

 

Jurgen Klopp om kampen:
 

– En veldig vanskelig kamp.

– Det blir vår jobb å finne en løsning til helgen, men situasjonen er selvsagt ikke perfekt, sa Klopp på fredagens pressekonferanse, og hevdet at han ikke husker noe særlig av svake resultater mot Manchester United.
 

– Men jeg tror ikke vi har vunnet så ofte, så det vil vi prøve å endre på. Jeg gleder meg virkelig.
 

– Jeg er jo klar over kritikken [mot United], men når vi analyserer og skrur av lyden, finner vi massevis av kvalitet, teknikk, styrke, De Gea i mål….
 

– Rashford, Lukaku og Lingard er også utrolige spillere, så vi dømmer ikke ut fra antall poeng, bare kvalitet.
 

– Manchester United viser heller aldri mangel på ambisjoner, og i tillegg er José Mourinho verdens mest suksessrike manager. Det er bare sånn det er.

 

 

Jose Mourinho om kampen (han hadde en mye lengre pressekonferanse):
 

– Ingen (av de skadde) trente i går, og i dag blir det bare litt. Jeg vil ikke si at de skal gjennom en test, men en liten treningsintroduksjon for å få et svar og se om vi kan øke treningsmengden litt i morgen med tanke på søndag. Jeg håper at noen av dem vil klare det, men andre kommer ikke til å rekke kampen.

– Jeg skal forsøke; det gjør jeg bestandig, og jeg ønsker å kunne stille med et lag som er i stand til å følge dette ønsket og denne ambisjonen. Vi vet at vi skal opp mot ligalederne, et lag som er i flyten, men vi har våre egne kvaliteter. Vi har potensial, og selv med usikkerheten rundt laguttaket og alt mulig annet, vil vi dra dit med de spillerne vi har tilgjengelige og sende utpå et lag som vil være i stand til å kjempe for å vinne.
 

Liverpool har fått mye anerkjennelse denne sesongen, men de har ikke vunnet troféer på lange tider. Betyr troféer noe, eller dreier det seg om forventninger?
 

– Jeg vet ikke, det kommer an på hvordan man ser det. Selv mener jeg at troféer betyr noe, spesielt når man har potensial til å kjempe om dem og klart gir uttrykk for at målet er å vinne troféer.
 

– Av og til tror jeg ikke at det er så veldig smart å si det, men når potensialet er til stede har man ingenting å skjule. Da vet man fra første stund at mulighetene ligger der, og ambisjoner linkes med potensial. Alle kan si at de ønsker å vinne, men potensial er en annen sak. Jeg tror Jürgen [Klopp] allerede har sagt at de ønsker å vinne Premier League, så det er deres mål.
 

På spørsmål om Liverpools pengebruk, lød svaret:
 

– Det dreier seg ikke bare om pengene de la ut i sommer, det dreier seg om så mange ting.
 

– Det handler ikke bare om å bruke penger og å styrke laget. En fotballklubb dreier seg om mer enn som så. Det er som et hus. Det er ikke bare snakk om å kjøpe inventar, det er mye som må gjøres før du kan bruke penger på det best mulige møblementet. Og da sitter du der med et fantastisk hjem.

 

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar

Jose Mourinho er manageren med best statistikk mot Liverpool, og har ikke tapt mot dem siden 2007.

 

Tapte da i 2015 mot Pool på brua da Klopp var nyansatt?

 

Blir nok enten en dødskjedelig 0-0 kamp eller total enveiskjøring fra hjemmelaget sin side. Med tanke på at United i år har vist at de ikke kan forsvare seg er nok det siste mest sannsynlig.

Lenke til kommentar

Tapte da i 2015 mot Pool på brua da Klopp var nyansatt?

 

Blir nok enten en dødskjedelig 0-0 kamp eller total enveiskjøring fra hjemmelaget sin side. Med tanke på at United i år har vist at de ikke kan forsvare seg er nok det siste mest sannsynlig.

 

Riktig! Jeg quota fra en tweet, men ser nå at han tapte 1-3 med Chelsea mot dem i 2015. Før det var siste tap i ligaen 20. januar 2007 :)

 

Han er fortsatt manageren med best statistikk mot Liverpool (fem kamper eller mer). 

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar

United: De Gea, Dalot, Smalling, Lindelof, Darmian, Herrera, Matic, Rashford, Lingard, Young, Lukaku

 

10 endringer fra sist. Pogba på benken, Martial tilbake fra skade men er på benken. Smalling, Darmian og Lindelöf er tilbake fra skade. Ser ut som fem bak igjen, eller Young ute på vingen.

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...