Gå til innhold

Gjesteparkering i sameie - hvordan gjøre mer smidig?


Tullballj

Anbefalte innlegg

Har flyttet til et sameie hvor det er en fast parkeringsplass i garasje og gjesteparkering hvor man må ha kort i frontruten. Når det kommer gjester på besøk må de enten løpe opp for å hente kort og levere dette igjen når de går, ellers må vi være med de opp og ned. Det tar fort 10 minutter opp og ned til gjesteparkering da den ligger litt unna. Finnes det ikke mer automatiserte parkerings system som sameiet kan benytte seg av?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opplevd det samme hos en kompis, som jeg synes er et jævlig dårlig system. Min tanke var å kopiere forsiden på hans kort og lime på et hvitt kort. Jeg er stort sett på besøk hos ham når det er mørkt, og det er da ikke rett frem å se. Det er hvertfall den løsningen som praktiseres her i Bergen (med parkeringskort). Tror det utstedes 1 fast kort og 1 gjestekort til hver husholdning eller noe slik.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Grunnen til at at parkeringskortløysninga er valgt er at den er enkel, til tross for at den som tek imot besøket i teorien må stå klar med parkeringskortet ved gjesteparkeringa når besøket kjem.

 

Det kan innførast andre ordningar men det krever litt meir.

Ein kan feks opprette eit google-docs rekneark for sameiget der ein skriv inn registreringsnummer på den besøkande bilen, kven som har lånt ut parkeringsplassen og for kor lenge, men det er ikkje sikkert alle vil være enig i at et slikt system er betre.

 

Eit anna alternativ er å fjerne heile parkeringskortordninga og innføre indrejustis i staden for, men det er sjølvsagt ei utfordring dersom det er andre enn dei som er tilknytta sameiget som misbruker ordninga.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det finnes ingen smidig ordning for gjesteparkering nettopp pga. av at det er begrensede plasser. Hos oss har vi prøvd utallige måter uten at man har klart å sperre for eventuell missbruk.

 

1) Kort man legger i frontruta - Kort kan enkelt kopieres

2) Registrere bilnummer og hvem man besøker - Stoppet pga. hensyn til personvern

3) Kun registrering av bilnummer - Hvem som helst kan parkere der

 

Spesielt punkt 2 er en utfordring i disse GDPR-tider. Man må også ta hensyn til den eldre garden som ikke er så flinke med "excel-ark/google-doc" eller "internetten" generelt.

 

Korriger meg gjerne om noen har funnet en silver bullett

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Der jeg bodde før hadde gjesteparkering.

Det ble stort sett brukt av faste beboere med mer enn èn bil. Av og til faste beboere som ikke gadd å kjøre helt til sin faste, dårligere beliggende plass. Stort sett alltid fullt overalt. Tragiske greier. Advarsler og lapper ble hengt opp men sikkert vanskelig å håndheve.

Lenke til kommentar

Løsningen bør vel være åpenbar; At alle får sin faste plass?

 

Ah, gjester .. nå får jeg lære meg å lese da.

 

Vel, jeg antar det ikke er noe privilegie å ha gjesteparkering. Jeg antar det beste forslaget er at alle beboere kommuniserer via én kanal, kanskje en liste, via én person som tar ansvar for det her og kanskje får litt betalt for det. Virker som den eneste solide og bærekraftige måten å gjøre det på.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Det finnes flere gode og smidige løsninger på dette, der den som parkerer på gjesteparkeringen registrerer seg på en skjerm når h*n ankommer.  Østlandske Parkering leverer et slikt system, og jeg vil tro flere har det. Dette kan selvfølgelig misbrukes av noen som ikke besøker noen i sameiet, men jeg vil tro det er mulig å ha et system der man registrerer hvem man skal til, dersom misbruk er et stort problem. Det spørs jo litt hvor mange andre som bor i umiddelbar nærhet, og hvor stor mangel det er på parkeringsplasser i området. Ofte vil man bare sikre at ingen som faktisk bor der, bruker gjesteparkeringen som sin egen parkeringsplass.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...