Gå til innhold

Frp vil fjerne momsfritak for elbiler: – Helt idiotisk


Anbefalte innlegg

 

Den typiske elbilkjøper er en person med solid økonomi i bynære strøk. Unge familier i etaleringsfasen eller familier i lavere intektsnivåer har ikke råd til nye biler og typiske familiebiler i mellomklasse glimrer forøvrig med sitt fravær i elbiltilbudet. Så hvorfor skal disse familene subsidiere de mer velstående over skatteseddelen med ny bil nr to eller Tesla model X? Om alle entusiastene her er så opptatt av fremveksten av elbilparken, er det så urimelig at dere betaler for dette selv?

 

Den dagen det er et rikholdig tilbud av elbiler i alle segmenter og aldre kan man gjerne prise ut forbrenningsmotoren men det er en god stund til vi er der.

Disse familiene subsidierer ikke de mer velstående over skatteseddelen, men de mer velstående som kjøper dyrere elbiler nå er med på å direkte muliggjøre elbiler også for de som har mindre penger.

 

For når de mer velstående kjøper elbiler så kan bilprodusenter investere i å lage flere og rimeligere elbiler, noe som direkte kommer mindre velstående til gode. Som for eksempel Tesla, som på grunn av inntektene fra Model S og X nå har kunnet lage en billigere masseprodusert bil, Model 3. Etter hvert vil den billigste utgaven koste rundt 300.000. Etter dette planlegger Tesla en enda billigere bil igjen, hvis jeg ikke husker feil.

 

Så alle kjøp av Tesla i dag muliggjør billigere Teslaer i fremtiden. Det samme gjelder tradisjonelle bilprodusenter, som vil levere elbiler på grunn av all etterspørselen, og prisen på å produsere dem vil falle over tid.

 

Du må tenke litt lenger enn bare din egen navle vet du. Legg til side hatet mot elbiler og bruk hodet.

Poenget mitt var at mange av de som kjøper Tesla i dag ville ha kjøpt en dyr fossilbil og dermed betalt inn avgifter. Disse manglende kronene må dekkes inn på annet vis og belastningen fordeles på resten av bilkjøperne.

 

Jeg prøvde forøvrig å få tillatelse til å konvertere bensinbil til diesel-hybrid eldrift i 1980 og vurderte Tesla S da den ble lansert men kunne ikke vente. Så vrøvlete kommentarer om at jeg er elbilhater kan du spare deg. At jeg ikke sluker alle halelulja-utsagn på elbilens vegne gjør meg ikke til elbilhater.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jo det er det. På grunn av både lokalt og globalt miljø er det ønskelig å erstatte fossilbiler med elbiler.

- Men ikke batteri-elbiler med hydrogen som rekkevidde/tyngde-forlenger i stedet for forbrenningsmotor som forlenger?

Selv om det hjelper til og forandre hele forbrennings-transporten, og er 2-3 ganger mer effektivt enn forurensende forbrennings-transport?

Lenke til kommentar

"Jeg ser ingen fornuftig grunn til at ikke alle biler behandles likt i bommer og for øvrig også når det gjelder alle avgifter, sier Fremskrittspartiets Carl I. Hagen til NTB.

– Hvis alle biler ble behandlet likt uavhengig av drivstoff, kunne vi fjernet alle bommer i landet, fremholder han."

https://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/slik-vil-carl-i-hagen-gjre-alle-landets-bomstasjoner-overfldige/3423568828.html

 

 

 

Altså slutt på byråkratiet med bom/parkering-"subsidieringen" ( via ekstra innkrevde skatter).

Og byråkratiet og de bortkastede bompenge-innkreving-arbeidskreftene for samfunnet.

 

Så kunne ladestasjonene, og hydrogenfyllestasjonene  betales lik bensin/dieselstasjonene, ved vanlige avgifter.

Ikke via "smart"målere eller overoppgradering av elnettet i boliområder.

Lenke til kommentar

For når de mer velstående kjøper elbiler så kan bilprodusenter investere i å lage flere og rimeligere elbiler, noe som direkte kommer mindre velstående til gode. Som for eksempel Tesla, som på grunn av inntektene fra Model S og X nå har kunnet lage en billigere masseprodusert bil, Model 3. Etter hvert vil den billigste utgaven koste rundt 300.000. Etter dette planlegger Tesla en enda billigere bil igjen, hvis jeg ikke husker feil.

 

Så alle kjøp av Tesla i dag muliggjør billigere Teslaer i fremtiden. Det samme gjelder tradisjonelle bilprodusenter, som vil levere elbiler på grunn av all etterspørselen, og prisen på å produsere dem vil falle over tid.

 

Du må tenke litt lenger enn bare din egen navle vet du. Legg til side hatet mot elbiler og bruk hodet.

 

Det jeg leser, er at de rikeste skal kjøre luksusbiler, slik at Tesla skal tjene mer penger, alt mens de fattigste skal betale for dette.

 

Folk som ikke har råd til å kjøpe elbil til 600 000,- og kanskje ikke en gang til 300 000,- har vel neppe noe glede av at direktør Hansen kjører Model S, eller at Elon tjente noen milliarder i fjor.

 

Hva med å bruke hodet litt, dersom man ønsker å kjøre miljøvennlig bil, så er det rett og rimelig at man betaler det samme som alle andre.

At velstående mennesker får avgiftsletter på hundretusenvis av kroner per elbil de kjøper, mens de som ikke har råd til slike biler skal betale for elbilene, er fullstendig galskap, uansett hvor miljøvennlige de er.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Poenget mitt var at mange av de som kjøper Tesla i dag ville ha kjøpt en dyr fossilbil og dermed betalt inn avgifter. Disse manglende kronene må dekkes inn på annet vis og belastningen fordeles på resten av bilkjøperne.

Eg er ikkje sikker på om det er so mange. Då vi kjøpte Tesla i 2014 var alternativet å køyre vidare i den VW juksedieselen vi hadde, som har drepe so mange tusen menneske. Juksedieselen var i grunn alternativet til vi fekk råd til Tesla eller ein annan elbil som vi kunne køyre heilt til hytta (1500 km) med utan for mykje bry. I 2014 var Tesla Model S det einaste mogelege valet.

 

Kutt i avgiftene på elbil har ikkje ført til auka avgifter for andre bilar. Tvert imot har avgiftene vorte redusert for alle bilar.

 

Du kan ikkje sjå isolert på bil heller. Om vi ikkje stimulerte til val av elbil, måtte Noreg investert i andre tiltak for å få ned klimagassutsleppa. Avgiftsfritak for elbilar er eit relativt rimeleg tiltak samanlika med dei fleste andre som kan spare like store utslepp, og elbil-satsinga har betre byluft som ekstra bonus.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

At velstående mennesker får avgiftsletter på hundretusenvis av kroner per elbil de kjøper, mens de som ikke har råd til slike biler skal betale for elbilene, er fullstendig galskap, uansett hvor miljøvennlige de er.

Korleis betaler dei fattige for dette? Avgiftene har gått ned for alle bilar. Ein større del av statsbudsjettet vert finansiert med vanlege skatteinntekter i staden for bilavgifter, og kven betaler mest skatt? Det er dei rike. Ergo er det dei rike som betaler mest for dei reduserte avgiftene på både elbilar og eksosbilar. Dei fattige, i den grad dei har råd til bil, betaler mindre enn før uansett kva bil dei kjøper. Dei som ikkje har råd til bil betaler ingen avgifter på bil. Det er i alle fall galskap å presentere det som om folk som ikkje har råd til bil betaler elbilane til dei rike. Eg har betalt min elbil heilt sjølv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg har betalt min elbil heilt sjølv.

 

Bilen har du sikkert betalt, men du er jo ikke med å spleise på veien, som alle oss andre, og ikke har du betalt en eneste avgiftskrone til staten på bilen din.

 

Dersom stadig flere velstående mennesker kjøper avgiftsfrie biler, så er det jo alle andre som ikke har råd til å betale 600 000 for en elbil som er billig i drift og ikke er med på å betale for veiene, som må betale i stedet.

 

Ta for eksempel bompenge-finansierte veier, prisen går ikke opp, men dersom mange med elbil ikke betaler, så må de andre betale lengre før bomstasjonene fjernes, så det er jo de som ikke har mulighet til å kjøpe elbil som betaler veien for de som har mest penger, det blir uansett helt feil.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Bilen har du sikkert betalt, men du er jo ikke med å spleise på veien, som alle oss andre, og ikke har du betalt en eneste avgiftskrone til staten på bilen din.

 

Dersom stadig flere velstående mennesker kjøper avgiftsfrie biler, så er det jo alle andre som ikke har råd til å betale 600 000 for en elbil som er billig i drift og ikke er med på å betale for veiene, som må betale i stedet.

 

Ta for eksempel bompenge-finansierte veier, prisen går ikke opp, men dersom mange med elbil ikke betaler, så må de andre betale lengre før bomstasjonene fjernes, så det er jo de som ikke har mulighet til å kjøpe elbil som betaler veien for de som har mest penger, det blir uansett helt feil.

La meg gjette, det er viktigere for deg å slippe bompenger enn å slippe å puste inn dieseleksos?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er jo for elbiler og mindre lokal forurensning. Men "smart"-målerene burde elbileierne betale for. Uten ladeangst/hjemmelading hadde ikke vi (alle) trengt disse bortkastede resursene for samfunnet. Det vanlige forbruket går ned, så det ville ellers ikke være behov for effekt-oppgradering.

Elbiler har ikke stor påvirkning til effektbehovet. Elbiler bruker lite energi. Tilsvarer kanskje en 500 watts varmeovn

Lenke til kommentar

La meg gjette, det er viktigere for deg å slippe bompenger enn å slippe å puste inn dieseleksos?

 

Det er ikke viktig for meg i det hele tatt å slippe bompenger, men det er viktig at alle bidrar likt når veien skal betales av brukerne.

 

Dersom det er veldig viktig for deg å slippe dieseleksos, så betaler du vel gjerne noe for det, å det spiller ingen rolle om du må betale de samme avgiftene som alle andre?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Wow. 40.000 enheter i 2022?

Produksjon av brenselsceller skalerer ikke godt.

 

Jeg håper Hyundai har en skrivefeil og at det er 400.000 i 2022. Ellers vil de ikke henge med i forhold til elektrifiseringen.

 

 

Innen 2025 skal Kina bygge ut H2 fylleinfrastruktur for opptil 50.000 biler, som raskt skal videreutvikles til en million biler innen 2030

https://www.tu.no/artikler/hydrogenteknologi-kan-bli-den-neste-store-eksportvaren-for-norsk-industri/453020

 

Lenke til kommentar

 

Wow. 40.000 enheter i 2022?

Produksjon av brenselsceller skalerer ikke godt.

Innen 2025 skal Kina bygge ut H2 fylleinfrastruktur for opptil 50.000 biler, som raskt skal videreutvikles til en million biler innen 2030
Når høyrde eg det sist, skal tru? Noreg hadde fleire hydrogenstasjonar for 10 år sidan enn no. Klare til å ta imot alle dei serieproduserte hydrogenbilane som skulle komme for 8-10 år sidan.

 

I Kina er det registrert meir enn 1 million nye elbilar til no i år, og salet veks med 60% i året. I 2030 kan 100% av bilsalet i Kina vere elektrisk om utvikløinga held fram, so eg ser ikkje heilt verdien av å leggje 1 million hydrogenbilar til den miksen? Energikrevjande, upraktiske i bruk og kort rekkjevidde gjer hydrogenbilar lite attraktive.

Lenke til kommentar

[quote name="Sturle S" post="24712834" timestamp="1544661184"

Eg har betalt min elbil heilt sjølv.

Bilen har du sikkert betalt, men du er jo ikke med å spleise på veien, som alle oss andre, og ikke har du betalt en eneste avgiftskrone til staten på bilen din.

Eg betaler vegavgift som andre bileigarar. Eg har òg betalt skatt av kvar einaste krone eg har brukt til å kjøpe bilen, mesteparten av utgiftene til straum er avgifter osb. Vi har ingen mangel på skattar og avgifter i dette landet, og alt går inn i den same kassa. Vi har ikkje ei separat statsbudsjett for bilar og vegar.

 

Bilavgiftene er for det meste knytt til CO2-utslepp. Vi har forplikta oss til å redusere CO2-utsleppa, og avgiftsfritak for elbilar er ein veldig billig måte å gjere det på. Sjølv om bilane er avgiftsfrie, likar du å påpeike at dei likevel er ganske dyre. Ved å gje bilane avgiftsfritak stimulerer det folk til å likevel kjøpe desse bilane, og dermed dekkje mykje av kostnadane med å redusere CO2-utsleppa. Det har god effekt. Salet av bensin og autodiesel gjekk ned med nesten 3% frå 2016 til 2017. Nedgangen i bensin- og dieselsalet kjem berre til å akselerere etter kvart som eldre bilar vert erstatta med elbilar. Veldig få tiltak er billigare og meir effektive til å redusere CO2-utsleppa enn avgiftsfritak for elbilar.

 

 

Dersom stadig flere velstående mennesker kjøper avgiftsfrie biler, så er det jo alle andre som ikke har råd til å betale 600 000 for en elbil som er billig i drift og ikke er med på å betale for veiene, som må betale i stedet.

Vi var på ingen måte velståande då vi kjøpte bilen. Kona er lærar i grunnskulen. Ho tente betre enn meg, som hadde ei stilling i IT-avdelinga i kommunen. Kor mykje pengar ein legg i bil er meir eit spørsmål om prioritering enn kor mykje ein tener.

 

 

Ta for eksempel bompenge-finansierte veier, prisen går ikke opp, men dersom mange med elbil ikke betaler, så må de andre betale lengre før bomstasjonene fjernes, så det er jo de som ikke har mulighet til å kjøpe elbil som betaler veien for de som har mest penger, det blir uansett helt feil.

Du treng ikkje kjøpe elbil til 600.000 kroner for å sleppe å betale bompengar. Du kan kjøpe ein mykje billigare elbil, gjerne brukt, gå, sykle eller ta buss/trikk/tog/t-bane. Eg har inntrykk av at pengane frå dagens bomringar stort sett går til kollektivtrafikk og sykkelvegar, ikkje bilvegar. Avgifft for å forpeste lufta for nemnde fotgjengarar og syklistar er berre fornuftig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg betaler vegavgift som andre bileigarar. Eg har òg betalt skatt av kvar einaste krone eg har brukt til å kjøpe bilen, mesteparten av utgiftene til straum er avgifter osb.

 

Du treng ikkje kjøpe elbil til 600.000 kroner for å sleppe å betale bompengar. Du kan kjøpe ein mykje billigare elbil, gjerne brukt, gå, sykle eller ta buss/trikk/tog/t-bane. Eg har inntrykk av at pengane frå dagens bomringar stort sett går til kollektivtrafikk og sykkelvegar, ikkje bilvegar. Avgifft for å forpeste lufta for nemnde fotgjengarar og syklistar er berre fornuftig.

Elbiler har da fullt fritak både for den gamle årsavgiften og trafikkforsikringsavgiften, så hva slags veiavgift du ev betaler er en gåte for meg.

Ellers til trådens tema er jeg for fortsatt momsfritak for elbiler fram til pris og kke minst utvalg gjør det naturlig med en gradvis innføring.

Når det kommer til fritak for bompenger, ser jeg ingen grunn til at de skal ha fritak for det i bomstasjoner hvis eneste formål er finansiering av utbyggingen av veien, f.eks ny E6 fra Gardermoen til Lillehammer. I bomringer som har (del)begrunnelse i reduksjon av lokal forurensing ser jeg imidlertid poenget med det. Driftskostnadene med elbiler er uansett mye lavere enn diesel/brennere, så det burde ikke ha spesielt stor innvirkning på salget (Mulig en del steder spesielt på Vestlandet med høye bomtakster pga dyre tunnel- og brosamband kan være et unntak her).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...