Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Vaskemaskin: Hva er mest miljøvennlig, kort eller eco program?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel, ifølge DinSide for 8 år siden tar du veldig feil.

 

Det må være total skrivebom av DinSide for 50-100 L per vask er normalt for nye effektive maskiner.

 

Strengt tatt burde de fleste kunne tenke seg frem til at noen få liter vann umulig kan være nok... 

 

Selv produsentenes egne tall indikerer rundt 50 liter.  Om du leser energi-sertifikatet er vann og strømforbruk oppgitt for 220 vaskesykluser og tallet er som regel 10000-11000 L (dvs 45-50 L per vask).  Enkelte går riktignok ned på 9.000 L men det er fortsatt 41 L per vask.  Husk også at disse tallene altid oppgis for eco-programmet (som bortimot ingen bruker) og må leses på samme måte som når bilprodusenter oppgir kørelengde. 

Endret av tigerdyr
Lenke til kommentar

Det må være total skrivebom av DinSide for 50-100 L per vask er normalt for nye effektive maskiner.

 

Strengt tatt burde de fleste kunne tenke seg frem til at noen få liter vann umulig kan være nok... 

 

Selv produsentenes egne tall indikerer rundt 50 liter.  Om du leser energi-sertifikatet er vann og strømforbruk oppgitt for 220 vaskesykluser og tallet er som regel 10000-11000 L (dvs 45-50 L per vask).  Enkelte går riktignok ned på 9.000 L men det er fortsatt 41 L per vask.  Husk også at disse tallene altid oppgis for eco-programmet (som bortimot ingen bruker) og må leses på samme måte som når bilprodusenter oppgir kørelengde. 

 

Åh, sjekket opp en middelmådig miele maskin som ser ut til å bruke 37 liter per vask, så ja, da er nok både 14 og 6,5 liter skivebom og regnestykke langt værre. Fant også ut at gjennomsnittshusholdningen kjører nesten 5,5 vask i uka og ikke 2 som jeg regnet med, som gjør alt mye, mye værre. 

Lenke til kommentar

Spørs hvor mye du vasker pr gang og hvilken modell du har.

På de nyere modellene til Samsung kan man f.eks. vaske 8 kg (full maskin) på eco/bomull, mens på dagligvask kan man vaske opptil 4 kg og hurtigvask opptil 2 kg. Dette har med vaskeresultatet å gjøre, men spørs også da hvor møkkete klærne er. På eco-programmet brukes det mye mindre vann og de jukser litt på temperaturen, men tar det igjen med lang vasketid for å få et godt vaskeresultat. Hurtigvask er så kort at flekker ikke forsvinner og det er dårligere skylling.

Når jeg slår opp en vanlig Samsung vaskemaskin med 8 kg kapasitet og merket A+++ oppgir de følgende data:

Bomull/eco 60 grader: 8 kg tøy / 41 liter vann / 0,85 kWh / 252 minutter

Syntetisk 40 grader: 4 kg tøy / 68 liter vann / 0,80 kWh / 155 minutter

Dvs halvparten så mye tøy vaskes på lavere temperatur med omtrent samme strømforbruk og med ca 50% mer vann, men på kortere tid. De oppgir dessverre ikke tall for dagligvask eller hurtigvask.

 

Tror det er denne jeg har, den er helt lik som på bildet men det står 7.0kg istedenfor 8.0kg ->https://www.elkjop.no/product/hvitevarer/vaskemaskin/WW80J5426FW/samsung-vaskemaskin-ww5000-ww80j5426fw

 

Hmm, hvorfor oppgir dem ikke vann/energi bruk for daglig og hurtigvask, vil jo tippe det er de programmene folk bruker? Jeg har i allefall sjelden og aldri problem med "flekker", man vasker jo klærne primert pga. svette/bakterier å slike ting? Har jeg flekker sprayer jeg på litt flekkfjerning direkte på flekken i forkant.. 

 

Så da har vi fortsatt ikke en konklusjon, eco eller daglig/hurtig vask?  :hmm:

Lenke til kommentar

Tror det er denne jeg har, den er helt lik som på bildet men det står 7.0kg istedenfor 8.0kg ->https://www.elkjop.no/product/hvitevarer/vaskemaskin/WW80J5426FW/samsung-vaskemaskin-ww5000-ww80j5426fw

 

Hmm, hvorfor oppgir dem ikke vann/energi bruk for daglig og hurtigvask, vil jo tippe det er de programmene folk bruker? Jeg har i allefall sjelden og aldri problem med "flekker", man vasker jo klærne primert pga. svette/bakterier å slike ting? Har jeg flekker sprayer jeg på litt flekkfjerning direkte på flekken i forkant.. 

 

Så da har vi fortsatt ikke en konklusjon, eco eller daglig/hurtig vask?  :hmm:

De tallene jeg fant og oppga i posten du siterte er på den serien du har lenket til. Samsung har aldri vært flinke til å oppgi forbruksdata bortsett fra det de må. De store europeiske merkene var flinke før, men følger nå trenden med å bare oppgi det de må utfra EU-krav og det eneste det virker som de jobber med er å få skrytetallene så lave som mulig (dvs eco-program).

Utfra erfaring og tidligere tall fra andre leverandører vil jeg tro at strømforbruket på dagligvasken er litt høyere enn eco og vannforbruket merkbart høyere hvis man tar hensyn til fyllmengde. På dagligvask er det ca halv kapasitet, dvs 2 ganger dagligvask = en full maskin på eco/bomull. Hvis du bare vasker på korte program vil det gå helt fint noen ganger hvis det ikke er vanskelig flekker som må vekk. Men over tid vil man merke at det ikke er samme vaskeeffekt. Noen merker at svettelukt o.l. ikke blir helt borte og hvite tekstiler (f.eks. T-skjorter) vil bli gråe litt etter litt ved kun bruk av korte programmer pga for kort vasketid til at såpa for gjort jobben.

 

Konklusjonen som de fleste produsenter er enig i er:

Eco bruker minst vann og strøm i forhold til mengde vask, men forskjellen er mindre med mindre mengde vask.

Dagligvask o.l. på rundt 1 time fungere greit på de fleste maskiner ved opptil 1/2 eller 2/3 mengde og lite skittent tøy, men vasker ikke like rent.

Hurtigvask på 15-20 minutter er kun for "nødbruk" og små mengder (ofte 1-2kg), og vasker og skyller dårlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...