Gå til innhold

El-startup lanserer elektrisk SUV med 180 kWh batteri og syv seter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som for eksempel hvor man i kongeriket finner en strømkurs med 666 ampere sikring. For det er nemlig det du trenger dersom denne skal hurtiglades ved 240 volt. 400 volt sier du? Vel, du trenger fortsatt 400 ampere, også det svimlende langt over hva du kan vente å finne langs veien.

For ikke å snakke om hjemme i heimen. Et gjennomsnittlig norsk hjem utstyrt med hovedsikringer på fra 63 til 80 ampere. Altså mindre enn ca 10-12 % av det denne SUV-en trenger for å hurtiglades.

Normalt sett har større hurtigladestasjoner egen trafo tilkoblet 11/22 kV-nettet. F.eks oppgraderes Teslas superladestasjon på Nebbenes i disse dager til 44 superladeladepunkter og totaleffekt på ca 3,2 MW.

 

Ladestasjoner, hjemme eller langs veien må dessuten ha noen enorme kabeldimensjoner og kontakter. Det kan finregnes på, men la oss for enkelhets skyld bare nevne at de nødvendige dimensjonene på de enkelte lederne ved effekter som dette samlet vil gi en kabel som er tjukk som en arm og veier flere titalls kilo dersom den er omtrent så lang som de på CirkelK stasjonene idag.

Bilene lades i dag med 300-450 VDC, og kablene støtter gjerne 200-400A.

 

På hurtigladerne med høyest effekt er det ikke helt uvanlig å ha væskekjølte kabler - da blir disse lettere og mer fleksible.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

DinSide har tatt seg bryet å lage en tabell med spesifikasjoner, alle versjoner er under 3500 kg. Den skal også komme til Europa, men ikke planlagt når. Må selvsagt bli noe av først, men virker overbevisende.

 

https://www.dinside.no/motor/nytt-bilmerke-lanserte-saeregen-el-suv-med-super-rekkevidde/70508418

Tror ikke jeg ville tatt disse spesifikasjonene som endelige... Alle tre skal veie 2650 kg, uansett batteri. Det høres usannsynlig ut.

 

2650 kg er veldig ambisiøst for 180 kWh versjonen. Bare batteriet vil trolig veie 900-1300 kg. Så har man fire motorer/reduksjonsgir/motorkontrollere på trolig minst 50 kg per stk, og da er man oppe på 1100-1500 kg bare for drivlinjen. Til sammenligning veier Model X 2450 kg, med batteri på ca 600 kg.

 

Min mening er at 2650 kg høres rimelig ut for versjonen med 105 kWh. Og så kan versjonen med 180 kWh veie 3000-3150 kg. Med nyttelast er man da nært 3500 kg (3000 kg bil og 500 kg nyttelast vil kunne fungere).

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

Ikke en fullverdig bil, når det blir samme pris som fossil bil med samme egenskaper som 120 mil rekkevidde, batteri vekt 100 kg., lade tid 2 min.,samme rekkevidde på vinteren som sommer, levetid batterier 20-25 år. Så begynner man å snakke om en bil som alle kan eie. Før det skjer, så holder man seg til fossil bil.

 

Du snakker om å sette krav som er urealistiske og som ingen i hele verden faktisk trenger. 120 mil rekkevidde? Om du kjører 120 mil non-stop bør noen faktisk frata deg førerkortet umiddelbart. For da evner du jo ikke å følge vtl § 3. Men til tross for at du tok hardt i og forsøkte å komme opp med krav-spec du trodde ville være umulig til evig tid så er det nok nærmere enn du skjønner. Ja bortsett fra det latterlige kravet til vekt. Det faller jo på egen urimelighet, men fordi el-bilene ikke har dieseltank, eller fossilmotor, tunge gearkasser, clutcher og fordelingskasser etc og alt det fossile drivstoffet som fraktes rundt så spares jo den vekten. Så er vi nok langt nærmere også dette tulle-kravet fra deg enn du hadde sett for deg. 

 

Batterilevetiden der er vi kanskje allerede i mål, med litt ekstra innsats fra eierne til i å gå for lang levetid når brukerne setter max ladegrense altså highvoltcut og lowvoltcut så bør 20 år være tilgjengelig på feks Tesla som alt har god kontroll på batteritemperaturen. Ladetid på 2 minutter? Du skal både ha enorm rekkevidde som du ikke engang oppnår på dieselbiler og en så kort ladetid at det går fortere enn å tanke dieselbilen??

 

Men greit, et kinesisk selskap har nå startet serieproduksjon av faststoff SSD batterier. De skal klare opplading på 1 minutt. 2,5 ganger større tetthet av energi per celle enn dagens li ion. Når selskapet får skalert opp fra serieproduksjon til masseproduksjon så kommer nok også andreprodusenter  etter. Kan være i markedet innen 5 år. Det vil redusere ladetiden til 1 minutt eller 2. Og vekten på disse batteripakkene vil bli betydelig redusert i forhold til dagens li-ion pakker. Kanskje ned mot 2-300 kg for biler som har 500 km rekkevidde. Så tar du fratrekk for manglende fossilbil komponenter og der har du ditt "100 kilos" batteri. Med en praktisk rekkevidde som holder for absolutt ALLE mennesker inkludert deg. Og ladetid på 1 minutt. 

 

Ps innen to år kommer det også en elektrisk pickup med rekkevidde på 650 km. 5 tonns hengervekt og nesten 1 tonn nyttevekt på selve bilen. Med sportsbil prestasjoner og dreiemoment som en lastebil. Du kan google Rivian. Se for deg at den eller tilsvarende pickuper kommer med SSD batterier innen 5 år,  da øker jo både nyttelasten samt at egenvekten reduseres samtidig som ladingen skjer på 1 minutt. Den kommer som fullverdig 5 seter og har smarte bagasjerom som frunk og tunnel samt lasteplanet.

 

Worst case ferietur for el-bil skeptikere i ny elektrisk doning:

Da kan du og andre som har vært skeptiske til el-bil hekte på tilhenger når dere måtte ønske og samtidig ha plass til familie og hund i bilen. Familietelt på planet for hele familien og på hengeren kan du ha både båt, motorsykkel og sykler til barna. Grønn campingferie uten utslipp. Og du kan lade så hurtig og kjøre så lenge at barna griner og kona hater deg til evig tid. Perfekt bil for å gjøre bilferien til et helvete for hele resten av familien mens du kjører nonstop i 8-10 timer og stopper i 1 minutt for å lade før du fortsetter non stop i nye 8 timer. Etter ferien blir det selvsagt skilsmisse og du vil tape barnefordelingssaken fordi du ikke klarer å ivareta barnas sikkerhet når du kjører så langt non-stop, samt at lappen kommer til å ryke. Men hey, da har du bilen du aldri trodde du ville få. Så kan du heller kjøpe deg tråsykkel siden du ikke trenger tenke på kjøring av barna lenger og heller ikke har lappen når du sitter der nyskilt og bitter.

Endret av bojangles
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor mer praktisk?

 

Hvorfor kjøpe en av disse når en kan kjøpe X, Y eller Z? Du kommer med meningsløse utsagn.

Billigere er meningsløst utsagn?

Eller det at de blir de første elbilene hvor en kan trekke henger på 3 tonn?

Etter hva man kan lese fra artikkelen har de praktiske oppbevaringsrom

 

Fordel om en kan lese før en prøver å kritisere

Lenke til kommentar

Flere alternativer er bare bra. Elbilmarkedet vokser og jo større utvalg og jo bedre kvalitet, jo mer uproblematisk blir det å avvikle salget av fossilbiler i 2025.

 

Jeg vet ikke om det blir noe av bilene til Rivian, men de skal ha all honnør for å forsøke.

 

Ja det er jo en lang vei igen til bilene faktisk er i produksjon. Men jeg håper de klarer å få nok investorer til å klare å komme igang og at investorene er såpass langsiktig at de får tid og ro til å skalere opp produksjonen og samtidig utvikle og forbedre både de første modellene men også utvikle nye. Er helt topp at det kommer slike selskaper på banen. Det skaper mer press på de etablerte og det viser også skeptikerne hva som kan og vil komme litt frem i tid. Så er det bare å krysse fingrene for at tidsanslag er nogenlunde edruelig og at de alt har fått med en bra miks av investorer. 

Lenke til kommentar

Billigere er meningsløst utsagn?

Eller det at de blir de første elbilene hvor en kan trekke henger på 3 tonn?

Etter hva man kan lese fra artikkelen har de praktiske oppbevaringsrom

 

Fordel om en kan lese før en prøver å kritisere

Billigere i seg selv er meningsløst. Det kommer helt an på behovet man har. Hvis billigst mulig er målet så kjøper man en knøttliten minibil uten lagringsplass for eksempel. Og så er det en stund til disse bilene kommer på markedet, og Tesla vil neppe stå helt stille. De vil for eksempel oppdatere Model S og X med batteriteknologien som brukes i Model 3.

 

Ja, pickupen har noen praktiske oppbevaringsrom. Hva med SUVen? Tesla har jo ingen pickup engang, så det blir idiotisk å sammenligne da.

 

Var det alt du hadde å komme med? Billigere + at utgaven som ikke har noe med Tesla å gjøre har ekstra oppbevaringsrom?

Lenke til kommentar

Tror ikke jeg ville tatt disse spesifikasjonene som endelige... Alle tre skal veie 2650 kg, uansett batteri. Det høres usannsynlig ut.

 

......

 

Lenge til produksjonsmodeller er klare, så godt mulig at spesifikasjoner ikke er nøyaktige og/eller må justeres. Merk at bilen med størst batteri kun leveres som 5-seter og ikke 7 så det er mulig de ikke klarer 3500 med så mange personer og at det er på nyttelast de henter det inn. Ser uansett ut som de har klart mål om at bilene skal kunne kjøres med vanlig sertifikat.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Billigere i seg selv er meningsløst. Det kommer helt an på behovet man har. Hvis billigst mulig er målet så kjøper man en knøttliten minibil uten lagringsplass for eksempel. Og så er det en stund til disse bilene kommer på markedet, og Tesla vil neppe stå helt stille. De vil for eksempel oppdatere Model S og X med batteriteknologien som brukes i Model 3.

 

Ja, pickupen har noen praktiske oppbevaringsrom. Hva med SUVen? Tesla har jo ingen pickup engang, så det blir idiotisk å sammenligne da.

 

Var det alt du hadde å komme med? Billigere + at utgaven som ikke har noe med Tesla å gjøre har ekstra oppbevaringsrom?

Du skjønner fortsatt ikke så gidder ikke diskutere..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...