Gå til innhold

ANALYSE: Kriseresultater for strålesporing og RTX-serien


Anbefalte innlegg

Er vel heller bedre å se på disse kortene uten RTX. Et 2080ti yter nesten 30% bedre enn enn 1080ti, men koster i tillegg 3000kr mer enn 1080ti gjorde ved release. Vent noen måneder, så vil det ligge på ca samme pris (på tilbud vel og mene) som 1080ti standard pris, da får du et fullblods 4k kort som kjører det meste i ultra settings med 70+ fps.

Nvidia har gjort en blemme i å dedikere såpass mye av kjernen til RTX, men det betyr ikke at kortet er en fiasko ellers, det er et vanvittig kraftig kort, AMD ligger ikke bare en meter bak racet, de ligger flere kilometer bak

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror faktisk Dice gjør noe tilsvarende på BF5 på de forskjellige innstillingene til RTX. Men i stedet for at frekvens, så er det oppløsning som blir lavere på effektene (hvis jeg forstod det riktig). Digital Foundry har analyse av BF5 RTX på YouTube.

så om man kunne slå de to sammen kunne spillet hatt 120fps i 1080p eller i allefall vært spillbart i 4k.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Dette er i et enkelt spill, og den første implementering av teknologien.

 

Før vi har mer å sammenligne med, så er det vanskelig å si om problemet er dette spillet, eller kortene.

Dette er i det eneste spillet (utenom et kinesisk MMO). Det virker som om strålesporing i Tomb Raider også lar vente på seg, og da kan man risikere at man kanskje bare får et halvt år med strålesporing i spill før neste generasjon kort er ute. For BF V virker det uansett litt malplassert, all den tid dette er et høyintensivt flerspillerspill. Jeg tror Tomb Raider hadde hatt større glede av strålesporing, men nå har det snart gått et halvt år siden Nvidia sa dette var lett å legge inn i spill, og vi har fortsatt ikke sett noe fra Tomb Raider.

Lenke til kommentar

 

Dette er i et enkelt spill, og den første implementering av teknologien.

 

Før vi har mer å sammenligne med, så er det vanskelig å si om problemet er dette spillet, eller kortene.

Dette er i det eneste spillet (utenom et kinesisk MMO). Det virker som om strålesporing i Tomb Raider også lar vente på seg, og da kan man risikere at man kanskje bare får et halvt år med strålesporing i spill før neste generasjon kort er ute. For BF V virker det uansett litt malplassert, all den tid dette er et høyintensivt flerspillerspill. Jeg tror Tomb Raider hadde hatt større glede av strålesporing, men nå har det snart gått et halvt år siden Nvidia sa dette var lett å legge inn i spill, og vi har fortsatt ikke sett noe fra Tomb Raider.

Tja, det skal ikke være lenge til metro kommer ut.

Og final fantasy 15 bruker jo rtx.

Lenke til kommentar

Her snakker Dice om fremtidige optimaliseringer til BFV. 

 

Another optimisation we have in the pipe and that almost made launch was a hybrid ray trace/ray march system. This hybrid ray marcher creates a mip map on the entire depth buffer using a MIN filter. This means that every level takes the closest depth in 2x2 regions and keeps going all the way to the lowest mip map. Because this uses a so-called min filter, you know you can skip an entire region on the screen while traversing.

With this, ray binning then accelerates the hybrid ray traverser tremendously because rays are fetched from the same pixels down the same mip map thereby having super efficient cache utilisation. If your ray gets stuck behind objects as you find in classic screen-space reflections, this system then promotes the ray to become a ray trace/world space ray and continue from the failure point. We also get quality wins here as decals and grass strands will now be in reflections.

We have optimised the denoiser as well so it runs faster and we are also working on optimisations for our compute passes and filters that run throughout the ray tracing implementation.

 

https://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2018-battlefield-5-rtx-ray-tracing-analysis

 

 

Ellers ser Atomic Heart ganske interessant ut med hva som ser ut som en mye mer gjennomgående implementasjon av ray tracing. Blir spennende å se hva ytelsen blir i dette spillet.

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette var trist å lese.

 

Men skyldes problemet kortene eller spillene? Kan f.eks. Battlefield V lage en update hvor dette forbedres kraftig eller må spillerne velge mellom hva man vil ha skrudd på?

 

Her må prisene ned 40 % om dette er tilfellet!

 

Som jeg skrev i innlegget mitt så kommer det optimaliseringer til BFV, men hvor stor forbedring det blir vil tiden vise. Det blir også spennende å se hvilken ytelsetap det blir i andre spill fremover med ray tracing. Men man kommer ikke unna at ray tracing er ekstremt krevende for skjermkortet.

Lenke til kommentar

Dette var trist å lese.

 

Men skyldes problemet kortene eller spillene? Kan f.eks. Battlefield V lage en update hvor dette forbedres kraftig eller må spillerne velge mellom hva man vil ha skrudd på?

 

Her må prisene ned 40 % om dette er tilfellet!

 

Det er ikke bare ray tracing på kortene.

Rtx kan gi deg opp til 40% bedre ytelse (over 2080 ti) i 4k.

Lenke til kommentar

Hæ? Det er naturligvis ikke lav performance ved ray tracing som er grunnen til aksjefallet. Det er kryptomarkedet som har rast 80-90% siden nyttår og det ikke lenger er profitabelt å mine kryptovaluta. Det var derfor at Nvidia og AMD kom under så voldsomt kjøpspress i utgangspunktet  - fordi alle minerne presset opp prisene og profitten til GPU-selskapene, og kjøpte 2 år gamle kort dyrere enn da de ble sluppet. Nå er det totale kryptomarkedet ned fra 800 milliarder USD til (i dag) 110 milliarder. Det vil naturligvis roe seg kraftig nå inntil krypto tar seg opp igjen. Er ikke noen fan av "mining" men så lenge førstegenerasjons krypto (som Bitcoin) dominerer så vil verden ha mining dessverre. Det kan således være et bra tidspunkt nå å komme seg inn både i aksjene til Nvidia og AMD såvel som krypto.

  • Liker 3
Lenke til kommentar



 



Sagt det siden Raytracing ble nevnt...
Her kommer en flopp...
Alltid holdt meg til Nvidia men her må jeg si at de har bæsja på leggen...


 

 

- Hva mener du er så flopp med "Ray Tracing"?

Det er en veldig krevende prosess...
Og med tanke på at dette er første gang det har blitt tatt i bruk i spill så er det bra gjort at vi ser de resultatene vi gjør.

Hvis vi snur det rundt og ser på det fra motsatt ende så er CryTek et godt eksempel på akkurat dette.

Når "Far Cry Nr 1" ble lansert så kunne man bare drømme om å spille det på "Dialed up to eleven"-settings.
I dag så kan stort sett all HW kjøre det på de settingene rett ut av boksen, so to speak.

Det samme skjedde da de lanserte "Crysis Nr 1".

Så tilbake til "BF-V"...
Spillet har vist seg å ha ganske god ytelse-resultater rett ut av boksen.
Og man kan spille det på ganske høye settings uten at det er til å klage på.

Det er først når man aktiverer "RTX"(med "Ray Tracing") at man opplever betraktelig lavere ytelses-resultater.

Igjen, det er veldig krevende prosess å ta i bruk "Ray Traycing".

-----

Eksempel...
Du tar gjerne 50kg i benk med 15->20 reps per sett når du trener.

Blir du bedt om å trene med 5kg så kan du nok ta flere hundre reps.
Men blir du utfordrett til å løfte 500kg så klarer du nok ikke mange reps antar jeg.
Tviler på at du klarer en engang.

-----

I prinsippet blir det likt.
Desto tyngre belastning desto laver ytelse.

Men akkurat som oss menesker når vi trener.
Vi starter med 5kg og 15->20 reps per sett.
Etter en tid når vi blir strekere så øker vi til 10kg og 15->20 reps per sett.
Etter en tid når vi blir strekere så øker vi til 20kg og 15->20 reps per sett.
Etter en tid når vi blir strekere så øker vi til 30kg og 15->20 reps per sett.
Etter en tid når vi blir strekere så øker vi til 40kg og 15->20 reps per sett.
Etter en tid når vi blir strekere så øker vi til 50kg og 15->20 reps per sett.
Osv, osv...

Når grafikk-kort blir kraftigere og kraftigere så blir det som ble sett på som umulig mulig.
Men det er urealistisk å forvente tilnærmet lik ytelse med "RTX"(med "Ray Tracing") på som om "RTX"(med "Ray Tracing") var av.

Skillet blir nok mindre når grafikkort blir kraftigere, men det vil alltid være en ytelsesforskjell.

Hva som gjør det til en flopp skjønner jeg ikke.
Det at kortene er så passe dyre er selvfølgelig trist, da de hadde fristet flere om de hadde vært billigere.
Men som med alt annet nytt så er det helt naturlig at det er dyrt når det først blir lansert.


 

Endret av BizzyX78
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her vil jeg si det er noe feil med forventningene, ikke med korta.. at toppkortet klarer stabile 60fps i 1080P på high settings er jo fantastisk. Mener man noe annet har man ikke peiling på raytracing. Jeg hadde forventa at vi lå nærmere 30, og at man da spilte med lavere en high settings. Det er helt klart en feature jeg foreløpig ville brukt kun i singleplayerspill og myltiplayerspill som ikke krever rask bildeflyt.. men sånn var det om man ville spille i 4K Ultra i noen år også.. det er veldig imponerende at første gen realtime raytracing yter så bra som den gjør :) prisen på korta klager mange på, men den er nok slett ikke verst med tanke på teknologien som ligger i disse korta.. er de mainstream? Neh, det er ikke mulig å anbefalle hvermansen å gå til innkjøp av et 2080Ti.. men da har man 1080Ti til en «billig» penge, mens man venter på at rtx serien får utvikle seg litt mer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forventa at raytracing kom til å gi lav ytelse, vi har sett det før at nvidia rusher slike typer implementering men raytracing er fortsatt en flott teknologi og fremtiden til spillgrafikk, men stusser over at de valgte ett fps spill i første omgang for de MÅ ha vist at korta kom til å slite med å dra det bra..

Lenke til kommentar

Forventa at raytracing kom til å gi lav ytelse, vi har sett det før at nvidia rusher slike typer implementering men raytracing er fortsatt en flott teknologi og fremtiden til spillgrafikk, men stusser over at de valgte ett fps spill i første omgang for de MÅ ha vist at korta kom til å slite med å dra det bra..

 

Ja det kan man si,BFV er ikke spillet jeg ville skrudd det på i når jeg skal prøve å finne.. Witcher 3, Resident Evil og andre singleplayer-baserte FPS ville vært et bedre valg, mens tomb raider også vil passe godt for første gen RTX. Nå ble det nok BFV mye grunnet at det er et AAA spill som var i riktig fase av utviklingen akkurat nå som RTX kom, samt at Frostbite motoren allerede har 'physic based materials' som gjør jobben enklere ved implementering av RTX (sikkert mange spill som har det). BFV kan fort bli en benchmark for RTX i år fremover :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...