Gå til innhold

[Løst] Gaming pc, rundt 8k


Anbefalte innlegg

Jeg sitter å planlegger ny gaming pc, tenker å bruke en rundt 7-8k tenker jeg. evt litt mer om det er verdt det :)

 

Har en OCZ 1000W strømforsyning som jeg antar fortsatt holder, selv om den riktignok er noen år gammel, så er den knapt brukt.

 

Så jeg har satt sammen denne:

https://www.komplett.no/wishlist/shared/8b125c2c-b3a7-4bc1-aefe-7322e3f3738b

 

Noen som har noen innspill til endringer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oppgraderingspakken vil ikke gi meg 25% rabatt på RAM, så om jeg oppgraderer CPU til den som var i pakken, så sparer jeg fortsatt på å ikke bruke oppgraderigspakken :)

 

Men er 2600x verdt ca 400kr mer en 2600?

 

edit: skal nok ta med en SSD også ja :)

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Oppgraderingspakken vil ikke gi meg 25% rabatt på RAM, så om jeg oppgraderer CPU til den som var i pakken, så sparer jeg fortsatt på å ikke bruke oppgraderigspakken :)

 

Men er 2600x verdt ca 400kr mer en 2600?

 

edit: skal nok ta med en SSD også ja :)

 

R5 2600 kan overklokkes opp til 2600X nivå, men ikke på "A" hovedkort, så minst B450 anbefales. Men om du holder på A320 HK, ville jeg nok spandert på meg en 2600X ja, da den overklokker seg selv, uavhengig av HK.

 

Skjermkort hadde jeg byttet i dette. Det er ikke mye tregere enn kortet du har valgt. Men når det er 1000 Kr billigere i utgangspunktet, og du får med 2 spill på kjøpet... Du kan velge 2 av disse 3 titlene: The Division 2, Resident Evil 2 remake, og Devil May Cry 5. Ingen av dem er released enda, så de har jo en verdi på ~600 Kr per. Man ender altså opp med å betale ~600 Kr for skjermkortet som er nesten like raskt som det du har valgt! ;)

 

Standard RAM hastighet på Ryzen er 2933MHz. Men minst 3200MHz anbefales, da CPU'en består av 2 CCX'er som kommuniserer med hverandre over "Infinity fabric" på samme hastighet som RAM brikkene man har i. Man får mye mer ekstra ytelse av raskere RAM i Ryzen system, enn med Intel.

 

Ellers følger det med lisens på "StoreMI"/Fuzedrive til alle 400 serie hovedkort. Denne lisensen har en verdi rundt rett under $20. Programvaren gjør at man kan lage en "virtuell SSD" av en HDD+SSD+RAM kombo. Lisensen som følger med tror jeg er begrenset til 128GB "fast tier", og 2GB RAM. Men er altså en smart budsjett vennlig måte å sette sammen HDD og SSD. F.eks. vil systemet lese en HDD på 1TB + SSD på 128GB som en disk på 1,128TB, der StoreMI tar seg av å flytte filer over til "Fast tier" som nødvendig. Første gang man kjører et spill, vil man få HDD hastighet. Men når man har gjort det 2-3 ganger har StoreMI flyttet alt av små filer til spillet over på SSD slik at det tar omtrent like lang tid å starte som med vanlig SSD, av og til raskere, siden StoreMI også benytter RAM til å cache ofte brukte filer. StoreMI lisens kan også kjøpes løst til 300 serie hovedkort, men da fra utgiver, og heter altså Fuzedrive.

Lenke til kommentar

Satt sammen en ny ønskeliste, har oppgradert HK, skjermkort og bedre RAM, i stedet for å gå ned :)

Samt M.2 disk.

Hørte rykter om at det 1070 var betydelig bedre enn 1060 og verdt oppgraderingen..

 

https://www.komplett.no/wishlist/shared/8ba4f9fe-a66b-409d-bdee-9795edb67acb

Ser ut til og være en 30-40% bedre i spill.

 

https://gpu.userbenchmark.com/Compare/Nvidia-GTX-1070-vs-Nvidia-GTX-1060-6GB/3609vs3639

 

Blir fort litt dyrere :p

Endret av DirekteDemokrati
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Satt sammen en ny ønskeliste, har oppgradert HK, skjermkort og bedre RAM, i stedet for å gå ned :)

Samt M.2 disk.

Hørte rykter om at det 1070 var betydelig bedre enn 1060 og verdt oppgraderingen..

 

https://www.komplett.no/wishlist/shared/8ba4f9fe-a66b-409d-bdee-9795edb67acb

 

Der sprakk budsjettet ganske grundig ser jeg. :p

 

Angående skjermkort; da har Proshop tilbud på dette. Det er raskere enn GTX1070, og du får med alle de 3 spillene jeg nevnte i forrige post, samt et mekanisk tastatur til en verdi av ~1200Kr. Dessverre følger ikke med hørselsvern. :p

 

Av hovedkort ville jeg nok satset på enten dette B450 hovedkortet med innebygd Wifi. Eller "storebroren" uten Wifi, det er X470, så flere porter og slikt. Begge har samme VRM, og vil kunne drive en eventuell fremtidig 8 kjerners CPU uten problemer. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alle prosjekter har budsjettsprekker :)

Har ikke behov for Wifi, ikke om det kan erstattes med noe jeg evt. kan ha mer brukt for.

 

Men ang MSI Radeon-kortet, virker som om "alle" har 10xx, må vel være en grunn til det?

 

Proshop har jeg 0 erfaring med, hvordan er de mtp. garanti osv?

Lenke til kommentar

Alle prosjekter har budsjettsprekker :)

Har ikke behov for Wifi, ikke om det kan erstattes med noe jeg evt. kan ha mer brukt for.

De fleste B450 hovedkortene klarer fint å drive en R5 2600/X. Mens omtrent bare det jeg anbefaler vil klare å drive en 2700/X også (og til og med litt OC om ønskelig). De har jo 33% flere kjerner, og trekker da nødvendigvis også ~33% mer strøm. X470 som jeg anbefalte har altså nøyaktig samme VRM som "lillebroren" men grunnet ingen Wifi, og kanskje litt mer begrenset RGB, så er det til og med rimeligere. Så det er et helt greit X470 HK, av de rimeligere..

 

Men ang MSI Radeon-kortet, virker som om "alle" har 10xx, må vel være en grunn til det?

Jepp, det er en grunn, det kalles "hjernevasking". :p Siden Nvidia har det aller raskeste skjermkortet man kan få tak i, så må de jo være best på alle de svakere kortene også? Du vet, akkurat som alle Mercedes sine bil modeller er best i verden i sitt segment, siden de vant Formel 1 i 2017. :p

 

Faktum er at AMD gir best ytelse fra bunn-modellene og opp til RX Vega 56. RX Vega 64 ligger omtrent likt med GTX1080 i ytelse, men bruker så mye strøm på å få det til at det begynner å bli latterlig. I tillegg så støtter AMD skjermkortene Freesync, som er en gratis implementasjon av adaptiv sync. Derfor er Freesync skjermene vesentlig billigere enn G-Sync skjermer. Så det er en mye billigere inngangs port til adaptive sync. Siste modeller av Samsung TV'er støtter også Freesync, og flere TV merker er ventet å følge etter.

 

Proshop har jeg 0 erfaring med, hvordan er de mtp. garanti osv?

Jeg har handlet en del fra Proshop, men ikke måttet kontakte dem angående reklamasjon av noe slag enda. Så der kan jeg ikke uttale meg. Men jeg pratet med Komplett på chat i dag, for å spørre om man kunne få spillene med om man kjøper skjermkort derfra i stedet. Men de kjente ikke til kampanjen engang...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ny liste, men med kortet fra proshop som så klart ikke er med ;)

 

https://www.komplett.no/wishlist/shared/50dfeef5-80fe-40b4-9ac1-c9385323b6d8

Blir større og større sprekk ser jeg..

 

 

Du kan jo eventuelt prøve å få et brukt 1070 til 2400 ish og gå for bedre RAM? Eventuelt kjøpt et brukt 1080 https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=132654063

Er ikke noe fan av (miss)brukte skjermkort, mining 24/7 er neppe bra for holdbarheten.

Har oppgradert RAM i de to siste listene.

 

Er jo ikke slik at jeg har akkurat 8000 å bruke heller, å bruke f.eks 10k er ikke noe stort problem sånn strengt tatt..

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Ny liste, men med kortet fra proshop som så klart ikke er med ;)

 

https://www.komplett.no/wishlist/shared/50dfeef5-80fe-40b4-9ac1-c9385323b6d8

Blir større og større sprekk ser jeg..

Håper du fikk med deg min advarsel om hørselsvern til Vega skjermkortet? ;) Det er blower type kjøler på det, så det blir en del mer viftestøy enn ellers. Hvor mye kabinettet du har valgt klarer å gjøre med det er jeg usikker på, "s" i P400s står for "silent", altså støydempet. For folk som gamer med headset har det uansett ikke noe å si, vel, for annet enn omgivelsene i så fall. AMD's drivere har ellers en såkalt Chill funksjonalitet innebygd. Med Nvidia må man bruke tredje parts programvare for å få liknende funksjonalitet. Med Chill aktivert kan man f.eks. sette skjermkortet til å ikke lage flere frames enn skjermens maks antall Hz, og også gi den et virkeområde, som f.eks. 90 - 140fps på en 144Hz skjerm. Da vil ikke skjermkortet bli så varmt, og heller ikke lage like mye støy. Dette kan være kjekt til RPG og MMO type spill der fps ikke er så viktig som i FPS.

 

Av RAM ville jeg heller gått for disse "Predator" brikkene. De er i "entusiast" segmentet, og mer beregnet på overklokking enn "Fury" som du plukket ut. Legg merke til at Predator brikkene har lavere "CL" enn Fury brikkene. Lavest mulig CL er å foretrekke for Ryzen. Og jeg har lest om folk som har fått disse Predator brikkene ned til CL12 ved 3200MHz. Det er like bra som Flare X brikkene (med Samsung b-die) som ellers anbefales for Ryzen. Last senere ned DRAM kalkulatoren, og legg inn verdiene dine der, så får du forslag for timinger til ditt oppsett, som kan drastisk øke ytelsen. Jeg har ikke brukt den selv, da den er innebygd i mitt HK, så jeg kan ikke gi noen råd om bruken, men der finnes videoer med forklaringer også i søket jeg linket til. :)

 

Når det gjelder budsjett synes jeg mitt første forslag med RX 570 strengt tatt er et bedre forslag enn alt til nå. Men det er jo i hovedsak fordi jeg ikke er så glad i støy fra PC, da jeg ikke orker sitte med headset. Men RX 570'et blir jo nærmest gratis i bruk om du ser verdien i spillene. Så om du heller har det som "ventepølse" til AMD's "Navi" skjermkort på 7nm kommer til neste år. Så kan du selge det for kanskje 1000-lappen, og i praksis hatt så og si gratis skjermkort i et år. Det er ventet at AMD's annonserer noe om Navi til CES i begynnelsen av januar. Foreløpig er Navi ventet "andre halvdel" 2019, men mange spekulerer i at AMD er skikkelig i puffen nå som både Intel og Nvidia skuffer. Og "første halvdel" 2019 er sånn sett på ingen måte umulig, da AMD har innfridd mer enn de selv hadde våget å tro i henhold til tidligere roadmaps.

 

Ytelsen til RX570 vil være fin til 1080p gaming, ihvertfall et år til. Mens RX Vega 56/GTX1070 nesten er litt overkill for den oppløsningen i det meste annet enn FPS, og de aller tyngste spillene som Monster Hunter World, Assassins Creed Odyssey o.l. Men de er jo bare helt håpløst kodet...

Endret av Gabri3L
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg trodde hørselsvernet var til tastaturet :p

Ja, stille pc teller. Selv om jeg kommer til å bruke headsett en del, så liker jeg å sitte uten også.

 

Predator brikker er greit, billigere også :)

 

 

Ja, mulig RX 570 er ett bedre valg, men så kommer det med å måtte selge, kjøpe nytt senere osv, noe jeg aldri kommer til å gidde. Så da ender det med at det tar 3 år før jeg oppgraderer skjermkortet. Men igjen, mulig jeg generellt sett sikter litt høyt?

Jeg er egentlig ikke så kravstor på at alt skal på maks heller. Det er mange år siden jeg hadde en akseptabel gaming-pc, mid-range laptopper har gjort jobben med "gaming".

 

Kanskje kjøpe RX570, så kjøpe nytt skjermkort om ett par generasjoner? Da ser budsjettet litt penere ut også..

 

 

https://www.komplett.no/wishlist/shared/e478f7f5-e055-4950-a0d8-30f5d36a9085

Endret av aklla
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg trodde hørselsvernet var til tastaturet :p

"Støydemping" til mekanisk tastatur finnes jo i form av O-ringer som passer under dem. Det anbefales visst å kjøpe en taste plukker tang av noe slag, men aner ikke hvordan jeg skal google det frem. :p

 

Ja, stille pc teller. Selv om jeg kommer til å bruke headsett en del, så liker jeg å sitte uten også.

 

Predator brikker er greit, billigere også :)

 

 

Ja, mulig RX 570 er ett bedre valg, men så kommer det med å måtte selge, kjøpe nytt senere osv, noe jeg aldri kommer til å gidde. Så da ender det med at det tar 3 år før jeg oppgraderer skjermkortet. Men igjen, mulig jeg generellt sett sikter litt høyt?

Jeg er egentlig ikke så kravstor på at alt skal på maks heller. Det er mange år siden jeg hadde en akseptabel gaming-pc, mid-range laptopper har gjort jobben med "gaming".

 

Kanskje kjøpe RX570, så kjøpe nytt skjermkort om ett par generasjoner? Da ser budsjettet litt penere ut også..

 

 

https://www.komplett.no/wishlist/shared/e478f7f5-e055-4950-a0d8-30f5d36a9085

 

Det er jo ofte slik at ting kommer an på hvordan man ser på de. Som jeg sa, så koster jo RX 570 bare rundt 600 Kr, om man legger til grunn at hvert av spillene du velger fra kampanjen er verdt 600 hver. Ser man slik på det, så er det jo ikke så nøye å selge skjermkortet når det kommer noe bedre. Det er jo bare 600 Kr liksom, og kjekt å ha i reserve dersom det nye skjermkortet ryker, og må inn til garanti reparasjon.

 

Du kan jo ellers ta en titt på en gammel RX 570 review her. Kikk på alle spillene hver for seg, og legg merke til fps i den oppløsningen du skal spille i. Og se om det er ytelse du tror du vil holde for deg. Alle spillene er testet i "Ultra", så som en tommelfinger regel kan du forestille deg omtrent 50% høyere ytelse om du går ned til "Medium" preset. Altså ~85fps i BF1 på "Ultra", blir til ~127,5fps om du spiller i medium i stedet. Det er også kommet nyere tester av andre kort, der de re-tester RX 570 i nye titler for å sammenlikne mot de nye kortene. Så man kan få nytte av å lese tester på andre kort også, slik som RX 590 som ble lansert for et par dager siden.

 

Som du ser gir RX 570 mer enn spillbar fps i 1080p selv på "Ultra" i flere titler.

 

Om du vil at maskinen skal vare så lenge som mulig uten å måtte skru på den igjen med det første, så ville jeg nok også lagt meg på Vega 56/GTX1070 ytelse. Da har du jo en del å gå på i 1080p de neste par årene. Vega er jo sinnssykt billig med både spill til ~1800Kr, og tastatur til ~1200 Kr på kjøpet. Men det fordrer jo at man ser verdien i akkurat de spillene og det tastaturet. Selv handler jeg nesten aldri spill når de er nye, til fullpris. Så jeg ser på dem som verdt ~halvparten. Og tastatur har jeg jo, riktignok modent for utskiftning, men jeg kan vanskelig se for meg at jeg ikke hadde ventet på et godt tilbud på tastatur også, og neppe hadde betalt 1200 Kr for det jeg landet på. Så for meg personlig ville jeg nok verdsatt tastaturet også til ~halv pris. Men selv da er det jo snakk om verdier for ~1500 Kr på kjøpet. Og som jeg sa, er Freesync skjermene vesentlig billigere enn G-Sync. Det eneste kjipe er at det bare er 14 dagers retur rett hos Proshop, så man må bestemme seg veldig fort for hvorvidt man kan leve med viftestøyen man får med akkurat den modellen..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser absolutt ut som om RX 570 gir en bra nok spillbarhet, spesiellt til den prisen.

Spillene er ikke veldig interessante, men klart, det teller jo litt, men langt ifra 600kr pr spill. Kanskje 200 pr spill..

Jeg er jo heller ikke redd for å skru, godt mulig prisen på f.eks 1080 har gått ned drastisk om ett par år. Regner med at resten av PC`n er holdbar en god stund etter det :)

 

Mye støy har jeg lite lyst på, men billige skjermer er jo alltid en fordel. Blir nok ny skjerm på sikt tenker jeg.

Og som du sier, har bare 14 dager, det er egentlig ganske kort tid.

 

Foreløpig plan tenker jeg er den pc`n jeg linket til i i forrige post, med RX 570 og en oppgradering av skjermkort etter hvert :)

 

Men igjen, for "bare" 2000 mer får jeg jo ett stillere og bedre skjermkort som sikkert holder i en god del år uten å trenge å oppgradere.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...