Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Går du på sterke smertestillende medisin?


BTKristin

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er journalist i Bergens Tidende og jobber for tiden med en sak om pasienter som er blitt avhengig av sterke medikamenter på grunn av smerter og skader. Det kan for eksempel være morfin, kodein, oxycodon og /eller paralgin forte.

 

Jeg veldig gjerne komme i kontakt med deg som er i en slik situasjon selv, ellers kjenner noen som er det.  

 

Du er sikret full anonymitet dersom du ønsker det. Håper jeg hører fra deg! 

 

Kristin Jansen ([email protected] eller 95 77 36 92)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan for eksempel være morfin, kodein, oxycodon og /eller paralgin forte.

Kodein/paralgin forte er den svakeste smertestillende som er på markedet i Norge. Jeg får litt fnatt over at det kalles "sterke smertestillende".

 

Paracet er ikke smertestillende, det er febernedsettende. Det har ingenting i smertebehandling å gjøre.

 

som er blitt avhengig av sterke medikamenter på grunn av smerter og skader

"Avhengig av" for å fungere, pga sykdommen, eller "avhengig av" slik at man ikke fungerer, pga medisinene?

 

Beklager om innlegget er farget av dårlig humør.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Hei!

 

Beklager hvis innlegget var uklart. Jeg tok med kodein og paralgin forte fordi mange begynner på disse medisinene for senere å gå over til sterkere medikamenter.

 

Jeg er på jakt etter de som opplever at medisinbruken har blitt et problem i seg selv, i tillegg til eventuelle smerteplager.

 

Mvh Kristin Jansen

Lenke til kommentar

Paracet er ikke smertestillende, det er febernedsettende. Det har ingenting i smertebehandling å gjøre.

 

Jeg har vært gjennom to operasjoner og begge gangene fikk jeg paracet 1000mg som smertestillende i tiden etter. Fikk også noen paralgin men de ble aldri brukt.

Lenke til kommentar

Kodein/paralgin forte er den svakeste smertestillende som er på markedet i Norge. Jeg får litt fnatt over at det kalles "sterke smertestillende".

 

Paracet er ikke smertestillende, det er febernedsettende. Det har ingenting i smertebehandling å gjøre.

 

 

Dette er bare tøys. Paracet både markedsføres som smertestillende og fungerer som det. Folk knasker paracet mot hodepine og ymse annet som ikke involverer feber og det gis også i kombinasjon med sterkere smertestillende for å øke effekten.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Det er alltid enkeltindivider som har sterkere effekt av medisin enn andre. Men generelt mener jeg at hvis paracet hjelper, så har man ikke så vondt at man burde bruke smertestillende. En stor del av effekten er sannsynligvis placebo. Selv har jeg absolutt null effekt overhode.

 

det gis også i kombinasjon med sterkere smertestillende for å øke effekten.

At det brukes sånn, betyr ikke at det virker.

 

Min erfaring:

2 Paracet = null effekt.

2 Paracet + 2 Ibux = null effekt.

Tramadol = 5/100 effekt.

Tramadol + Paracet = 5/100 effekt.

 

Husk at det skal være et kost/nytte-forhold. Paracet er ekstremt giftig (mye giftigere enn morfin for samme smertelinding), og gir økt smerte ved brukt over tid.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

https://www.dagbladet.no/tema/disse-medisinene-virker-best-mot-smerte/63493334

 

 

En kombinasjon av Paracet og Ibux hadde effekt på inntil 70 prosent av deltakerne i studien.

Man vet ikke hvor mange som har effekt av hver, men teoretisk kan det bety at ingen av medisinene virket for fler enn halvparten av deltakerne. Helt klart er det at minst 30% har ingen effekt.

 

At behandlingen "har effekt" betyr også fint lite om den er for dårlig.

 

Paracetamol er Legemiddelverkets anbefaling som førstevalg blant reseptfrie smertestillende på grunn av lite bivirkninger, men kommer dårligere ut når det gjelder effekt.

Paracet anbefales pga få bivirkninger, ikke pga god effekt. Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Hei!

 

Beklager hvis innlegget var uklart. Jeg tok med kodein og paralgin forte fordi mange begynner på disse medisinene for senere å gå over til sterkere medikamenter.

 

Jeg er på jakt etter de som opplever at medisinbruken har blitt et problem i seg selv, i tillegg til eventuelle smerteplager.

 

Mvh Kristin Jansen

 

Er du også på jakt etter de som opplever at disse medisinene gjør så de fungerer i hverdagen, eller på de som får manglende smertehjelp fra legen på grunn av artikler som denne? Sånn såkalt "balansert dekning"? Eller skal dette bli nok en "leger er for slepphendte med NARKOTISKE(!!!!) sterke smertestillende"-artikkel?

 

Jeg har aldri blitt avhengig, men jeg er en bruker av sterke smertestillende pga. kroniske ryggtilstander. Jeg har fortsatt lyst til å skrive til deg, fordi jeg har noen tanker rundt dette temaet. Det blir nok en litt lang tekst, men jeg håper du vil lese, og ta med deg dette synspunktet.

 

Ut i fra andre artikler jeg har sett om temaet, og de kommer med jevne mellomrom, så får jeg en ekkel følelse av at vinklingen som nevnt også her vil helle mot "slapp lege ga ukritisk smertestillende til hjelpeløs pasient som totalt uten eget ansvar ble avhengig av pillene og mistet jobben osv.". Og i så fall så tilfører du ingenting nytt, det er som nevnt masse artikler om dette. Det er ingen hemmelighet at mange som bruker disse medisinene står i fare for å utvikle et problematisk forhold til dem, og i verste fall ende opp "med nåla i armen". Og løsningen som presenteres, når man i slutten av artikkelen får den obligatoriske kommentaren fra en avdelingsleder i legemiddelverket e.l., er å stramme inn ytterligere.

 

Hvor resultatet er at flere, spesielt de med litt diffuse/ikke verifiserbare smertetilstander, som for eksempel rygg ofte er, nå heller blir bedt om å "ta 1 gram paracet og ibux, for det skal holde". For da risikerer ikke legen tilsynssak. Eller så tvinges de i neste rekke til å velge mellom førerkortet eller smertefrihet (en annen sak, men fortsatt nært knyttet).

 

Folk som "må" ha disse tablettene blir også utrolig gode skuespillere. Hvordan skal en lege med presset tidsskjema realistisk sett i løpet av en 10 minutters konsultasjon kunne gjennomskue en pasient som faker en smertetilstand? Skal leger trenes i avhørsteknikk, og ha fokus på å "gjennomskue" pasienter, og ta mistro og skepsis inn på legekontoret? Skal man sette opp en absolutt fastlåst liste over tilstander som kvalifiserer til smertehjelp, der de med andre tilstander bare får klare seg selv?

 

Det er ikke mulig å unngå menneskelig feil i et system som i noen som helst grad tillater skjønn utøvet av mennesker.

 

Det er jeg som kontakter legen min og ber om ny resept. Det er jeg som kjører ned til apoteket. Det er jeg som går til apotekdisken og henter ut resepten. Det er jeg som putter disse tablettene inn i munnen min og svelger. Det er jeg som begynner å like effekten jeg får av dem. Det er jeg som ringer legen min tidligere enn normalt for neste resept, fordi jeg har begynt å ta litt ekstra. Det er jeg som finner på en eller annen grunn for hvorfor jeg trenger resept tidligere enn normalt. Det er jeg som insisterer og smører på hvis legen er usikker. Og nok en gang er det jeg som kjører til apoteket.

 

Eller så er det jeg som må klare meg med paracet, fordi det har vært fokus på overforskrivning, og legen har fått rundskriv fra helsetilsynet om å begrense enda litt mer. I verste fall vil jeg føle meg tvunget til å oppsøke det illegale miljøet og kunne enda opp med å kjøpe heroin for smertehjelp. Eller så får jeg bite tennene sammen og leve i smerter, fordi en eller annen tulling på andre kanten av landet begynte å bruke oxycontinen sin som helgekos. Og deretter klaget til lokalavisen om hvordan vedkommende fikk piller kastet etter seg av den kyniske legen som kun tenkte på penger. Men så lenge resten av samfunnet føler at noe har blitt gjort, så er det vel greit. Synd for meg.

 

Det er selvfølgelig mange leger som faktisk er slepphendte, hvor det er pasienter som har fått tusenvis av tabletter hver måned, hvor varsellampene absolutt burde lyse. Eller leger som selger resepter for penger osv. Jeg sier ikke at leger ikke gjør feil, bevisst eller ubevisst, når det gjelder forskrivning. Jeg mener heller ikke at leger er uten ansvar, eller at alt tilsyn skal fjernes. Men dette har gått for langt. I hver eneste artikkel jeg leser om dette får pasienten total ansvarfraskrivelse. Det er kun "stakkars meg", aldri noen kritiske motspørsmål:

 

"Hvordan havnet disse tablettpakkene hos deg gang etter gang hvis du egentlig ikke ville ha dem? Hvordan foregikk den samtalen der du ber om ny resept? Ga du noe som helst uttrykk for at bruken begynte å bli problematisk? Eller er det noe legen bare måtte skjønne av seg selv? Legen hørte ikke på deg og ga deg resept mot din vilje? Ville det vært bedre for deg om du hadde blitt bedt om å klare deg med paracet når du oppsøkte legen for smertetilstanden som startet det hele, for da hadde du hvertfall ikke blitt avhengig?"

 

Og man vet jo svaret, de ba om mer fordi de ikke klarte å stoppe. Og det er greit, det er vanskelig. Det er virkelig ikke lett. Men hva skal legen faktisk gjøre med dette? Hvordan skal legen forstå at her er det noe galt, hvis pasienten holder fasaden perfekt? Hvor pasientens beskrevede situasjon/symptombilde tross alt kan stemme med behov for smertehjelp. Hvordan skal legene stadig "bli mer bevisst på problematikken" uten å til slutt ende opp med å bare kutte ut all bruk av smertestillende?

 

Hvis man baserer seg på forskrivningsintervall, og for eksempel ser at pakken som skulle vare en måned nå er brukt opp på 20 dager; hva med det faktum at selv helt legitime smertepasienter over tid vil kreve større doser pga. toleranseøkning? Eller hvis pasienten sier at smertene har vært verre i det siste? Som sagt, skal man legge opp til tvil og mistro på legekontoret? For fra legens synspunkt; enten så "gir man etter" overfor en pasient som har eller begynner et misbruk, eller så avviser man å hjelpe noen som genuint sliter med smerter.

 

For skal man begynne å vurdere pasienter enkeltvis, og bruke såkalt skjønn, så er som sagt alltid risikoen der for at feil skjer, hvor noen med problemer som egentlig burde vært fanget opp likevel slipper gjennom og får fortsette misbruket.

 

Dette ble mye lengre enn jeg trodde, og sikkert litt rotete. Jeg tviler vel egentlig på at mitt synspunkt blir tillagt så mye vekt. Men jeg savner en mer balansert dekning fra journalister på dette temaet. Det er ikke lett å leve med kroniske smerter, og det blir ikke bedre av å stadig måtte se denne problematiseringen av smertestillende og mistenkeliggjøring av pasienter og leger. Om noen måneder må jeg kanskje klare meg med mindre, fordi helsevesenet har måttet stramme inn "etter BTs avsløringer". Beklager om jeg mistolker dine hensikter, og jeg skjønner at dere må gjøre jobben deres og alt det der, men jeg er ganske sliten og lei av det her.

 

Anonymous poster hash: f9090...b72

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hei igjen!

 

Takk for et langt og opplysende innlegg. Jeg er fullt klar over at diskusjonen rundt disse medikamentene er vanskelig. Mange smertepasienter er helt avhengig av dem for å fungere i hverdagen. Da er det selvsagt viktig at disse pasientene blir ivaretatt i helsesystemet på en god måte. 

 

Jeg er ikke ute etter "å ta" verken pasienter eller leger. Det er ingen grunn til å tro at norske leger er veldig slepphendte når det gjelder disse reseptene. Utgangspunktet for vår sak er at stadig flere dør av overdoser på morfin, kodein og oxycodon. Det er et faktum som bekymrer mange. Derfor ønsker vi å skrive om dette.

 

Ta gjerne direkte kontakt hvis du/dere har flere innspill. 

 

[email protected]

Lenke til kommentar

Hei!

 

Beklager hvis innlegget var uklart. Jeg tok med kodein og paralgin forte fordi mange begynner på disse medisinene for senere å gå over til sterkere medikamenter.

 

Jeg er på jakt etter de som opplever at medisinbruken har blitt et problem i seg selv, i tillegg til eventuelle smerteplager.

 

Mvh Kristin Jansen

 

Hva er gevinsten for den som melder seg? Hva vil dere oppnå?

Lenke til kommentar

Hvor resultatet er at flere, spesielt de med litt diffuse/ikke verifiserbare smertetilstander, som for eksempel rygg ofte er, nå heller blir bedt om å "ta 1 gram paracet og ibux, for det skal holde". For da risikerer ikke legen tilsynssak. Eller så tvinges de i neste rekke til å velge mellom førerkortet eller smertefrihet (en annen sak, men fortsatt nært knyttet).

Anonymous poster hash: f9090...b72

 

 

Veldig godt poeng. Jeg har en venn som måtte velge mellom det. Når vedkommende i tillegg har handicap-parkeringsbevis, men risikerer å måtte velge mellom bevegelsesfriheten avhengighet til å komme seg rundt i bil og det å døyve smertene.. Det går ikke å måtte spasere til bussholdeplass, stå der å vente blir jo uutholdelig vondt. Det er en faktisk problemstilling som er med på å forverre livskvaliteten til en del. Vedkommende jeg av og til har sittet på med som sjåfør kjører helt fantastisk selv på gode store doser smertestillende. At Stortinget er ute etter å stoppe folk fra å kjøre i pillerus blir litt annerledes enn for folk som faktisk ikke overdoserer, men har tilvendt kroppen å fungere på smertestillende vil jeg si.

 

Galskapen sitter i landets Storting.

 

Et alternativ som en ser tilbys er kognitiv behandling. Du skal altså øve deg på tenke positivt? Jeg er ikke smertepasient heldigvis selv. Men hvordan tenker de seg at dette skal bli?

Noen sager av foten din uten bedøvelse, skal du tenke positivt da? Bare for å sette det ekstremt på spissen.

 

Jeg mener ikke at de skal slutte med kognitiv-tilbudene. Men at man ikke kan kutte ut smertestillende midler via legemiddelverket.

 

Via vennen min har jeg også hørt at det er altfor lange ventelister på disse kognitiv-kursene for smertepasienter.

Endret av G
Lenke til kommentar

Hva er gevinsten for den som melder seg? Hva vil dere oppnå?

 

Vi ønsker å sette fokus på et økende problem i samfunnet og peke på mulige løsninger. Dette er en av pressens viktige oppgaver.

 

Hvis ingen vet om at folk dør av disse medikamentene er det vanskelig å gjøre noe for å hindre at det skjer. I dag er hjelpen til rusavhengige i stor grad begrenset til dem som bruker illegale stoffer og lever i samfunnet ytterkant. Slik bør det ikke være.

 

Gevinsten for de som snakker med oss er å få bidra til at denne problemstillingen kommer fram i lyset. Bidra med sin personlige stemme og sine erfaringer. Også positive erfaringer. 

Lenke til kommentar

Dette er bare tøys. Paracet både markedsføres som smertestillende og fungerer som det. Folk knasker paracet mot hodepine og ymse annet som ikke involverer feber og det gis også i kombinasjon med sterkere smertestillende for å øke effekten.

 

Nå ja. Det har vel vært fokus på flere dødsfall i det siste pga. overforbruk av smertestillende. Så medaljen din har flere baksider.

 

Samt at den hodepinen du beskriver at det skal ta bort, den vil gjerne over tid utvikle seg slik at du blir avhengig av å ta paracetamol for å holde en før nå og da hodepine på avstand, som nå har blitt en kronisk hodepine du ikke før hadde.

 

Paracetamol skal også brytes ned av lever, så det er leverødeleggende om man overdriver. Samt å ta paracetamoloverdose er vel en av de jævligste måtene man kan dø sakte på, fordi det kan være vondt å få det renset ut av kroppen igjen i tide?

 

 

 

 

Vi ønsker å sette fokus på et økende problem i samfunnet og peke på mulige løsninger. Dette er en av pressens viktige oppgaver.

 

Hvis ingen vet om at folk dør av disse medikamentene er det vanskelig å gjøre noe for å hindre at det skjer. I dag er hjelpen til rusavhengige i stor grad begrenset til dem som bruker illegale stoffer og lever i samfunnet ytterkant. Slik bør det ikke være.

 

Gevinsten for de som snakker med oss er å få bidra til at denne problemstillingen kommer fram i lyset. Bidra med sin personlige stemme og sine erfaringer. Også positive erfaringer.

 

Jeg synes at dere bør nevne at Canada gjorde cannabis lovlig oktober 2018. Dette er et naturlig stoff som har en rekke ubrukt potensiale. Selv om det jo som kjent har negative sider ved misbruk. Men Canada har da tatt standpunktet at det ikke er statens anliggende å hindre befolkningen å ty til cannabisbruk.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Legality_of_cannabis

 

Det er kun to land Uruguay og Canada hvor det er helt lovlig (all type bruk).

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kodein/paralgin forte er den svakeste smertestillende som er på markedet i Norge. Jeg får litt fnatt over at det kalles "sterke smertestillende".

 

Paracet er ikke smertestillende, det er febernedsettende. Det har ingenting i smertebehandling å gjøre.

 

Det du skriver her er helt på jordet, og viser manglende forståelse innenfor emnet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Prøv selv, da. Virker det smertestillende? Nei, ikke i det hele tatt. Da er det ikke smertestillende, da, per definisjon.

Er du seriøs? Paracetamol er et smertestillende og febernedsettende legemiddel, uansett hva en bastant enkeltperson på et nettforum mener. Jeg har hatt god effekt av paracet ved f.eks hodepine og lette ryggsmerter. Det er helt tullete å si at det ikke er smertestillende bare fordi man selv ikke opplever noen effekt. Om jeg drikker en øl og ikke merker noe, skal jeg da si at alkohol ikke har noen effekt og ikke kan kalles et rusmiddel?

 

Videre skrev du også at kodein er det svakeste smertestillende middelet som vi har i norge, og det er også helt feil. Kodein er et opiat, og har god effekt ved moderat til sterke smerter, og i tillegg gir det både rus, avhengighet, abstinenser og toleranse ved langvarig bruk.

 

For meg virker det som du bare tøffer deg når du kommer med slike påstander om noe som kan være farlig.

Endret av Kontorstol
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Videre skrev du også at kodein er det svakeste smertestillende middelet som vi har i norge, og det er også helt feil

Jasså, hva mener du er det svakeste, da?

 

 

 

For meg virker det som du bare tøffer deg når du kommer med slike påstander om noe som kan være farlig.
Det som er farlig, er å underbehandle smerter. Når man går mer smerter over tid, endres hjernen slik at de setter seg fast, og man får vondt for alltid, selv etter at skaden er leget. Kroniske, sterke smerter er en risikofaktor for selvmord.

 

Jeg tøffer meg ikke, jeg forteller om min erfaring. Det er de som påstår at de har "vondt" når paracet hjelper, som tøffer seg. Hvis paracet hjelper, har man man ikke vondt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tøffer meg ikke, jeg forteller om min erfaring.

Måten du opprinnelig uttalte deg på gav inntrykk av at du snakket på vegne av menneskeheten/legestanden:

"Paracet er ikke smertestillende, det er febernedsettende. Det har ingenting i smertebehandling å gjøre."

 

En kjapp titt i felleskatalogen viser at:

"milde til moderate smerter, som f.eks. hodepine, tannpine, menstruasjonssmerter, muskel- og leddsmerter."

https://www.felleskatalogen.no/medisin/paracet-weifa-562628

 

Når du uttaler deg offentlig om et legemiddel så kommer folk til å lese og potensielt agere pga det du skriver. Det er mye mulig at du har individuelle erfaringer som er på tvers av etablert medisin. Det kan være interessant å høre om, men da bør du være tydelig på at du snakker om egne erfaringer.

 

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jasså, hva mener du er det svakeste, da?

 

 

 

Det som er farlig, er å underbehandle smerter. Når man går mer smerter over tid, endres hjernen slik at de setter seg fast, og man får vondt for alltid, selv etter at skaden er leget. Kroniske, sterke smerter er en risikofaktor for selvmord.

 

Jeg tøffer meg ikke, jeg forteller om min erfaring. Det er de som påstår at de har "vondt" når paracet hjelper, som tøffer seg. Hvis paracet hjelper, har man man ikke vondt.

Jeg vet ikke hva som er den svakeste, men man har f.eks paracetamol, som er mye svakere enn kodein. Jeg har levd med kroniske smerter i over tre år, og de to siste årene jeg gått på sterke A-preparat. Likevel tar jeg 1 gram paracet om jeg har vondt i hodet, og de aller fleste gangene fungerer det.

 

Ingenting av det du sier holder vann, og du viser gang på gang at du nekter å gi slipp på din egen misopfatning. Jeg er sterkt imot feilinformasjon på det nivået som du driver med, uansett tema.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...