Gå til innhold

Salen ble fylt av latter da bildet dukket opp: – Dette er digitalisering på en isolert øy


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Å kunne få til programmering handler etter min mening mye (mest) om å kunne tenke abstrakt og teoretisk.* Spent på hvordan det er tenkt at de elevene som ikke har sine styrker innenfor nevnte områder skal ivaretas. Om man i utgangspunktet sliter med eksisterende teoretiske fag, blir det vel neppe bedre med et nytt, teoretisk, fag(?)

 

Savnet denne dimensjonen/problemstillingen (kritisk spørsmål fra journalist) i artikkelen.

 

Selv om det er mange jobber innenfor IT hvor man ikke programmerer til daglig så er det nok av oppgaver som krever eks. scripting. Basiskunnskaper om programmering/modellering etc. er derfor fint at man har.

 

*Resultatet av det man programmerer skal jo brukes mot/med noe og dette ‘noe’ kan selvfølgelig være fysisk. Eks. automasjon/PLS.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror man hadde vært bedre tjent med å benytte eksterne ressurser/utviklere til å gjøre den selve faglige delen. Skolen kan inngå samarbeid med underleverandør, eller benytte eksisterende leverandør av IT-løsninger til skolen om disse sitter på utviklere. Så kan man evt ha en annen lærerrolle som kan ta seg av den pedagogiske delen samt sette karakterer. Da er det også mye lettere å snu seg etterhvert som programmeringsspråk utvikles fordi man kan hente relevant kompetanse der og da.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Å kunne få til programmering handler etter min mening mye (mest) om å kunne tenke abstrakt og teoretisk.* Spent på hvordan det er tenkt at de elevene som ikke har sine styrker innenfor nevnte områder skal ivaretas. Om man i utgangspunktet sliter med eksisterende teoretiske fag, blir det vel neppe bedre med et nytt, teoretisk, fag(?)

 

Savnet denne dimensjonen/problemstillingen (kritisk spørsmål fra journalist) i artikkelen.

 

Selv om det er mange jobber innenfor IT hvor man ikke programmerer til daglig så er det nok av oppgaver som krever eks. scripting. Basiskunnskaper om programmering/modellering etc. er derfor fint at man har.

 

*Resultatet av det man programmerer skal jo brukes mot/med noe og dette ‘noe’ kan selvfølgelig være fysisk. Eks. automasjon/PLS.

 

Synes man ofte i altfor stor grad tenker "abstrakt og teoretisk" når det gjelder programmering, for å være helt ærlig. Det har blitt skrevet altfor mye komplisert og abstrakt kode opp igjennom årene, kode som med fordel kunne vært forenklet en hel del og vært mye mer "to the point". Det enkleste er ofte det beste, også når det gjelder programmering. Greit nok med objektorientering, patterns osv., men når man skriver en masse boilerplatekode bare fordi det er noe man har lært man skal/bør gjøre, da bør varsellampene begynne å blinke.

Lenke til kommentar

"dybdelæring som gjør elevene i stand til å analysere, løse problemer og reflektere".

 

Jeg liker intensjonen. Norsk, engelsk og matte er verktøy for å forstå og løse problemer i de "egentlige" fagene: fysikk, kjemi, økonomi, samfunnsfag etc. Ditto programmering. Det er et verktøy, en krakk, en stige. Og (for de fleste) ikke et mål i seg selv.

Lenke til kommentar

Synes man ofte i altfor stor grad tenker "abstrakt og teoretisk" når det gjelder programmering, for å være helt ærlig. Det har blitt skrevet altfor mye komplisert og abstrakt kode opp igjennom årene, kode som med fordel kunne vært forenklet en hel del og vært mye mer "to the point". Det enkleste er ofte det beste, også når det gjelder programmering. Greit nok med objektorientering, patterns osv., men når man skriver en masse boilerplatekode bare fordi det er noe man har lært man skal/bør gjøre, da bør varsellampene begynne å blinke.

 

Den enkleste og beste koden får man fra personer som først kan tenke abstrakt og teoretisk for så å forenkle resultatet til noen få kodelinjer.... Til dette trengs det mye fagkunnskap på begge sider.

 

Litt scripting er nok greit på skolen, men ingen vits å pushe programmering

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror man må bruke et utvidet programmeringsbegrep her, slik at det er godt med fysiske problemstillinger som skal løses..

 

For eksempel i fysikk, sørge for at forskjellige måleinstrumenter kan leses direkte fra egne programmer. Så kan en lage egne løsninger, både front-end for styring av logging og andre prosesser for behandling og presentasjon av dataene. 

 

Robotprogrammering er også veldig aktuelt. Det behøver ikke være veldig abstrakt, en kan for eksempel lære opp roboten ved å logge bevegelsene til en robotarm som beveges for hånd eller kjøres med en joystick .

 

Forskjellige former for grafisk programmering bør også med. For eksempel enkel 3D konstruksjon, 3D printing og billedgjenkjenning.

Lenke til kommentar

Synes man ofte i altfor stor grad tenker "abstrakt og teoretisk" når det gjelder programmering, for å være helt ærlig. Det har blitt skrevet altfor mye komplisert og abstrakt kode opp igjennom årene, kode som med fordel kunne vært forenklet en hel del og vært mye mer "to the point". Det enkleste er ofte det beste, også når det gjelder programmering. Greit nok med objektorientering, patterns osv., men når man skriver en masse boilerplatekode bare fordi det er noe man har lært man skal/bør gjøre, da bør varsellampene begynne å blinke.

 

Er man ikke "abstrakt og teoretisk", så ender man opp med et lappverk av spaghettikode som på et mirakuløst vis fungerer der og da, og er en tikkende bombe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror ikke det problemet her har mye med programmering i seg selv å gjøre. Ett godt stykke under utfordringen med implementering av programmering i skolen, så ligger det en litt annen utfordrende og ulmende nøtt.

 

Og det er at man forsøker å implementere ett nytt og moderne fag, inn i en gammel, klassisk og tradisjonell skole-modell.

 

Bruker man malen for å "pugge salmevers", så vil neppe dette bli noe stor suksess. Og for alt vi vet blir svært mange prosent av nødvendig kode om 20 år skrevet av "roboter", og vi mennesker sitter knapt nok igjen med arkitekt rollen.

Sier ikke dette fordi det er håpløst, men fordi jeg mener at man kan ikke bruke 17 år på innføring av programmering som grunnfag i skolen. Det har vi ikke tid til.

Skolen er allerede steinalder, og innfører man dette uten samtidig å revidere hele "skoleverket" så blir vi sittende i steinalderen likevel, med ett snev av kunnskap rundt ett omfattende fag som griper inn i de fleste aspekter av framtidens teknologiske plattformer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Og det er at man forsøker å implementere ett nytt og moderne fag, inn i en gammel, klassisk og tradisjonell skole-modell.

En annen utfording er jo at selv om elevene lærer det nyeste nye har det rukket og bli gammelt og grått når de er ferdige med skolen.

 

Det er bedre å fokusere på logikk som fag er mer generelle termer. Slik kunnskap er nyttig på mange områder. Så kan heller litt "programmering" inngå som øvelser eller noe. De kan benytte hvilket som helst språk egentlig, men gjerne noe som egner seg bedre til opplæring enn i et produksjonsmiljø.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...