Gå til innhold

Staten burde ikke støtte e-sport på folkehøgskole


Anbefalte innlegg

Hvert år begynner flere tusen unge voksne på folkehøgskole. Noen av de velger en e-sport linje. Det å sitte passiv foran en dataskjerm og spille blir sett på som likeverdig med å spille fotball eller å reise på ukestur med telt og ski. Den som ønsker å vie et helt år av sin beste alder til å spille dataspill belønnes av staten med flere 10 000 kroner i stipend. I tillegg får de to konkurransepoeng til bruk ved opptak på universitet og høgskole. Dette skjer samtidig som at befolkningen blir stadig tyngre (ikke pga. tyngre beinbygning).

 

Mange unge sliter med psykiske lidelser. Det er påvist en stor sammenheng mellom fysisk aktivitet og psykisk helse. I korte trekk: er man aktiv får man bedre psykisk helse, er man passiv får man dårligere. Noen argumerterer med at de beste spillerene i verden tjener mye penger og må være i fysisk toppform for at hjernen skal fungere optimalt. Dette er imidlertid ikke tilfellet for den gjevne elev ved folkehøgskolene. Et annerledes år med fysisk aktivitet kan være sunt og kan hjelpe mange med å hente krefter til tre eller fem år på høyere utdanning. Jeg tror ikke e-sport har samme effekt.

Endret av Sjimpansen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er da et stort miljø, med mye penger og prestisje i seg. Likt fysiske sport og annen ikke fysisk sport.. 

 

Dette er da veldig kort tenkt.. La folk gjøre det som gjør dem lykkelige, få blir proff gamere. Akkurat som få blir proff fotball spillere.

 

Er da veldig mange jeg kjenner fra idrettslinja som endte opp med helt vanlige jobber og la idrett på hylla og ble en hobby. 

Men vi fikk også 1 landslags spiller fra den idrettslinja og.

 

Må ikke være så dømmende mot nye ting, har jo internett. Kan jo forske litt selv

Lenke til kommentar

Man sitter passivt i en stol i alle de andre fagene også, bortsett fra Gym. Hvorfor peker du på esport som et problem, uten å nevne noe om de andre fagene?

 

Faktisk trur jeg man bruker flere kalorier når man driver med esport, sammenlignet med for eksempel matematik.

Endret av Skurupu
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Absolutt, men da får de betale for moroa selv. Det er ikke Statens oppgave å sponse folk som leker.

Helt enig med voksne mennesker, men en som spilte fotball og håndball satte jeg veldig pris på og ha muligheten til det som barn/ung voksen.

 

Vi betaler fortsatt for hobbyn til enkelte voksne mennesker (de religiøse) Går vel mer penger til statstøtte av religion enn det hadde kosta og gitt alle barn mat på skolen.

Lenke til kommentar

Absolutt, men da får de betale for moroa selv. Det er ikke Statens oppgave å sponse folk som leker.

Det gjelder vel ikke spesifikt "esport" i slik sammenheng, men hele folkehøgskole konseptet.

Vi betaler fortsatt for hobbyn til enkelte voksne mennesker (de religiøse) Går vel mer penger til statstøtte av religion enn det hadde kosta og gitt alle barn mat på skolen.

En forkastelig bruk av budsjettpenger som forhåpentligvis blir faset ut i fremtiden. Endret av Vice
Lenke til kommentar

Det er mange fordeler med å spille spill, så syns stillingen din TS er ganske sær og utdatert. Du høres ut som en typisk gammel person som er sint for at verden går fremover og ikke bakover. 

Vi er grådige og har fri tilgang på sukker og all annen shit, DER har du grunnen til vektproblemet vårt, men det er for slitsomt å gi opp dritten du trykker i deg så er enklere å angripe esport istedet. 

Endret av BuffyAnneSummers
Lenke til kommentar

Det er mange linjer på folkehøyskolene som ikke innebærer noen særlig grad av fysisk aktivitet og det er heller ikke folkehøyskolenes ansvar å sørge for at ungdommen trener. Det blir derfor vanskelig å argumentere for at fysisk aktivitet skal være et kriterium for hvilke linjer som gir stipend og ikke, og hvorfor det skulle være forskjellsbehandling av akkurat e-sport.

 

Det man kan gjøre er å ha en viss mengde gym som en obligatorisk del av undervisningsplanen i alle linjer. Dette gjøres riktignok ikke innen høyere utdanning og på et eller annet punkt må man anse folk som voksne nok til å ha et ansvar for egen trening.

Lenke til kommentar

Det å sitte passiv foran en dataskjerm og spille blir sett på som likeverdig med å spille fotball eller å reise på ukestur med telt og ski. 

 

Min fyrste umiddelbare tanke er at ein ungdom som har lært seg å sitte "passiv" foran ein skjerm, er langt betre forberedt på det framtidige arbeidslivet enn ein som har sparka fotball eller overnatta ute på skitur.

Det er tvilsomt at kunnskap om bruk av blå eller lilla skismøring blir nyttig i ein framtidig jobb, men kunnskapen om korleis du skal sitte behageleg foran ein skjerm utan å få belastningsskader vil være heilt avgjerande kunnskap då fleire og fleire jobbar blir digitalisert.

 

 

Folkehøgskule er uansett ein leikeskule for prsonar som treng å venne seg til sosial omgang, og som har behov for å bli fortalt kva ein skal gjere til kva tid.

Kva den såkalte faglege ramma rundt ein folkehøgskule skal være er heilt underordna. Om det er nevneverdig mykje betre eller dårlegare for samfunnsøkonomien at ungdommane brukar eit år på å øve på e-sport, kontra å virre rundt på scena for å bedrive improvisasjon-kunst i eit år, eller fotograferer fruktfat, kan nok diskuterast. Alle desse "faga" må kunne karakteriserast som aktivitetar som ikkje er meint å ha anna nytte enn underholde eleven.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Etter å ha tenkt meg om ser jeg at det kanskje var litt useriøst å trekke frem kun e-sport og tar selvkritikk på det. Ble bare oppgitt over å høre om noen som hadde spilt dataspill i ett år, i stor grad finansiert av skattepenger. At skattebetalerne skal betale for at noen skal spille sjakk blir også galt etter mitt syn. Det at staten skal betale for elvers skolegang på folkehøgskole kan jo diskuteres. Når ordningen likevel først er som den er, mener jeg fysisk aktivitet burde stå på timeplanen. Dette fordi mange er for passive, noe som igjen koster samfunnet store summer. Å kreve at elevene beveger seg litt i løpet av året synes jeg ikke er for mye å forvente. At fysisk aktivitet ikke er på timeplanen på høyere utdanning eller i mattetimene på grunnskolen blir annerledes da dette er samfunnsnyttig utdanning.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

et prakteksempel på "jeg liker ikke dette så da burde det ikke eksistere" dessverre er en slik transynt tankegang stor i Norge.

ingen sport er samfunnsnyttig, kan jo like godt ta vekk alt som går under sport og kunst?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

 

Prakteksempel på "om ikke staten betaler for dette vil det ikke lenger eksistere".

 

 

Det vil det absolutt gjøre, bare se på all form for kunst, staten hater det, men det eksisterer fortsatt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...