Gå til innhold

Nå er den like rundt hjørnet: Her er Tesla Model 3 i Norge


Anbefalte innlegg

Hvis dette er en forsmak på feil man kan oppleve med bilen, så skal Tesla verkstedene her til lands få en svett tid fremover. De kommer vel tross alt til å selge godt den første tiden i Norge.

https://electrek.co/2018/11/14/tesla-model-3-cold-weather-flaws/

 

Høyt gulv i baksetene er tilfellet med de aller fleste elbilene. Også kostbare Jaguar i-Pace har f.eks dette problemet. Det er ikke noe stort problem til korte turer, men til lengre turer så blir det en pine for voksne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil tro at Tesla forventer at det i flere land vil komme lignende insentiver til dem vi har i Norge. Det blir mer og mer opplagt at global oppvarming er et gigantisk problem og dermed større press på den politiske klassen å gjøre noe med det.

 

Stooore avgifter på fossilbiler, kanskje etterhvert til og med forbud. Landene med stor fossilbilindustri vil stritter i mot lengst, men det er mange land som ikke har hjemlig fossilbilindustri. Da sitter Tesla med gode kort på hånden.

Å kjøre tesla i andre land vil ikke ha samme effekten som i norge pga vår strøm produksjon har null utslipp.

Trur også at plast forurensning vil være et minst like stort problem som såkalt global oppvarming.

Lenke til kommentar

Det mest seriøse er å holde det man lover.

Nå må man huske på at det er en stor forskjell på et løfte og en plan. Planer endrer seg, hele tiden.

 

Men hittil har Tesla stort sett klart å følge planene fra lanseringen av Model 3. De anslo f.eks ikke produksjon på 10.000 per uke før nærmere 2020, og min kalender viser fortsatt 2018.

 

Hvordan går det med de biltrailerne som Musk var i ferd med å bygge?

Jeg vet ikke. Jeg vil anta de er tatt i bruk.
Lenke til kommentar

Absolutt. Men desverre er det bare Tesla som satser såpass seriøst på elbil.

Nåja. Satsingen til VW, Nissan og de andre merkene er vel ikke løgn. Faktum er at nesten alle satser betydelig på elbiler, men de venter til batteriproduksjonen skal ta seg opp. Har sammenheng med både ny type batteri, tilstrekkelig produksjonkapasitet og lavere batteripriser. Spiller heller ikke så stor rolle for dem og vente litt da markedet totalt sett pr dags er forsvinnende lite. I mellomtiden tjener de gode penger på fossilbiler. Når vi kommer til 2220-21, så vil vil derimot se noe annet. Og da spørs det hvordan det går med Tesla.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nåja. Satsingen til VW, Nissan og de andre merkene er vel ikke løgn. Faktum er at nesten alle satser betydelig på elbiler, men de venter til batteriproduksjonen skal ta seg opp. Har sammenheng med både ny type batteri, tilstrekkelig produksjonkapasitet og lavere batteripriser. Spiller heller ikke så stor rolle for dem og vente litt da markedet totalt sett pr dags er forsvinnende lite. I mellomtiden tjener de gode penger på fossilbiler. Når vi kommer til 2220-21, så vil vil derimot se noe annet. Og da spørs det hvordan det går med Tesla.

Tesla venter ikke på at batteriproduksjonen skal ta seg opp. De startet byggingen av det som er nå verdens største batterifabrikk i 2014.

 

Og jeg sier ikke de andre bilprodusentene *lyver*, alt jeg sier er at de satser ikke like aggressivt som Tesla.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå må man huske på at det er en stor forskjell på et løfte og en plan. Planer endrer seg, hele tiden.

 

Men hittil har Tesla stort sett klart å følge planene fra lanseringen av Model 3. De anslo f.eks ikke produksjon på 10.000 per uke før nærmere 2020, og min kalender viser fortsatt 2018.

Nei, de skulle ha 5000 i uka i slutten av 2017 og 10 000 i 2018. De har ennå ikke klart å opprettholde en rate på 5000/uke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det var den framskyndede planen, som kom *etter* at de hadde fått 400.000 reservasjoner. Den orginale planen var 500k/år omkring 2020.

Vel, det er den siste planen som gjelder. Hvis jeg sier at jeg skal levere noe til mandag så spiller det ingen rolle hva jeg la opp til for ett år siden.

 

SEC og DoJ ser ut til å være på linje med meg. Musk lovet 5000/uke vel vitende om at han ikke kunne klare det og oppnådde å få et obligasjonslån på 1,8 milliarder dollar basert på denne forventningen. Derfor er Tesla nå stevnet og under kriminell etterforsking.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Tesla venter ikke på at batteriproduksjonen skal ta seg opp. De startet byggingen av det som er nå verdens største batterifabrikk i 2014.

 

Og jeg sier ikke de andre bilprodusentene *lyver*, alt jeg sier er at de satser ikke like aggressivt som Tesla.

Det er det samme. De måtte bygge en batterifabrikk først....

 

VW sine planer er langt mer aggressive enn Tesla sine. Tesla er svært liten sammenlignet med de store og må bygge seg gradvis opp. Når de store først starter, så er det i et helt annet volum. Dessuten vet de hvordan man skal bygge biler....De feilene som Tesla sliter med i begynnelsen er til å le av.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er det samme. De måtte bygge en batterifabrikk først....

 

VW sine planer er langt mer aggressive enn Tesla sine. Tesla er svært liten sammenlignet med de store og må bygge seg gradvis opp. Når de store først starter, så er det i et helt annet volum. Dessuten vet de hvordan man skal bygge biler....De feilene som Tesla sliter med i begynnelsen er til å le av.

 

Haha, og VW er ikke til å le av etter hvordan de har jukset seg opp og frem? Bare for å ta det. 

 

Jeg er dog enig i at Tesla har hatt mye problemer og har enda en del å stri med. Men, det er ikke unormalt for ett selskap som prøver å lage biler for første gang. Jeg har vært heldige med mine to heldigvis, har vært verre med den ene VAG bilen jeg har eid for å si det slik.. Men det var mest møller sin feil for å være fair. 

Lenke til kommentar

Vel, det er den siste planen som gjelder. Hvis jeg sier at jeg skal levere noe til mandag så spiller det ingen rolle hva jeg la opp til for ett år siden.

Den siste planen er at de skal fortsette å skalere opp fra produksjonsnivået i Q3. Og ja, du har rett i at dette er den gjeldende planen.

 

SEC og DoJ ser ut til å være på linje med meg. Musk lovet 5000/uke vel vitende om at han ikke kunne klare det og oppnådde å få et obligasjonslån på 1,8 milliarder dollar basert på denne forventningen. Derfor er Tesla nå stevnet og under kriminell etterforsking.

Nå vet vi ikke om det fortsatt er noen etterforskning på dette området. SEC og DOJ sier aldri ifra om de avslutter en etterforskning.

 

Det var nylig et investorsøksmål på denne saken, som ble umiddelbart forkastet av dommeren med begrunnelsen “federal securities laws do not punish companies for failing to achieve their targets.”

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

Haha, og VW er ikke til å le av etter hvordan de har jukset seg opp og frem? Bare for å ta det. 

 

Jeg er dog enig i at Tesla har hatt mye problemer og har enda en del å stri med. Men, det er ikke unormalt for ett selskap som prøver å lage biler for første gang. Jeg har vært heldige med mine to heldigvis, har vært verre med den ene VAG bilen jeg har eid for å si det slik.. Men det var mest møller sin feil for å være fair. 

Ikke bra det nei med VW, men nesten alle bilmerkene har jukset på dette med utslipp. Uansett bra de ble tatt og at man får endringer.

 

Tror Tesla kunne ha unngått de nybegynnerfeilene dersom de hadde innhentet riktig kompetanse. Det burde være enkelt i disse tider og når man satser såpass stort. Det fremstår i det hele som veldig uprofesjonelt. Siste nå er dørhåndtakene på Model 3, som fryser fast. Glemte de å tenke at bilen skulle brukes i kulde?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er det samme. De måtte bygge en batterifabrikk først....

 

VW sine planer er langt mer aggressive enn Tesla sine. Tesla er svært liten sammenlignet med de store og må bygge seg gradvis opp. Når de store først starter, så er det i et helt annet volum. Dessuten vet de hvordan man skal bygge biler....De feilene som Tesla sliter med i begynnelsen er til å le av.

Tesla produserer noe sånt som 10 ganger flere elbiler enn VAG i dag, og utifra planene VAG har presentert hittil tyder alt på at Tesla vil fortsette å produsere flere elbiler enn VAG til langt ute på 2020-tallet.

 

Nå er det ikke unaturlig at VW skulle produsere flere elbiler enn Tesla. Tesla er i premium-markedet mens VW er i massemarkedet. Det produseres f.eks flere VW enn Audi. Det at VW ikke er i nærheten av Tesla på elbilsalg sier sitt.

Lenke til kommentar

Ikke bra det nei med VW, men nesten alle bilmerkene har jukset på dette med utslipp. Uansett bra de ble tatt og at man får endringer.

 

Tror Tesla kunne ha unngått de nybegynnerfeilene dersom de hadde innhentet riktig kompetanse. Det burde være enkelt i disse tider og når man satser såpass stort. Det fremstår i det hele som veldig uprofesjonelt. Siste nå er dørhåndtakene på Model 3, som fryser fast. Glemte de å tenke at bilen skulle brukes i kulde?

 

Absolutt, de er nok presset til å gjøre det ift krav som har kommet og mangel på utvikling/kostnader osv for å oppnå dette. Men alikvell, de har dummet seg ut "hele gjengen". 

 

Dette med dørhåndtakene er jo kjent fra model s og x også. Med å felle inn dørhåndtakene for å spare på luftmotstand får en slike bivirknigner. Har ingen tro på at de andre merkene som har tilsvarende håndtak ikke sliter med dette. Forøvrig har jeg aldri hatt problemet med min, selv om den har vært i -30 over haukeli osv. Men, jeg har noen ganger problemer med vinduet som fryser fast. Men dette hadde jeg på min bmw 1 serie med tilsvarende vinduer også. 

 

Aller helst skulle jeg sett at man fikk rammer på dørene hos tesla og at de droppet mekaniske håndtak helt og lagde til en safety sak for å få godkjenning. Dørhåndtak er noe vas og utsatt for unødvendig slitasje. Men vesentlig når en ikke har strøm osv. 

Lenke til kommentar

Er virkelig evnen til å lese en tråd, å forstå sammenhengen, så dårlig?

Jeg får sette sitatene etter hverandre igjen, for å se om det hjelper?

Det hjelper ikke deg, for du påstår fortsatt at 400K som bestiller før bilen engang er i produksjon er "liten interesse".

 

Nå ble jeg litt usikker, dette er med preheatet bil i 10 minutter, i 7 minus.

 

Har 20 minus der jeg bor på vintern

 

https://electrek.co/2018/11/14/tesla-model-3-cold-weather-flaws/

Han satte den jo bare på 22 grader. Han burde prøvd på maks.

 

Dessuten skal han ha vasket bilen for så å sette den rett ut i kulda.

 

 

Endret av Omnia vincit amor
Lenke til kommentar

Den siste planen er at de skal fortsette å skalere opp fra produksjonsnivået i Q3. Og ja, du har rett i at dette er den gjeldende planen.

Ja, endre planen etter at den forrige gikk i vasken er de godt vant med.

 

 

Nå vet vi ikke om det fortsatt er noen etterforskning på dette området. SEC og DOJ sier aldri ifra om de avslutter en etterforskning.

Det er selvøflgelig noe man kan håpe på. Husk at det ikke bare er én etterforskning på gang.

 

Det var nylig et investorsøksmål på denne saken, som ble umiddelbart forkastet av dommeren med begrunnelsen “federal securities laws do not punish companies for failing to achieve their targets.”

Så vidt jeg har skjønt så er de i ferd med å fremme denne saken på nytt. Ellers er det vel et par andre sivile søksmål på gang? Syns jeg leste at det var 400 bare i USA.

 

Kanskje ikke helt gunstig at den toppadvokaten med mest erfaring på dette sluttet i Tesla for en uke siden?

 

https://finance.yahoo.com/news/tesla-loses-senior-lawyer-just-223544758.html

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nåja. Satsingen til VW, Nissan og de andre merkene er vel ikke løgn.

https://www.greencarreports.com/news/1086902_volkswagen-will-be-the-biggest-electric-car-maker-in-2018-it-says

 

Tror Tesla kunne ha unngått de nybegynnerfeilene dersom de hadde innhentet riktig kompetanse. Det burde være enkelt i disse tider og når man satser såpass stort. Det fremstår i det hele som veldig uprofesjonelt. Siste nå er dørhåndtakene på Model 3, som fryser fast. Glemte de å tenke at bilen skulle brukes i kulde?

Tesla gjør ting annerledes enn andre produsenter. Når man gjør noe for første gang er det ikke rart det er "nybegynnerfeil" i og med at ingen har gjort det samme før. Det må man regne md.

 

Dette med håndtakene er typisk krisemaksimering. Se over. At bildører/håndtak fryser igjen var ikke akkurat et ukjent fenomen fra alle mulige bilmerker.

 

Ja, endre planen etter at den forrige gikk i vasken er de godt vant med.

Akkurat, så nå gjelder ikke siste plan lenger? Det er bare den planen du klarer å krisemaksimere mest rundt som skal være gjeldende?

 

 

Endret av Omnia vincit amor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...