Gå til innhold

Microsoft slipper oktoberoppdateringen av Windows på nytt


Anbefalte innlegg

Startmenyen har ikke jeg noe problem med. For det første brukte jeg nesten ikke startmenyen i Windows 7. Hvorfor gidde å lage mappestrukturer i en meny og tråkle seg gjennom disse når man kan trykke Win + word (skrive) + Enter og starte programmet. De fleste jeg kjenner gjør dette. Så, hvorfor er W7 menyen så bra, den er useless.

 

Jeg bruker også windowsknappen og skriver inn program jeg vil starte. Men funksjonen er helt latterlig.

 

-Du må ha snarvei til programmet på startmenyen for at det skal virke.

-Har du en mappe med samme navn er det likegyldig om programmet eller mappen åpnes i Explorer.

-Om jeg vil til Windows update og skriver så mye som "windows upd" så må jeg viske vekk 'd' en (må viske vekk 'da' om jeg kommer så langt).

 

Dette er bare 3 ting on top of my head. Men jeg bruker den fremdeles :/

Endret av Knutgrus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er helt enig. Vil også supplere med at bruken av "smartmapper" er helt bak mål. For eksempel inneholder "Denne datamaskinen" referanser til "Dokumenter" og "Bilder", men det fremgår ikke om det er brukerens dokumenter og bilder, eller om det omfatter andre dokumenter og bilder. På harddisken heter mappene "Documents" og "Images", og ligger i brukermappen under "Users" (OK). Og åpner man "Dokumenter" eller "Bilder" fra "hurtigvalgsmenyen", så er det plutselig mappene i OneDrive man har åpnet. For å gjøre forvirringen komplett, finnes OneDrive også i en businessutgave, som kontinuerlig korrumperer og mister viktige filer (såkalte "Synkroniseringsproblemer").

 

De tingene du beskriver her er jo fra Windows 8, da dette stemte.

 

"Smartmappene" i W10 fungerer upåklagelig. - De peker dit du har satt de til å peke (gjennom egenskaper eller en automatisk prosess du har godkjent) som nå bør være Onedrive ja. (Og, ja, det vil ligge igjen "Documents, Pictures osv i filsystemet fordi flyttingen av dokumenter ikke sletter de, men de ser du jo aldri med mindre du blar manuelt igjennom disken)

 

Synkroniseringsproblemene du beskriver tilhører forrige versjon av Onedrive for business klienten som ble faset ut for to år siden. -Dagens klient er den samme for Business og privat, og fungerer stort sett upåklagelig.

Lenke til kommentar

Jeg bruker også windowsknappen og skriver inn program jeg vil starte. Men funksjonen er helt latterlig.

 

-Du må ha snarvei til programmet på startmenyen for at det skal virke.

-Har du en mappe med samme navn er det likegyldig om programmet eller mappen åpnes i Explorer.

-Om jeg vil til Windows update og skriver så mye som "windows upd" så må jeg viske vekk 'd' en (må viske vekk 'da' om jeg kommer så langt).

 

Dette er bare 3 ting on top of my head. Men jeg bruker den fremdeles :/

- Jeg får opp programmer jeg ikke har på startmenyen når jeg søker etter dem. Det er mulig det må ligge i alle apper listen, og installerte programmer ligger vel så og si alltid der. Programmer som kjører dirkete fra .exe etc. kommer vel sikkert ikke opp. Jeg har ikke forsket så mye på dette da de programmene jeg kjører også ligger i listen.

- Dette er en søkefunksjon, så du vil kunne finne andre ting med samme navn. Dette vil imidlertid vises i listen over treff. Hos meg er programmene så vidt jeg kan huske alltid listet som beste treff, og vil da også starte når jeg klikker enter.

- Når jeg skriver Windows update nå så er Windows update foreslått hele veien, men jeg mener å ha opplevd dette selv en gang for lenge siden.

 

Funksjonen er ikke perfekt, men poenget er at det for meg totalt sett er bedre med denne funksjonen og en startskjerm, enn en liten meny med et opp ned tre struktur man skal bla seg ned i for å finne noe annet enn et par applikasjoner på hurtigstartmenyen.

Lenke til kommentar

Eneste jeg har å klage over og kjører slow ring på laptop er opera fryser en og annen gangen.

Irriterende men velger å tro det er opera sin browser som kan være problemet.

Nå har jeg jo windows 10 på stasjonære maskiner og opplever ikke dette, ikke foreløpig.

 

Synes ikke maskinen er treg, men klart så blir ikke laptopen benyttet til de tyngre jobbene heller.

Går stort sett i browsing,e-mail og slike ting.

Lenke til kommentar

De tingene du beskriver her er jo fra Windows 8, da dette stemte.

 

"Smartmappene" i W10 fungerer upåklagelig. - De peker dit du har satt de til å peke (gjennom egenskaper eller en automatisk prosess du har godkjent) som nå bør være Onedrive ja. (Og, ja, det vil ligge igjen "Documents, Pictures osv i filsystemet fordi flyttingen av dokumenter ikke sletter de, men de ser du jo aldri med mindre du blar manuelt igjennom disken)

 

Synkroniseringsproblemene du beskriver tilhører forrige versjon av Onedrive for business klienten som ble faset ut for to år siden. -Dagens klient er den samme for Business og privat, og fungerer stort sett upåklagelig.

 

Altså, det jeg beskriver er Windows 10. Når det er sagt, har maskinen gått igjennom oppgradering til W10, og det er ikke godt å vite hva som kan henge igjen av gamle mappestrukturer, om det er for å ikke rote bort brukerens filer eller noe sånt.

 

- Hvorfor skal "Denne maskinen" inneholde referanser til brukerens smartmapper? Det er rot!

- Hvorfor er det vanskelig å i det hele tatt finne brukermappen (den hvor alle brukerens filer ligger)? Kan det være fordi MS ønsker at man skal bruke OneDrive, og skjønner at det er forvirrende at det finnes andre "Dokumenter", "Bilder" osv. i brukermappen? Husk at OneDrive har begrenset kapasitet, så den kan aldri fullt ut erstatte brukermappen, med mindre man betaler ekstra. Når man, som meg, heller ikke stoler på OneDrive, blir det ikke så aktuelt heller.

 

MS har til og med gjort det litt vanskelig å komme inn på rotmappen i harddisken. Man må liksom gå omveier. Hvis man ikke har "Denne maskinen" på skrivebordet, så vet jeg ikke lenger hvordan man skal få det. Før lå dette i "tilpass skrivebord" (høyreklikk på skrivebordet -> tilpass), men nå har den kommet i ny versjon med "innstillinger"-appen, som ikke gir valg for snarveier på skrivebordet. Man kan legge den inn i "hurtigtilgang", da.

 

Jeg har ikke fått beskjed fra MS om at OneDrive for Business skal byttes ut med vanlig OneDrive. Jeg tviler på at det stemmer. Jeg har OneDrive for Business gjennom NTNU, med egen innloggingsløsning og sånt. Kan sjekke det ut. Takk for tipset. :-)

Lenke til kommentar

- Hvorfor skal "Denne maskinen" inneholde referanser til brukerens smartmapper? Det er rot!

- Hvorfor er det vanskelig å i det hele tatt finne brukermappen (den hvor alle brukerens filer ligger)? Kan det være fordi MS ønsker at man skal bruke OneDrive, og skjønner at det er forvirrende at det finnes andre "Dokumenter", "Bilder" osv. i brukermappen? Husk at OneDrive har begrenset kapasitet, så den kan aldri fullt ut erstatte brukermappen, med mindre man betaler ekstra. Når man, som meg, heller ikke stoler på OneDrive, blir det ikke så aktuelt heller.

 

MS har til og med gjort det litt vanskelig å komme inn på rotmappen i harddisken. Man må liksom gå omveier. Hvis man ikke har "Denne maskinen" på skrivebordet, så vet jeg ikke lenger hvordan man skal få det. Før lå dette i "tilpass skrivebord" (høyreklikk på skrivebordet -> tilpass), men nå har den kommet i ny versjon med "innstillinger"-appen, som ikke gir valg for snarveier på skrivebordet. Man kan legge den inn i "hurtigtilgang", da.

Du har jo alltid den i filutforskeren? - Ser ikke helt problemet her - den gir jo full oversikt over alt dette. - Veldig sjelden jeg har bruk for å gå inni brukermappen, men skulle jeg ha det nehovet kan jeg jo bare pinne den til quick-access?

 

Jeg har ikke fått beskjed fra MS om at OneDrive for Business skal byttes ut med vanlig OneDrive. Jeg tviler på at det stemmer. Jeg har OneDrive for Business gjennom NTNU, med egen innloggingsløsning og sånt. Kan sjekke det ut. Takk for tipset. :-)

Kanskje de har en onpremise Sharepoint 2013/2016 server - som ikke kan bruke den nye versjonen (kun online og 2019) - men ja, den gamle versjonen er ubrukelig. - Jegutsatte nettopp et stort prosjekt til vi får oppgradert til 2019 fordi jeg ikke ville rulle ut den gamle ustabile versjonen.

Lenke til kommentar

Du har jo alltid den i filutforskeren? - Ser ikke helt problemet her - den gir jo full oversikt over alt dette. - Veldig sjelden jeg har bruk for å gå inni brukermappen, men skulle jeg ha det nehovet kan jeg jo bare pinne den til quick-access?

 

 

Kanskje de har en onpremise Sharepoint 2013/2016 server - som ikke kan bruke den nye versjonen (kun online og 2019) - men ja, den gamle versjonen er ubrukelig. - Jegutsatte nettopp et stort prosjekt til vi får oppgradert til 2019 fordi jeg ikke ville rulle ut den gamle ustabile versjonen.

 

Jeg la inn NTNU-kontoen i den vanlige OneDrive-appen i dag, og da ble mappen "kapret" fra Business-appen. Jeg startet opp Business-appen for å se om det ble en konflikt, og den var da tom. Ved omstart av maskinen ble ikke Business-appen startet automatisk, som den ble før. Så oppgraderingen gikk greit. Men det er klin umulig å fjerne Business-appen, da. :-P

 

Det gjenstår å se om OneDrive-appen er pålitelig, men verre enn Business-appen kan den vel ikke være. Takk igjen for tipset.

Lenke til kommentar

Funksjonen er ikke perfekt, men poenget er at det for meg totalt sett er bedre med denne funksjonen og en startskjerm, enn en liten meny med et opp ned tre struktur man skal bla seg ned i for å finne noe annet enn et par applikasjoner på hurtigstartmenyen.

 

Noe har skjedd! Søkefunksjonen fungerer mye bedre nå! weeee! :D

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

TEK har skrevet feil. Dark mode har vært i Windows 10 lenge, med det har kommet til Windows Explorer (utforskeren) først nå.

De har ikke skrevet feil vist.

Dark mode har vært på INSIDER versjon lenge (det er når explorer er med som er dark mode..) men vist nok ikke på vanlig utgave før nå. Tok vist mange mnd.

Endret av MobileX
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...