Gå til innhold

Her synker staten 4 milliarder av dine penger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Staten vet å sløse bort (synke) penger.

 

Hvor mange "mong" sank staten i løpet av 2018?

"En mong" var jo en pengeenhet som ble født en gang i fortiden.

 

Nå krever samme anlegg dyrt vedlikehold i 2018, pga. noen suppegjøker ikke har gjort vedlikeholdet jevnlig:

https://www.dn.no/olje/equinor/mongstad/elin-isaksen/mongstad-lekkasjen-det-avdekkes-daglig-flere-og-flere-ror-som-ma-repareres/2-1-496376

 

En mong er lik 4 milliarder kroner i følge kilde:

https://no.wikipedia.org/wiki/Uoffisielle_m%C3%A5leenheter#Mong_%E2%80%93_valuta

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og at det er MVA for kjøp av gull.... Irriterer meg så vanvittig siden det ikke er lurt og ha alt du eier i fiat. Er fort gjort at det systemet tar kvelden en dag. Og Norge gjør alt for at jeg ikke skal få vekslet mine kroner inn i gull. .

Ikke helt tema, men om du kjøper gullmynter slipper du moms, da det ikke er moms på penger. Det gjelder utenlandske valuta også.

https://tavex.no/gull/1oz-south-african-krugerrand/ er et eksempel. Jeg har ingen erfaring med tavex, men jeg vet Krugerrand er populære ?

Lenke til kommentar

De må vel få den flytende før de kan fjerne lekteren og flytte den til tørrdokk, eller mente du noe annet?

 

Må de egentlig det? De kunne vel omsvøpt skroget med noe flytende og fått den i dokk også. Det som måtte være billigst. Alternativt så kunne de vel hugget den i deler på lekteren og løftet delene over i frakteskip før de gikk til spikersmelten.

Endret av G
Lenke til kommentar

Må de egentlig det? De kunne vel omsvøpt skroget med noe flytende og fått den i dokk også. Det som måtte være billigst. Alternativt så kunne de vel hugget den i deler på lekteren og løftet delene over i frakteskip før de gikk til spikersmelten.

 

Jeg vet jo ikke dette 100%, men trodde det var sånn det skulle foregå. Har de ikke en tørrdokk på Haakonsvern? Om de har det må jo ikke fregatten flyte så veldig lenge av seg selv.

 

Og de vil jo ikke hugge den opp før de vet om den kan "reddes".

Endret av frohmage
Lenke til kommentar

Ikke helt tema, men om du kjøper gullmynter slipper du moms, da det ikke er moms på penger. Det gjelder utenlandske valuta også.

https://tavex.no/gull/1oz-south-african-krugerrand/ er et eksempel. Jeg har ingen erfaring med tavex, men jeg vet Krugerrand er populære

Jepp men prisen for dette er vesentlig høyere. Jeg er bare interessert i gullet, ikke mynten. 

Samt Krugerrand er legert med kobber etc for og gjøre den brukbar som en mynt.

 

Det er urenheter jeg ikke vil ha om jeg skal bruke noe til og utvinne sølv fra en løsning eller lignende.

 

Om du ikke kjøper store kvanta kan du nesten regne med samme pris som og kjøpe rent gull og betale mva.

Endret av DirekteDemokrati
Lenke til kommentar

Jepp men prisen for dette er vesentlig høyere. Jeg er bare interessert i gullet, ikke mynten.

Samt Krugerrand er legert med kobber etc for og gjøre den brukbar som en mynt.

 

Det er urenheter jeg ikke vil ha om jeg skal bruke noe til og utvinne sølv fra en løsning eller lignende.

 

Om du ikke kjøper store kvanta kan du nesten regne med samme pris som og kjøpe rent gull og betale mva.

Slik jeg forstår det er prisen på Krugerrand nært knyttet til prisen av gullet i den. Ser ikke for meg at prisen er mer enn 25% over rent gull. Noe som gjør det billigere enn rent gull pluss mva.

 

Skal man bruke gullet til noe er det jo, som du sier, tullete å kjøpe mynt i legering?

Lenke til kommentar

Slik jeg forstår det er prisen på Krugerrand nært knyttet til prisen av gullet i den. Ser ikke for meg at prisen er mer enn 25% over rent gull. Noe som gjør det billigere enn rent gull pluss mva.

 

Skal man bruke gullet til noe er det jo, som du sier, tullete å kjøpe mynt i legering

Nær knyttet ja, men de skal jo ha penger for og mynte den, distrubusjon etc. Alt kostnader som hoper seg opp og ikke nødvendigvis øker verdi som gull. Så du binder endel av pengene dine i noe som har 0 avkastning.

 

Samt det er mye mer vanskelig og kvitte seg med mynter. De må du selge til en som vil ha mynter for og få pengene dine igjen. Du kan ikke dra til en gull smelter og selge det der. For han betaler bare ren gullpris. Og da er du allerede i minus. 

Noe som gjør gull en veldig dårlig investering i Norge. Vel hvertfall på kort sikt.

Lenke til kommentar

Nær knyttet ja, men de skal jo ha penger for og mynte den, distrubusjon etc. Alt kostnader som hoper seg opp og ikke nødvendigvis øker verdi som gull. Så du binder endel av pengene dine i noe som har 0 avkastning.

 

Samt det er mye mer vanskelig og kvitte seg med mynter. De må du selge til en som vil ha mynter for og få pengene dine igjen. Du kan ikke dra til en gull smelter og selge det der. For han betaler bare ren gullpris. Og da er du allerede i minus.

Noe som gjør gull en veldig dårlig investering i Norge. Vel hvertfall på kort sikt.

Noe av argumentene her vil vel gjelde for barrer også. Distribusjon og og kostnader ved produksjon. På den andre siden er det vel noe uvanlig å kjøpe gullmalm? Salg av gull til en smelter gir jo mindre enn salg til andre. Det samme gjelder forøvrig kjøp og salg av sedler også. Banken gir gjerne mindre enn de tar ved kjøp av utenlandske sedler.

 

Tror kanskje vi kan være enige i at om man skal bruke gullet så kan det være på sin plass å kjøpe"rent"gull. Vi er sikkert enige i at kortsiktig investeringer i mynter ikke er lønnsomt også.

 

Men jeg tror det å slippe moms utgjør en betydelig forskjell på langsiktige investeringer i gullmynter kontra andre former for gull. Så sant man ikke skal bruke gullet til noe da.

Lenke til kommentar

Noe av argumentene her vil vel gjelde for barrer også. Distribusjon og og kostnader ved produksjon. På den andre siden er det vel noe uvanlig å kjøpe gullmalm? Salg av gull til en smelter gir jo mindre enn salg til andre. Det samme gjelder forøvrig kjøp og salg av sedler også. Banken gir gjerne mindre enn de tar ved kjøp av utenlandske sedler.

 

Tror kanskje vi kan være enige i at om man skal bruke gullet så kan det være på sin plass å kjøpe"rent"gull. Vi er sikkert enige i at kortsiktig investeringer i mynter ikke er lønnsomt også.

 

Men jeg tror det å slippe moms utgjør en betydelig forskjell på langsiktige investeringer i gullmynter kontra andre former for gull. Så sant man ikke skal bruke gullet til noe da.

Smelte gull må en uansett. Men du har ikke et myntverk og drive i tillegg. Maskiner som presser disse myntene koster penger, folkene som jobber der etc. Og dette er alt etter gullet er raffinert ut.. Så ser ikke hvorfor det er relevant. Gull må jo såklart raffineres. Så det er en kostnad du ikke kommer uten.

 

1% når du gjør investeringer høres ikke mye ut, men over tid så blir det veldig mye. Spesielt når dette direkte kutter ned på profitt.

 

Var vel på John Oliver de gjorde noen artige kalkulasjoner. Han som drev pensjonsfondet for demmes ansatte 35stk, tok et lite honorar i form av mindre en 1%.

 

Over en 30 års periode ble dette til en 8.5 million kroner.

 

Kjøpe gull i form av barrer er billigere enn mynt. Samt enklere og selge.

 

Hvorfor vi har denne unike MVA på gull kan en lure på. De fleste land ser på dette som flytte verdier. Kjipt om du måtte betalt moms for og flytte dine hardt tjente og allerede skattet penger over på en annen konto.

 

Er i essens det de gjør, skattelegger noen for og flytte verdier.

 

Eller om du selger huset ditt, så skulle du skattet av det. Like teit. 

 

Jeg vet jo hvorfor, fordi jo mer penger det er i kroner i stede for gull. Jo mer er pengene Norges bank printer ut verd.

 

Kronen er fantastisk svak, om dem lurer på hvorfor.. Printepressa... Slutt med den så vil folk sine penger slutt og være verd mindre.

Endret av DirekteDemokrati
Lenke til kommentar

Kjøpe gull i form av barrer er billigere enn mynt.

 

Ikke når prisen på barrer økes med 25% pga mva.

Det er økte kostnader med mynt, men ikke 25% økning. Skal du ha en ounce gull (og kan leve med at det ikke er helt rent) er det billigere å kjøpe det i form av mynt pga moms. Gitt at du handler i Norge da ?

Lenke til kommentar

 

 

Ok siden midten av 2016 så har gull likevel sunket:

 

https://www.bloomberg.com/quote/XAUEUR:CUR

 

Trykk på 5 year (5Y) er du grei.

Det stemmer ja, men dette er jo mot euro. Tror de fleste som handler gull i Norge gjør det med Nok.

Nå stemmer kurven sånn ca med euro, men sjekker denne siden har jo kursen steget noe enormt siden 2014 https://www.fosback.no/gullpriser/

Som alle andre verdier så er det også svingninger på gull. Er du uheldig å kjøper på topp kan du tape penger. Gull er vel generelt ikke en god investering, men prisen på gull er vel gjerne omvendt av finansmarkedet. Så, vil man unngå nedgang på børs kan gull være en "trygg havn" til børsen er ferdig med nedgangen og du selger gullet og kjøper aksjer igjen. Lykke til med timingen på det ?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...