Gå til innhold

Bruke en eller begge ATX Power Connector på Aorus Z390 Pro?


Enceladus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg her drevet med PC bygging og overklokking siden 90 tallet. Jobber også med servere i mitt arbeid. Og er veldig familiær med P4 kontakten .

Den fikk navnet sitt fra Intel Pentium 4 som brukte så mye power at det måtte separeres fra hovedkortets main 20pin og fra hovedkortets krets/pcb ruting.

Senere gikk power forbruket videre oppover slik at ATX12v/2.3 standarden ble redesignet til power delivery fra server spesifikasjonen EPS (8-pin). Disse tilkoplingene har sitt opphav i to ulike atx standarder og spesifikasjoner.

I senere år og ytterligere krymping er cpu wattforbruket på vei ned igjen (toppen var nådd og har vært på retur i flere år nå).

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Jeg her drevet med PC bygging og overklokking siden 90 tallet. Jobber også med servere i mitt arbeid. Og er veldig familiær med P4 kontakten .

Den fikk navnet sitt fra Intel Pentium 4 som brukte så mye power at det måtte separeres fra hovedkortets main 20pin og fra hovedkortets krets/pcb ruting.

Senere gikk power forbruket videre oppover slik at ATX12v/2.3 standarden ble redesignet til power delivery fra server spesifikasjonen EPS (8-pin). Disse tilkoplingene har sitt opphav i to ulike atx standarder og spesifikasjoner.

I senere år og ytterligere krymping er cpu wattforbruket på vei ned igjen (toppen var nådd og har vært på retur i flere år nå).

har aldri sagt jeg betviler dine datakunskaper!

 

trådstarter stilte ett enkelt spørsmål, jeg ga han ett enkelt og ett trygt svar, ikkeno værre enn det!

 

eneste jeg hadde å si mot dine "datakunskaper" var når du nevnte at en 4pins plug kan hindre Airlfow, noe den absolutt ikke gjør!

utenom dette har jeg ikke nevnt noe som helst om dine datakunskaper!

 

Det eneste jeg gjorde var å gi trådstarter ett svar i henhold til produsentens anbefaling, noe jeg anser som ett korrekt svar, hvis du mener noe annet, så må du gjerne fortsette å kverulere med deg sjøl! 

Endret av kla3torsk1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du trenger kun kun tilkople den ene 8-pin EPS headeren for PSU ATX12V / cpu power også på det nye hk.

Strømforsyningen din ble iflg google levert med to stk EPS 8-pin (delbare) ATX12V kabler så du kan faktisk få koplet til begge ,  men ser ikke noe poeng med det for et hoverdkort hvor man har kun en prosessor sokkel og en 95W prosssor (i9-9900K) . Det må i såfall være hvis du skal klokke og overvolte noe jæ...

 

En wire / kontakt 18AWG = 7A (max) 

i en EPS12V kontakt har du fire +12V - så man kan dra nok i massevis av strøm i en EPS12v 8-pin

SHIT! Du har helt rett!

 

Jeg fikk problemer da jeg koblet i begge. PCen ville ikke starte opp. Tok vekk 4-pin og bruker nå kun 8-pin kontakten. Fungerer fint nå.

Lenke til kommentar

har aldri sagt jeg betviler dine datakunskaper!

 

trådstarter stilte ett enkelt spørsmål, jeg ga han ett enkelt og ett trygt svar, ikkeno værre enn det!

 

eneste jeg hadde å si mot dine "datakunskaper" var når du nevnte at en 4pins plug kan hindre Airlfow, noe den absolutt ikke gjør!

utenom dette har jeg ikke nevnt noe som helst om dine datakunskaper!

 

Det eneste jeg gjorde var å gi trådstarter ett svar i henhold til produsentens anbefaling, noe jeg anser som ett korrekt svar, hvis du mener noe annet, så må du gjerne fortsette å kverulere med deg sjøl!

 

Hvem kverulerer .

Jeg forsøker med innlegget å gi innsikt.

Angående airflow og unødvendige kabler - hvorfor tror du man begynte å lage modulære PSUer ? Nå betyr selvsagt ikke denne ene kablen her allverden. Men det virker som et desperat å avspore og diskreditere riktigheten av det jeg skriver med å henge deg opp i dette.

Nå tyder resultatet til trådstarter på at svaret ditt var ukorrekt alikevel og jeg noterer at du fremdeles ikke poster kilde over ditt eget utsagn om at «produsenten anbefaler...»

Kanskje vil kan legge disputten vår død med dette og la trådstarter komme seg videre med bygget sitt :)

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Jeg her drevet med PC bygging og overklokking siden 90 tallet. Jobber også med servere i mitt arbeid. Og er veldig familiær med P4 kontakten .

Den fikk navnet sitt fra Intel Pentium 4 som brukte så mye power at det måtte separeres fra hovedkortets main 20pin og fra hovedkortets krets/pcb ruting.

Senere gikk power forbruket videre oppover slik at ATX12v/2.3 standarden ble redesignet til power delivery fra server spesifikasjonen EPS (8-pin). Disse tilkoplingene har sitt opphav i to ulike atx standarder og spesifikasjoner.

I senere år og ytterligere krymping er cpu wattforbruket på vei ned igjen (toppen var nådd og har vært på retur i flere år nå).

Hvorfor har denne 4 pins kontakten kommet på nyere hovedkort? Har den ikke på mitt Z-170 eller på Z-77.
Lenke til kommentar

Hvorfor har denne 4 pins kontakten kommet på nyere hovedkort? Har den ikke på mitt Z-170 eller på Z-77.

Det eneste må være om man driver med ordentlig heavy duty overklokking med økt cpu power forbruk opp i mot eller over 336w (som jeg har nevnt tidligere) slik at man får mye varmegang med kun 8-pins.

Noen z390 kort har kun en 8-pins EATX tilkopling , og noen har en 4-pins P4 tilkopling i tillegg.

 

Her et Asus Rog maximus hvor man har begge og manualen forteller at man kan kople til kun 8-pins eller 8-pins + 4-pins.

post-35394-0-67353000-1541627363_thumb.jpeg

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Samme problemet med at PCen ikke starter opp oppstår når jeg plugger i Samsung 850 EVO med Sata til strømforsyning.

 

Dette er ikke sånn veldig viktig siden jeg kjører alt fra M2 SSD. Men litt småirriteende er det.

sjekk at sata porten du kopler til ikke er delt med M.2 . Er det tidligere OS på den kan det være du har secure boot enablet i bios.
Lenke til kommentar

Det eneste må være om man driver med ordentlig heavy duty overklokking med økt cpu power forbruk opp i mot eller over 336w (som jeg har nevnt tidligere) slik at man får mye varmegang med kun 8-pins.

Noen z390 kort har kun en 8-pins EATX tilkopling , og noen har en 4-pins P4 tilkopling i tillegg.

Her et Asus Rog maximus hvor man har begge og manualen forteller at man kan kople til kun 8-pins eller 8-pins + 4-pins.

Mens kravene til kablene og kontaktene tilsier 336W, så er vel ikke speccen på mer enn 200-250W?

 

Mener i hvertfall 6 pins pcie skal klare 192W eller noe liknende men kun 75W i følge spec.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...