Gå til innhold

Bruke en eller begge ATX Power Connector på Aorus Z390 Pro?


Enceladus

Anbefalte innlegg

Bør jeg koble begge disse til PSU?

post-56355-0-49245200-1541599484_thumb.jpg

 

Har tidligere bare brukt 2X4 på det gamle hovedkortet som også bare hadde denne ene tilkoblingen. Det nye kortet har en ekstra 2X2 kobling. Bør jeg benytte begge?

 

Maskinvaren min:

PSU: Corsair RM750

Motherboard: Aorus Z390 Pro WIFI

CPU: i9 9900k

GPU: INNO3D GEFORCE GTX 1080 TI ICHILL X3

RAM: G.Skill TridentZ RGB DDR4-3600 C16 DC - 16GB

SSD: Samsung 960Pro M2 SSD

CPU Cooling: NZXT Kraken x62

Case: Fractal Design Define R5

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger kun kun tilkople den ene 8-pin EPS headeren for PSU ATX12V / cpu power også på det nye hk.

Strømforsyningen din ble iflg google levert med to stk EPS 8-pin (delbare) ATX12V kabler så du kan faktisk få koplet til begge ,  men ser ikke noe poeng med det for et hoverdkort hvor man har kun en prosessor sokkel og en 95W prosssor (i9-9900K) . Det må i såfall være hvis du skal klokke og overvolte noe jæ...

 

En wire / kontakt 18AWG = 7A (max) 

i en EPS12V kontakt har du fire +12V - så man kan dra nok i massevis av strøm i en EPS12v 8-pin

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du trenger kun kun tilkople den ene 8-pin EPS headeren for PSU ATX12V / cpu power også på det nye hk.

Strømforsyningen din ble iflg google levert med to stk EPS 8-pin (delbare) ATX12V kabler så du kan faktisk få koplet til begge ,  men ser ikke noe poeng med det for et hoverdkort hvor man har kun en prosessor sokkel og en 95W prosssor (i9-9900K) . Det må i såfall være hvis du skal klokke og overvolte noe jæ...

nå bruker vell 9900k egentlig mer enn de oppgitte 95w TDP, bedre å følge produsentens anbefalinger hvis man kan, så sant han allerede har kontakten tilgjengelig! 

Lenke til kommentar

Det er hele PCen det ikke kun EPS kontakten (som jeg refererer til max current på).

https://www.techpowerup.com/reviews/Intel/Core_i9_9900K/16.html

Han spurte om han burde plugge i begge, ikke hva denne bruker når overklokket!

 

Igjen, er det ikke like greit å følge produsentens anbefalinger?

 

Man sender jo bilen på service fordi produsenten anbefaler det? de vet som regel hva de driver med

Lenke til kommentar

Det har jeg ikke påstått heller,  men sa at det er en 95W prosessor (ensbetydende med TDP designet)

En EPS kontakt kan belastes med 336W

Dessuten er disse banene for P4/EPS koplet sammen i hovedkortets PCB.

 

Det er godt mulig, det kan jeg ikkeno om! jeg bare videreformidler hva jeg leste på Gigabyte sine hjemmesider ang bruk av 9900k :) 

Lenke til kommentar

Han spurte om han burde plugge i begge, ikke hva denne bruker når overklokket!

 

Igjen, er det ikke like greit å følge produsentens anbefalinger?

 

Man sender jo bilen på service fordi produsenten anbefaler det? de vet som regel hva de driver med

Jo det er greit å følge produsentens anbefalinger men så har jeg også lest manualen til hovedkortet før jeg postet og det er ikke nevnt noe eller omstendigheter om at det rekommanderes å kople til begge.

De to kontaktene er der av PSU kompabilitets hensyn. P4 kontakten alene kan forresten belastes med 180W.

Det er en fordel å ha minst mulig kabler som blokkerer airflow og ha det mest mulig ryddig internt i en PC også.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Jo det er greit å følge produsentens anbefalinger men så har jeg også lest manualen til hovedkortet før jeg postet og det er ikke nevnt noe eller omstendigheter om at det rekommanderes å kople til begge.

De to kontaktene er der av PSU kompabilitets hensyn. P4 kontakten alene kan forresten belastes med 180W.

Det er en fordel å ha minst mulig kabler som blokkerer airflow og ha det mest mulig ryddig internt i en PC også.

Airflow argumentet kan du bare legge dødt med en gang, det er helt latterlig at en liten kontakt skal ha noe som helst å si på temeperaturer! dette er testet ut så mange ganger!

 

det er godt mulig du har lest manualen, å at det sto det der! jeg gjorde ett kjapt google søk på det trådstarter spurte om, å det var det svaret jeg fant! samt at jeg selv også ville plugget i mest mulig strøm til mitt hovedkort! 

 

Men hvis du mener noe annet, så må du gjerne gjøre det, jeg bare viderefomidler anbefalinger fra produsenten!

Lenke til kommentar

Airflow argumentet kan du bare legge dødt med en gang, det er helt latterlig at en liten kontakt skal ha noe som helst å si på temeperaturer! dette er testet ut så mange ganger!

 

det er godt mulig du har lest manualen, å at det sto det der! jeg gjorde ett kjapt google søk på det trådstarter spurte om, å det var det svaret jeg fant! samt at jeg selv også ville plugget i mest mulig strøm til mitt hovedkort!

 

Men hvis du mener noe annet, så må du gjerne gjøre det, jeg bare viderefomidler anbefalinger fra produsenten!

Du mener det ene (uten å vise til kilde) og jeg mener det at det er helt unødvendig å kople til både P4 kontakt og EPS12V og det står heller ikke noe om dette i hovedkortets manual. Slike kontakter er det to av ene og alene for kompabilitets hensyn til PSU typer.

Det er latterlig. Man får ikke «mere strøm» til hovedkortet med å paralellkople disse. En er for P4 type og en for EPS.

En lyspære på 75W bruker fremdeles 75W og lyser akkurat like lite/mye med enkel eller dobbel ledning og dobbelt kontakt.

Om hovedkortet skulle hatt dobbel tilkopling hadde de konstruert det med to EPS kontakter.

Hvis du kan noe om strøm og varmegang burde du vite at for mye ampere over en stift og en AWG wire (leder) skaper varmegang og derfor kom EPS (server spec) til den alminnelige PC standarden når 130nm cpuer kom på 2000 tallet.

Med EPS kontakten tilkoplet kan cpuen belaste kontakt/stifter og ledere til PSU med inntil 336 watt og det er usannsynlig å maxe i TS sitt tilfelle enten det er uten eller med overklokking .

Vi er uenige , nuff said om det.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...