Gå til innhold

Mobilbetalingskrigen er skrudd til enda et hakk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Dermed er det kanskje fortsatt enklest å bruke kort. Alle bankene har kort som du kan bruke til kontaktløs betaling på terminalene i butikken eller på helt vanlig måte med å stikke inn kortet og slå kode."

 

Er dette skrevet av en teknologi-journalist, eller en konservativ gammel mann? ;-)

 

Betaling med mobil er både raskere (slipper å taste PIN uansett beløp) og mer praktisk (slipper å hente fram lommeboka; mobiltelefonen har man nesten alltid i hånda uansett).

 

Norske media burde i større grad utfordre banker, utsalgsteder og Apple/Google på deres konservatisme og manglende vilje til å lage felles løsninger (eller i det minste ta i bruk hverandres løsninger side om side).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det viktigste er at dette ikke går for raskt. Vi liker å være sist ute med ny tech.

 

Det er ikke nødvendigvis det at vi skal være sist ute med ny tech, men vi har et nasjonalt NIHS - Not Invented Here Syndrome, vi skal aldri kjøpe eller bruke løsninger laget av andre, vi skal lage våre egne løsninger på hver vår lille tue.

 

Vipps er blant dette f.eks., glimrende til vennebetaling men at det også er med på å gjøre Apple Pay og sikkert også nå etter hvert Google Pay utilgjengelig for de store bankene som har satset på Vipps gjør at bankene holder kundene sine muligheter som gissel.

Lenke til kommentar

Er dette skrevet av en teknologi-journalist, eller en konservativ gammel mann? ;-)

 

Betaling med mobil er både raskere (slipper å taste PIN uansett beløp) og mer praktisk (slipper å hente fram lommeboka; mobiltelefonen har man nesten alltid i hånda uansett).

 

Norske media burde i større grad utfordre banker, utsalgsteder og Apple/Google på deres konservatisme og manglende vilje til å lage felles løsninger (eller i det minste ta i bruk hverandres løsninger side om side).

Å dra inn kjønn er unødvendig. Påstanden om at en mobil er raskere og mer praktisk hviler på premisset om at telefonen er i hånden i kassa. Dette avhenger igjen av type transaksjon (små vs større innkjøp) og andre parametere. Store mobiler er mer upraktiske å håndtere enn fjærlette, små kort når man i utgangspunktet bruker to hender for å legge, flytte og pakke varer i kassa.

 

Norske media bør heller utfordre de mektige teknologiske siloene (google, fb osv) og "deres manglende vilje til å lage felles løsninger (eller i det minste ta i bruk hverandres løsninger side om side)", den forholdsvis trege utvikling av betalingsløsninger er nesten irrelevant i forhold til påvirkningen til de mektige teknosiloene.

Endret av mandela
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke nødvendigvis det at vi skal være sist ute med ny tech, men vi har et nasjonalt NIHS - Not Invented Here Syndrome, vi skal aldri kjøpe eller bruke løsninger laget av andre, vi skal lage våre egne løsninger på hver vår lille tue.

 

Vipps er blant dette f.eks., glimrende til vennebetaling men at det også er med på å gjøre Apple Pay og sikkert også nå etter hvert Google Pay utilgjengelig for de store bankene som har satset på Vipps gjør at bankene holder kundene sine muligheter som gissel.

Kan du argumentere for hvorfor en transaksjon mellom en bedrift i mitt nærområde og meg bør gå via servere i USA, loggføres der, sensureres / fryses etter politisk ønske av en stat annen enn den staten jeg befinner meg i og påføres ekstra kostnader for selger eller kjøper? Helt lokalt eller ikke er ikke så veldig viktig tror jeg, men heller direkte og desentralisert.

Endret av mandela
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Påstanden om at en mobil er raskere og mer praktisk hviler på premisset om at telefonen er i hånden i kassa. Dette avhenger igjen av type transaksjon (små vs større innkjøp) og andre parametere. Store mobiler er mer upraktiske å håndtere enn fjærlette, små kort når man i utgangspunktet bruker to hender for å legge, flytte og pakke varer i kassa.

 

Minibankkortet trenger heller ikke tas ut av lommebok. En kan legge lommebok over kortleser.

Lenke til kommentar

Jeg unngår bevisst alle løsninger som betaler via MC/Visa, inkludert den trådløse delen av bankkortet mitt. Jeg ser ingen grunn til å belaste butikkene med høye transaksjonsgebyrer bare for at kunden ønsker å betale på en kul måte.

 

Tja, betaler en med kredittkort så får en gjerne en del fordeler. Eksempelvis har en bonuser, forsikring, bensinrabatt, mulighet for å trekke kjøpet tilbake osv

Lenke til kommentar

Betaling med mobil er både raskere (slipper å taste PIN uansett beløp) og mer praktisk (slipper å hente fram lommeboka; mobiltelefonen har man nesten alltid i hånda uansett).

 

 

Jeg har mobilen på innelomma og kortholder i ytterlomma, så for meg er det omvendt.

 

Kortet på ytterlomma bruker bankaxept og mobilen bruker visa, som er voldsomt mye dyrere for brukerstedet som igjen setter priser.

 

Dersom Vipps får tilgang til NFC i mobilene for betaling er det helt klart en fordel. Neppe umulig på android, andre gjør det allerede, men antageligvis bare å glemme på iphone.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...