Gå til innhold

Diskusjon.no rammet av spam-angrep


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg også. Sååååå skuffet :(

Hmm, da er spørsmålet... var det egentlig upassende og i såfall for hvem, samt... jeg kom ikke en gang så langt at jeg fikk sett noen dame. Så der har syndikatet vert raskt på banen. ;) Og det var kanhende like greit.

 

Spm. til moderator..

 

Vet dere med sikkerhet at de som blir bannet faktisk er skyldige eller gjør man det som tilsynelatende er trenden enkelte steder i verden at det er ok å dømme noen uskyldige her og der for vår egen sikkerhet. ...??? For all del, ikke ta dette som en kritikk, men har selv opplevd å bli bannet fra ett forum tidligere for noe som jeg overhodet ikke hadde noe med. Å forsøke å forklare dette for vedkommende moderator var som å snakke til en dørvakt i Oslo. Kjepphøye og fulle av makt og ingen annen sannhet enn deres egen gjelder. Slikt gjør meg forbannet.

 

Er dere villige til å "dømme" uskyldige? Når 7000 kontoer stenges så er det nærliggende at det gjøres feil også fra deres side. Om man er villig til å innrømme det da. Drifter ett lite samfunn selv og vet at det er mange forsøk på å opprette fake kontoer f.eks, når en ip addresse forsøker å opprette mange ulike kontoer i løpet av få sekunder. Slikt kan man avsløre og stoppe, og slik missbruk gjør meg selvsakt like forbannet, og tiltakene dere ar innført er gode, .. Men der jeg ser at spamming er iverksatt av folk som vil skade, ødelegge og sverte, ser jeg at firmaer og moderatorer som behandler kunder som potensielle spammere uten respekt for rettssikkerhet, for å være av samme ulla.

 

Som sakt. Det var ikke kritikk rettet mot dere som moderatorer her på Diskusjon.no, men hvordan behandler dere personene bak ett slikt spamforsøk. Og hva gjør dere om de klager?

 

 

Endret av Omnia vincit amor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gikk alle linkene som ble postet til samme nettside? Har det da noe for seg å forsøke å anmelde denne/bakmenn, eller vil det bare føre til unødig tids- og penge-bruk?  :hmm:

 

Vet ikke helt hva man oppnår med anmeldelse, men det nevnes såvidt i 1. post. Finnes det tilsvarende tilfeller der bakmenn faktisk er blitt tatt og straffet? Jeg ser for meg at man i verste fall gir drittsekkene en masse gratisreklame, og ender selv opp med ingenting annet enn utgifter og advokatregninger...

Lenke til kommentar

Mulighet for å legge inn en funksjon som gjør at man "hvitlister" alle man tidligere har hatt samtaler med, og at disse ta ikke teller i "nye samtaler" hvis man oppretter en ny samtale?

Vi ser ikke noe behov for å utvikle noe slikt. Selv 10 nye samtaler i løpet av 24 timer er nok i overkant av hva som strengt tatt har en legitim nytteverdi.

 

 

Har dette sammenheng med det som kom 31.05 og 29.06?

Usikker. Det har vært tidvis problemer med spam i personlige meldinger tidligere.

 

Den store forskjellen denne gangen er at det skjedde i et svært stort volum nå. Derfor så vi oss nødt til å si fra og informere veldig tydelig om hva som hadde skjedd.

 

 

Er dere villige til å "dømme" uskyldige? Når 7000 kontoer stenges så er det nærliggende at det gjøres feil også fra deres side. Om man er villig til å innrømme det da. Drifter ett lite samfunn selv og vet at det er mange forsøk på å opprette fake kontoer f.eks, når en ip addresse forsøker å opprette mange ulike kontoer i løpet av få sekunder. Slikt kan man avsløre og stoppe, og slik missbruk gjør meg selvsakt like forbannet, og tiltakene dere ar innført er gode, .. Men der jeg ser at spamming er iverksatt av folk som vil skade, ødelegge og sverte, ser jeg at firmaer og moderatorer som behandler kunder som potensielle spammere uten respekt for rettssikkerhet, for å være av samme ulla.

 

Som sakt. Det var ikke kritikk rettet mot dere som moderatorer her på Diskusjon.no, men hvordan behandler dere personene bak ett slikt spamforsøk. Og hva gjør dere om de klager?

Dette var åpenbar automatisert spam. De kontoene ble derfor identifisert og utestengt med litt databasespørringsmagi. :-)

 

Jeg er overbevist om at det ikke var noen falske positive. Vi har nulltoleranse for slik automatisert spam, så en klage vil ikke ha noe for seg.

 

Personer som utelukkende registrerer seg for å misbruke forumet vil kunne bli utestengt uten nærmere begrunnelse eller varsling.

 

Kontoer som ser ut til å ha en ekte og bestemt person bak seg får stort sett en begrunnelse og varsling.

 

Hvis man ikke vet hvorfor man er utestengt kan man alltids ta kontakt.

 

Gikk alle linkene som ble postet til samme nettside? Har det da noe for seg å forsøke å anmelde denne/bakmenn, eller vil det bare føre til unødig tids- og penge-bruk?  :hmm:

 

Vet ikke helt hva man oppnår med anmeldelse, men det nevnes såvidt i 1. post. Finnes det tilsvarende tilfeller der bakmenn faktisk er blitt tatt og straffet? Jeg ser for meg at man i verste fall gir drittsekkene en masse gratisreklame, og ender selv opp med ingenting annet enn utgifter og advokatregninger...

Jeg tror ikke det blir noe av, men vil ikke utelukke det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vennligst husk hva dem ble utestengt for - spam. Da mener jeg spam av type "hot women in your area looking for sex." Slikt er det ikke et skyldspørsmål rundt, dem er bare å fjerne.

Mitt bare poeng var, vet DU at det var EIEREN av kontoen som gjorde det eller har vedkommendes konto blitt hacket. Så JO, det er så absolutt ett skyldspørsmål i alle saker. Skal vi gå i filosof fella og kjøre videre på denne debatten kan jeg tilføye at tilogmed i de saker hvor det er tydelig hvem som står bak selve gjerningen så er det ikke sikkert det er rett å utestenge vedkommende. Mitt mantra er at man skal alltid stille seg spørsmålet "Hvorfor drikker Jeppe". Nå drar jeg jo dette litt langt, skal innrømme det, har ingenting imot at spam kontoer lukkes, men som ett eksempel, i mange straffesaker som kjøres for den Norske domstol så er det egentlig ikke gjerningspersonen men samfunnet som burde stått skolerett. Den dagen man kommer dit at man tør innrømme det har man gjort meget for verdensfreden. </filosofi> ;)

 

Men TSP svarte greit nok på mitt innledende spørsmål. Det skal alltid ligge vurderinger bak en utestengelse og det virker til at det ligger litt mer tyngde bak utestengelsen her enn bare en ren pekefinger.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Mitt bare poeng var, vet DU at det var EIEREN av kontoen som gjorde det eller har vedkommendes konto blitt hacket. Så JO, det er så absolutt ett skyldspørsmål i alle saker. 

 

Jeg tviler sterkt på at noen har hacket kontoene som har blitt bannet.. De hadde ganske generiske navn om jeg ikke husker feil, så dette her tror jeg du skal ta det med ro. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Hvordan vet dere egentlig at slike ting ikke er berørt?

Hvordan kan man egentlig se det?

 

Det kommer litt an på hvilken type "angrep" som har forekommet. 

 

Dersom vi hadde hatt et SQL angrep rettet mot databasen, og noen faktisk hadde fått tilgang til databasen, så kan man med storsannsynlighet si at brukernavn og eposter hadde kommet på avveie (med  mindre slike verdier ikke er saltet), det samme ville vært tilfellet om det var en feil som gjorde at informasjon kom på avveie. 

 

Et spam angrep er jo forøvrig ikke et særlig omfattende angrep rent teknisk, det er en automasjon av en jobb som gjøres flere ganger etter hverandre, som oftest av en bot (som i dette tilfellet). 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Wow, dere er jammen på ballen. Så bra!  :)

Nå, er ikke det litt for hardt å si? Etter min erfaring her inne, så gjør Diskusjon.no altid sitt beste. I noen tilfeller så er det ikke godt nok, avhengig av oss medledere hvordan vi ser det. Det viktigste er at D.N prøver i alle fall i å løsne opp floker som ikke skal være her inne. :wee:

Endret av TheDarkSeeds - SCM
Lenke til kommentar

Hmm, da er spørsmålet... var det egentlig upassende og i såfall for hvem, samt... jeg kom ikke en gang så langt at jeg fikk sett noen dame. Så der har syndikatet vert raskt på banen. ;) Og det var kanhende like greit.

 

Spm. til moderator..

 

Vet dere med sikkerhet at de som blir bannet faktisk er skyldige eller gjør man det som tilsynelatende er trenden enkelte steder i verden at det er ok å dømme noen uskyldige her og der for vår egen sikkerhet. ...??? For all del, ikke ta dette som en kritikk, men har selv opplevd å bli bannet fra ett forum tidligere for noe som jeg overhodet ikke hadde noe med. Å forsøke å forklare dette for vedkommende moderator var som å snakke til en dørvakt i Oslo. Kjepphøye og fulle av makt og ingen annen sannhet enn deres egen gjelder. Slikt gjør meg forbannet.

 

Er dere villige til å "dømme" uskyldige? Når 7000 kontoer stenges så er det nærliggende at det gjøres feil også fra deres side. Om man er villig til å innrømme det da. Drifter ett lite samfunn selv og vet at det er mange forsøk på å opprette fake kontoer f.eks, når en ip addresse forsøker å opprette mange ulike kontoer i løpet av få sekunder. Slikt kan man avsløre og stoppe, og slik missbruk gjør meg selvsakt like forbannet, og tiltakene dere ar innført er gode, .. Men der jeg ser at spamming er iverksatt av folk som vil skade, ødelegge og sverte, ser jeg at firmaer og moderatorer som behandler kunder som potensielle spammere uten respekt for rettssikkerhet, for å være av samme ulla.

 

Som sakt. Det var ikke kritikk rettet mot dere som moderatorer her på Diskusjon.no, men hvordan behandler dere personene bak ett slikt spamforsøk. Og hva gjør dere om de klager?

Er så enig med deg der EPT. Kanskje D.N burde ordne sin personlige dektektiv, før man andmelder noen for misbruk, skade, ødelegge og sverte. Uten det kan uskyldige mennesker rammes. Ikke bra, når det skjer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...