Gå til innhold

ATI slipper Catalyst 3.10-drivere


Anbefalte innlegg

Detta var vanskelig ;)

 

Det jeg prøver å si er at han har veldig lite å hente ved å trimme grafikkortet med den cpu'en. Ihvertfall ikke nok til å "merke" det ved vanlig spilling.

 

Trenger ikke å gå lenger enn min forrige oppgradering fra xp2100+ til 2800+, det ga meg ca. 3700 3dmarks ekstra i 3DMark 2k1. Til sammenligning ga moderat trimming av skjermkortet ca. 250-350 3dmarks ekstra. Dette med en 9700 Pro.

Endret av Falconer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så det du sier er at trimming av skjermkortet vil gi han bedre ytelse i noen spill med enkelte instillinger? Kanskje, men du må da være enig i at det ikke er grafikkortet som holder igjen frameraten, men prosessoren?

 

Ihvertfall med de maskiner jeg har testet får man ikke utnyttet 9800 Pro'en til det maksimale før man begynner å nærme seg XP3000+ hastigheter, og da kan jeg være enig i at det har noen hensikt å trimme skjermkortet.

Det er ikke bare kanskje. Hvis han hadde vært fullstendig CPU begrenset så ville det ikke vært noe ytelse forskjell fra 640x480*16 til 1600x1200*32 med 6xAA og 16AF. Det er neppe tilfelle i noen av dagens spill. Enkelte spill som TR:AoD er veldig fillrate/shader begrenset.

 

Trenger ikke å gå lenger enn min forrige oppgradering fra xp2100+ til 2800+, det ga meg ca. 3700 3dmarks ekstra i 3DMark 2k1. Til sammenligning ga moderat trimming av skjermkortet ca. 250-350 3dmarks ekstra. Dette med en 9700 Pro.

3DMark2001 er veldig CPU/system begrenset. 3DMark03 hadde vist noe helt annet.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar

Klipp og lim er jævlig bra når man bare kan hente ut den delen av teksten man vil klage på.

 

Får jo bare si meg enig da, for å få diskusjonen overstått - selvfølgelig må han trimme grafikkortet, cpu'en har tydeligvis liten eller ingen betydning for systemytelsen hans.

 

Ikke meningen å bli irritert, men jeg føler bare at ikke hele innlegget mitt blir lest, og dermed misforstått.

Endret av Falconer
Lenke til kommentar

herregud, en AMD 1900+ prosessor er ikke så gammel. Etter mine øyne burde mann med en slik prosessor og 9800 pro kort kjøre spillet "smooth", men det kan jo hende at ATI ahr en fix til spillet som gjør alt bedre.

 

Hvis det var slik i dag at man trengte en AMD 64 3200+ 9800 FX for å kjøre at "smoooth", ville spill-produsentene grave sin egen grav. For det er nemmelig ikke alle som har penger til en slik maskin.

 

Jeg har kun 2500+ @ 2400mhz, og at går knall, i spill merker jeg ikke spesielt stor forskjell før eller etter overklokking av CPU..

 

Minne har en god del å si og da..

Lenke til kommentar

:no: Jeg vil bare si at det er hyggelig at så mange kommer med tips om hvordan jeg skal overklokke mitt 9800 Pro kort. Etter å ha lest det dere har skrevet har jeg kommet frem til at det ikke er nødvendig å overklokke kortet. Det jeg kommer til å gjøre er å kjøpe meg større CPU. Har nok ikke råd til noe større enn 2800+.

 

Jeg har dog et nytt problem og det er strøm i Shuttle boksen. Etter hva jeg skjønner er både grafikk kortet og CPU strømkrevende. Problemet med boksen min er at den kun har en 200W.

 

Noen med noen gode tips her? :thumbup:

Lenke til kommentar

Skal gå bra med dette i en Shuttle! Du har vell ikkje all annet dill dall som katoder i boksen og annet stasj. Har lest litt om at hvis det er tv-tuner eller noe slikt på et kort må man laste ned en driver slik at ikkje skjermkortet tar all strømmen i oppstart, men tar dette senere slik at det ikkje blir for mye belastning i begynselsen. Det er sikkert andre som kan forklare dette bedre, men det skal nokk gå bra med dette i Shutteln..

Lenke til kommentar

Skjønner godt at Falconer føler seg misforstått her. Poenget hans er jo kun, som han sier, at systemet har mye mer å tjene på en CPU-oppgradering enn å tyne noen ekstra prosent ut av skjermkortet ved overklokking.

 

Det betyr ikke at man ikke tjener noe på å overklokke skjermkortet. Det betyr heller ikke at man ikke kan finne scenarier der ekstra CPU-kraft vil være nyttesløst. Men slik jeg oppfattet det var det et velment råd til en som kanskje ikke hadde tenkt over det på den måten. Ingen grunn til å kverulere på gode råd, bare fordi det finnes tidspunkt der tipset ikke er like godt...?

Lenke til kommentar

Problemer jeg....

 

når jeg innstalerer knotrolpanelet for ATI.. som følhger med i driverpakken får jeg hver gangn jeg starter PCen min opp et explorer vindu hvir jeg er inni ATI mappen.... litt skjedelig å se den hele tidne når jeg rebooter.. kan noen hjelpe meg å få den vekk....

 

den kmr ikke opp hvis jeg ikke instalerer kontrolpanelet....

Lenke til kommentar

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run

 

hvis du ser inni denne. (regedit)

her står det hva som starter i oppstarten, hvis det står et område som ikke eksisterer inni her vil den åpne mappen som er nærmest når du booter opp maskina di.

 

hvis du ikke vet hvordan du kommer deg inn i regedit burde du ikke herje noe videre mye inni der, det er her alt systemet ditt trenger befinner seg, så hvis du sletter noe du ikke skulle slettet er du fucked

Lenke til kommentar
Problemer jeg....

 

når jeg innstalerer knotrolpanelet for ATI.. som følhger med i driverpakken får jeg hver gangn jeg starter PCen min opp et explorer vindu hvir jeg er inni ATI mappen.... litt skjedelig å se den hele tidne når jeg rebooter.. kan noen hjelpe meg å få den vekk....

 

den kmr ikke opp hvis jeg ikke instalerer kontrolpanelet....

Det fikk jeg også. Det jeg gjorde, var å fjerne haka ved "start ati control panel on startup" et eller annet i den duren! SÅ kom ikke mappa opp ved neste restart.. var i hvert fall en hake jeg fjerna inne på kontroll panelet!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...