Gå til innhold

Nye retningslinjer skal få slutt på dette når Torvalds nå er tilbake ved roret: «WHAT THE F*CK IS GOING ON?»


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noe i den duren når folk spør om hvorfor jeg sitter i et verksted og ikke driver med direkte ‘kundebhandling’. Retroaktivt spør jeg direkte; «-Erru gæern?!» Fulgt opp med et litt mer utdypende, politisk korrekt svar om at jeg ikke orker å sitte og problemsøke/løse, samtidig som det står noen og kikker på det jeg gjør, og samtidig gir meg masse spørsmål som ofte ikke er i nærheten av jobben jeg har foran meg.

Datamaskinene er mye bedre selskap. De holder kjeft mesteparten av tiden. Kommer med korte og ofte intetsigende feilmeldinger, men de er korte og krever ingen sosialisering for å løses.

 

Den dagen komputerne (bunnkorta) kommer med innebygget talesyntese, hvor Cortana eller Siri sier: Jeg har et problem, kan du hjelpe meg, og samtidig spør om jeg har kjøpt inn til kjøleskapet går de også på skjermen ut døra.

Endret av Sandormen
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Noe i den duren når folk spør om hvorfor jeg sitter i et verksted og ikke driver med direkte ‘kundebhandling’. Retroaktivt spør jeg direkte; «-Erru gæern?!» Fulgt opp med et litt mer utdypende, politisk korrekt svar om at jeg ikke orker å sitte og problemsøke/løse, samtidig som det står noen og kikker på det jeg gjør, og samtidig gir meg masse spørsmål som ofte ikke er i nærheten av jobben jeg har foran meg.

Datamaskinene er mye bedre selskap. De holder kjeft mesteparten av tiden. Kommer med korte og ofte intetsigende feilmeldinger, men de er korte og krever ingen sosialisering for å løses.

 

Den dagen komputerne (bunnkorta) kommer med innebygget talesyntese, hvor Cortana eller Siri sier: Jeg har et problem, kan du hjelpe meg, og samtidig spør om jeg har kjøpt inn til kjøleskapet går de også på skjermen ut døra.

Litt lyst på en Vector, jeg :)

Lenke til kommentar

Problemet er ikke Nvidia fingeren, men personangrepene på kolleger og partnere.

Dette har han nok fått klare tilbakemeldinger om fra de rundt seg. Men det var en overraskende ærlig og usminket forklaring han gav på fraværet. Han er ikke alene om å fremstå som hensynsløs og brutal, men han er en av få som anerkjenner det som en karakter-brist. +1 Linus.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som jeg også skrev i en kommentar under en tidligere artikkel om denne typen så gir det lite mening å unnskylde personangrep med at man ikke klarer sette seg inn i andres følelser. Det kan være det gjelder i akkurat dette tilfellet, jeg vet ikke nok om han til å si bastant at det ikke er problemet, men synes det har blitt en mye brukt unnskyldning av diverse drittsekker.

 

Det er absolutt ingenting som tyder på at folk som oppfører seg jævlig ikke forstår hva andre føler. Personangrep er en taktikk som brukes nettopp for å manipulere andres følelser. F.eks psykopater (merk: jeg kaller ham ikke psykopat, men bruker det som eksempel) har veldig god innsikt i andres følelser og tanker.

Det er derfor de er gode på å manipulere folk.

 

Hvis du ikke vet hva andre føler så er det intet poeng i å bruke personangrep.

De som reelt har vanskeligheter for å sette seg inn i andres følelser er heller mer sosialt klønete eller kalde enn drittsekker etter det jeg vet.

En drittsekk vet som regel nøyaktig hvordan hans/hennes utsagn påvirker noen, h*n bare bryr seg ikke (evt nyter det).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dilemmaet er at det ofte er en sammenheng mellom hard justis og resultater helt i toppskiktet...

 

Et eksempel er f.eks. familien Ingebrigtsen. Der ser vi at Gjert kjører en ekstremt hard justis, med tilbakemeldinger som er mye mer direkte og personlige enn det de fleste vil være komfortable med å få. Men samtidig ser vi, trolig uten å reflektere noe særlig dypere over det, at det finnes en slags sammenheng mellom justisen som kjøres og resultatene som oppnås.

 

Kunne Gjert ha vært mykere og oppnådd det samme? Kanskje. Tidligere håndballandslagstrener for kvinner Marit Breivik kan kanskje være et eksempel... Men hver trener må være den han selv er. Gjert Ingebrigtsen kunne helt sikkert ikke ha vært noen Marit Breivik, om han så prøvde. Det hadde gått i dass.

 

Jeg tror Linus Torvalds er litt i samme kategorien. Han er besatt av at utviklergruppen bak Linux-kjernen skal yte på absolutt øverste toppnivå, og han kjører (som Gjert Ingebrigtsen) en hard justis, som sin metode for å sørge for at dette skjer.

 

Jeg regner med at det finnes noen enkeltepisoder som førte til den pausen som han tok nå. Men jeg håper ikke han forkaster hele sin væremåte i ledelsen av utviklingen av Linux-kjernen. Det tror jeg i alle fall ikke Linux-kjernen vil tjene noe på.

Lenke til kommentar

[...]

 

Tja. Som du selv skriver så er det flere lederstiler som tydeligvis gir toppresultater. Likevel vil jeg hevde at det er noen lederstiler som gir stort gjennomtrekk av ansatte og noen lederstiler som gjør at ansatte blir værende.

 

Hard kritikk er en ting, men jeg kan aldri se at personangrep har hjulpet noen å forbedre seg.

Kritikken må også balanseres med ros der det passer seg, ellers mister folk motivasjonen og slutter i jobben.

Hvis en trener skjeller ut en utøver for at h*n fikk sølv og ikke gull så tror jeg ikke utøveren blir bedre av den grunn uten at jeg har tilgang til forskningsresultater på det området. Trenere i Norge er ganske milde sammenlignet med mange trenere fra f.eks Russland og Kina, likevel gjør våre utøvere det bra i de sporter vi har valgt å fokusere på som nasjon.

 

Jobber selv i et yrke der man blir utsatt for mye nødvendig kritikk. Den typen kritikk jeg selv reagerer best på er den direkte upersonlige typen der feilene jeg har gjort blir listet opp og jeg får en beskrivelse av hvordan jeg heller burde gått frem.

Hvis noen i stedet kaller meg en stygg idiot, hva lærer jeg i så fall av det? Hvordan vil slike personangrep gjøre meg bedre på jobben?

 

Både ros og kritikk bør være upersonlig.

Å høre at man er en idiot eller et geni gir folk ingen kunnskap om hva de kan forbedre eller motivasjon til å fortsette å gjøre en god jobb.

Langt bedre å la dem høre at de gjør noe feil som de kan rette opp eller gjør noe riktig som de bør fortsette med.

 

Edit: Fikset avsnitt

Endret av Nether
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja. Som du selv skriver så er det flere lederstiler som tydeligvis gir toppresultater. Likevel vil jeg hevde at det er noen lederstiler som gir stort gjennomtrekk av ansatte og noen lederstiler som gjør at ansatte blir værende.

 

Hard kritikk er en ting, men jeg kan aldri se at personangrep har hjulpet noen å forbedre seg.

Kritikken må også balanseres med ros der det passer seg, ellers mister folk motivasjonen og slutter i jobben.

Hvis en trener skjeller ut en utøver for at h*n fikk sølv og ikke gull så tror jeg ikke utøveren blir bedre av den grunn uten at jeg har tilgang til forskningsresultater på det området. Trenere i Norge er ganske milde sammenlignet med mange trenere fra f.eks Russland og Kina, likevel gjør våre utøvere det bra i de sporter vi har valgt å fokusere på som nasjon.

 

Jobber selv i et yrke der man blir utsatt for mye nødvendig kritikk. Den typen kritikk jeg selv reagerer best på er den direkte upersonlige typen der feilene jeg har gjort blir listet opp og jeg får en beskrivelse av hvordan jeg heller burde gått frem.

Hvis noen i stedet kaller meg en stygg idiot, hva lærer jeg i så fall av det? Hvordan vil slike personangrep gjøre meg bedre på jobben?

 

Både ros og kritikk bør være upersonlig.

Å høre at man er en idiot eller et geni gir folk ingen kunnskap om hva de kan forbedre eller motivasjon til å fortsette å gjøre en god jobb.

Langt bedre å la dem høre at de gjør noe feil som de kan rette opp eller gjør noe riktig som de bør fortsette med.

 

Edit: Fikset avsnitt

Jeg tror kanskje du projiserer litt her...

 

Inntrykket mitt er at utviklerne ikke tar utblåsningene hans spesielt personlig. Litt på samme måte som Ingebrigtsen-brødrene heller ikke tar utblåsningene til Gjert personlig.

 

Jeg tror heller ikke utblåsningene er ment personlige, fra Torvalds. Jeg tror det er bare det at han har en enorm passion for det at kildekoden til Linux-kjernen skal være av absolutt høyeste kvalitet. Noen av de impliserte kan få smake det i form av litt UPPERCASE og banning, men det er ikke personen som er målet i det han skriver.

 

Jeg har også lest noen av trådene hvor han har hatt utblåsning. Det virker på meg som han gjør omtrent det som du sier han bør gjøre, nemlig å beskrive hva som er gjort galt, samt hva som kan gjøres bedre neste gang. Der er blomstrete språk involvert, og de involverte får høre at de har fucket opp, men det er ikke det at de har fucket opp som er fokuset hos Torvalds (slik du delvis impliserer). Det som er fokuset hans er at kvaliteten til koden i Linux-kjernen har blitt kompromitert.

 

Som en følge av dette tror jeg at de fleste av utviklerne opplever ham som fair, på tross av hans "modus operandi" som leder. Og som en følge av det igjen tror jeg heller ikke at det er spesielt høy gjennomtrekk av folk på teamet som utvikler Linux-kjernen.

 

Du har rett i det meste av det du skriver, synes jeg. Men jeg tror du bommer når du overfører det til situasjonen rundt Torvalds og vedlikeholdet av Linux-kjernen.

Endret av BjartmarO
Lenke til kommentar

[...]

Ok. Greit nok det. Fikk fra artikkelen inntrykk av at det hadde vært personangrep, men det er ikke sikkert det er helt som jeg tenker. For å sitere det jeg baserte min antagelse på: "Mine angrep via epost har være både uprofesjonelle og uberettigede – spesielt de gangene jeg har gått til personangrep."

 

Greit nok med hard kritikk som sagt, men hvis en person er aggressiv og går til personangrep så kobler jeg helt ut og ignorerer alt annet de sier. Da får jeg ikke med meg den rettmessige kritikken som ligger imellom. Blomstrete språk hjelper heller ikke ettersom jeg da oppfatter personen som uprofesjonell, og tror ikke jeg er alene om det. (Da snakker jeg altså om banning i jobbsammenheng, om de banner litt når de snakker om utenrikspolitikk og kjendiser rundt lunsjbordet plager det meg ikke).

Hvis en sjef hadde sendt meg en mail med personangrep og banning hadde det nok gått rett i søppeldunken min fordi jeg hadde regnet med at det var en form for useriøs spam.

Kritikk må gis på en rolig og velformulert måte.

 

Det gir også litt dårlig bilde for bedriften utad hvis lederen er kjent for å oppføre seg litt som Trump. Da tenker i hvert fall jeg automatisk at bedriften er useriøs , selv om det sikkert er urettferdig ovenfor alle de andre som jobber der.

 

Tror vi ellers er ganske enige egentlig. Oppfattet en del av ditt innlegg som ganske generelt rettet, og svaret mitt ble derfor litt OT og ikke kun rettet mot Linux sjefen.

 

Edit: Endret på noen setninger i andre avsnitt.

Endret av Nether
Lenke til kommentar

 

[...]

Ok. Greit nok det. Fikk fra artikkelen inntrykk av at det hadde vært personangrep, men det er ikke sikkert det er helt som jeg tenker. For å sitere det jeg baserte min antagelse på: "Mine angrep via epost har være både uprofesjonelle og uberettigede – spesielt de gangene jeg har gått til personangrep."

 

Greit nok med hard kritikk som sagt, men hvis en person er aggressiv og går til personangrep så kobler jeg helt ut og ignorerer alt annet de sier. Da får jeg ikke med meg den rettmessige kritikken som ligger imellom. Blomstrete språk hjelper heller ikke ettersom jeg da oppfatter personen som uprofesjonell, og tror ikke jeg er alene om det. (Da snakker jeg altså om banning i jobbsammenheng, om de banner litt når de snakker om utenrikspolitikk og kjendiser rundt lunsjbordet plager det meg ikke).

Hvis en sjef hadde sendt meg en mail med personangrep og banning hadde det nok gått rett i søppeldunken min fordi jeg hadde regnet med at det var en form for useriøs spam.

Kritikk må gis på en rolig og velformulert måte.

 

Det gir også litt dårlig bilde for bedriften utad hvis lederen er kjent for å oppføre seg litt som Trump. Da tenker i hvert fall jeg automatisk at bedriften er useriøs , selv om det sikkert er urettferdig ovenfor alle de andre som jobber der.

 

Tror vi ellers er ganske enige egentlig. Oppfattet en del av ditt innlegg som ganske generelt rettet, og svaret mitt ble derfor litt OT og ikke kun rettet mot Linux sjefen.

 

Edit: Endret på noen setninger i andre avsnitt.

Ja, folk har jo litt forskjellige terskler for hvor mye "verbal abuse" de tåler. På noen preller det av, mens det ikke gjør det på andre. Det er vel kanskje det som har ført til tenkepausen til Linus Torvalds også, tenker jeg. :)

Endret av BjartmarO
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...