Gå til innhold

Det er på tide å legge FM-drømmen bak seg. Det er DAB som gjelder


Anbefalte innlegg

Jeg bor i sentrum av Tromsø og får kun inn et fåtall av kanalene på DAB. Ofte faller sendinge ut i flere sekunder før den kommer tilbake. Har en ganske dyr dab+ radio med antenne. Det samme gjelder på hytta ca. 8 mil fra Tromsø ved sjøen, hvor jeg kun får inne et 3 - 4 kanaler. Også her faller sendingen ut, ofte i flere minutter før den er tilbake. Dette er ikke sutring, men slik DAB er mange steder. Kvalitene på sendingene er dårligere enn CD-kvalitet.

Bor og i Tromsø og pendler daglig ut mot vollan. Opplever aldri noe trøbbel med DAB, og dekningen ser ut til å være veldig bra.

 

Har du dashcam? Mange av dem ødelegger for dabsignalet. Strømmen til kamera må gå på motsatt side av hvor antennen ligger, og du må ha ferittkjerner i hversin ende så begynner DAB å oppføre seg.

 

Privat hører jeg bare på Spotify så trenger ikke DAB. Hørte heller aldri på FM dog.

Endret av Complexity
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter at FM nettet forsvant har jeg gjort det til vane å lytte på både lydbøker (Audible og Storytel) i tillegg til ett bredt utvalg av forskjellige podcasts.

 

Tviler på at radio vil bli særlig aktuelt for min del. Var møkklei de samme reklamesnuttene som ble spilt av i hver reklamepause om og om igjen, gjerne over ett år eller mer (hørte mye på radio når jeg pendlet en time hver vei til/fra jobben).

 

Med lydbøker og podcasts slipper man i stor grad lydforurensing som reklame, i tillegg til at man enkelt velger selv hva man vil lytte til ut fra egne interesser.

 

Nei, radio er ett gammelt medium som vil forsvinne mer og mer over tid.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det var da en barnslig språkbruk for å fremme en tapt sak. DAB har vært et fiaskoprosjekt. Ingenting kan endre det. Og slett ikke sjikanering og feilinformasjon. FM er nå en ting. Det var både nyttig og bra med signaler og mottagere overalt. Til sammenligning er DAB ingen av delene og kommer aldri til å bli det før det bare dør. Og om kampanjen mot FM har noen økonomiske motiver bør også DAB avsluttes umiddelbart.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Hvordan kan TU få seg til å skrive en så tendensiøs artikkel om en av vår tids største politiske skandaler i Norge. Man skulle nesten tro dette er en del av en kampanje for å latterligjøre folk som er frustrert fordi de faktisk har fått et redusert til ubrukelig radiotilbud. Politikeren har valgt å ignorere alle innvendinger og tatt en beslutning som har ødelagt radioen som et trygt og mye brukt informasjons- og underholdningsmedium. Det er et faktum, det er bare å se på statistikken. Her er det bare å ta konsekvensen av at man har gjort en feil og sette i gang å bygge opp igjen FM nettet. Det vil selvfølgelig ha enorme kostnader, men det er dessverre prisen vi må betale for denne skandalen.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

For min del er resultatet at FM radioene ikke blir brukt og DAB-radio har ikke blitt kjøpt.

Hjemme: Kan like godt bruke internett/rikstv

På mobilen: Der er der FM og internett, men ingen DAB.

I bilen: Koster mer enn det smaker å bytte til DAB. Bruker heller CD.

Det ble advart mot stengning av FM før dette skjedde bla på diverse diskusjons forum.

Endret av Svein M
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Interessant og engasjert diskusjon her. Radiolyttingen faller, kanskje blant annet fordi vanen ble brutt, og da kunne man like gjerne erstatte den gamle vanen med å lytte til FM med den nye, allerede etablerte vanen - å lytte til sine egne spillelister, framfor å etablere en ny DAB-vane. Fall i radiolyttingen har sannsynligvis lite med hvorvidt radiokanalene sender via FM eller DAB, men fordi teknologien ble byttet ut. Da falt mange som allerede var lite opptatt av radio, fra. De hadde falt fra uansett hva man byttet til, antakelig.

 

Jeg er ikke teknolog, men vi har sett flere eksempler de siste årene på at myndigheter heller bruker SMS ved beredskapsvarsel. Det er antakelig mye mer treffsikkert enn distribusjon av varsel via en radiokanal man kanskje hører på. Er det tenkelig at mobilnettet derfor kan bli eller allerede er den viktigste kommunikasjonskanalen ved kriser ut mot publikum? "Viktig melding - les tekstmeldingen vi sendte deg" er jo noe mer moderne enn "Viktig melding - lytt på radio".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har tunere (forsterker med FM) i stue og soverom og kjellerstue osv. Hørte masse FMradio før. Da FM forsvant gikk jeg til anskaffelse av DAB-adaptere (ikke billigste type) Med lovnad om at lyden ville bli like god som tidligere. Mulig det, men nå er alle dab-adapterne fjerna og erstattet med billige nettbrett hvor jeg kjører lyden via hodetelefonutgang til forsterker. Lydkvaliteten er formidabel sammenlignet med DAB. (til og med jeg hører det...). Og mens DAB kun gir friheten til å velge musikk ved å skifte kanal, så gir youtube (eller whatever) muligheten til å hente akkurat den musikken man ønsker...når man ønsker det... Og FOR et utvalg.

 

Så bye bye DAB.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Interessant og engasjert diskusjon her. Radiolyttingen faller, kanskje blant annet fordi vanen ble brutt, og da kunne man like gjerne erstatte den gamle FM-vanen med en annen som allerede var etablert: å lytte til sine egne spillelister, framfor å etablere en ny DAB-vane. Fall i radiolyttingen har sannsynligvis lite med hvorvidt radiokanalene sender via FM eller DAB, men fordi teknologien ble byttet ut. Da falt mange som allerede var lite opptatt av radio, fra. De hadde falt fra uansett hva man byttet til, antakelig.

Jeg er ikke teknolog, men vi har sett flere eksempler de siste årene på at myndigheter heller bruker SMS ved beredskapsvarsel. Det er antakelig mye mer treffsikkert enn distribusjon av varsel via en radiokanal man kanskje hører på. Er det tenkelig at mobilnettet derfor kan bli eller allerede er den viktigste kommunikasjonskanalen ved kriser ut mot publikum? "Viktig melding - les tekstmeldingen vi sendte deg" er jo noe mer moderne enn "Viktig melding - lytt på radio".

 

(poster om igjen siden første innlegg kom via en anonym profil)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Var litt pes med adapter i den gamle bilen, men etter man fikk en nyere bil med integrert DAB-radio er det ingenting med FM jeg savner. Lurer jeg på hvilken låt som spilles titter jeg bare på radioen og kommer reklame bytter jeg til bare en av de andre kanalene jeg også gidder høre på. Og i sommer var det trafikkmeldinger som smatt seg inn konstant og noen av de var også relevant for der vi var. Så har bare positive ting å si om overgangen. Ikke bare det, man kan høre på noe annet enn P1 mens man kjører i en tunnel nå. Hadde på lokalradioen på FM her om dagen og kom i en tunell. Bare .. jøss. Det var sånn det føltes ja. Venner seg til den langt mer praktiske DAB'en fort.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette var en skuffende dårlig teknisk artikkel til å være publisert i teknisk ukeblad.

At DAB har bedre areal dekning er direkte feil. DAP i bil fungere for eksempel svært dårlig utenfor tettbebygde strøk på vestlandet. Det er slutt på radiolytting i bil for min del.

Jeg også bor på Vestlandet, og hører mye mer på radio i bilen.

Mange programmer å velge mellom og "Venyl" passer meg bra, men reklamen er et herk.

Det er ikke ofte radioen faller ut, men alle tunnelene er ikke dekket enda.

Når det er dekning er lyden OK, og "skurring"(som tidligere) er historie.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er på tide og innrømme sin brøde , ikke beklage seg over"sytende" lyttere som viste alt før gjennom føring av DAB at vi blir svindlet. Moberg du vet så inderli godt at DAB aldri kommer til og bli et fullgodt alternativ samme faen hvor mye gryn du tyner ut av systemet for og bøte på dette møllspiste lappetet av et dekningskart. Jeg kan ramse opp alt som galt med DAB skiten din, men gidder ikke og skrive hele mursteinstykke bøker for fourettede mafia mennesker med nedlatende barnehage onkel attitude.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

1 Kostnadene for å drive FM nettet fremgår av NRKs budsjett hvert år. Det er på ca kr 200 millioner. Dette er svært billig nå man tar hensyn til hva anskaffelser av DAB radioer i bil koster publikum! Det er i bil folk lytter til radio.

2 Så skrives det det at at FM senderne er gitt bort til Afrika. Det er ikke særlig viktig fordi kostnadene av disse ikke er vesentlig for kostnadene forbundet med kostnadene med å drive et FM nett. Det er spesielt bygninger, veier, strøm og antennemaster som koster penger og de er der fremdeles og kan brukes på nytt.

3 Så er det snakk om fordelene med DAB som tilbyr flere kanaler. Jeg tror folk flest fikk nok kanaler på FM!

4 DAB systemet har kortere rekkevidde og det skyldes at frekvensene er lavere (240 mot 100 MHz). Dessuten må en DAB bærebølge med flere kanaler sende med mye høyere effekt enn en FM sender med en kanal. En FM sender som bruker 100W mens en DAB sender må bruke 6kW! Riktignok vil DAB senderen vil få litt hjelp av diversiteten som skyldes at man bruker mer båndbredde. I dag har vi noen få brølende DAB sendere og det kan ikke oppveie de mange små FM senderne som er satt opp der det trengs. Derfor blir dekningen dårligere for DAB. Så er DAB systemet gammeldags sammenlignet med dagens mobilsystemer som inneholder iterative feilrettende koder. Dette gjør at DAB krever mer effekt enn moderne mobilsystemer.

 

14 av ca 2000 sendere ble sendt til Malawi. Tilhørende P4s nett. Utrolig nok linker han til egen artikkel der dette budskapet formidles.

Norkring påstår at FM senderne var gamle og utslitt. Husk da at det er en påstand fra en privat aktør som har store økonomiske interesser i Dab-prosjektet og at det er en påstand som er utrolig vanskelig å tilbakevise, men en flott unnskyldning til å skrote nettet. Jeg spør meg da: Hva med beredskapsvarsling som Norkring hadde det Operative ansvaret for? Var det så sårbart siste 10-15 år som det gis uttrykk for? I tilfelle, har da Norkring ikke fulgt opp sitt vedlikeholdsansvar?

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Det som er helt sikkert er at med innføringen av DAB har lyttertallet ramlet ekstremt. Så er det opp til DABistene å forsøke å rette det opp igjen. Om det går.

Selv har jeg lært meg at f.eks. Spotify og Podcasts er glimrende alternativer.

Så i det henseendet, Takk DABister

  • Liker 4
Lenke til kommentar

DAB ble hausset opp som løsningen for alle, over alt. Men dekningen selv i sentrale strøk som Akershus er slett ikke god selv tett innpå Oslos bygrense. Dekningen i bil er en vits medmindre du har takmontert originalantenne, lenge før Liertoppen har du gitt opp. Selv med det beste utstyret kan du glemme å kjøre lengre strekninger. Og i mer grisgrendte strøk er det ren lotto om du har dekning hjemme. Det er mulig at DAB gjelder Moberg, men lytterne har blitt lurt. Det er ikke noen annen beskrivelse som dekker.

 

Jeg kjører en bil med original DAB-radio med glassantenne, og opplever nesten aldri at DAB faller ut. I sommer kjørte jeg for eksempel fra Bryne-Halden. På hele turen hadde jeg, bortsett fra utfall i noen tunneller), mindre enn fem sekunder utfall totalt hele turen. For noen få år siden, med FM, ville perioden med for dårlig lyd vært til sammen 1-2 timer på samme tur. Og det var ikke lyd i tunnellene da heller.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

To spørsmål en glemmer å stille.

 

Har kundene fått en bedre hverdag?

 

Har radio blitt mer aktuelt?

 

Svaret på begge er et rungende nei.

 

Hvilke kunder? Bedre og mer aktuelt etter hvilke kriterier? Som nevnt i artikkelen kan jeg (som bor i en av de 10 største byene i landet) nå også få samme valuta for NRK-lisensen som de som bor i Oslo. Er ikke det en bedre hverdag for kunden, altså meg?

 

Radio er kanskje ikke *mer* aktuelt enn det var på 1970-tallet, men det blir i alle fall ikke mindre aktuelt av at det blir flere kanaler tilgjengelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er noe av det mest arrogante jeg har lest på lenge.

Her sitter vi på toppen av et søppelberg av flotte radioer av kjente merker som Grundig, BO, Tandberg etc. og lytter på elendig DAB lyd i plastikk importert fra Kina og foregår lyttinga utenfor allfarveg produserer jeg nytt miljøfientlig søppel hver gang jeg skrur på radioen. De siste tre helgene på hytta har jeg svidd av batterier på en bitteliten DAB for over 100 kroner. Ikke det største beløpet, men omtrent det dobbelte av det jeg brukte på en FM radio i året. Så sitt der du i tårnet ditt, og se ned på oss som ikke har hytter med varmekabler i oppkjørselen og gled deg til bisettelsen. Det blir nok drukket et dugelig gravøl dugelig av de som har gjort seg feite på omleggingen.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg blir ikke videre imponert over språkbruken til adm. dir. og tenker han bør holde seg unna tastaturet en periode, og kanskje vurdere å pensjonere seg. Å "stemple" meningsmotstandere er lavmål og det er ingen gode argumenter i artikkelen som vi ikke har hørt tusen ganger før. I bunn og grunn kun er artikkel som er skrevet for å provosere og generere klikk.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...