Gå til innhold

Mulig nytt systemkamera for viderekommen


Anbefalte innlegg

Jeg har drevet med fotografering en del år og har alltid hatt Pentax. Modellen jeg har nå (Pentax K-5 II) begynner å dra litt på årene og jeg har lenge lekt med tanke på å oppgradere da jeg så for meg dette ville bøte på ting jeg har irritert meg over (en kan kun ta opp 5 minutter med video og lite minne i bufferet som gjør at kamerahuset "henger seg opp" mens det skriver som f til minnekortet hvis en tar mange bilder på rappen).

 

K-1 har vært et naturlig neste steg og jeg liker at den blant annet har GPS innebygget og forbedret mulighet for astrobilder. Jeg har snakket med en konsertfotograf jeg kjenner som nylig gikk bort fra Pentax og over til Canon på grunn av dårlige muligheter på videofronten. Greit nok at han driver med ekstremfotografering sammenlignet med nivået jeg ligger på men jeg har laget fotobøker og solgt en del bilder. I tillegg er alle bildene jeg har i leiligheten tatt av meg selv og fremkalt på lerret.  Det er ikke sånn superofte at jeg har slitt med at bufferet har blitt fult og det at en kan ta opp video i nesten 30 minutter er en begrensning som gjelder alle systemkameraer såvidt jeg har skjønt. 

 

Jeg bruker belg ganske mye på sommerhalvåret for å ta bilder av knopper og blomster. Ellers så blir det litt filming til alle døgnets tider og fotografering av bilder og andre statiske ting som statuer. Sigma 18-35mm F1.8 er omtrent det eneste objektivet jeg bruker da det er veldig allsidig men det finnes med flere fatninger. Jeg vurderer å skaffe et teleobjektiv i tilleg men ikke helt bestemt meg for brennvidden enda. Jeg har en 100mm men den brukes ikke så ofte da jeg vil ha litt "trangere". 

Hva har dere av alternativer til K-1 eller K-1 II?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I og med at det var veldig stilt fra Pentax på Fotokina i år, så kan det være fristende å gå fra Pentax til noe annet.

 

Jeg tenker at du ikke trenger FF, ogdet finnes kun at alternativ til Sigma 18-35mm i FFverdenen -  Canons RF 28-70mm f/2.

Canon og Nikon DSLR med APS-C er systemer som kommer til å fiorsvnne relativt fort, så de hadde jeg ikke vurdert.

 

Når det gjelder 18-35mm-en. Hvor ofte bruker du det objektivet på større blendere enn f/2.8? Og hva er høyest ISO du er komfortabel med når du bruke K5 II ?

Lenke til kommentar

Jeg har jo klart meg lenge med APS-C så jeg er usikker på om jeg "må" over til FF. Det kan kanskje være bedre med speilløst siden det er den veien ting begynner å gå?

 

Det er sjeldent jeg går over ISO 3000 men det er nok mer av gammel vane enn at kamera kan produsere ok bilder med høyere ISO. 

 

Jeg hadde et Sigma 35mm f1.4 men det ble i enkelte tilfeller litt trangt. Det er fristende med Canon sitt 28-70mm men det må jeg nesten se litt på. 

Lenke til kommentar

Jeg ville seriøst vurdert en overgang til speilløst hvis det likevel er aktuelt å skifte fra det DSLR-merket du har nå.

 

Jeg bruker selv kamera både med og uten speil, men det blir sjeldnere og sjeldnere at jeg tar frem mitt DSLR.

 

Jeg ser ingen grunn til å anbefale et merke, selv om jeg har ett jeg er meget godt fornøyd med. Det er slik jeg ser det flere gode alternative merker/plattformer å velge mellom og det å finne den rette kombinasjonen mellom hus og objektiv er noe man selv bør tenke grundig gjennom uten hjelp fra oss "fanboys".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En ting jeg alltid har likt med Pentax K-1, er at man kan bruke APS-C objektiv på det. Det som har hindret meg i å kjøpe meg inn i Pentax systemet er det dårlige objektivutvalget og adapterutvalget. Høres ut som TS, allerede har objektiver til Pentax, så "go for it", men ikke forvent et veldig fremtidsrettet system heller...

 

PS: Fujifilm  :w00t:

Lenke til kommentar

Jeg synes det må være vanskelig å være i en situasjon der en skal kjøpe nytt utstyr.

 

Har man DSLR, så er det tydelig at det er på vei ut. Nå er det kun Pentax som ikke har lansert FF Speilløst.

Olympus sistterpå gjerdet når det gjelder FF; det er ikke sikkert det er så farlig, men jeg synes de lager vel store objektiver om dagen ...

Når det gjelder FF spelløst, så er de veldig opptatt av optisk kvalitet, så det betyr veldig store objektiver. Og da blir det også veldig dyrt.

Nå er det kun Fujifilm som satser seriøst på APS-C; jeg synes de lager gode kameraer, har godt utvalg av optikk og ligger i et fornuftig prisleie. Jeg er usikker på om jeg liker X-trans sensoren; jeg tror jeg gjør det, det er heller Lightrooms behandling av dens filer jeg er skeptisk til...

 

Det virker på meg at alle sammen har blitt meget gode på vide etterhverrt, ihvertfall til hobbybruk. Er usikker på om man trenger 4K, men det er flere som er gode på det også.

 

Nå har jeg en grei utstyrspark i µ-4/3 leiren; mangler kun en god normal-zoom.Så jeg kommer til å kjøpe en slik en, og så venter jeg til ting har roet seg ned.

Lenke til kommentar

Det er fult mulig å dra det beste ut av flere leire. Pentax for stillbilder, men gjerne Panasonic for noen typer video - nå. Jeg har lekt litt med Ricoh theta S for sfæriske bilder i det siste og synes det er gøy, men det er jo litt spesielt så man må ha noe annet i tillegg.

 

K-p høstet mye ros på grunn av støyutjevning på høy ISO, men da de gjorde det samme trikset med K-1II så fikk de mye kritikk på grunn av det samme. Personlig foretrekker jeg støyfjerning i etterbehandlingen og beholder K-1.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Det er fult mulig å dra det beste ut av flere leire. Pentax for stillbilder, men gjerne Panasonic for noen typer video - nå. Jeg har lekt litt med Ricoh theta S for sfæriske bilder i det siste og synes det er gøy, men det er jo litt spesielt så man må ha noe annet i tillegg.

Det er et gyldig argument. Men hva om man ønsker alt i en enhet?

Lenke til kommentar

Jeg har jo klart meg lenge med APS-C så jeg er usikker på om jeg "må" over til FF. Det kan kanskje være bedre med speilløst siden det er den veien ting begynner å gå?

 

Det er sjeldent jeg går over ISO 3000 men det er nok mer av gammel vane enn at kamera kan produsere ok bilder med høyere ISO. 

 

Jeg hadde et Sigma 35mm f1.4 men det ble i enkelte tilfeller litt trangt. Det er fristende med Canon sitt 28-70mm men det må jeg nesten se litt på. 

 

For meg er det ikke opplagt at du får noen stor fordel ved å gå til fullformat. Som Tomsi42 skrev så er det bare Canon's 28-70 av fullformatzoomer som matcher 18-35 (ca) på lysstyrke og det er et beist av et objektiv, både i pris og størrelse (blir fort 55-60K totalt for hus + 28-70). Du kan selvsagt gå til en 24-70 F2.8 på fullformat og få litt større zoomområde samtidig med at størrelsen på FF-sensoren omtrent kompenserer for tap i lysstyrke.

 

Da har du egentlig ikke vunnet så mye i forhold til å skaffe et nytt crop-kamera på lysstyrke, men det klart at en ny FF-sensor er noe bedre på dynamikk og (for en del) også i antall piksler selv sammenlignet med siste generasjon 24MP crop-sensor.

 

Går du til fullformat og Pentax så er K1 veldig bra kamera, men med 18-35 og crop-mode vinner du ingenting i oppløsning. Og må du uansett bytte både hus og linse® ville jeg heller vurdert å bytte merke. Videofunksjon er også et argument for det.

 

For å konkludere litt angående Pentax så ville jeg i din situasjon (rimelig fornøyd, veldig bra linse, men trenger nytt hus) enten:

  1. Holdt meg til Pentax APS-C og skaffet nyeste hus, eller sett an om Pentax kommer med den nye sensoren Fuji allerede har tatt i bruk.
  2. eller byttet til nytt merke og speilløst.

Litt mer om punkt 2: Som Tomsi42 også var inne på er det liten vits i å bytte til speilrefleks fra annet merke, og i hvert fall ikke en crop-modell. Utrolig vanskelig å si noe om hvor fort eller sakte speilløst overtar. Jeg tror både Canon og Nikon vil tilby speilrefleks i både crop og fullformat en god stund fremover, men jeg tror også speilløst vil overta og da virker det meningsløst å bytte fra Pentax til annet speilrefleks.

 

Så da gjenstår speilløst som alternativ, og det første jeg vil si er at tenker du fullformat og kan vent litt så gjør det. I hvert fall til litt utover vårparten/forsommer når Canon og Nikons og (kanskje) Panasonics speilløse faktisk er i butikkene og har vært grundig testet.

 

Canon har satt seg i den litt artige situasjonen at de nå har to ikke kompatible fatninger for speilløst - som begge kan bruke EF/EFS-speilrefleksoptikk, men ikke hverandres. På Eos M (crop) kunne du faktisk brukt 18-35 hvis du hadde med Canon-fatning, men det er uten IBIS og fremtiden til Eos M virker nå usikker. Eos R med det nevnte 24-70 F2 er utvilsomt en killer kombinasjon (men uten IS) og et alternativ hvis du opererer i de prisklassene.

 

Fuji lager mye bra, og siste generasjon får også ganske bra omtale for video. Du får imidlertid ikke 18-35 eller tilsvarende, men Fuji har masse bra optikk. Kun IBIS på ett kamerahus. Fuji virker som topp alternativ hvis du vil ha speilløst og crop.

 

Nikon har i øyeblikket bare fullformat speilløst, og ikke noen opplagt erstatning for 18-35. Nærmeste du kommer er adapter og 24-70 F2.8. Nikons Z 24-70 er F4 (men det kommer sikkert masse nytt i løpet av et års tid).

 

Panasonic har i øyeblikket kun MFT med mindre sensor enn det du har og i beste fall tilsvarende bildekvalitet. De er imidlertid veldig gode på video (med unntak av AF i videomodus) og mange skryter av kombinasjonen 18-35 med Speedbooster på GH5 for video, men usikker på hvordan Speedbooster påvirker stillbildekvalitet som har mye høyere krav til optisk kvalitet. Panasonic har også lansert en 10-25mm F1.7 med ukjent kvalitet, pris og leveringsdato.

 

Panasonic fullformat ser spennende ut, men da snakker vi 2019 - kanskje 2020 før du har det du trenger. Og et system som starter nesten fra null med unntak av det Leica allerede har på markedet.

 

Sony har satset veldig på fullformat siste 2-3 årene og har best utvalg i både hus og optikk (uten bruk av adapter) i øyeblikket. Nå skal både Canons og Nikons adapter fungere veldig bra så bruk av adapter er ikke like stor ulempe som tidligere, men med Sony har uansett et forsprang. Til Sony FF er det 24-70 F2.8 som er det nærmeste du kommer din 18-35.

 

Sony har ikke hatt like mye fokus på crop som fullformat i det siste, men det er samme fatning og topp sensorer og sannsynligvis det tryggeste crop-speilløst-systemet å satse på i øyeblikket - sammen med Fuji. 18-35 med Canon (eller Sigma eller Sony A) fatning kan brukes på med adapter på Sony E-fatning, men er selvsagt mest nyttig på crop-kameraer. Det er vanskelig å se noe opplagt alternativ til 18-35 for Sony crop-kameraer.  

Endret av se#
Lenke til kommentar

Takk for gode tips alle sammen. Enn kollega har anbefalt Sony A7 III og mente det ville fungere med en aktiv adapter til Pentax-objektivene jeg har allerede. Som påpekt over så vil jeg jo miste en del hvis jeg ikke bruker et FF-objektiv. Sony FE 24-70mm f/2,8 virker fristende men da begynner vi å snakke om en del penger tilsammen. Selger jeg gamle kamerahus og objektiv vil sikkert dette gi en del penger men dog. 

Lenke til kommentar

.... Enn kollega har anbefalt Sony A7 III og mente det ville fungere med en aktiv adapter til Pentax-objektivene jeg har allerede. ...

 

Du får adapter fra omtrent alt til Sony, men så vidt jeg vet er det bare adaptere for Canon og Sigma som gir brukbar autofokus og rimelig komplett funksjonalitet. Ved bytte til Sony er det nok best å bare selge det du har til Pentax og kjøpe nytt hvis du ikke vil operere helmanuelt.

 

Sigma har en ombyggingstjeneste som muligens omfatter 18-35, men å betale for å bytte fatning på en crop-linse og så måtte kjøpe et adapter liekvel for å bruke dette på et fullformatskamera virker meningsløst. 

Lenke til kommentar

Hvis du ønsker å gjøre det biliigere, så er muligens en 24-105mm f/4 et alternativ? Og heller spe på med lyssterke fastobjektiver.

 

Men hadde jeg vært i din situasjon, så hadde jeg nok vurdert en Fuji X-T3 med 18-55mm f/2.8-4 og komplementert med et par lyssterke fast-objektiver. Det blir billigere og du får løst de begrensingene du har i dag.

Lenke til kommentar

....  Men hadde jeg vært i din situasjon, så hadde jeg nok vurdert en Fuji X-T3 med 18-55mm f/2.8-4 og komplementert med et par lyssterke fast-objektiver. ....

Ikke noe dumt forslag, men med tanke på ytelse i lite lys kan nok X-H1 med IBIS være et vel så bra alternativ. Nyere sensor og muligens bedre video på Xt-3 så ikke noe enkelt valg.

Lenke til kommentar

Ikke noe dumt forslag, men med tanke på ytelse i lite lys kan nok X-H1 med IBIS være et vel så bra alternativ. Nyere sensor og muligens bedre video på Xt-3 så ikke noe enkelt valg.

Det er klart. Jeg tror ikke ytelsen på X-T3 er veldig mye bedre enn X-H1, men for min del, så teller størrelse en del, og de Fuji zoomene som interesserer meg, har stabilisering.

 

Nå vet jeg ikke hvor viktig video-kvaliteten er for ilpostino, det virket som om maks-størrelse på 5 minutter som er det største problemet. I tillegg til tregt buffer. Hvis det er løst i K-P, så kunne det være et alternativ nå, og så se hva Pentax gjør fremover.

 

Hvis jeg hadde sittet i ledelsen til Ricoh/Pentax så hadde jeg kommet meg inn i L alliansen fortere enn svint, og så ville jeg satset på å lage kompakte hus og objektiver til det formatet - det er en ting som Pentax er gode på.

Lenke til kommentar

Jeg har jo klart meg lenge med APS-C så jeg er usikker på om jeg "må" over til FF. Det kan kanskje være bedre med speilløst siden det er den veien ting begynner å gå?

 

 

Det er vel liten tvil om at det blir mer og mer FF. Men da jeg kjøpte nytt kamera i fjor ble det APS-C med høy skuddtakt og kjapp autofokus. Ikke det at jeg skal ta så mange utrolig utfordrende action-bilder, men tanken på å miste blinkskudd er ikke fristende. Var på hvalsafari hvor Kodak moment ble borte for den uheldige i familien som har arvet det utgamle D90-huset, det klarte rett og slett ikke fokusere. Om noen få år er nok FF med samme ytelse som D500 med APS-C ellers innenfor økonomisk rekkevidde, men akkurat da jeg skulle handle prioriterte jeg heller sylskarpe blinkskudd i litt lavere oppløsning enn høyoppløselige og ufokuserte bilder (D750 - men nå ville nok D750 fungert helt utmerket for meg også, egentlig). Ikke et valg for fremtiden akkurat, men så fins det jo et bruktmarked med objektiver da, som samtidig blir rimeligere ettersom etterspørselen går ned. Så kan jeg heller kjøpe et FF-kamera om noen år til en overkommerlig pris.

 

Med tanke på de bildene det høres ut som du tar, og at du selger litt, bør du kanskje velge annerledes enn meg. Jeg har ikke noe uttalt behov for FF egentlig.

Endret av quantum
Lenke til kommentar

*snip*

 

Som både du og andre har sagt her inne så er fremtiden (speilløs) FF og uansett om jeg fortsetter med Pentax eller går over til et annet merke så bør / må jeg også bytte ut optikken jeg har i dag. jeg har riktignok noen objektiv som pappa kjøpte i Japan i 1982 som funker med FF men de jeg bruker mest er til APS-C.

Lenke til kommentar

Som både du og andre har sagt her inne så er fremtiden (speilløs) FF ....

 

Jeg har ikke noe imot fullformat, og kanskje sitter jeg med det selv en dag også, men det blir i tilfelle hvis jeg får så god råd (og nok interesse) til å ha FF for spesielle anledninger - i tillegg til mitt vanlig kamera. For meg er fremtiden mindre og lettere, i praksis så liten sensor jeg kan ha og fortsatt få bildekvalitet jeg er fornøyd med. I dag ligger det på Micro Four Thirds-nivå, til nød entommers sensor, men det er ingen som lager systemkamera med den typen sensor lenger.

 

Jeg forstår egentlig ikke hvorfor så mange er opptatt av fullformat. Det er ikke noe magisk med det, eller noe annet format. For meg virker det som fullformat er det siste nye nå når alt for mange kameraer har fått værtetting og to kortplasser. Snart skal vel alle ha enkilos 50-millimetre til sine fullformatskameraer for å få god nok bildekvalitet.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Vekt-kappløpet (feil vei, altså økt vekt) har foregått i alle leire, også mFT. Den biten forstår jeg ikke. Vi bør ikke glemme at det finnes noen virkelige perler blant kompakte objektiver for alle formater. Verdsetter folk disse med lommeboka så vil det også bli produsert flere slike. Pentax sin Limited-serie er jo et stjerneeksempel på hvor bra det kan bli i kompakt størrelse til tross for stor sensor. Kjøper folk kilo-tunge 50-millimetere i stedet for så tror jeg mange av de blir misfornøyd på sikt, selv om det har fantastiske optiske egenskaper i tester.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...