Gå til innhold

Facebook bygger enda et enormt datasenter i Danmark


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

hvorfor danmark? strøm og kjølemessig er jo nordnorge bedre... grønn og billig strøm, og på grunn av klimaet bruker man betraktlig mye mindre strøm på kjøling. (og på grunn av norges fetisj for fjernvarme, så er jo det noe som et datasenter er mitt i blinken for med tanke på at det er enormt med varne som genereres der.)

Lenke til kommentar

hvorfor danmark? strøm og kjølemessig er jo nordnorge bedre... grønn og billig strøm, og på grunn av klimaet bruker man betraktlig mye mindre strøm på kjøling. (og på grunn av norges fetisj for fjernvarme, så er jo det noe som et datasenter er mitt i blinken for med tanke på at det er enormt med varne som genereres der.)

 

Tipper det har noe med nest siste avsnitt å gjøre:

Plasseringen ved Esbjerg er ikke tilfeldig. Som digi.no skrev i januar i år, samarbeider Facebook og Google om Havfrue-kabelen som nå strekkes. Den går mellom Esbjerg og New Jersey. Det er også tre andre fiberkabler som forbinder Esbjerg-området med USA.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Er ikke dette grotesk eksempel på nedbygging av dyrkbar mark? 2.000 mål stor tomt, er gigantisk beslag.

Jo, ihvertfall om en beregner arealet mot antall arbeidsplasser på sikt eller generell samfunnsnytte. Jeg tør påstå dette er enda mindre verdifullt enn f.eks. et IKEA utsalg. Slike datasentre burde ligge steder man ikke kan benytte til stort annet (nå kan det faktisk være tilfelle her, jeg kjenner ikke til detaljene rundt denne tomten).

Lenke til kommentar

Datasenteret til Facebook ved Odense i Danmark skal drives med elkraft fra Norge. Kraften fra Bjerkreim-klyngen skal gå til å drive Facebooks datasentre i Europa. Gjennom en 15-årig kraftkjøpsavtale (PPA) har Facebook sikret seg all produksjonen fra vindparkene i 15 år.

Med grønne sertifikater betaler norske abonnenter halve strømregninga til Facebook. Alle er glade og Facebook ler hele veien til banken. Heia Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jo, ihvertfall om en beregner arealet mot antall arbeidsplasser på sikt eller generell samfunnsnytte. Jeg tør påstå dette er enda mindre verdifullt enn f.eks. et IKEA utsalg. Slike datasentre burde ligge steder man ikke kan benytte til stort annet (nå kan det faktisk være tilfelle her, jeg kjenner ikke til detaljene rundt denne tomten).

 

Er visstnok førsteklasses jordbruksarealer i drift. Men her har pengene styrt, og grunneierne (som også sitter i bystyre) lovet gullkantet oppgjør

 

https://www.jv.dk/erhvervesbjerg/Lodsejere-har-faaet-mundkurv-paa-i-datacenter-sag/artikel/2617876

 

Med tanke på for-krisen i sommer og alle konsekvensene, så burde hver eneste jordlapp tas vare på, for kommer nok mer av samme slag.

 

Dog, har vel ikke danskene veldig mye annen type (uproduktive) arealer å tilby kanskje, til næringsvirksomhet. Men i Norge er/burde denslags være blasfemi.

 

(eller Facebook burde på eget initiativ unngå å bygge ned jordbrukarealer, og sett etter annet sted, i Sverige/Norge)

Lenke til kommentar

Er ikke dette grotesk eksempel på nedbygging av dyrkbar mark? 2.000 mål stor tomt, er gigantisk beslag.

 

Ja, om det er dyrka eller dyrkbar mark så snakker vi om 1 600 - 2 000 tonn med hvete. Gjøv i det om til brød så snakker vi om 2 millioner brød (vi regner et brød pr kvadratmeter).

 

Når vi i tillegg vet at klimaendringene vil medføre en nedgang i hveteproduksjon globalt

 

Har sjekket nærmere og det ser ut som at det er utelukkende på dyrket mark. Jf, bilet i denne artikkelen, https://www.jv.dk/esbjerg/Kaempe-Facebook-datacenter-bygges-ovenpaa-2000-aar-gammel-landsby/artikel/2650688.

Lenke til kommentar

 

(eller Facebook burde på eget initiativ unngå å bygge ned jordbrukarealer, og sett etter annet sted, i Sverige/Norge)

 

Men jeg undrer, er disse datasentrene overhodet noe å trakte etter?

 

Jeg klarer ikke helt å se fordelene ved å få lokalisert slik industri til Norge.

Ikke virker det som det kommer til å bli særlig mange lokale arbeidsplasser til selve (fysiske) driften, ikke nordmenn som jobber med support (om Facebook hele tatt har noen supportavdeling for eksterne henvendelser?), ei heller til softwareutvikling og annet, da mye av dette opp i India.

 

Og hva ender man opp med da?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men jeg undrer, er disse datasentrene overhodet noe å trakte etter?

 

De har i det minste en etterspurt samfunnsnytte i det de driver med, slik som Green Mountain på Rjukan, etc.

 

Jeg er mye mer skeptisk til "datasentere" som er etablert for å drive mining etter kryptovaluta. Dette er enorme strøm-slukere, og står liksom i kontrast til det vi har fått høre siste årene, at "norsk fornybar energi skal erstatte kull og gass på kontinentet"

 

Regjeringa har satt ned både eiendomskatt og forbruksavgift på strøm for slike aktører og synes det er flott de kommer å plyndrer norske resurser.

 

Bitfury skal ha et årlig forbruk på 350 GWh

Kryptovault bruker like mye strøm som hele Stavanger, osv.

 

Denslags kommer til å bite oss i halen en dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...