Gå til innhold

Hvordan er det med reklamasjon på skjermkort? (CDON)


Anbefalte innlegg

Min 1070 begynte og lage en kraftig coil-whine lyd igår når jeg spilte minecraft.. Lasting av chunks gjorde lyden veldig høy. Det er det eneste spillet jeg har fått testet med, prøvde et annet simulasjon spill med ingen coil-whine. Hvordan går jeg fram med reklamasjon eller hvordan er andre's erfaringer med dette? Kjøpte kortet rett før bitcoin ble skyti opp, så fikk det for 4000~ kroner på cdon.no.

(MSI Geforce GTX 1070 Gaming 8 GB, ikke Z/X versjonen)

 

Vil det ta lang tid for å få det fikset eller kommer det helt an på butikk fra butikk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min opplevelse er at feil må kunne gjenskapes under testing. Som jeg nylig påpekte i en annen tråd, så er psu/gpu kombinasjonen i mange tilfeller det som bidrar til (eller sørger for mangel på) coil whine.

 

Om CDON tester dette, og ikke opplever problemet så får du kortet i retur + testgebyr.

 

På toppen av dette, er cdon erfaringsmessig ikke til å stole på. Jeg måtte til forbrukertvistutvalget sist jeg kranglet med dem, og vant først frem da jeg forklarte at jeg tok det til retten om de ikke tok «dommen» fra ftu til seg.

 

I tillegg hadde jeg retur av et hovedkort med defekt minnespor der innen for garanti-tiden. Etter 3 mnd med ingen saklige svar, måtte jeg pusse en av jobbens jurister på dem før jeg omsider fikk nytt hovedkort i posten.

 

Oppsummert: styr unna reklamasjon hos CDON om mulig :)

 

Hadde det vært komplett.no ville jeg rådet annerledes. Lykke til :)

Lenke til kommentar

Chieftec BPS-850C: PSu'n hvor gammel er den? 2010 -2011?

 

Ville prøvd et annen gpu som trekker minst like mye strøm som ditt 1070, gjerne mer.

Hyler det ikke da ville jeg prøvd annen psu sammen med ditt1070. Hyler det ikke da er løsningen ny psu.

Hyler det fremdeles har du trolig en bedre sak ovenfor cdon.com

Dokumenter med mobil video els.

 

Kjøpt et par ting på cdon.com, aldri mer etter en retur, tok mange uker før jeg fikk beskjed om at jeg fikk pengene igjen, tok så mange måneder før de sto på konto at jeg hadde glemt det hele. (Var enten ett lydkort eller nettverkskort.)

Var nesten umulig og få de til og slette kontoen min. 

Lenke til kommentar

Min 1070 begynte og lage en kraftig coil-whine lyd igår når jeg spilte minecraft.. Lasting av chunks gjorde lyden veldig høy. Det er det eneste spillet jeg har fått testet med, prøvde et annet simulasjon spill med ingen coil-whine. Hvordan går jeg fram med reklamasjon eller hvordan er andre's erfaringer med dette? Kjøpte kortet rett før bitcoin ble skyti opp, så fikk det for 4000~ kroner på cdon.no.

(MSI Geforce GTX 1070 Gaming 8 GB, ikke Z/X versjonen)

 

Vil det ta lang tid for å få det fikset eller kommer det helt an på butikk fra butikk?

 

Anbefaler deg å kjøre noen stresstester over en liten periode og så fyre opp minecraft igjen.

Min erfaring er at konkrete belastninger kan avgjøre om du får coil whine og dette kan i noen tilfeller omgåes ved å kjøre feks en kjerne på cpu til folding@home mens man spiller , noe som igjen øker strømtrekket fra cpu og kan derfor endre litt på det som forårsaker Coil whinen.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Anbefaler deg å kjøre noen stresstester over en liten periode og så fyre opp minecraft igjen.

Min erfaring er at konkrete belastninger kan avgjøre om du får coil whine og dette kan i noen tilfeller omgåes ved å kjøre feks en kjerne på cpu til folding@home mens man spiller , noe som igjen øker strømtrekket fra cpu og kan derfor endre litt på det som forårsaker Coil whinen.

Fant ut at det var fps som var problemet og ikke spesifikt minecraft. Når den gikk over 350+ fps da begynte lyden, men den har en bi-lyd inne i den fra tid til annen når jeg spiller tunge spill som påvirker viften.

Lenke til kommentar

Chieftec BPS-850C: PSu'n hvor gammel er den? 2010 -2011?

 

Ville prøvd et annen gpu som trekker minst like mye strøm som ditt 1070, gjerne mer.

Hyler det ikke da ville jeg prøvd annen psu sammen med ditt1070. Hyler det ikke da er løsningen ny psu.

Hyler det fremdeles har du trolig en bedre sak ovenfor cdon.com

Dokumenter med mobil video els.

 

Kjøpt et par ting på cdon.com, aldri mer etter en retur, tok mange uker før jeg fikk beskjed om at jeg fikk pengene igjen, tok så mange måneder før de sto på konto at jeg hadde glemt det hele. (Var enten ett lydkort eller nettverkskort.)

Var nesten umulig og få de til og slette kontoen min. 

Har testet med 2 andre skjermkort i pcen med MSI R9 380 4 GB Gaming og et AMD R9 560 4 GB, men begge ga ingen lyd eller noen problemer.. Selv når fps-en var over 500 ga begge kortene ingen lyd på noen spill.

 

Men når jeg testet 1070 tilbake i pcen så er det alltid fps-en som er problemet, dessverre. Litt sært når man starter opp spill på de forskjellige kortene, men min 1070 spesifikt skriker veldig når fps-en går over 1000 -_-

 

RivaTuner fps-cap here we come.

Lenke til kommentar

Har testet med 2 andre skjermkort i pcen med MSI R9 380 4 GB Gaming og et AMD R9 560 4 GB, men begge ga ingen lyd eller noen problemer.. Selv når fps-en var over 500 ga begge kortene ingen lyd på noen spill.

 

Men når jeg testet 1070 tilbake i pcen så er det alltid fps-en som er problemet, dessverre. Litt sært når man starter opp spill på de forskjellige kortene, men min 1070 spesifikt skriker veldig når fps-en går over 1000 -_-

 

RivaTuner fps-cap here we come.

 

Da ville jeg prøvd RMA nå. Kan jo endre seg med tiden at den skriker tidligere når det gjelder fps eller annen uønsket utvikling.

Hvis dette skyldes en fysisk feil på kortet kan det i aller verste fall være brannfarlig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Kjipt.. Har selv har colie whine på min PSU, og fy faen så irriterende det er.. Har nå hatt den pcen i 5 år, og har overlevd med det (i 5 år, har ikke byttet den, og det har vært slik i 5 år! , men har planer om å kjøpe ny PSU om ikke så lenge forhåpentligvis. 

 

Lykke til med reklamasjonen, håper virkelig du får penga tilbake, og som flere skriver her, ikke kjøp hardware hos CDON, da det viser seg at de har dårlig support.. Kjøp heller dyrere hos Komplett, og vis  til billigere pris hos konkurrentene, da får du differansen i en kupong som du kan bruke på komplett. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

komplett.no er det eneste stedet hvor de konsekvent har tatt tilbake hardware som har coilwine for meg.

De har opplyst til meg at det er urimelig at kunden skal oppleve coilwine og at de ikke kan utelukke at årsaken til coilwine kan øke brannfaren.

 

Fikk også  opplyst at ofte skyldes coilwine "mismatch" mellom hardware(vanligst mellom psu og gpu slik jeg har forstått det), om mistanke om det byttet man psu, fordi i slike tilfeller var det det som oftest ga resultater selv om det er gpu som hyler.

Da opplyste de de gir rma, selv om det ikke er feil på spesifikt produkt, fordi det er urimelig at kunden skal ha coilwine.

 

Har hatt en Coilwine sak hos annen aktør, de nektet RMA selv om psu'n hylte slik det var nødvendig med hørselvern ved 3 x GTX680.

Endte etter lang tid at jeg sendte mail til produsenten, de opplyste at deres produkter ikke skulle ha colwine og de ga beskjed til forhandler om og gi meg en ny(også de nevnte at slik feil kunne øke brannfaren).

Lang historie kort, det endte med at produsenten måtte sende et eget eksemplar til forhandler og med beskjed om og sende den til meg(forhandler nektet og gi meg en av de de hadde på lager). Fikk da en nyere og oppgradert modell som ikke var i salg i Norge da.

Når jeg endelig mottok ny psu fra dem hadde jeg for lengst kjøpt ny psu hos komplett.no.

 

Enig med andre her, kjøper på komplett pga  god RMA ordning/behandling, kundevennlig, håndterer forlenget "angrefrist" på en utmerket måte og stort utvalg.

Eneste og utsette på komplett.no er at de bruker PostNord.

Handler hos digitalimpuls.no som sekundær sted, deretter Power.no

 

Ellers har jeg også slitt kraftig hos Elkjøp(angrefrist etter 2 dager pga feil info ved kjøp av selger(Løgn kalles slik grov feil info), måtte gi det opp selv om innrømmelse av feil info var gitt, var "kun" snakk om 1.600,- begrenset hvor lenge og hvor langt en skal dra det for en slik sum) og Multicom (RMA).

Endret av baggiebridges
Lenke til kommentar

Dette er under last? Sjekk viftestatus og se om du visuelt kan se på de når du kjører spillene, prøv å se om du kan lokalisere lydkilden.
Som du tidligere påpekte er nok dette en form for Coil Whine som ikke er så gøy, om du belaster psu litt med feks bruk av en cpu kjerne til noe spesifikt kan det være at du får litt annerledes strømforbruk og at dette vil hjelpe deg med Coil whinen.

Men i noen tilfeller kan det faktisk være noe så enkelt som viftene...

Lenke til kommentar

Har fått svar fra cdon, må sende den i retur.. Men de sa "Snart kommer det en epost med følgeseddel, fraktseddel og tolldokumenter. Men venter på eposten fra de enda. Står også at "Kostnad for avslått reklamasjon er 499 NOK."

 

Håper virkelig jeg får eposten så jeg kan sende kortet i retur.. Håper selvfølgelig å få pengene tilbake eller få det tilbake i orden, men vet ikke hva som er best av de 2 valgene. Har satt inn en RX 560 4 GB i pcen min nå som er midlertidig, halvert vram og mye mindre ytelse enn en 1070.. Savner allerede kortet -_-

 

Vet ikke om jeg skal glede meg eller grue meg til hva som skjer fremover.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...