Gå til innhold

Macen slutter å fungere om ikke Apple har godkjent reparasjonen


Anbefalte innlegg

Jo, det er et godt poeng. Men jeg tenker for fobrukere som kjøper slike dyre laptoper, ikke ofrer garantien for å prøve å bytte noe selv. Men er enig i at man bør ha muligheten selv for å reparere ting hvis man har den tekniske innsikten. Dette minner meg litt av det som foregår i USA med Tesla og "rett til reperasjon" og dette med at man eier et produkt.

 

Jeg tror at Apple skader mer 3rd part reperaringsbutikker som fks Louis Rossmann (https://www.youtube.com/channel/UCl2mFZoRqjw_ELax4Yisf6w) etc med å gjøre slike ting som det her

 

 

Mange selskaper sier at garantien blir brutt om du gjør "x og y", men ofte er ikke det sant. I USA har du lov og rett til å gjøre en del uten garantibrudd, men produsentene lurer folk til å tro garanti blir brutt.

 

Jeg vet ikke helt reglene for hverken USA eller Norge, men jeg ser ingen grunn til at du ikke skal kunne bytte komponenter uten å bryte hverken garanti eller reklamasjon. Hvis jeg bytter SSD og skjermen ryker 1 år senere, da røk ikke skjermen pga at jeg skiftet RAM. Og jeg er rimelig sikker på at du kan gjøre ting selv uten at garanti brytes. Ikke all slags selvsagt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjønner ikke hva dette har med innlegget mitt å gjøre. Jeg diskuterte aldri pris, og hva som var billigst.

Du mente ingenting en kan fikse på en MacBook da alt er loddet på, men jeg sier det er. Om RAM ryker så må du jo bytte ut hele kortet, men du kan gjøre det som amatør. Ikke nå da siden du ikke får godkjent de nye delene uten Apple-sertifikasjon.  Og selv om det er kjipt å måtte kjøpe hele kortet på nytt så er det noe folk vil gjøre ville jeg tro. Da Apple reparasjoner kan bli veldig dyre og det å kjøpe og gjøre selv er billigere. Problemet nå derimot at det er svært vanskelig å få tak i slike deler da Apple har streng kontroll på hvor deler ender opp.

 

Litt sånn luksus-merke stil der de heller brenner produktene enn å la dem komme på markedet til lavere pris, ikke solgt gjennom godkjente kanaler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Enda en grunn til og ikke kjøpe Apple.

Eventuelt en grunn til å gjøre det, med tanke på sikkerhet. De har jo gjort iPhone også vanskeligere å vanskeligere å bryte seg inn i, også for myndighetene. Da virker det naturlig at de også ønsker å gjøre Mac så sikker så mulig mot innbrudd.

 

Så de som vil ha fleksibilitet og fikse ting selv får kjøpe noe annet, mens de som ønsker sikkerhet kan kjøpe Mac.

Lenke til kommentar

 

Enda en grunn til og ikke kjøpe Apple.

Eventuelt en grunn til å gjøre det, med tanke på sikkerhet. De har jo gjort iPhone også vanskeligere å vanskeligere å bryte seg inn i, også for myndighetene. Da virker det naturlig at de også ønsker å gjøre Mac så sikker så mulig mot innbrudd.

 

Så de som vil ha fleksibilitet og fikse ting selv får kjøpe noe annet, mens de som ønsker sikkerhet kan kjøpe Mac.

Tull. Mac er ikke noe sikrere enn Windows- eller Linux-maskiner. Dette er enkelt og greit enda en måte Apple vil sørge for å utnytte lommeboka til Applesauer

Endret av Archonia
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Eventuelt en grunn til å gjøre det, med tanke på sikkerhet. De har jo gjort iPhone også vanskeligere å vanskeligere å bryte seg inn i, også for myndighetene. Da virker det naturlig at de også ønsker å gjøre Mac så sikker så mulig mot innbrudd.

 

Så de som vil ha fleksibilitet og fikse ting selv får kjøpe noe annet, mens de som ønsker sikkerhet kan kjøpe Mac.

Kan du beskrive angrepsvektorer de ikke kunne ha unngått på andre måter?

Lenke til kommentar

Tull. Mac er ikke noe sikrere enn Windows- eller Linux-maskiner. Dette er enkelt og greit enda en måte Apple vil sørge for å utnytte lommeboka til Applesauer

Vel, hvis denne artikkelen er basert på hardware-funksjonalitet som gjør Mac sikrere så er det uansett det som er poenget. Med en vanlig Windows-laptop vil du jo sannsynligvis kunne tukle med innmaten, mens du da tydeligvis ikke kan gjøre det med en Mac. Dermed er en Mac sikrere på akkurat den måten.

Lenke til kommentar

Mange selskaper sier at garantien blir brutt om du gjør "x og y", men ofte er ikke det sant. I USA har du lov og rett til å gjøre en del uten garantibrudd, men produsentene lurer folk til å tro garanti blir brutt.

 

Jeg vet ikke helt reglene for hverken USA eller Norge, men jeg ser ingen grunn til at du ikke skal kunne bytte komponenter uten å bryte hverken garanti eller reklamasjon. Hvis jeg bytter SSD og skjermen ryker 1 år senere, da røk ikke skjermen pga at jeg skiftet RAM. Og jeg er rimelig sikker på at du kan gjøre ting selv uten at garanti brytes. Ikke all slags selvsagt.

Helt enig. Poenget er vel at produsent kan sette seg på bakbeina og si at siden de kan se at du har vært inni laptopen og gjort ting så kan de skylde på at dette root cause. Blir på en måte ord mot ord.

 

Mange husker sikkert iPhoner for noen år siden når de ikke var vanntett, og folka hadde jogget med de, men fikk avvist kostnadsfri reperasjon fordi fuktindikatoren hadde trigget på innsiden. Hadde to venner som før jobbet i Eplehuset og de sa at hvis de åpnet telefonen og den var trigget, så gikk de ikke lenger og undersøkte.

 

Tullete hele greia.

 

Så ja, at du bytter en SSD bør ikke ha noe å si på garantien på at skjermen neste år, men produsent kan sikkert sette vrangsida til og si at det er en sammenheng. Så er det jo spørsmålet om da forbrukeren tar den kampen videre, og etter det jeg selv har hørt/lest/erfart så orker som regel folk ikke det.

Endret av henrikrox
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du mente ingenting en kan fikse på en MacBook da alt er loddet på, men jeg sier det er. Om RAM ryker så må du jo bytte ut hele kortet, men du kan gjøre det som amatør. Ikke nå da siden du ikke får godkjent de nye delene uten Apple-sertifikasjon.  Og selv om det er kjipt å måtte kjøpe hele kortet på nytt så er det noe folk vil gjøre ville jeg tro. Da Apple reparasjoner kan bli veldig dyre og det å kjøpe og gjøre selv er billigere. Problemet nå derimot at det er svært vanskelig å få tak i slike deler da Apple har streng kontroll på hvor deler ender opp.

 

Litt sånn luksus-merke stil der de heller brenner produktene enn å la dem komme på markedet til lavere pris, ikke solgt gjennom godkjente kanaler.

Jau, Apple vil ha full kontroll over hele linja. Selv om det berører et fåtall hobby fiksere, så er det jo flere butikker som får merke slike ting. Er vel dem det er mest synd på.

 

Nå er det jo dekket i Norge i 5 år gjennom reklamasjon. Men er enig i at hvis noe ryker etter garanti/reklamasjon er gått ut så bør du ha mulighet til å fikse dette selv.

 

Kan heller ikke være god buisness for apple å måtte bytte et helt hovedkort hvis loddet RAM eller SSD fyker. Dette gjalt kanskje bare iMac Pro (ref Linus sin video), men allikevel. Tullete hele greia.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal kaste ut en liten konspirasjonsteori her. Kan dette ha sammenheng med skjulte "riskorn" og at Apple ikke vil at andre skal finne dem? Apple var usedvanlig hissige på Bloomberg, nesten på linje med en illsint 6 åring som ikke fikk viljen sin

Den blir veldig far fetch for meg. Apple har hatt en slik policy i årevis, og før artikkelen til Bloomberg. Det hele startet vel når de gikk fra vanlig skruer til pentalope skruer for x antall år siden på macbookene, og så har det bare ballet på seg etter det.
Lenke til kommentar

Det er også en løgn (og blir dermed en almen oppfattelse/Status Q) fra Apple om at man ikke kan skifte ut påloddet RAM, SSDs, graphic cards mfl. på logic board.

Denne løgnen skaper også en demper på protesten fra menigmann, som da slår seg til ro med at ‘Big Brother’ vet best, and 'just pay up’.

 

Men tvert imot så er det en voksende gruppe med '3rd party’ reparatører som har skaffet seg mikro-loddeutstyr (inkludert mikrosop) som absolutt gjør det

mulig å bytte ut og/eller oppgradere nødvendige deler på en Macboook Pro/iMac/Mac Mini (dog inntil T2 chipen kommer i bred sirkulasjon)

 

En som ligger nærme 'Furet Væbitt' og som gir 2 års garanti på slike utskiftninger er tyske Uwe Stegman ([email protected])

Jeg byttet nå et påloddet graphic card på min Macbook Pro, etter at Apple sa at dette var 'helt umulig’ og charget meg 2 x 9.000,- kr. for refurbished logic boards, som begge

gikk i stykker etterhvert av samme grunn pga. Apples opprinnelige og egen design feil.

(Der ble det ettehvert en 'Class action lawsuit' på 20.000 mennesker. Apple gav seg etter 2 års kamp…)

 

Uwe’s regning var på 219€ til sammenligning. Og det tyskeren sa og gjorde var/er sant og solid.

 

Sammenlignet med f.eks. Apple’s pris på sin nå 'monopol-RAM' og SSD’s som ligger 3-4 ganger over gangbar markedsverdi, (for ikke å snakke om deres timepris)

så er et slikt alternativ solid og verdt pengene umiddelbart.

 

Men med den nye B2 control chip’en sammen med ‘service softwaret’ er det klart at det igjen går mot både forbukerråd og rettsaker her.

 

Også tatt i betraktning at med en investering på kr. 64.000,- kr. for en ‘fully loaded’ Macbook Pro, så vil denne enheten likevel være verdt 10-parten

Om 5-8 år. Går den da i stykker vil reparasjonen hos Apple koste mer enn verdien av selve maskinen.

Og skulle man ønske å oppgradere RAM til 128GB,

noe som blant andre Stegman gjør, så vil det med T2 bli like vanskelig å gjøre som for FBI å komme seg inn på en beslaglagt iphone.

 

Med andre ord enn svært dårlig investering.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Helt enig. Poenget er vel at produsent kan sette seg på bakbeina og si at siden de kan se at du har vært inni laptopen og gjort ting så kan de skylde på at dette root cause. Blir på en måte ord mot ord.

 

Mange husker sikkert iPhoner for noen år siden når de ikke var vanntett, og folka hadde jogget med de, men fikk avvist kostnadsfri reperasjon fordi fuktindikatoren hadde trigget på innsiden. Hadde to venner som før jobbet i Eplehuset og de sa at hvis de åpnet telefonen og den var trigget, så gikk de ikke lenger og undersøkte.

 

Tullete hele greia.

 

Så ja, at du bytter en SSD bør ikke ha noe å si på garantien på at skjermen neste år, men produsent kan sikkert sette vrangsida til og si at det er en sammenheng. Så er det jo spørsmålet om da forbrukeren tar den kampen videre, og etter det jeg selv har hørt/lest/erfart så orker som regel folk ikke det.

Loven trenger ikke være slik da. Jeg vet ikke om den er. Selskap som Apple utnytter det jo uten å blunke om folk ikke kjenner til loven. Om Apple sier "vi kan ikke erstatte dette gratis" så er det ikke sikkert det stemmer.

 

Og hvis det er slik så er det jo mulig å endre loven slik at om skjermen ryker pga SSD bytte så må Apple vise at du har gjort noe med skjermen for at de skal komme unna ansvar.

 

Apple er ellers veldig flinke til å unngå å måtte fikse ting gratis. De hater jo land som Norge da. Fordi de kan ikke vinne mot myndighetenes 5 års reklamasjon. Andre marked derimot? Da sier de 1 år garanti er over, du må betale for feil selv. Selv i Norge prøver de stadig å få betalt for noe de skulle ha fikset gratis.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Også tatt i betraktning at med en investering på kr. 64.000,- kr. for en ‘fully loaded’ Macbook Pro, så vil denne enheten likevel være verdt 10-parten

Om 5-8 år. Går den da i stykker vil reparasjonen hos Apple koste mer enn verdien av selve maskinen.

Er jo hele poenget da. De vil ikke at du skal ha PCen i 5-8 år. Den må gå i stykker være for dyr å reparere og så må du  kjøpe ny.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...