Gå til innhold

Svindlet på finn.no betalte via paypal


shim

Anbefalte innlegg

Heisann, som tittelen sier så ble jeg svindlet på finn.no.

 

Jeg skulle kjøpe en vare fra en på finn.no og betalte 2700kr via paypal. Litt etter jeg betalte så fikk jeg mail fra finn om advarsel om svindel da mange hadde rapporter brukeren.

 

Viser seg at dette stemte og jeg mistet 2700kr.

 

Dette er da en dager siden og jeg har allerede sendt mail til paypal og banken min om hjelp. Ikke fått svar enda.

 

Men har noen vært i lignende situasjoner? Og tror dere det er håp om å få tilbake pengene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må logge inn på Paypal, gå inn på transaksjonen. Så velger du å rapportere transaksjonen og trykker på at du ikke har mottatt produktet... Har gjort det noen ganger tidligere og fått i alle tilfellene pengene tilbake på konto igjen.

 

Edit:

 

Kan lese mer om det her: https://www.paypal.com/no/webapps/mpp/paypal-safety-and-security

Endret av Krozmar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dere glemmer en ting hvis pengene er mottat hos selgeren er det lite paypal kan gjøre en å slette kontoen til selgeren.

Er det paypal som tar tapet? For jeg mistenker hvis man først blir svindlet er det lite paypal gjør annet en å sperre selgeren ute ved bevis. For ellers sitter jo paypal med tapet. Bankene nekter å dekke tapet hvis pengene er overført, men de kan stoppe betalingen før den blir utbetalt. Så der ligger problemet.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

 

Hva er ikke dekket?

Kjøperbeskyttelsen vår gjelder ikke kjøp av eiendom, kjøretøy, spesiallagde varer, gavekort eller varer som strider imot retningslinjene våre (disse tingene er for det meste uansett ulovlige).

Da burde de skrive hva spesiallagde varer er? alt som selges på ebay og finn?

I så fall er det lett å ungå problemet.

 

Hvis selgeren har beskrevet varen som den faktisk er, er ikke kjøpet dekket av kjøperbeskyttelsen vår.

Så selgeren kan i ettertid etter betaling si enheten er defekt, så er selgeren fritatt fra krav etter betalingen er gjenomført?

Selv tviler jeg på paypal er lette å ha med å gjøre i slike saker. De vil prøve å løse problemet men å tro man får pengene tilbake hvis de er først utbetalt og overført til selger må man tro om igjen. De prøver vel heller å mekle tror jeg.

Lenke til kommentar

Selv tviler jeg på paypal er lette å ha med å gjøre i slike saker. De vil prøve å løse problemet men å tro man får pengene tilbake hvis de er først utbetalt og overført til selger må man tro om igjen. De prøver vel heller å mekle tror jeg.

For noe tøv. Du vet åpenbart ikke hva du snakker om.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tok kontakt med banken og de skulle opprette en sak på det, når det reserverte beløpet har blitt trekt.

De regnet med at dette ordner seg.

Måtte betale 400kr for dette, men det er det selvfølgelig verdt.

Så da må jeg bare vente til mandag også ordner banken resten, blir spennende å se hva det ender opp med.

Lenke til kommentar

PayPal støtter som regel kjøper ukritisk så lenge det er innenfor i deres interne vurderingssystem.

 

Det de er dårlige på er litt spesielle caser hvor det kreves innsats utover mandatet til førstelinje.

For selgere som plutselig får et boost i salg fryser de gjerne kontoen og blir svært vanskelige.

 

Betal gjerne med kredittkort på nettet om du kan. Da har du en god beskyttelse fra banken via finansloven.

Lenke til kommentar

I følge banken så er det ikke lov til å røre reserverte beløp. Så må først ta tak i dette etter at det faktisk er trekt.

 

Bare to dager etter denne svindelen så kontakter samme fyr meg på finn, men med et annet brukernavn å prøver å gjøre en ny svindel. Håpløst

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Betal gjerne med kredittkort på nettet om du kan. Da har du en god beskyttelse fra banken via finansloven.

 

Men det kan også bli en langvarig prosessen. Det er en grunn til at Paypal er såpass mye brukt, fordi det gjør denne delen mye sikre. 

 

Om jeg ikke tar feil så er den loven du referer til også bindene dersom du bruker paypal, da det er et selskap som driver med penger, og da blir det automatisk underlagt norsk lov. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Jeg tapte 4000 Kr fordi PayPal trakk penger de ikke hadde tillatelse til i.f.m en eBay handel fordi kortet ikke var verifisert riktig i deres eget system, dermed ble det en dobbel betaling basert på deres egen oppfordring. Dette dobeltbetalingen klarte de aldri å finne ut av til tross for at de fikk alt av relevant info i rett i fanget med en nøyaktig beskrivelse av hendelsesforløp. 

 

Hadde dette vært løst via kredittkort i norsk bank hadde saken vært ute av verden.

 

PayPal er uansett fantastisk så lenge alt går på skinner, det er unntakene de ikke klarer å håndtere fornuftig på en grei tidshorisont om de i det hele tatt tar tak i dem. Hele systemet er rigget for normaldrift, ikke 3. linje unntakshåndtering. Alt er prosedyrestyrt, og finnes ikke prosedyren for problemet ditt kan du bare gi opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...