Gå til innhold

Høstens store Windows-oppdatering er klar


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da burde du overklokke mere, teste å bytte maskinvare, eller rett og slett teste mere maskinvare:

 

Har en del obskur hardware koblet til, har hatt mest problemer med USB analog coax til digital converteren min. Var et mareritt på 7. Fungerer av en eller annen grunn mystisk bra på Win 10, aner ikke hvorfor, men deilig at det gjør det.

Overklokker helt fint jeg, kjører en god gammel i7-2600K på 4.5GHz med GTX Titan X uten noe tukling. Kunne sikkert pushet enda mer og, men da må jeg nok fint bytte kjølesystem.

Lenke til kommentar

Archonia, jeg har hatt en del blåskjermer og lignende trøbbel på Surfacen. Problemet med den er selvsagt at der oppdateres firmware sammen med Windows, og det er visst like dårlig testing på begge deler... Hver fiks innfører en ny feil, sånn omtrent. Men formatet til enheten er så genialt at jeg finner meg i det, jobbprogrammene mine sikkerhetskopierer uansett automatisk omtrent hvert minutt. Men den forrige bærbare jeg brukte, en Dell i "monsterklassen" (17" RGB-skjerm) kan jeg ikke huske å ha hatt en eneste blåskjerm på Windows 7.

Lenke til kommentar

Archonia, jeg har hatt en del blåskjermer og lignende trøbbel på Surfacen. Problemet med den er selvsagt at der oppdateres firmware sammen med Windows, og det er visst like dårlig testing på begge deler... Hver fiks innfører en ny feil, sånn omtrent. Men formatet til enheten er så genialt at jeg finner meg i det, jobbprogrammene mine sikkerhetskopierer uansett automatisk omtrent hvert minutt. Men den forrige bærbare jeg brukte, en Dell i "monsterklassen" (17" RGB-skjerm) kan jeg ikke huske å ha hatt en eneste blåskjerm på Windows 7.

Han gamlefar har en eldgammel Dell laptop som jeg kastet inn Win 10 på. Bruker en evighet på å starte opp, men mye bedre til normal bruk når den først er igang.

Har ingen erfaring med Surface, har ikke behov for det, holder meg til Android for bærbart, til NØD en gammel ASUS med dødt batteri om jeg skal gjøre noe dataredning ... som også kjører Win 10.

Men som sagt, Surface har jeg så godt som null erfaring på, så you do you og hva som funker der, men jeg har ikke hatt et eneste problem med noen av de PCene og laptopene jeg har kastet det inn på, tvert imot. Ikke at jeg har testet hundrevis, men er oppe i rundt 10 stykker ihvertfall. Jeg sluttet å jobbe innen IT og elektronikk for maaaange år siden.

Lenke til kommentar

Husk at det er MS vi snakker om her. Ikke Apple.

 

Nettopp?
Og om du hevder Apple er noe bedre så burde du ta deg en tur utav fantasiverden din.. Er vel strengt tatt ingen som har flere feilrettinger enn Apple når de kommer med en større oppdatering på PC og mobil?


Det jeg savner mest (hos samtlige softwareutviklere) er mulighet til å skru av funksjoner.

 

Hmm.. Har de mulighetene her så kan ikke si jeg savner noe slikt


Tenkte helt generelt. Jeg sitter f.eks. nå med en laptop hvor jeg må nedgradere til Windows 8.1 hvis jeg skal ha lydkortet til å fungere skikkelig igjen. Det fungerte i Win 10 til å begynne med men de MÅTTE knote det til!

 

Det har med driverene sin kompatibelhet og ikke MS å gjøre?


Wow. Du har hatt det så lenge ja. Du må være en voldsom til kar!

 

Og ellers har du det bra??


Når systemoppdateringer frontes med fokus på at man får flere emojis, så fremstår PR-avdelinger alltid som desperate.

 

Frontes ikke akkurat med det.. Er endel andre funksjoner de fronter med fremfor emojis


Bortsett fra på UI, selvsagt. Microsoft fortsetter forsøkene på å gjøre Windows mer og mer likt et mobil-OS. Windows var suverent for folk som faktisk kan pc (kontrollpanelet er totalt overlegent de "dumbed down"-innstillingene som fins nå, startmenyen fungerte alltid uten at man måtte omstarte Explorer-servicen iblant, og man hadde full kontrll over startmenyen, istedenfor de begrensningene som ligger på den nå. Dessverre funker ikke W7 på Surface Pro, derfor kjører jeg 10.

 

På UI også selvsagt.
Ikke likt noe mobil OS da det er veldig likt Win7 men med forbedringer.
Kontrollpanelet er helt likt det om du faktisk velger kontrollpanel og ikke den enklere menyen?
Startmenyen fungerer smertefritt uten restart av explorer og har strengt tatt like mange valg enda. Så kjenner meg ikke igjenn i det du snakker om? Aldri hatt så lite feil med Windows som etter jeg fikk 10ern. 7ern var også bra men ikke like bra.


Noen som har en oppskrift på å hindre auto restart som følge av oppdateringer.

 

Har aldri opplevd det faktisk. Windows10 hos meg restarter kun når JEG bestemmer det.
Men om du har Home versjonen så kjør heller Pro.. Har vist mye å si.
Jeg har aldri hatt Home varianten så

 


## syv meldinger på rappen av samme bruker er slått sammen av ilpostino ##

Endret av ilpostino
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Windows 7 er håpløst utdatert med tanke på stabilitet og ytelse i forhold til Windows 10.

For ikke å nevne at den ikke kan bruke DirectX 12 overhodet.

Ulempen er at 10 bruker en del mer RAM. Men som med Chrome, så er det en tradeoff. Du bruker mer RAM for generelt bedre ytelse, stabilitet og feilsikring om noe skulle gå galt.

Og forvokst Windows Mobile? Nei, det var 8. 10 kan utmerket fungere akkurat som 7 om du vil det (skjønt må bruke 3'rd party programvare for å få classic start, for de som på død og liv vil ha classic, eller overhodet bruker start)

10ern bruker ikke mer RAM her hos meg enn 7ern. Faktisk bruker den mindre til tross for jeg har mer RAM nå

Lenke til kommentar

Microsoft har en laaang vei å gå på UI fortsatt, dessverre. Bare for å ta bildet i artikkelen som eksempel:

 

PoH74EF.png

 

Skal jo omtrent ikke være mulig i 2018 å ha det sånn. Skulle ønske de prioriterte dette i stedet.

Uh ... jeg ser ikke helt hva du mener her ... du er klar over at det er den utvidede menyen du manuelt må klikke på for å få alt det?

Mener du det ikke pent? Javel? Men er jo veldig oversiktlig og nyttig ... når du bruker den utvidede menyen.

Lenke til kommentar

På UI også selvsagt.

Ikke likt noe mobil OS da det er veldig likt Win7 men med forbedringer.

Kontrollpanelet er helt likt det om du faktisk velger kontrollpanel og ikke den enklere menyen

Startmenyen fungerer smertefritt uten restart av explorer og har strengt tatt like mange valg enda. Så kjenner meg ikke igjenn i det du snakker om Aldri hatt så lite feil med Windows som etter jeg fikk 10ern. 7ern var også bra men ikke like bra.

Vel, på 7 kom man direkte til ordentlig kontrollpanel når man høyreklikket på nettverksikonet, på skjermen osv... Det er mye det som irriterer meg. Og jeg likte startmenyen med mulighet for å feste noen programmer mye bedre enn de dumme flisene. For eksempel det at man kunne ha Datamaskin og Kontrollpanel som menyer, det savner jeg veldig.

 

Og hvis ikke du har problemer med startmenyen, er du vel en av de heldige:

 

https://www.google.com/search?q=windows+10+start+menu+not+working&ie=utf-8&oe=utf-8

 

573 millioner treff... ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uh ... jeg ser ikke helt hva du mener her ... du er klar over at det er den utvidede menyen du manuelt må klikke på for å få alt det?

Mener du det ikke pent? Javel? Men er jo veldig oversiktlig og nyttig ... når du bruker den utvidede menyen.

 

Klar over det ja, og at man kan minimere den. Men ikonene er dårlig designet og gir ikke inntrykk av å være i samme størrelse, bruken av whitespace og formatering av tekst er rotete osv. Jeg mener Windows har en lang vei å gå på UI-fronten, og har falt av litt i forhold til hva som skjer der.

Lenke til kommentar

Win 10 har et høyere minimumsbruk. Ja, den bruker mindre RAM om du har mer enn nok, men den har et minimumsbruk som er høyere, så 4GB maskiner sliter mer med innlastning.

Vel.. Nå bruker gjerne windows MER om duchar mer å ta av da.. Men fortsatt ligger jeg på ca 3Gb bruk (av 16) npr alt er lastet inn. Når jeg hadde Windows 7 og 8Gb på samme PC så brukte den minst 1Gb mer.

 

Og har foresten kjørt Windows 10 smertefritt på en eldre PC med 2Gb RAM. Også på ett gammelt nettbrett med 1Gb RAM. Null problem og det går overraskende kjapt.

Da sammenlignet med mine 2 stasjonære med 4 og 16Gb RAM og endel kraftigere CPU osv.

Lenke til kommentar

Klar over det ja, og at man kan minimere den. Men ikonene er dårlig designet og gir ikke inntrykk av å være i samme størrelse, bruken av whitespace og formatering av tekst er rotete osv. Jeg mener Windows har en lang vei å gå på UI-fronten, og har falt av litt i forhold til hva som skjer der.

Jojo, men du bruker jo ikke den menyen ... vel, noensinne.

Men er enig i at den er langt ifra estetisk designet. Men så kommer du aldri til å se den heller, for hvem bruker den? 

Kanskje på touch skjermer. Ser det kan bli stygt der. Men jeg bryr meg ærlig talt ikke om det så lenge det er funksjonelt, noe det ser ut til å være.

Lenke til kommentar

Vel.. Nå bruker gjerne windows MER om duchar mer å ta av da.. Men fortsatt ligger jeg på ca 3Gb bruk (av 16) npr alt er lastet inn. Når jeg hadde Windows 7 og 8Gb på samme PC så brukte den minst 1Gb mer.

 

Og har foresten kjørt Windows 10 smertefritt på en eldre PC med 2Gb RAM. Også på ett gammelt nettbrett med 1Gb RAM. Null problem og det går overraskende kjapt.

Da sammenlignet med mine 2 stasjonære med 4 og 16Gb RAM og endel kraftigere CPU osv.

Gamle laptopen til han far har 2GB RAM, tar en EVIGHET å laste inn Win 10. Men når det først er lastet, ja, da er det bedre å bruke enn 7, så lenge du ikke åpner noe alt for tungt.

Endret av Archonia
Lenke til kommentar

Vel, på 7 kom man direkte til ordentlig kontrollpanel når man høyreklikket på nettverksikonet, på skjermen osv... Det er mye det som irriterer meg. Og jeg likte startmenyen med mulighet for å feste noen programmer mye bedre enn de dumme flisene. For eksempel det at man kunne ha Datamaskin og Kontrollpanel som menyer, det savner jeg veldig.

 

Og hvis ikke du har problemer med startmenyen, er du vel en av de heldige:

 

https://www.google.com/search?q=windows+10+start+menu+not+working&ie=utf-8&oe=utf-8

 

573 millioner treff... ;)

Fortsatt mulig å komme direkte til den utdaterte gamle og kjipe menyen.

Feste programmer er jo mer fleksibelt nå enn noen gang.. Virker som du bruker Win10 Home og ikke Pro

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke Surface engang leveres med Home. Og alle andre pc-er har Pro, jeg har aldri brukt Home på noe som helst. Av 7 brukte jeg Ultimate. :) Men jeg klarer ikke å få til den "utdaterte" menyen, iallfall ikke uten tilleggsprogrammer. Og jeg bruker aldri det for å modifisere UI i Windows, jeg har for mange erfaringer med at det knoter til uvendede ting.

Lenke til kommentar

Gamle laptopen til han far har 2GB RAM, tar en EVIGHET å laste inn Win 10. Men når det først er lastet, ja, da er det bedre å bruke enn 7, så lenge du ikke åpner noe alt for tungt.

Da er det nok endel annet enn RAM som gjør det tregt hvertfall..

Her så starter Win10 opp og er ferdig bootet på bare ett par min på det gamle nettbrettet jeg har som "test leke". Som nevnt 1Gb RAM. Og det har bare en seig gammel Intel 1Ghz dual core CPU.

Lenke til kommentar

Jojo, men du bruker jo ikke den menyen ... vel, noensinne.

Men er enig i at den er langt ifra estetisk designet. Men så kommer du aldri til å se den heller, for hvem bruker den? 

Kanskje på touch skjermer. Ser det kan bli stygt der. Men jeg bryr meg ærlig talt ikke om det så lenge det er funksjonelt, noe det ser ut til å være.

 

Dro den bare frem som eksempel, ettersom bildet lå i artikkelen. Win 10 er proppfullt av rare valg, er bare å ta forskjellige fonter, hvordan ikoner endrer utseende forskjellige steder, hvordan kontekstmenyene ser forskjellige ut fra hva man trykker på osv. Skulle gjerne vist flere eksempler nå, men er ikke på Win 10 i dag.

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke Surface engang leveres med Home. Og alle andre pc-er har Pro, jeg har aldri brukt Home på noe som helst. Av 7 brukte jeg Ultimate. :) Men jeg klarer ikke å få til den "utdaterte" menyen, iallfall ikke uten tilleggsprogrammer. Og jeg bruker aldri det for å modifisere UI i Windows, jeg har for mange erfaringer med at det knoter til uvendede ting.

Vil jeg tro man får på surface også.

Der var ett enkelt valg for å få den utdaterte menyen men nå har jeg ikke noen PC forran meg og det er evigheter siden jeg brukte dem menyen så får ikke sjekket hva jeg gjorde før senere. Skal PRØVE å huske å sjekke men lover ingenting med min hukommelse? Prøv høyreklikk på start ikonet kanskje?? Jeg må ha PCen forran meg merker jeg..

Men det er jo mulig de har forandret valget siden sist jeg brukte den da siden der har vært boen oppdateringer foresten. Tenkte ikke over det før nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...