Gå til innhold

Stortinget stenger printere etter spionsiktelse. Den fengslede russeren er IT-rådgiver i Dumaen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hadde dette i det hele tatt vært en sak dersom mannen var fra USA? Jeg føler bare at vi får trekt dette med at Russland er skummelt ned over ørene, det fosser frem fra amerikanske medier og skyller innover norske medier også... Greit, denne artikkelen ikke er en copy paste (google translate) artikkel fra CNN etc, men inntil noe konkret er funnet, er dette en ikke-sak som bidrar til Russland hysteri...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

..Er det vanlig at gjester får lov til å gå fritt rundt på stortinget?

 

Uansett hvor mannen er fra er det interessant at en gjest gikk og vimset rundt på stortinget, uten at han ble umiddelbart oppdaget og stoppet.

Ptjae. Som regel er det en vakt med på omvisningen. Er det mange gjester kan det være ganske enkelt å komme i bakgrunnen. -Med turister så teller man de opp både før og etter. I dette tilfellet var det ikke direkte turister vi snakker om, så en opptelling ble antakeligvis bare gjort før og etter omvisning.

 

Har fått en privat omvisning på Rådhuset i København. Fikk se mange spennende rom som ikke er tilgjengelig for publikum lenger. Det var riktignok ikke mange datamaskiner eller printere jeg kunne leke med, menneh...

...Ville dessuten fått både meg og den bekjente i en urimelig situasjon, så det gjør man bare ikke, om man er oppdratt riktig.

-Det er også moro med nakenbading i en mørkelagt og lukket svømmehall. Deilig ‘ulovlig’ frihet. ?

Lenke til kommentar

Jeg Synes den mulige angreps vektoren, media beskriver. Er er lite trolig. Der man beskriver at man skal hente ut dokumentene fra printeren gjennom cashe minnet. Det blir som å lukte etter en fis, i en gymsal.

Det vil være tid krevende, å uhensiktsmessig. Da graderte dokumenter, bli neppe blir skrevet ut i disse områdene heller. Jeg hadde heller sett etter firmware endringer på iot, routere og switch i nettverk. Da usb porten på disse printere, er sårbare.

Kartlegging av wifi har heller ingen hensikt, med mindre systemet allerede er kompromittert. Dette da for å hente ut data over wifi, uten at trafikken synes på gateway.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom nettverket er riktig satt opp burde det ikke ha stort og si hva som plugges inn i nettverket eller enheter. Da det vil automatisk bli, filteret bort og resten av nettverket forblir kryptert.

 

Da tar en for gitt at det ikke finnes ukjent zero days i systemet og at krypteringen ikke er knekt. Om folk fortsatt gjør slike antakelser i 2018, må de være helt ukjente med de siste 10 års sikkerhetshistorie.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Da tar en for gitt at det ikke finnes ukjent zero days i systemet og at krypteringen ikke er knekt. Om folk fortsatt gjør slike antakelser i 2018, må de være helt ukjente med de siste 10 års sikkerhetshistorie.

Helt klart man må ha flere lag, det finnes ingen grunn hvorfor pinterenr og andre enheter skal være på samme vlan som klinter, ei helelr at noen klinter skal snakke sammen. 

Lenke til kommentar

Noen fellesprintere står i gangene på Stortinget, men så vidt jeg vet har f.eks. alle stortingsrepresentantene printer inne på sitt eller evt. sekretærens kontor, bak dører som er låst når ingen er tilstede.
Sannsynligheten for at noen skriver ut gradert materiale i møte-/kinosalen er vel sterkt begrenset. Men siden Stortinget kanskje ikke har 100% kontroll med hvor vedkommende har vært på tur gjennom gangene til kinosalen tar de forholdsregler uansett.

Lenke til kommentar

Hadde dette i det hele tatt vært en sak dersom mannen var fra USA? 

Ja, det hadde det. Om jeg ikke husker historien feil var det Gerhardsen som i sin tid kastet ut amerikanske "teknikere" som skulle "undersøke" kontoret hans. Forskjellen er at om det, så er mer eller mindre allierte som ferskes, så blir det holdt unna nyhetene. Etter Snowden-avsløringene kan det ikke herske noen som helst tvil om at selv våre nærmeste allierte ville ikke nøle med å spionerte på Norge om de trodde de kom unna med det. Jeg antar etterretningen i Norge har ant ugler i mosen lenge før den historien sprakk.

 

Grunnproblemet er er naive nordmenn som fortsatt tror at vi lever i Kardemomme by. Dører som skal være låst er neppe det. Sakene om mobiltelefoner med å reiser viser med all tydelighet at regler en en ting, handlinger er noe helt annet.

Lenke til kommentar

Så hvorfor ble han ikke umiddelbart hanket inn? Fulgte de ikke med på overvåkningen? Han ble jo først stoppet på Gardermoen...

Vi kan bare gjette, men intill da kan vi prøve. Jeg vil anta etterretningen fattet mistanke ganske raskt, de skal visst være ganske kompetente i Norge. Det er derfor mulig de har fulgt etter han for å se om han møtte andre kontakter, som også kunne være interessante å se nærmere på. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...