Gå til innhold

Elkjøp dropper bytteavtale for mobil: – For dårlig forarbeid


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-aEAbw77a

Jeg kjøpte en iPhone X 256GB hos Telia med Svitsj avtalen, og har betalt 559kr/mnd, abonnement kommer ekstra, det må jeg ha uansett.

Skal kjøpe ut tlf i November, da har jeg betalt 6708kr hittil, og må ut med 6708kr. Kan godt selge X'en for 8-10000kr.

Lenke til kommentar

«Kjøpe telefonen på vanlig måte»

Mange har ikke midlene til å kjøpe en telefon kontant. Det blir faktisk en ganskje god kredittpris over 24 mnd. Sammenlign med å ta opp ett forbrukslån med ågerrente!

 

Det finnes rikelig med rimelige mobiler på markedet for de som har dårlig råd. Man trenger ikke den dyreste hvis man bare spiller Candy crush og stalker naboen på Facebook.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er kjøp med SWAP en så dårlig deal da?, hvis jeg betaler den over 24 mnd'er koster det 1100,- ekstra og da får man 3 mnd'er pluss forsikring i tillegg til skjermforsikring i 24 mnd'er.

Hadde man kjøpt telefonen fra apple og f.eks betalt 99,- i mnd'en i tillegg for skjermforsikring så ville det jo blitt 1300,- dyrere i løpet av 2 år.

Mulig jeg har missforstått hvordan SWAP funker, men hvis det over er korrekt så er det jo en god deal.

Lenke til kommentar

Har man ikke råd til å kjøpe noe kontakt - da bør man la være. Nesten uansett hva rentesats er. Eller for å si det enkelt - har man ikke råd til å spare opp nok til å kjøpe telefonen kontant har man neppe råde til å betale "avdragene" - som vil medføre økte løpende utgifter.

Er jo i utgangspunktet enig. Med visse unntak som bolig og bil. Men faktum er jo at det er mange som gjør det likevel. Man vil ikke utsette gleden av å kjøpe noe man vil ha og betaler ned på avdrag. Da er jo switch og swap bedre alternativer til kredittkort og forbrukslån ihvertfall. Men mobilen kan ofte nedbetales på kreditt, rente og gebyrfritt uansett, så kategorien er kanskje ikke det beste eksempelet.

 

Nå hadde jo power nylig finansieringskampanjen med opptil 3 år delbetaling uten renter og gebyrer. Skjønner ikke helt hvordan de får det til å gå opp men. Det er faktisk helt greit. Mtp inflasjon så får du faktisk det du handler til en lavere pris justert for inflasjon over tre år enn om du bare hadde betalt kontant.

Endret av Kron
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde man kjøpt telefonen fra apple og f.eks betalt 99,- i mnd'en i tillegg for skjermforsikring så ville det jo blitt 1300,- dyrere i løpet av 2 år.

Da vil jeg jo påstå at du har gjort en svært dårlig deal med en ekstremt dyr skjermforsikring. jeg betaler ca 1000,- ekstra på innboforsikringen min gjennom gjensidige for å få en familie mobilforsikring. Da er alle mobiltelefoner i familien forsikret mot alt. Blir jo billigere jo større familie man er.

 

Men du har rett. Dealen er ikke så ille med tanke på skjermforsikring som er inkludert i 24 mnd. Det er jo ofte skjermen som ryker også på disse telefonene.

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Da vil jeg jo påstå at du har gjort en svært dårlig deal med en ekstremt dyr skjermforsikring. jeg betaler ca 1000,- ekstra på innboforsikringen min gjennom gjensidige for å få en familie mobilforsikring. Da er alle mobiltelefoner i familien forsikret mot alt. Blir jo billigere jo større familie man er.

 

Men du har rett. Dealen er ikke så ille med tanke på skjermforsikring som er inkludert i 24 mnd. Det er jo ofte skjermen som ryker også på disse telefonene.

Var inne å sjekket, dyr innboforsikring spør du meg. De fleste har vel dette gjennom forbund osv. Greit tilbud om du allerede er gjensidigekunde, men dette hadde jo kostet over 100kr mer pr måned enn innbo forsikringen jeg i dag har og med mindre dekning. Endret av UrgeLoL
Lenke til kommentar

Var inne å sjekket, dyr innboforsikring spør du meg. De fleste har vel dette gjennom forbund osv. Greit tilbud om du allerede er gjensidigekunde, men dette hadde jo kostet over 100kr mer pr måned enn innbo forsikringen jeg i dag har og med mindre dekning.

Bedre dekning enn gjensidige til 100kr mindre? Vil gjerne vite hvor du har innboforsikringen din så jeg kan sjekke ut påstanden selv.

 

Jeg betaler rett over 2082 i året for den beste innboforsikringen til gjensidige med tilleggsvalget mobilforsikring. Dekningsgrad på en halv million. Jeg synes det er en veldig god deal. I tillegg får man kundeutbytte om gjensidige har overskudd. Som de typisk har, så man får faktisk en del av kostnaden tilbake.

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Fagforeningen min. 1 mill i dekning er ca 850kr, to mill er 1150kr, pr år altså. Dermed ville det blir dyrt for meg å bytte innboforsikring for å få mobilen med i dekningen.

Ja, det hørtes jo rimelig ut det. Men jeg tipper vilkårene ikke matcher innbo pluss forsikringen til gjensidige. Vil du linke meg vilkårene på den innboforsikringen?

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Nå hadde jo power nylig finansieringskampanjen med opptil 3 år delbetaling uten renter og gebyrer. Skjønner ikke helt hvordan de får det til å gå opp men.

 

Nå har jeg ikke sett avtalen power hadde, men jeg hadde rente og gebyrfri nedbetaling av en varmepumpe for noen år siden. De tjener pengene sine når folk ikke betaler sin månedlige faktura. Da kommer det i hvert fall gebyrer, og muligens renter.

Lenke til kommentar

Mener dette blir feil måte å sammenligne priser på.

Jeg har lenge vært lojal kunde til Chess/Telia, og generelt fornøyd med service, pris, dekning m.m. Har ikke tenkt noe på å bytte operatør.

 

Når man sammenligner hvor mye man sparer på en bytteavtale, er det naturlig å sammenligne med det reelle valget de fleste kunder foretar seg - du sammenligner internt hos samme operatøren.

 

Jeg betaler i dag for 5Gb fra Telia. Denne prisen vil ikke variere uansett om jeg kjøper mobilen kontant eller med nedbetaling/Switsj. Abonnementet mitt vil koste 4.188,- på 12 mnd eller 8.376,- over 24 mnd.

 

Jeg kan betale for mobilen kontant, for 7.299,- (21.09) eller nedbetaling over 24 mnd, hvor mobilen koster 8.136,-. Dette er en merkostnad på 837,- eller ca. 35,- per mnd. Siden jeg er lojal kunde, kan jeg binde abonnementet i 12 mnd til Telia, og kjøpe mobilen til 5.700,-. Besparelsen mellom Switsj og kontantkjøp med binding er på 2.436,- på 24 mnd, eller ca 100,- mnd.

 

Dersom jeg ikke er lojal til Telia, så kan jeg bytte abonnement og spare penger der også.

 

Dette var min første kinesiske telefon, og ville spille det sikkert. Benytter jeg meg av Switsh etter 12 mnd, betaler jeg kun 4.068,-, har god skjermforsikring dersom dette blir et behov, slipper å bekymre meg for andrehåndsverdien, og byttet går ganske smidig - inn og ut av butikken på kort tid.

 

Det kan kanskje være mange som vurderer å selge mobilen privat etter 12 eller 24 mnd, så du kan tjene på salget, som vil gjøre mobilen enda rimeligere.

 

Ingenting er perfekt - dette oppfordrer til merkonsum, større forbruk av penger osv, men jeg føler meg ikke løyet for. Betjeningen presenterte ikke nødvendigvis den rimeligste løsningen - 12 mnd binding og kontantkjøp. Men jeg brukte god tid til å undersøke på nettet selv, økonomien tilsa ikke at jeg kunne punge ut for en mobil med èn gang, og jeg vurderte mulighetene selv. Switsj er et ganske forutsigbart valg, og jeg er fornøyd med valget.

 

Er enig i at det må skrives sammenligninger, og at det rimeligste alternativet må synliggjøres, men det må også sammenlignes interne valg hos operatøren. At det lønner seg med mindre operatører skyldes helt og holdent at du kan spare penger på abonnementet over tid. Og artikkelen her viser feil ved at man ikke kan bytte abonnement.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Er ikke litt av poenget med disse "swap" abonnementene muligheten til å bytte mobil ofte, altså å alltid ha siste modell? Det i seg selv har jo en verdi også, i hvert fall for de dette er myntet på. Meningen har da aldri vært at det skal være billigere enn å kjøpe kontant..

 

Hadde det ikke vært for jobbmobil hadde jeg vurdert et slikt abonnement selv..

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...