Esp1dalen Skrevet 6. september 2018 Skrevet 6. september 2018 Heisann! Var så uheldig å kjøpe ein Nissan kingcab 2002 der ramma viste seg å være heilt rusta og masse hull i ramma fra hytta og bakover... Er det noe jeg kan gjøre som er lovlig og ikkje koster skjorta for å få ny rammedel fra hytta og bakover? Kan jeg feks kjøpe ein annen ramme i kappe fra hytta på begge og sveise/skjøte på den nye delen lovlig? Må det fagfolk til? Må det godkjennes? Letter og bytte til en annen ramme? Hva må gjøres dersom jeg må bytte ramme? - Med vennlig hilsen Espen
Snylter Skrevet 6. september 2018 Skrevet 6. september 2018 Det er uansett tilnærmet usannsynlig at du finner en slik bil med hel ramme, de er beryktet for å ruste helt jævlig..
Esp1dalen Skrevet 6. september 2018 Forfatter Skrevet 6. september 2018 Det er uansett tilnærmet usannsynlig at du finner en slik bil med hel ramme, de er beryktet for å ruste helt jævlig.. Fant dessverre ut av d ://
agvg Skrevet 14. september 2018 Skrevet 14. september 2018 Du må nok sveise den du har, mange som lapper på slike.
bigggan Skrevet 14. september 2018 Skrevet 14. september 2018 (endret) Var det ikke tilbakekjøp av disse gamle nissan pickup på grunn av rust fra merkeforhandler, hvor hele bilen knakk i to? Endret 14. september 2018 av bigggan
LabWeiler Skrevet 14. september 2018 Skrevet 14. september 2018 (endret) Jo, tilbake kjøp på Navara hvor det var råtten ramme under planet. Noen Navara knakk i ramma som følge av rust. Løsningen er å skjære ut og lappe sammen, eller bytte ramme hvis det virkelig er ille og sveising overgår pris for ny ramme og kabinløft. Uansett hvor surt det er, så ta den inn på ett karosseri verksted og få prisoverslag og vurdering. MEN - kan du ta dette tilbake til selger? Hvis bilen er i vesentlig dårligere stand enn antatt så er advokat / Forbrukerrådet veien å gå dersom det er tilbakeholdt informasjon fra selger. Fagfolk, ja hvis du skal kappe og skjøte ramme så må det være 100% beint og full penetrasjon på sveis så ikke noe jeg ville gjort i garasjen akkurat (sett bort fra sveisen). Endret 14. september 2018 av LabWeiler
Maskinfører Skrevet lørdag kl 04:46 Skrevet lørdag kl 04:46 bigggan skrev (På 15.9.2018 den 0.58): Var det ikke tilbakekjøp av disse gamle nissan pickup på grunn av rust fra merkeforhandler, hvor hele bilen knakk i to? Hadde en Navara som knakk i 2
bzzlink Skrevet lørdag kl 08:12 Skrevet lørdag kl 08:12 Nei du kan ikke gjøre dette selv. Hvorfor ikke? I verkstedforskriften (§ 3, lovdata) står det at arbeid på kjøretøyets bærende konstruksjon er godkjenningspliktig arbeid. Det betyr at det kun kan utføres av et verksted som er godkjent av Statens vegvesen for slikt arbeid. Rammen regnes alltid som en del av den bærende konstruksjonen. I kjøretøyforskriften (§ 7-2 og § 7-4, lovdata) står det dessuten at reparasjoner etter omfattende skade på ramme/understell må dokumenteres og gjøres etter produsentens anvisninger eller etter anerkjent faglig metode. Dette er et krav du som privatperson normalt ikke kan oppfylle. Hva kan man gjøre selv? Mindre ting som ikke berører bærende konstruksjon (f.eks. eksos, skjermer, små fester) kan du lovlig sveise selv. Så snart du rører ramme, gulv, vanger, støtdempingsfester eller andre bærende deler, er det lovpålagt å bruke et godkjent verksted. 1
mobile999 Skrevet lørdag kl 09:19 Skrevet lørdag kl 09:19 (endret) bzzlink skrev (2 timer siden): I kjøretøyforskriften (§ 7-2 og § 7-4, lovdata) står det dessuten at reparasjoner etter omfattende skade på ramme/understell må dokumenteres og gjøres etter produsentens anvisninger eller etter anerkjent faglig metode. Kjøretøyforskriften § 7-4 eksisterer ikke og du sikter til en bestemmelse som gjelder målretting av kjøretøy (retting av karosseridetaljer ved hjelp av hydraulisk og mekanisk verktøy i den hensikt å tilbakestille detaljene innenfor fabrikantens toleransemål). Endret lørdag kl 10:13 av mobile999 1
bzzlink Skrevet søndag kl 06:40 Skrevet søndag kl 06:40 21 hours ago, mobile999 said: Kjøretøyforskriften § 7-4 eksisterer ikke og du sikter til en bestemmelse som gjelder målretting av kjøretøy (retting av karosseridetaljer ved hjelp av hydraulisk og mekanisk verktøy i den hensikt å tilbakestille detaljene innenfor fabrikantens toleransemål). Ja ja man kan jo ikke nitpicke for mye da, brukte bare vanlig chat gpt. Så paragraf 7-2 underpunkt 4 Men essensen er akkurat det samme. Hvis du noen gang har sveiset en svært rusten bærende ramme, så vet du at når man må kappe vekk og bytte ut deler av den, så man måle og rette den igjen både horisontalt og vertikalt. Med mindre man har jig som holder den helt konstant gjennom reparasjonene. 1
bzzlink Skrevet søndag kl 06:49 Skrevet søndag kl 06:49 (endret) Etter å ha stått ved siden av en kompis som har sveisa ramma på en Defender, så kan du forvente at du finner mye mer rust når du begynner å demontere. Hvis du setter en eller annen verdi på arbeidstimene, så er det nok billigere å kaste bilen og kjøpe seg en 2026 modell. Men ser det finne en god del ramme-reparasjonskit til bilen din, og det er veien å gå om du skal gjøre det selv. https://diy4x4parts.com/en/shop/nissan/navara-d40/nissan-navara-d40-4-doors-frame-repair-new-frame/ Endret søndag kl 06:50 av bzzlink 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå