Gå til innhold

Med Chrome skulle Google først og fremst vise hva weben var god for


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Utrolig at det er 10 år siden, husker jeg og bror ble introdusert til internett i 2003 da vi var 7 år. Vikk en personlig laptop til 10k den gangen. Var utrolig at vi hadde vår egen dengang, mens hjemme/rundt oss hadde vi nokia/lyse gamle pcer. Good times.

 

edit: Brukte IE en god stund, så chrome fra 2010-11~ ish husker jeg, brukte mer ressurser men var bedre.

Endret av MultiGamerClub
Lenke til kommentar

> Nå skal det sies at Google ikke startet helt på nytt med Chrome. Selskapet tok i bruk den åpen kildekode-baserte WebKit-presentasjonsmotoren til Apple.

 

Credit where credit is due.

Motoren Chrome er basert på, har sitt opphav utenfor Apple.

Husker godt fra 90-tallet, at standard browser i mange Linux-distribusjoner var Konqueror.

Det er denne Apple bygget litt videre på, og deretter Google med flere.

 

Det er ganske sjelden Apple er først ute med noe, ofte polerer de andre sine gode idéer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

De må få ned den voldsomme minnebruken synes jeg da.

 

Hører mange synger denne melodien stadig vekk

 

Minne er ikke noe som skal spares på. Bortkastede penger å ikke bruke tilgjengelig RAM.

Tja, sett at det ikke er i veien for andre programmer som også vil bruke minne, spesielt hvis de starter etter chrome.

 

Ellers er det relativt uproblematisk ja.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hører mange synger denne melodien stadig vekk

 

Minne er ikke noe som skal spares på. Bortkastede penger å ikke bruke tilgjengelig RAM.

 

Problemstillingen er når du liker å ha 30-40 faner oppe samtidig og chrome ikke er intelligent nok designet slik at PC-en lag'er.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

De må få ned den voldsomme minnebruken synes jeg da.

 

Hører mange synger denne melodien stadig vekk

 

Minne er ikke noe som skal spares på. Bortkastede penger å ikke bruke tilgjengelig RAM.

I teorien ja, i praksis nei.

 

Vet ikke hvor mange vinduer med tilhørende faner de fleste pleier å bruke, men her er mitt case:

Jeg jobber gjerne parallellt med 6-8 temaer, mao 6-8 vinduer.

I hvert av disse vinduene kan jeg ha alt fra et par faner, opp til 20-30.

Da kan du være sikker på at maskinen raskt går tomt for minne (over 90% bruk og CPU (!) jobber frenetisk)

 

Jeg har brukt "The Great Suspender" og andre tilsvarende verktøy.

De er en middelmådig løsning på problemet, fordi når en fane blir aktivert igjen, lastet siden på nytt fra Web-server, og da kan gjerne siden endre innhold (evt du mister data du har tastet inn i skjema).

 

Det jeg ikke begriper, er hvorfor ikke fanene kan swappes ned på harddisk når den ikke er aktiv, mens man fortsatt har romslig med minne?

Så kan fanen hentes opp igjen fra disk, uendret, så fort jeg klikker på fanen igjen.

Ja, det ville tatt litt mer tid å få siden vist igjen, men ville definitivt ha løst problemet med at man går tom for minne.

 

Noen vil kanskje si at dette løser Windows automatisk i form av virtual memory/swap file, men nei, Windows går definitivt tom for minne, uansett størrelse på swap-file.

 

Så i stedet for å la Windows gjøre denne swap-jobben, burde Web-browseren selv gjøre det i dette tilfellet, siden den ser forskjell på dataene som swappes.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vanskelig å ta artikkelforfatteren seriøst når hele den reelle forhistorien til Chrome omgås.

 

Den offisielle og reelle forhistorien er kort fortalt at Microsoft vant nettleserkrigen og deretter la ned Internet Explorer teamet. Microsoft holdt dermed Internet tilbake i en periode på 6-7 år der IE6 gikk fra å være state of the art til å bli et makkverk. Opera, Mozilla, og Apple gjorde framskritt, og Google heiv seg på for å hjelpe i kampen mot den vrange monopolisten. Etter hvert som den samlede stemmen/markedsmakten til disse fire og andre vokste snudde Microsoft og ble med på standardarbeidet, gjennopprettet Internet Explorer-teamet, og lanserte IE7. Google unngikk (uttalt) bevisst å ikke rakke ned på Microsoft for dette i denne perioden, fordi de ville ha dem med på utviklingen, og prøvde derfor heller å opptre som venner og allierte.

 

Hele dybden i denne historien kunne blitt en virkelig interessant artikkel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...