Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Parkeringsbot med feil sted


Retterrett

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Fikk for noen dager siden en parkeringsbot etter flytting. Klarte å stå "parkert" i over ti minutter når jeg lastet inn i min nye bolig.

 

I boten står det "Parkering forbudt. Parkering forbudt utenfor viste plasser. Ingen virksomhet ved kjøretøyet". Vet ikke om dette er noe standard som står på alle bøter, men det var ingen viste plasser på området ettersom det etter min viten ikke er lov å parkere på området. Det var nok ingen virksomhet ved kjøretøyet de ti minuttene kontrolløren kanskje fulgte med bilen min ettersom jeg ikke så noen kontrollør, men det var generelt sett virksomhet ved kjøretøyet. Når jeg fikk boten lastet jeg inn siste runde varer og hadde først løftet alt inn i blokka siden det regnet, så løftet jeg deretter alt opp til leiligheten. Derav brukte jeg mer en ti minutter på å få meg ned til bilen igjen.

 

Det er viktig å vite at det ikke er noen parkeringsmuligheter i minimum en kilometers rekkevidde, så hvordan jeg skal klare å løfte møbler så langt vet jeg ikke. Det har vært mye aktivitet rundt flytting i denne tiden siden det er en studentblokk og mange flytter inn i disse tider. Tror dere det vil være klagegrunnlag for at jeg drev med flytting? Er student og har ikke mye penger for tiden, så hadde vært fint å slippe å betale boten.

 

Så til neste spørsmål; hvis en bot er skrevet ut med feil sted oppgitt, vil det da være grunnlag for å klage på boten?

Jeg vet man kan klage for feil registreringsnummer, feile tidspunkt osv, men kan feil sted være grunn nok til å få annulert boten?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ingen grunn til å ikkje klage, så det bør du uansett gjere dersom du meinar at bota er feil.

 

Mange stadar der det er parkering forbode, så er det lov med kortast mogleg stopp for av og pålessing. Det er nok dette som er meint med virksomheit ved bilen.

Her meinar altså parkeringsvakta at du har stoppa lenger enn nødvendig, slik at stoppet er å rekne som ei parkering (som ikkje er lov akkurat der).

Så eit grunnlag for å klage er å vise til at du køyrde flyttelass og ikkje hadde parkert.

Vær forberedt på at parkeringsvakta nok vil meine at du burde flytta bilen etter at kassene var plassert i gangen, og at du ved å bære alr heilt opp i leiligheita stod der lenger enn nødvendig.

Ein av grunnane til at stopp er lov men ikkje parkering er at du skal kunne flytte bilen med ein gong dersom det kjem feks ei ambulanse eller brøytebil som treng plassen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg fikk bot for akkurat det samme utenfor hos meg, hvor de hadde skrevet feil adresse.

 

 

Jeg sendte inn en klage hvor jeg bare skrev at ikke visste hvor denne adressen var og at jeg aldri hadde parkert der.

Fikk svar tilbake om at boten var trukket tilbake, så det er grunn til å prøve i det minste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...