Gå til innhold

NSM: – SMS og epost bør unngås til tofaktor-autentisering [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå får jeg ikke lest denne artikkelen men hva er alternativene? SMS og Epost som 2FA er "vanskeligere" å rute om enn f.eks. MOTP (for eksempel Google Authenticator appen) hvor hemmeligheten er lagret lesbart med brukeren (kan være kryptert).

 

Har man MOTP hemmeligheten så trenger man ikke noen omruting, og MOTP hemmeligheten kan ikke hashes engang, det beste man kan gjøre er å kryptere den. Får man tilgang på en brukerdatabase, så har man helt sikkert fått tilgang på MOTP hemmeligheten også. Hvis det finnes måter å komme inn på en glemt konto med MOTP så sitter man i saksa.

Lenke til kommentar

Hvordan er sikkerheten i BankID på mobil? Den bruker SIM Toolkit, men det kan vel ligge mer sikkerhet innebygget her. Noen som har pekere til analyser og oversikt? Kan ondsinnede aktører hos Mobiloperatørene og de som drifter BankID i teorien samarbeide for å angripe enkeltindivider?

Lenke til kommentar

Hvordan er sikkerheten i BankID på mobil? Den bruker SIM Toolkit, men det kan vel ligge mer sikkerhet innebygget her. Noen som har pekere til analyser og oversikt? Kan ondsinnede aktører hos Mobiloperatørene og de som drifter BankID i teorien samarbeide for å angripe enkeltindivider?

Bankid på mobil benytter kryptering, så det er rimelig sikkert.

Lenke til kommentar

En del tjenester tillater passord-reset via SMS. Såvidt jeg skjønner gjør f.eks. Instagram det. Da blir ikke dette utsagnet riktig lengre: "Strand forklarer at selv om SMS og epost er det dårligste alternativet for 2FA, er det fortsatt ikke trivielt å utføre et vellykket angrep mot disse, i og med at angriperen i tillegg må kjenne passordet til brukeren."

 

Passordet er det da i praksis lite vits i..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

En del tjenester tillater passord-reset via SMS. Såvidt jeg skjønner gjør f.eks. Instagram det. Da blir ikke dette utsagnet riktig lengre: "Strand forklarer at selv om SMS og epost er det dårligste alternativet for 2FA, er det fortsatt ikke trivielt å utføre et vellykket angrep mot disse, i og med at angriperen i tillegg må kjenne passordet til brukeren."

 

Passordet er det da i praksis lite vits i..

Nå får jeg ikke lest artikkelen, men det første slo meg var at det største problemet med epost er at man stort sett kan resette passordet via epost også. Da er det plutselig ikke snakk om tofaktor lenger. Det samme gjør seg jo gjeldende om du kan resette passord per sms.

 

I tillegg er det utrolig nok flere nettsider som har som "løsning" for mistet 2fa-dings å resette passordet (via epost), da skrur man nemlig av 2fa samtidig. :shrug: 

 

@Penguin med BankID på mobil lagres nøkkelen sikkert på simkortet, og simkortet foretar selv signeringen/verifiseringen. Den er derfor i teorien sikrere mot ondsinnet MTM fra presumptivt troverdige aktører. Uten å vite nok, vil jeg imidlertid anta at det kan være tekniske muligheter for mobiloperatøren kan manipulere push-beskjeden/servicemeldingen som vises på telefonen når du skal bruke BankID på mobil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...