Gå til innhold

Satte opp «smartbenker» i byen etter Tekna-initiativ


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Merkelig at ingen klør seg i hode over hvor værfast dette er .... Åpne kontakter som kan enkelt samle fukt , kortslutte eller eventuelt ruste er neppe noe bra eller som kommer til holde lenge. Det ser også ut at det enkelt kan får samlet opp vann ... USB er aldri tenkt for ute brukt der vær kan påvirke det og det blir nok problemer med det overtid vil jeg tror... Bare som det er sagt ;)

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg synes det høres ut som et hyggelig tilbud. Sikkerheten på Wifi-hotspoten bør kanskje utdypes så folk tør å stole på det. Pluggene og kablene bør selvsagt skiftes ut med jevne mellomrom for å unngå at de ødelegges av fukt. Et plexi-deksel kunne sikkert også hjulpet på, men da blir også tilbudet mindre synlig.

Lenke til kommentar

Merkelig at ingen klør seg i hode over hvor værfast dette er .... Åpne kontakter som kan enkelt samle fukt , kortslutte eller eventuelt ruste er neppe noe bra eller som kommer til holde lenge. Det ser også ut at det enkelt kan får samlet opp vann ... USB er aldri tenkt for ute brukt der vær kan påvirke det og det blir nok problemer med det overtid vil jeg tror... Bare som det er sagt ;)

 

Merkelig at de ikke har vinklet portene nedover i det minste. De er muligens tørre når det regner helt loddrett - men det gjør det jo aldri, så det tar nok ikke lang tid før de irrer og folk sliter med å få kontakt. Ser forresten at de har flater for trådløs lading integrert i benken, de er det jo mer håp for men det er jo på langt nær alle som får brukt dem og da må du jo legge fra deg telefonen mens du lader.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123849734

Hvordan kobler du kabel mellom benken og telefonen din?

Ligger det en bøtte med Mini-USB, Micro-USB, gammel iPhone, Lightening og USB-C kabler der?

Eller må du ha med kabel selv?

 

Hvis du må ha med kabel selv, kan du jo like godt ha med lader også. Hva med et 220 volts uttak for laptop?

 

Dette handler da ikke om hva som er praktisk og ikke. dette er jo bare for at noen venner av noen i kommunen kan få noen byggeprosjekter som kommunen betaler for.

Lenke til kommentar

Benkene i Halden er laget av Strawberry Energy. Sammen med Strawberry Energy har Ford plassert 20 smarte parkbenker rundt i Londons gater (samme type som i Halden). Ved hjelp av gratis solenergi vil fotgjengere på farten få muligheten til en pust i bakken, gratis Wi-Fi og lading av mobiltelefonen.

 

De avanserte parkbenkene kan også måle støynivå, CO2-utslipp, fuktighet og temperatur. Denne informasjonen vil være gratis tilgjengelig for alle, også de lokale myndighetene der hvor benkene er utplassert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Offentlige USB kontakter er det siste en skal lade telefonen i.

 

Enig, men det kommer helt an på om datalinkene i USB er koblet eller ikke. Man får fint kjøpt ladere som ikke tukler med annet enn strømkontaktene i USB-grensesnittet.

 

Benkene har dessuten ikke noe annet behov enn å lade vil jeg tro, så hvor skulle "kompromittert USB firmware" i det hele tatt være en problemstilling her?

 

 

Jeg synes det høres ut som et hyggelig tilbud. Sikkerheten på Wifi-hotspoten bør kanskje utdypes så folk tør å stole på det. Pluggene og kablene bør selvsagt skiftes ut med jevne mellomrom for å unngå at de ødelegges av fukt. Et plexi-deksel kunne sikkert også hjulpet på, men da blir også tilbudet mindre synlig.

 

Samme svar til deg på det med sikkerheten (som det jeg svarte ovenfor her til tastaturskriver).

 

Et tillegg til vedlikehold burde minimum være at noen går rundt med elektronikkrens (et slag løsemiddel på boks) på disse kontakten hyppig nok.

 

 

 

 

Med tanke på potensiell sniffing? Da kan du bruke din egen USB kabel med kun lademulighet eller bruke den trådløse varianten som er integrert i benken :-)

 

Det er veldig fint å lese at så mange har fått med seg faren med USB, men jeg er sterkt tvilende til at datagrensesnittet i USB er tilkoblet til noe som helst intelligent som kan holde på en firmware-virus og som har intelligens til å spre denne når folk kobler seg til. Jeg er styggt redd for at det kun er strømledningene i USB som nyttes i kontaktene til noe som helst fornuftig.

 

Å ha egen USB-ladekabel som ikke har data-lederne i USB koblet høres jo ut som en løsning da, men du/dere kan ha greid å infisere ditt eget datautstyr for lenge siden, har dere tenkt på den tanken. Så neste gang dere kobler dere til hos en kompis sin PC, så kan du infisere hans/hennes utstyr.

 

Selve konseptet med USB sine svakheter høres veldig likt ut som en seksuellt overførbar sykdom. Eneste forskjellen er at folk gjerne er litt mer forsiktige når du har sex med ukjente partnere, enn hvordan folk velger å plugge inn en USB-enhet som de har null kunnskap og kompetanse om datasikkerheten til.'

 

Man snakker altså om en problemstilling som har vært tilstede siden år 1997:

 

https://www.makeuseof.com/tag/your-usb-devices-are-not-safe-thanks-badusb/

 

Også nytt utstyr skal nok plugges til i den fabrikken hvor det produseres for ymse tester. Også allerede her kan USB-utstyret bli infisert.

Endret av G
Lenke til kommentar

Enig, men det kommer helt an på om datalinkene i USB er koblet eller ikke. Man får fint kjøpt ladere som ikke tukler med annet enn strømkontaktene i USB-grensesnittet.

 

Benkene har dessuten ikke noe annet behov enn å lade vil jeg tro, så hvor skulle "kompromittert USB firmware" i det hele tatt være en problemstilling her?

 

Fordi man ikke vet hva som er bak pluggen. Om det er montert noe utstyr der i dag, eller neste uke, har brukeren null kontroll over.

 

Ref:

https://www.bleepingcomputer.com/news/security/smartphones-from-11-oems-vulnerable-to-attacks-via-hidden-at-commands/

Lenke til kommentar

Takk for lenke, den var interessant nok den. Ingen av merkene listet opp var fri for AT-commands.

 

Men hva er hensikten å skulle kaste vekk penger på en computer i parkbenkene, når det holder med en strømforsyning? Den skjønner jeg meg ikke helt på. Altså hva er dere så redd for på akkurat disse parkbenkene?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...