Gå til innhold

Valve har jobbet i to år med prosjektet. Nå lar de Linux-brukere spille Steam-spill ut av boksen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Valve tjener godt med penger på Steam-plattformen, så de har vel ikke helt engasjementet på andre fronter med mindre det er nødvendig.

 

Game-streaming var jo hot en stund til dem innså at markedet var umodent og resultatet ble vel mest en fysisk kontroller, og Linux blir sikkert i mer fokus om MS finner på noe stunt som påvirker Valve negativt. På meg virker det foreløpig som markedsplass-satsningen til MS neppe er noen stor trussel for dem.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Språkpolitiet her... :)

Jeg synes det høres litt skrøpelig ut med "ut av boksen" i overskriften her. Både fordi uttrykket ikke finnes på norsk, og fordi det ikke er 100% klart for leseren hvilken boks man snakker om (er det spillet som er uendret, Linux-boksen eller Steam-klienten?)

En mer korrekt fornorsking ville kanskje være å skrive at "Valve lar Linux-brukere spille Steam-spill uendret".

Endret av BjartmarO
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Steam vil nå gi Linux-brukere frihet til å spille dataspill. I en ny betaversjon kan Steam tilby Linux-brukere en distribuert Wine-løsning som skal håndtere vitaliseringen.

Det er så utrolig mye rart i denne artikkelen.

 

Frihet? Har da hatt "frihet" til å spille dataspill så lenge jeg kan huske.

 

Distribuert Wine-løsning? Eller mener dere at Wine-løsningen blir distribuert med Steam? For meg høres det ut som to vidt forskjellige ting.

 

Vitaliseringen? Er det virtualisering som menes? Det er uansett ikke helt riktig, da WINE er et kompatibilitetslag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er stort sett ganske bra driverstøtte for Linux allerede, og også på dette området har Valve vært en pådriver de siste årene. Jeg har klart meg fint uten Windows til spilling i fire og et halvt år nå, og det eneste jeg savner er GPU offloading til Nvidia (Optimus). Intel og AMD har støtte for dette nå, men det må settes et flagg ved oppstart, da det ikke er hardkodet inn profiler for de store spillene som på Windows. Tipper dette er noe som vil bli løst av Steam innen neste satsing på å etablere seg i konsollmarkedet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...