Gå til innhold

Hvilken lønn forventer IT-konsulenter per time?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det spørs kvar i landet dei bur, kva formell kompetanse og erfaring dei har, samt sjølvsagt kor flinke dei er.

 

Ein IT-konsulent kan være alt frå ein 14 åring i 9 klasse og oppover til folk med fleire doktorgrader innanfor IT og teknologi. Kva dei krever i lønn vil sjølvsagt variere.

 

 

Dersom du søker på SSB så vil du finne at ein gjennomsnittleg IKT-rådgivar tente 43 893 kr i andre kvartal i år. Utrekna til timelønn blir det 279,24 kr i timen.

Mange av dei som SSB sitt grunnlag jobbar i det offentlege, ein IT-konsulent i det private, som i tillegg ikkje har fast stilling vil heilt sikkert kreve meir lønn enn gjennomsnittet.

Lenke til kommentar

Dersom du søker på SSB så vil du finne at ein gjennomsnittleg IKT-rådgivar tente 43 893 kr i andre kvartal i år. Utrekna til timelønn blir det 279,24 kr i timen.

 

Jeg antar at trådstarter prøver å beregne faktureringspris fra konsulenten. I den sammenhengen er ikke SSB-tallet særlig relevant.

 

Jeg klarer for livet av meg ikke å finne igjen dokumentet med tallene, men jeg mener bestemt å ha lest at 900 kr /t var gjennomsnittlig faktureringspris for IKT-konsulenter som svarte på en Digi-undersøkelse for mindre enn et år siden. Dette gjennomsnittet gjaldt både for de som jobber i selvstendige foretak og i større konsulenthus.

Lenke til kommentar

Dersom du søker på SSB så vil du finne at ein gjennomsnittleg IKT-rådgivar tente 43 893 kr i andre kvartal i år. Utrekna til timelønn blir det 279,24 kr i timen.

Mange av dei som SSB sitt grunnlag jobbar i det offentlege, ein IT-konsulent i det private, som i tillegg ikkje har fast stilling vil heilt sikkert kreve meir lønn enn gjennomsnittet.

 

Kan du beskrive nærmere hvordan du fant det tallet?

Jeg prøvde å søke på ssb.no, og fikk tallet 55 850 (som igrunnen for meg virker mye mer realistisk).

Lenke til kommentar

Faktureringsprisen må nødvendigvis være timesprisen pluss avgifter og utgifter og med tilstrekkeleg overskot.

Så i den sammenheng er det av stor betydning kor mykje freelanceren krever for å gjere jobben.

 

Ved å falturere 900 kr per time så er det ikkje mykje igjen til freelanceren.

Priser oppgis eks mva - det er i hvert fall standard.

 

For 900 pr time og langvarige oppdrag, så tjener man ikke dårlig.

 

For å svare TS; Jeg vet ikke hva som er vanlig å ta for webutviklere. Du spør uten å angi utdannelse eller erfaring. Det er også uklart hvor langvarige oppdrag det er snakk om. Selv jobber jeg mere backend, men prisen der ligger fra 1000 og oppover. Det er da for folk med mastergrad og gjerne noen års arbeidserfaring.

 

Hvem er det som er villig til å gi 600-900? Har dere prøvd å komme dere inn hos store selskaper? Det er stor etterspørsel etter dyktige webutviklere - og jeg antar det er dyktige folk som prøver seg som freelancere.

Lenke til kommentar

Takk for alle svar. Ser jeg kunne vært enda mer spesifikk.

 

Dette gjelder som regel front-end utviklere på oppdrag i 3-12 mnd fulltid. De fleste fakturerer gjennom eget ENK eller AS.

 

Vi har et bredt utvalg av kunder, de fleste innen SMB-segmentet. Opplever at store kunder ofte bruker lang tid på å bestemme seg, med rammeavtaler etc.

 

Takk igjen for nyttig tilbakemeldinger!

Lenke til kommentar

Jeg har startet en portal for freelance webutviklere og vil gjerne vite mer om hva IT-konsulenter forventer å tjene per time? Våre kunder er som regel villige til å betale mellom 600 og 900kr per time, men usikker på om det er mye, lite eller passe. Alle innspill tas i mot med takk!

 

Det varierer enormt avhengig av kompetanse og selvfølgelig udbud og etterspørsel.  Jeg ville aldri ha jobbet til de prisene der med mindre jeg var i desperat pengenød og det ikke var mulig å finne noe annet, men så har jeg 20+ års erfaring også. 

Lenke til kommentar

På bakgrunn av min erfaring fra tre ulike konsulenthus vil jeg si at alt under 1000 kr/t er dårlig i dagens marked.

 

Det er riktignok litt annerledes med de som er rene freelancere. Kundene er ikke like betalingsvillige, siden de gjerne foretrekker å etablere samarbeid med konsulentfirmaer som kan tilby mer helhetlige konsulenttjenester. Freelancerne er ofte villige til å godta litt lavere timerater siden de sitter igjen med hele potten selv og ikke har en arbeidsgiver som skal ta halvparten. Unntaket er de som sitter på en helt spesiell kompetanse. Da kan gjerne ratene være betydelig høyere igjen.

Lenke til kommentar

I dag så er alt under 1000kr timen frykteleg dårlig. En normalpris er nærmare 1500kr timen og ein senior systemutvikler burde greie å fakturere dette i timen.

 

Som freelancer sitter man ikkje igjen med hele potten. Alt overskudd må en skatte for, samt mykje går til "gratisarbeid" som administrasjon og salg. I tillegg vil en bruke eindel penger på regnskap og andre driftskostnader. Det verste med freelancer er at i perioder så kan markedet være treigt og då må bruke mykje lengre tid på å selge deg inn. Noen ganger kan det gå måneder mellom jobb. Det betyr ikkje at en har ferie og at en heller bruker tiden fornuftig som til kompetanseheving innenfor et område kunder etterspør.

 

Men får en det til så kan det å være freelancer være mykje betre enn å ha ein vanleg fast jobb.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...