Gå til innhold

TEST: UF8 Legend


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fotgjengere streker ut i veien, med eller uten hodetelefoner, uten å ense at du kommer samme hvilken farkost du kjører. Jeg merker null forskjell når jeg kjører el-bil uten falsk motorlyd, el-bil med falsk motorlyd eller bensinbil...

 

Det samme her. Det har null effekt og er kun en støygenerator.

Lenke til kommentar

Fotgjengere streker ut i veien, med eller uten hodetelefoner, uten å ense at du kommer samme hvilken farkost du kjører. Jeg merker null forskjell når jeg kjører el-bil uten falsk motorlyd, el-bil med falsk motorlyd eller bensinbil...

 

Jeg har ikke merket forskjell på elbil vs dieselbil selv, men vi har ganske ulikt inntrykk av fotgjengere. Så vidt jeg kan huske har jeg aldri opplevd noen som krysser veier uten å se seg om. Det jeg dog merker med elbil uten lyd er på småveier hvor fotgjengere ofte går delvis i veien uansett. Da hører de ofte ikke at jeg kommer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Fikk kjøpt en elmoped fra posten som skulles byttes ut med et annet kjøretøy. Dette er av typen kyburz dxp og er en utrolig morro sak å kjøre. Bruker 6 sek fra 0-50. Motbakker er en lek og har en rekkevidde på 8 mil. Motor på 3.7KW. Batteri er lifepo4 180ah 4,3kwh. Siden den har 3 hjul fungerer den ypperlig på vinteren også med egne vinterdekk.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det er verdt å nevne at i Oslo er det ikke gratis å parkere mopeder og MC på offentlige parkeringsplasser - i avgiftstid. Denne, derimot ER gratis. Denne er et EL-kjøretøy !

Jeg ringte Bymiljøetaten og spesielt spurte om dette.

 

El-kjøretøy har begrenset tid til parkeringen. En skoleelev kan feks ikke kjøre scooteren til byen og parkere ved skolen lenger tid enn to timer. En el-scooter med parkeringstillatelse nærmest hvor som helst, som før i tiden, da mc kunne parkere på fortauet, kunne gjort Oslo til Nordens Roma.

Lenke til kommentar

Ser at prisen er oppgitt inkl. mva i nettbutikken. Er ikke el-mopeder avgiftsfritatt eller gjelder dette bare import? Noen som kan dette?

 

De skal være fritatt for avgifter på lik linje med elbiler, så muligens bare webstedet dems som ikke klarer å skille på visningen, vil jeg tro. Uansett, samme pris med og uten avgifter, da mva er på akkurat 0 kroner.

 

;-)

 

Det er verdt å nevne at i Oslo er det ikke gratis å parkere mopeder og MC på offentlige parkeringsplasser - i avgiftstid. Denne, derimot ER gratis. Denne er et EL-kjøretøy !

Jeg ringte Bymiljøetaten og spesielt spurte om dette.

 

Det er slik jeg tolker reglene her, ja. Det betyr at med EL-MC og EL-Scooter/Moped, så gjelder heller ikke tidsbegrensningen som gjelder på fossile kjøretøy.Enda en god grunn til å vurdere elektrisk to/tre-hjulinger og Quads.

Lenke til kommentar

Det er slik jeg tolker reglene her, ja. Det betyr at med EL-MC og EL-Scooter/Moped, så gjelder heller ikke tidsbegrensningen som gjelder på fossile kjøretøy.Enda en god grunn til å vurdere elektrisk to/tre-hjulinger og Quads.

 

Der mistenker jeg at du tar feil. Tidsbegrensningen er et underskilt til [P]-skiltet og gjelder også for EL-kjøretøy. Det er kun betalingen man er fritatt for. Her i Trondheim er det 6-7 store felter med MC-parkering spredt rundt i byen, og disse har ingen underskilt med tidsbegrensning. Man kan derimot ikke parkere ATV på MC-parkering. Uavhengig om den er EL eller ikke.

Lenke til kommentar

Der mistenker jeg at du tar feil. Tidsbegrensningen er et underskilt til [P]-skiltet og gjelder også for EL-kjøretøy. Det er kun betalingen man er fritatt for. Her i Trondheim er det 6-7 store felter med MC-parkering spredt rundt i byen, og disse har ingen underskilt med tidsbegrensning. Man kan derimot ikke parkere ATV på MC-parkering. Uavhengig om den er EL eller ikke.

 

Nei, Oslo kommune har gått ut med info om at tidsbegrensningen ikke gjelder for el-biler. Og når de da bekrefter at el-mc/scooter/moped inngår i de samme reglene som for elbiler, så vil det da automatisk tilsi at tidsbegrensningen heller ikke gjelder disse.

 

"El-bil, hydrogenbil eller HC-kort

Hvis du har el-bil, hydrogenbil eller HC-kort trenger du ikke søke om beboerparkering. Du kan parkere gratis, og det er ingen tidsbegrensning på plassene skiltet med beboerparkering. Les om parkering og lading av elbil."

Lenke til kommentar

Kommer det test av elmotorsykkel etterhvert. Kjekt for oss med klasse A å hatt en sånn til "småkjøring". Ser at elmoped.no har en lett motorsykkel, men hallo! Toppfart på 63km/t...Det er jo saktere enn mopeden min gikk på 70 tallet :(

 

Mulig jeg er litt kjipern, men kunne egentlig tenkt meg en lett-MC i elektrisk utgave. Ser på Zero som kan leveres som A1 og A2, og da ned i ca 110 K for en slik sykkel, men de er samtidig cross-MC utseende på.

 

En Lett.-MC (A1), gjerne med scooter-look eller mer tradisjonell touring eller café-racer-look, og prislapp rundt 50-60 K hadde vært veldig interessant som bykjøretøy. Stille, rask nok på selv 70 og 80-veiene, og lett å komme seg frem med samtidig som prisen ikke er avskrekkende.

 

Dessuten lett å parkere et sted der den ikke sees så lett, slik at om man vil kjøre til fest, så er det lettere å sette fra seg til man er edru nok til å kunne kjøre hjem igjen selv, uten å bli tauet vekk.

 

F.eks. kan man sette den foran vertens bil, som har akkurat gitt nok plass mellom vegg og bil til at begge står uten å plage andre. Liten lapp på, med tlf-nr og info om at man er gjest og har fått lov å stå på vedkommendes plass, så får man stå i fred uten bot eller andre problemer.

Endret av Snowleopard
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, Oslo kommune har gått ut med info om at tidsbegrensningen ikke gjelder for el-biler. Og når de da bekrefter at el-mc/scooter/moped inngår i de samme reglene som for elbiler, så vil det da automatisk tilsi at tidsbegrensningen heller ikke gjelder disse.

 

 

Ah, ok. Trondheim har gjort det motsatte. De har redusert parkeringstiden fra 5 timer til 3 timer for å unngå at EL-bilister bruker opp alle parkeringsplassene i midtbyen til jobbparkering.

 

 

 

Mulig jeg er litt kjipern, men kunne egentlig tenkt meg en lett-MC i elektrisk utgave. Ser på Zero som kan leveres som A1 og A2, og da ned i ca 110 K for en slik sykkel, men de er samtidig cross-MC utseende på.

 

En Lett.-MC som tilsvarer en 125 CCM, og gjerne scooter-look eller mer tradisjonell touring eller café-racer look, og prislapp rundt 50-60 K hadde vært veldig interessant som bykjøretøy. Stille, rask nok på selv 70 og 80-veiene, og lett å komme seg frem med samtidig som prisen ikke er avskrekkende.

 

 

 

NIU har teaset en maxi-scooter en stund nå, om den bli A1 eller A vites ikke. De har derimot nettopp sluppet en GT-utgave av NIU N1s som visstnok skal toppe ut på 80km/t. Regner med denne blir registrert som lettsykkel hvis den kommer til Norge. Ikke akkurat lynet, men litt kjappere enn en mopedskuter iallefall.

 

Hvis ikke så har man jo Vectrix hvis man klarer å finne en slik, de var vel registrert som lettsykkel i sin tid...

Endret av ChristianW
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Fikk kjøpt en elmoped fra posten som skulles byttes ut med et annet kjøretøy. Dette er av typen kyburz dxp og er en utrolig morro sak å kjøre. Bruker 6 sek fra 0-50. Motbakker er en lek og har en rekkevidde på 8 mil. Motor på 3.7KW. Batteri er lifepo4 180ah 4,3kwh. Siden den har 3 hjul fungerer den ypperlig på vinteren også med egne vinterdekk.

 

Hvordan vet du at den er 3,7 kW? Jeg har kjørt den mopeden du har, men jeg husker det stod 0,99 kW i vognkortet. Husker du skiltnummer i hodet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...