Gå til innhold

Økonomisk støtte?


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er nå i mitt livs største "knipe". Jeg har i 3 år jobbet 80%, mens jeg har bodd alene og har egen bil. Jeg fikk for litt siden vite at jeg mister jobben, pga nedbemanning.

 

Jeg har søkt på flere jobber, og fikk en 50% stilling som jeg selvfølgelig må takke ja til. Men da jeg ikke har blitt redusert med 50% har jeg ikke krav på dagpenger. Det siste jeg vil er selvfølgelig og gå til NAV, men det ser ut til at jeg må ha støtte frem til jeg finner noe som kan fylle resterende 50%.

 

Det jeg lurer på er om jeg kan søke om sosialhjelp, og ha det i en liten periode? 

jeg har Bare vg1 og vg2, men har jobbet siden jeg gikk på ungdomsskolen og aldri hatt problemer med økonomi før nå. Er 23 år.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Såvidt jeg kjenner til så er sosial støtte en vurderingssak og du nå ta kontakt med ditt kontor for en samtale.

 

Jeg tror det er bare ekstreme tilstander som vil kvalifisere. Hvis du har en 50% stilling å gå til så regner jeg med at du er langt over hva som er nødvendig for "grunnleggende behov".

 

Uheldigvis så fungerer velferden vår slik at du får ikke "hjelp" før du gir opp.

 

Regner med at du bare får beskjed om å nedgradere din standard og selge unna eiendeler, men jeg bare gjetter. Du må ta kontakt med nav for å få konkrete svar.

Endret av Invader Zim
Lenke til kommentar

Det jeg lurer på er om jeg kan søke om sosialhjelp, og ha det i en liten periode? 

 

Du kan alltid søke, men jeg tror ikke du vil få det innvilget. Sosialhjelp er en kommunal ytelse, det er mao. forskjellige retningslinjer og regler på det avhengig av hvor du bor. Jeg jobbet på et NAV-kontor (eksternt, IKKE saksbehandler) for en stund siden så jeg kan kun gi en anekdote på hvordan det var på akkurat det kontoret. Der var det forventet at man solgte "alt" av eiendeler før man eventuelt fikk innvilget livsopphold. Tanken er at du skal ha brukt alle tilgjengelige midler og at dette er absolutt siste utvei, de forventet f.eks. at man forhørte seg med familie og venner før man søkte sosialhjelp. Det skal med andre ord være ganske krise. 

 

Det er beklagelig at regelverket er som det er, du er jo i en ganske ræva posisjon sånn sett. Ikke har du høy nok stilling til å gjøre stort mer enn å overleve, og ikke kvalifiserer du til dagpenger. Sånn sett hadde du vel kommet bedre ut av det ved å være på dagpenger basert på den forrige jobben din. For å komme optimalt ut av slik så er man dessverre nødt til å kjenne systemet, og det faller jo egentlig på sin egen urimelighet. Du skal jo tross alt bruke tiden på å finne deg jobber, ikke finne smutthull som en eller annen luring.

 

Utgangspunktet ditt for ytterligere informasjon bør være ditt lokale kontor, men du må gjerne stille flere spørsmål så skal jeg prøve å svare etter beste evne.

 

(Redigerte inn et par gåseøyne for å unngå misforståelse**. Det er selvsagt ikke forventet at man selger ALT man eier og har)

Endret av makta556
Lenke til kommentar

Du må nesten ta kontakt med NAV (som også er kontaktpunktet for sosialhjelp) for å få vurdert din situasjon.

 

Kva du eventuelt kan få er avhengig av din spesifikke situasjon, og kvar du bur.

Eit viktig moment vil være kor mykje du tener i 50% stillinga sett opp mot levekostnadane.

 

Det kan være at du får beskjed om å selge bilen (som ofte vil være fornuftig dersom du bur ein plass med brukbart kollektivtilbod), men det kan også være at du får gehør for at du treng bilen for å kunne fortsette å jobbe.

 

 

Uansett er det berre for deg å ta kontakt med NAV for å søke. På forumet er det vanskeleg å gi deg særleg meir hjelp utan at du gir fleire opplysningar om deg sjølv (som du forståelig nok sikkert ikkje vil oppgi på eit offentleg forum).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Hei.

 

Jeg er nå i mitt livs største "knipe". Jeg har i 3 år jobbet 80%, mens jeg har bodd alene og har egen bil. Jeg fikk for litt siden vite at jeg mister jobben, pga nedbemanning.

 

...

 

Kommer helt an på. Dersom du har oppsparte midler så får du ikke sosialpenger. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...