Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utleier løy - bryte kontrakt?


999922

Anbefalte innlegg

I forbindelse med studiestart har jeg vært på let etter en plass å bo. Fant kollektiv på hybel.no som så bra ut og spurte utleier om det var jentedominert. Han sa at 5 jenter skulle flytte inn, noe som betyr at jeg er den sjette. Det er sju rom totalt i leiligheten. Jeg skrev da under kontrakten da alt var perfekt.

 

Nå i ettertid har utleier ikke svart på uttalelser om depositum eller leie og i tillegg så viser det seg at det faktisk bor en gutt der, noe som ikke gir mening, da det på nettet er utlyst at et rom er ledig.

 

Videre så fikk jeg vite at en polakk som "passer huset" skal bo der i 2 uker? Det betyr da at 2 av de syv rommene er overtatt av menn, og at det faktisk ikke er 5 jenter som flytter inn men bare 4? Jeg inngikk jo kontrakten med god tro om at det skulle være et rom ledig og at resten av oss skulle være jenter, men det viser seg til å være feil.

 

Kan jeg bryte leiekontrakten? Inngikk den 2 dager siden, har ikke betalt depositum eller husleie og har heller ikke flyttet inn. Jeg hadde jo ikke inngått kontrakten om jeg visste at det skulle bo menn der. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Generelt sett gjelder reglene i husleieloven kapittel 2 om mangler bare mangler ved husrommet. De er imidlertid utslag av allmenne prinsipper om opplysningsplikt ved kontraktsinngåelse, slik at også feil opplysninger om andre ting enn husrommet kan utgjøre en mangel. Den samme reservasjonen som i husleieloven §§ 2-3 og 2-4 vil gjelde også etter almenne prinsipper, nemlig at opplysningene må ha påvirket avtalen.

 

Her er det antagelig gitt feil eller mangelfulle opplysninger på kontraktssigneringstidspunktet. For å få gå fra avtalen må lovbruddet utgjøre et vesentlig mislighold av leieavtalen. Det blir en avveining av din interesse i å bo i et rent jentekollektiv mot utleiers interesse i å opprettholde leieavtalen frem til dens naturlige avslutning.

 

Et annet aspekt er hvilken risiko du bærer ved å bryte leieavtalen uten lovlig grunnlag. Du blir da erstatningsansvarlig for utleiers tap, men dette er i høyden visningskostnader og tapt leie frem til ny leietaker er på plass. I høysesongen rundt studiestart er ikke dette nødvendigvis veldig mye.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Generelt sett gjelder reglene i husleieloven kapittel 2 om mangler bare mangler ved husrommet. De er imidlertid utslag av allmenne prinsipper om opplysningsplikt ved kontraktsinngåelse, slik at også feil opplysninger om andre ting enn husrommet kan utgjøre en mangel. Den samme reservasjonen som i husleieloven §§ 2-3 og 2-4 vil gjelde også etter almenne prinsipper, nemlig at opplysningene må ha påvirket avtalen.

 

Her er det antagelig gitt feil eller mangelfulle opplysninger på kontraktssigneringstidspunktet. For å få gå fra avtalen må lovbruddet utgjøre et vesentlig mislighold av leieavtalen. Det blir en avveining av din interesse i å bo i et rent jentekollektiv mot utleiers interesse i å opprettholde leieavtalen frem til dens naturlige avslutning.

 

Et annet aspekt er hvilken risiko du bærer ved å bryte leieavtalen uten lovlig grunnlag. Du blir da erstatningsansvarlig for utleiers tap, men dette er i høyden visningskostnader og tapt leie frem til ny leietaker er på plass. I høysesongen rundt studiestart er ikke dette nødvendigvis veldig mye.

Alt du sier er jeg med på. Vet bare ikke hvordan jeg skal gå frem med det. Som du sa er det jo høysesong på utleie akkurat nå, så utleier burde jo være villig til å bryte kontrakten om jeg nevner det faktumet at jeg inngikk kontrakten på uredelig grunnlag fra hans side. Men hvordan bryter jeg leieavtalen? I kontrakten står det at jeg ikke kan bryte den i leietiden, men at jeg hver sommer kan si opp kontrakten. I tillegg så står det at jeg har "begrenset oppsigelsesmulighet", jf husleieloven §9-2? Hva skjedde med tre måneders oppsigelse?

Lenke til kommentar

En utleier kan ikke annonsere et rent "jentekollektiv", da dette vil bryte HLL §1-8.

 

Ved utleie av husrom kan det ikke tas hensyn til kjønn, graviditet, etnisitet, religion, livssyn, funksjonsnedsettelse, seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk eller alder. Slike omstendigheter kan ikke regnes som saklig grunn til å nekte opptak i husstand, framleie, personskifte eller tillegges vekt ved opphør av leieforholdet. Ved diskriminering gjelder likestillings- og diskrimineringsloven.

Lenke til kommentar

For å oppklare litt, la oss si det hadde vært bare andre jenter der da du flyttet inn, men etter 1 mnd så flytter to jenter ut og to gutter inn.

 

Argumentet ditt er at du ikke hadde inngått kontrakten om du visste det bodde menn der, men du har ingen mulighet til å garantere deg for at det aldri kommer til å flytte inn menn i stede for gutter.

 

Sånn sett har du havnet i denne situasjonen på et godt tidspunkt, for det er ikke for sent å finne noe annet.

 

Så til spørsmålet, hvor lenge er det mellom utleier sier det flytter inn 5 jenter, og i dag? Kan det ha skjedd endringer i husrommet mellomtiden?

Lenke til kommentar

En utleier kan ikke annonsere et rent "jentekollektiv", da dette vil bryte HLL §1-8.

 

 

Jeg finner ikke igjen kilden på det nå, men for kollektiver er det faktisk tillatt å spesifisere hva slags kjønn kollektivet er. For selvstendige utleieenheter er det mye strengere.

 

Edit: fant kilde

 

https://www.aftenposten.no/bolig/Dette-kan-vare-ulovlig-16b.html

 

 

Unntak ved saklig grunn

I husleieloven paragraf 1-8 kan man lese at «ved utleie av husrom kan det ikke tas hensyn til kjønn, etnisitet, religion, livssyn, nedsatt funksjonsevne, seksuell kjønnsidentitet eller kjønnsuttrykk».
 
Edona Maksutaj i Likestillings- og diskrimingeringsombundet (LDO) forklarer at det finnes flere unntak for de ulike diskrimineringsgrunnlagene.
 
— Dersom leietakeren skal dele bad og kjøkken med utleier eller leietakere som allerede bor i boligen, så anses det som et personlig forhold. Man kan da velge ut fra kjønn, sier Maksutaj.
Endret av henrikwl
  • Liker 2
Lenke til kommentar

I forbindelse med studiestart har jeg vært på let etter en plass å bo. Fant kollektiv på hybel.no som så bra ut og spurte utleier om det var jentedominert. Han sa at 5 jenter skulle flytte inn, noe som betyr at jeg er den sjette. Det er sju rom totalt i leiligheten. Jeg skrev da under kontrakten da alt var perfekt.

 

Nå i ettertid har utleier ikke svart på uttalelser om depositum eller leie og i tillegg så viser det seg at det faktisk bor en gutt der, noe som ikke gir mening, da det på nettet er utlyst at et rom er ledig.

 

Videre så fikk jeg vite at en polakk som "passer huset" skal bo der i 2 uker? Det betyr da at 2 av de syv rommene er overtatt av menn, og at det faktisk ikke er 5 jenter som flytter inn men bare 4? Jeg inngikk jo kontrakten med god tro om at det skulle være et rom ledig og at resten av oss skulle være jenter, men det viser seg til å være feil.

 

Kan jeg bryte leiekontrakten? Inngikk den 2 dager siden, har ikke betalt depositum eller husleie og har heller ikke flyttet inn. Jeg hadde jo ikke inngått kontrakten om jeg visste at det skulle bo menn der.

Det virker som han ikke legger så voldsomt stor vekt på kjønnet, men at han bare opplyste om hvordan han trodde det var. Forklarte du for ham at du er fanatisk opptatt av kjønnet på de andre?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er bare mer komfortabel med å bo med jenter siden jeg selv er en jente. I kontrakten står det ikke noe om kjønn.

Det hadde jo alltid vært en mulighet at det om noen måneder flytter inn en gutt siden det ikke er spesifisert noen sted. Hva hadde du gjort da?

 

Er du redd du ikke klarer kontrollere deg og må hoppe til sengs med en av dem? At dem skitne til mye mer? At du plutselig må kle på deg helt og redd for å se bar overkropp? Man blir jo venner og vant til hverandre uansett. Alle er mennesker, vi har alle de samme organene og gjør samme greia når vi sitter på do :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Okei folkens, ser ut som det siste rommet ble leid ut til denne gutten her. Så utleier har da egentlig ikke løyet. Problemet er nå at jeg virkelig ikke vil bo der, hva skal jeg gjøre? Har to leiekontrakter allerede, den andre skal jeg finne en fremleietaker til, men å finne en til blir for mye...

Lenke til kommentar

Er det i det hele tatt mulighet for fremleie? Du kan evt finne ny leietaker og snakke med utleier så er de nok ikke vanskelige på å la deg slippe uten oppsigelsestid hvis du finner en som kan flytte inn umiddelbart.

 

Likevel hadde jeg bare ikke brydd meg og tatt en lærdom av det at ikke alltid alt går din vei og at du sannsynligvis vil få tøffere motstand senere i livet enn at du må tåle å leve med en gutt noen måneder...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Alt du sier er jeg med på. Vet bare ikke hvordan jeg skal gå frem med det. Som du sa er det jo høysesong på utleie akkurat nå, så utleier burde jo være villig til å bryte kontrakten om jeg nevner det faktumet at jeg inngikk kontrakten på uredelig grunnlag fra hans side. Men hvordan bryter jeg leieavtalen? I kontrakten står det at jeg ikke kan bryte den i leietiden, men at jeg hver sommer kan si opp kontrakten. I tillegg så står det at jeg har "begrenset oppsigelsesmulighet", jf husleieloven §9-2? Hva skjedde med tre måneders oppsigelse?

Det er adgang til å avtale bort oppsigelsesretten. I så fall kan du ikke komme deg ut av leieavtalen uten å heve den (eller, ved tidsbestemte leieavtaler, avslag på fremleie).

 

Du hever leieavtalen ved å gi beskjed til utleier om at du anser feilopplysningene fra hans side som vesentlig mislighold, og at du derfor hever leieavtalen. Du vil i løpet av kort tid levere tilbake eventuelle nøkler, og ønsker utleier lykke til med å finne andre leietakere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...