Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Sen lønn, kan jeg kreve forsinkelsesrente?


Okdokk

Anbefalte innlegg

Jobber via et bemanningsbyrå, og har lest at de har hatt en del problemer med å være sene når det kommer til lønningsdag.

 

Lurer på om at jeg kan kreve renter av dette?

Ikke for at jeg trenger de få kronene, men mer for å sette et punkt på at det er absolutt ikke greit å utsette lønningen.

 

"Det har dessverre oppstått en feil ved lønnskjøring i dag fredag 3. august.

Vi har jobbet for å få en ekstra lønnskjøring men på grunn av helg så lar det seg dessverre ikke overføre før mandag.

 

Beklager det inntrufne."

 

Dette var mailen jeg fikk på lønningsdagen. De må ha tatt tidlig helg da jeg fikk den klokka 11...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her går du mer effektivt til verks: Første dag etter at lønn ihht avtale skulle vært betalt leverer du - mot kvittering - (nektes du det sender du rekommandert, og leter etter en ny arbeidsgiver!) et påkrav om hva saken gjelder, skyldig beløp og timer + tidrom dette er skyldig for. Så henviser du til arbeidsatalens punkt X om lønnsutbetalingsdato og setter frist en uke frem. Hjelper heller ikke den kuren sender du - uansett unnskyldninger - enten et konkursvarsel dersom du har aller minste mistanke om svak betalingsevne! eller en forliksklage ellers (forliksrådet i kommunen din kan gi hjelp til denne).

 

Slik kur pleier å sette mer fart på arbeidsgivere med lettvint holdning til lønnsutbetaling enn litt krav om renter, men for også å ta det spørsmålet: Joda, du har krav på forsinkelsesrenter. Dem tar du med straks du sender noe mer enn påkrav, og da fra forfallsdag. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her går du mer effektivt til verks: Første dag etter at lønn ihht avtale skulle vært betalt leverer du - mot kvittering - (nektes du det sender du rekommandert, og leter etter en ny arbeidsgiver!) et påkrav om hva saken gjelder, skyldig beløp og timer + tidrom dette er skyldig for. Så henviser du til arbeidsatalens punkt X om lønnsutbetalingsdato og setter frist en uke frem. Hjelper heller ikke den kuren sender du - uansett unnskyldninger - enten et konkursvarsel dersom du har aller minste mistanke om svak betalingsevne! eller en forliksklage ellers (forliksrådet i kommunen din kan gi hjelp til denne).

 

Slik kur pleier å sette mer fart på arbeidsgivere med lettvint holdning til lønnsutbetaling enn litt krav om renter, men for også å ta det spørsmålet: Joda, du har krav på forsinkelsesrenter. Dem tar du med straks du sender noe mer enn påkrav, og da fra forfallsdag. 

 

Har sett på det med å sende påkrav, lønna kom i dag, men fortsatt ufattelig useriøst å utsette lønnskjøring på den måten.

Som nylig ferdig utdannet så vil jeg gjerne komme igang med sparing, blir fort litt vanskeligere når det er forsinket lønn.

Lenke til kommentar

Hva står det i kontrakten din?

 

og om du sliter med 2 dager forskinelse så må du kanskje vurdere utgiftene dine, eller når du overfører sparepenger

 

I kontrakten står det hver 14. dag.

 

Dette er den 3. lønningen jeg har fått, det er en del utgifter nå i starten pga ny bolig og andre nødvendigheter.

Lenke til kommentar

Hvis forfallsdato ikke er angitt på forhånd i avtalen kan forsinkelsesrente ikke regnes fra før det er gått 30 dager etter at krav om betaling (påkrav) er sendt.

 

Et betydelig mye mer effektivt grep enn noe som er nevnt her i tråden så langt er å ta inn en setning i påkravet om at dersom lønn ikke er på konto innen <dato> vil krav bli sendt innleievirksomheten, jf. arbeidsmiljøloven § 14-12c.

 

PS: Konkursvarsel skal ikke sendes, det skal forkynnes, se konkursloven § 63. Konkursvarsel kan ikke forkynnes før det er gått minst fire uker fra påkrav er sendt, og det koster i tillegg litt under 600 kr å forkynne. Du skal ha litt mer enn "aller minste" mistanke om betalingsvansker for å ta i bruk dette grepet. Konkurs utelukker solidaransvar etter arbeidsmiljøloven § 14-12c.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jobber via et bemanningsbyrå, og har lest at de har hatt en del problemer med å være sene når det kommer til lønningsdag.

 

Lurer på om at jeg kan kreve renter av dette?

Ikke for at jeg trenger de få kronene, men mer for å sette et punkt på at det er absolutt ikke greit å utsette lønningen.

 

"Det har dessverre oppstått en feil ved lønnskjøring i dag fredag 3. august.

Vi har jobbet for å få en ekstra lønnskjøring men på grunn av helg så lar det seg dessverre ikke overføre før mandag.

 

Beklager det inntrufne."

 

Dette var mailen jeg fikk på lønningsdagen. De må ha tatt tidlig helg da jeg fikk den klokka 11...

 

Hvis du jobber i et bemanningsbyrå ville jeg vært forsiktig med å lage for mye oppstyr, spesielt om det er første gangen dette skjer med deg. Forsinkelsesrente over en helg utgjør omtrent ingenting uansett. Hvis det skjer flere ganger derimot ville jeg tatt det opp, men uten å komme direkte med pengekrav med en gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her går du mer effektivt til verks: Første dag etter at lønn ihht avtale skulle vært betalt leverer du - mot kvittering - (nektes du det sender du rekommandert, og leter etter en ny arbeidsgiver!) et påkrav om hva saken gjelder, skyldig beløp og timer + tidrom dette er skyldig for. Så henviser du til arbeidsatalens punkt X om lønnsutbetalingsdato og setter frist en uke frem. Hjelper heller ikke den kuren sender du - uansett unnskyldninger - enten et konkursvarsel dersom du har aller minste mistanke om svak betalingsevne! eller en forliksklage ellers (forliksrådet i kommunen din kan gi hjelp til denne).

 

Slik kur pleier å sette mer fart på arbeidsgivere med lettvint holdning til lønnsutbetaling enn litt krav om renter, men for også å ta det spørsmålet: Joda, du har krav på forsinkelsesrenter. Dem tar du med straks du sender noe mer enn påkrav, og da fra forfallsdag. 

 

 

Nå var ikke TS spørsmål om hvordan man kan sørge for å bli mest mulig mislikt, miste flest oppdrag, eller bli raskest mulig oppsagt. Så ditt råd fremstår som veldig dårlig.

 

Som arbeidtaker har man mange rettigheter, men det er ikke alltid det er så lurt å tvinge dem gjennom. Hvis det ikke er veldig ødeleggende eller plagsomt for deg så kan det ofte være lurt å bare la slike ting ligge.

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Har som sagt hørt at det er forsinkelser ganske ofte. Jobben er jeg veldig fornøyd med, så er vell et poeng i å ligge lavt, men fortsatt ganske ubeleilig om man legger planer og lønnen ikke kommer til tide. Har også en prøve tid på x antall måneder.

 

Påkrav tror jeg blir ganske uaktuelt uansett, med mindre de finner ut at de skal heller sende forsinket lønn sammen med neste planlagte lønning istedet.

Lenke til kommentar

Å lage så mye styr fordi du har opplevd forsinkelser en gang finner jeg litt merkelig. Er du veldig kranglete av natur? Dersom du har planer om å komme deg opp og fram i arbeidslivet så bør du legge av deg slike tendenser først som sist. Man kommer lengre ved å være forståelsesfull og utnytte slike situasjoner til å opparbeide seg goodwill. Oppfatter det slik at du skulle hatt lønn på fredag, men at den ikke kom før i dag (mandag). Det norske bankvesen fungerer dessverre ikke i helgene (selv om det er teknisk mulig i 2018) og feil kan skje rundt lønnskjøringer.

 

Det første du bør gjøre før du investerer i stereoanlegg, discokule og diger tv er å lage deg en bufferkonto. Den bør minimum bestå av 2-3 månedslønner.

 

Lykke til som arbeidstager.

Lenke til kommentar

Har som sagt hørt at det er forsinkelser ganske ofte. Jobben er jeg veldig fornøyd med, så er vell et poeng i å ligge lavt, men fortsatt ganske ubeleilig om man legger planer og lønnen ikke kommer til tide. Har også en prøve tid på x antall måneder.

 

Påkrav tror jeg blir ganske uaktuelt uansett, med mindre de finner ut at de skal heller sende forsinket lønn sammen med neste planlagte lønning istedet.

 

Hva du har "hørt" er igrunn irrelevant. Hva du har opplevd selv er noe annet. Medmindre du har helt unike egenskaper som bemanningsbyrået trenger gjør du lurt i å være en lagspiller. Der gir et mye bedre inntrykk til bemanningsbyrået og dette sprer seg også videre til andre potensielle arbeidsgivere som kunne tenkes å gi deg fast jobb. I et bemanningsbyrå havner du fort langt nede på listen over aktuelle kandidater til et oppdrag om du gir inntrykk av at du er en kranglete fyr. I et bemanningsbyrå er du i en kontinuerlig "prøvetid". 

 

Det betyr ikke at du ikke skal ta det opp, men snakk med bemanningsbyrået hvis dette skjer flere ganger og forklar i en rolig tone at du sliter med å få økonomien til å gå rundt hvis ikke lønnen utbetales på avtalt dag. (Selv om jeg personlig ikke helt ser at 2 dagers forsinkelse bør sette igang den største panikken). De aller fleste forstår slikt og klarer å komme frem til en løsning, spesielt om du fremstår som en lagspiller og ikke en kranglefant.

Lenke til kommentar

Å lage så mye styr fordi du har opplevd forsinkelser en gang finner jeg litt merkelig. Er du veldig kranglete av natur? Dersom du har planer om å komme deg opp og fram i arbeidslivet så bør du legge av deg slike tendenser først som sist. Man kommer lengre ved å være forståelsesfull og utnytte slike situasjoner til å opparbeide seg goodwill. Oppfatter det slik at du skulle hatt lønn på fredag, men at den ikke kom før i dag (mandag). Det norske bankvesen fungerer dessverre ikke i helgene (selv om det er teknisk mulig i 2018) og feil kan skje rundt lønnskjøringer.

 

Det første du bør gjøre før du investerer i stereoanlegg, discokule og diger tv er å lage deg en bufferkonto. Den bør minimum bestå av 2-3 månedslønner.

 

Lykke til som arbeidstager.

 

Min intensjon med denne tråden var nærmere å forberede seg på eventuelle problemer i fremtiden. Er ikke kranglete av meg, men når man er ny utdannet med ny bolig så er det rimelig innafor å vite at lønninger kommer til avtalt tidspunkt.

 

Men når bemanningsbyrået sier at de ikke kan kjøre lønning på lønnings dag på grunn av helg klokka 11 på dagen, da synes jeg at det er mer rart og ugunstig enn at de kjører lønning på en mandag og man får pengene på samme dag.

 

Buffer konto er under full utbygging, samtidig som at man gjør nødvendige innkjøp, vel og merke, stereoanlegg, tv og andre duppe ditter anser jeg ikke som nødvendig...

 

 

 

Hva du har "hørt" er igrunn irrelevant. Hva du har opplevd selv er noe annet. Medmindre du har helt unike egenskaper som bemanningsbyrået trenger gjør du lurt i å være en lagspiller. Der gir et mye bedre inntrykk til bemanningsbyrået og dette sprer seg også videre til andre potensielle arbeidsgivere som kunne tenkes å gi deg fast jobb. I et bemanningsbyrå havner du fort langt nede på listen over aktuelle kandidater til et oppdrag om du gir inntrykk av at du er en kranglete fyr. I et bemanningsbyrå er du i en kontinuerlig "prøvetid". 

 

Det betyr ikke at du ikke skal ta det opp, men snakk med bemanningsbyrået hvis dette skjer flere ganger og forklar i en rolig tone at du sliter med å få økonomien til å gå rundt hvis ikke lønnen utbetales på avtalt dag. (Selv om jeg personlig ikke helt ser at 2 dagers forsinkelse bør sette igang den største panikken). De aller fleste forstår slikt og klarer å komme frem til en løsning, spesielt om du fremstår som en lagspiller og ikke en kranglefant.

 

Når jeg ikke har jobbet der i 2 måneder engang og allerede er en forsenket lønning så tar jeg det på et tegn av at det jeg har hørt er korrekt og vil være mer forberedt om ting skulle skje igjen.

 

Det var jeg som ringte inn å nevnte at jeg og en annen som jobber via samme byrå ikke ha fått lønn enda.

Fikk beskjed av han jeg snakket med at han skulle sjekke forså å ringe tilbake, ventet et par timer og ingen telefon fra denne personen, prøvde å ringe tilbake uten svar.

Da synes jeg at de fremstår som et ganske useriøst byrå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men når bemanningsbyrået sier at de ikke kan kjøre lønning på lønnings dag på grunn av helg klokka 11 på dagen, da synes jeg at det er mer rart og ugunstig enn at de kjører lønning på en mandag og man får pengene på samme dag.

 

Nå er det noen år siden jeg jobbet i økonomiavdeling, og jeg har inntrykk av at både banker og regnskapssystemer har langt hyppigere intervaller for å kjøre transaksjoner enn tidligere, men det vil fremdeles være en frist for når siste remiteringsfil (informasjonen om alle betalingene som skal utføres) må være registrert for at banken skal rekke å ta den inn før helgen, samt ikke minst at transaksjonene blir gjennomført - altså at pengene blir overført og tilgjengelige på din konto.

 

Dersom lønningskontoret allerede klokken 11 innså at de ikke kom til å rekke fristen, så er det jo i det minste en fattig trøst at de så tidlig som mulig kunne varsle om at lønn først ville være på konto over helgen. Du skal heller ikke se bort fra at lønningskontoret ble ferdig med hele remiteringsfilen på fredag (kanskje de sågar jobbet overtid?), slik at den lå klar hos banken og kunne være med på aller første kjøring mandag morgen.

Lenke til kommentar

Nå var ikke TS spørsmål om hvordan man kan sørge for å bli mest mulig mislikt, miste flest oppdrag, eller bli raskest mulig oppsagt. Så ditt råd fremstår som veldig dårlig.

 

Som arbeidtaker har man mange rettigheter, men det er ikke alltid det er så lurt å tvinge dem gjennom. Hvis det ikke er veldig ødeleggende eller plagsomt for deg så kan det ofte være lurt å bare la slike ting ligge.

 

TS signaliserte han ønsket effektive råd. Ved oppsigelse reelt pga slike forhold står arbeidsgiver særdeles sterkt, for da er det arbeidsgiver som må godtgjøre at oppsigelsen IKKE skyldes dette.

 

Man skal ikke alltid bruke all rett man har, men lønn i rett tid er arbeidsgivers FØRSTE bud, og er en arbeidsgiver SÅ useriøs at vedkommende ikke forstår det ser jeg ingen grunn til å ignorere og la slikt ligge. En ærlig uvenn er nemlig langt lettere å forholde seg til enn en falsk venn, også for arbeidsgiver, og slikt skjønner enhver seriøs arbeidsgiver. Har en arbeidsgiver ikke engang såpass seriøsiet ser jeg ingen grunn til at han skal fortsette å være arbeidsgiver - i hvert fall ikke om jeg selv har litt "varer" å levere også og ikke er sysselsatt på nåde.  

Lenke til kommentar

TS signaliserte han ønsket effektive råd. Ved oppsigelse reelt pga slike forhold står arbeidsgiver særdeles sterkt, for da er det arbeidsgiver som må godtgjøre at oppsigelsen IKKE skyldes dette.

 

Man skal ikke alltid bruke all rett man har, men lønn i rett tid er arbeidsgivers FØRSTE bud, og er en arbeidsgiver SÅ useriøs at vedkommende ikke forstår det ser jeg ingen grunn til å ignorere og la slikt ligge. En ærlig uvenn er nemlig langt lettere å forholde seg til enn en falsk venn, også for arbeidsgiver, og slikt skjønner enhver seriøs arbeidsgiver. Har en arbeidsgiver ikke engang såpass seriøsiet ser jeg ingen grunn til at han skal fortsette å være arbeidsgiver - i hvert fall ikke om jeg selv har litt "varer" å levere også og ikke er sysselsatt på nåde.  

 

Har du skjønt at dette handler om et bemanningsbyrå?

Endret av Reg2000
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...