Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Sen lønn, kan jeg kreve forsinkelsesrente?


Okdokk

Anbefalte innlegg

TS signaliserte han ønsket effektive råd. Ved oppsigelse reelt pga slike forhold står arbeidsgiver særdeles sterkt, for da er det arbeidsgiver som må godtgjøre at oppsigelsen IKKE skyldes dette.

 

Man skal ikke alltid bruke all rett man har, men lønn i rett tid er arbeidsgivers FØRSTE bud, og er en arbeidsgiver SÅ useriøs at vedkommende ikke forstår det ser jeg ingen grunn til å ignorere og la slikt ligge. En ærlig uvenn er nemlig langt lettere å forholde seg til enn en falsk venn, også for arbeidsgiver, og slikt skjønner enhver seriøs arbeidsgiver. Har en arbeidsgiver ikke engang såpass seriøsiet ser jeg ingen grunn til at han skal fortsette å være arbeidsgiver - i hvert fall ikke om jeg selv har litt "varer" å levere også og ikke er sysselsatt på nåde.  

 

Jeg vil driste meg til å påstå at ditt råd kun er effektiv for å fremstille TS som en kranglefant. Er det noe arbeidstakere ikke er glade i så er det kranglefanter.

 

Selv om norske fagforeninger ofte blir fremstilt som om de krangler om hver minste lille ting så er det faktisk ikke slik norsk arbeidsliv fungerer. I Norge er det faktisk veldig godt samarbeid mellom arbeidstakerne og arbeidsgiverne. Arbeidsgivere kopler ikke inn en skokk advokater bare en fagforeningsrepresentant banker på døra slik som i USA.

 

I tilfeller hvor det er småting som ikke er på stell i bedriften så er det ofte mye lurere å la fagforeningen involveres enn å ta denne fighten selv. Litt for sen lønn er selvsagt irriterende når det stadig skjer, men fortsatt ikke en big deal. Hvis man som arbeidstaker tar opp en slik sak blir man fort ansett som kranglefant, og det er nok ikke så veldig lurt når man arbeider for et bemanningsbyrå....

 

Når lønn stadig ikke utbetales til rett tid så tyder jo det på at arbeidsgiver ikke har nok ansatte til å få kjørt lønn til rett tid, og det er jo litt pussig når det er et bemanningsbyrå....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lønna kødder man ikke med. En glipp kan skje, men gjentagende problemer vitner om useriøst firma.

 

Folk har jo somregel regninger å betale, jeg er enig i at man ikke trenger å krangle med arbeidsgiver om alt, men akkurat lønn bør være på rett sted til rett tid. Er det banktrøbbel el. greit nok, men ikke tid? Da får de jobbe overtid da... Eller begynne tidligere.

Lenke til kommentar

.....

 

I tilfeller hvor det er småting som ikke er på stell i bedriften så er det ofte mye lurere å la fagforeningen involveres enn å ta denne fighten selv. Litt for sen lønn er selvsagt irriterende når det stadig skjer, men fortsatt ikke en big deal. Hvis man som arbeidstaker tar opp en slik sak blir man fort ansett som kranglefant, og det er nok ikke så veldig lurt når man arbeider for et bemanningsbyrå....

 

....

 

Vel, jeg er i dag arbeidsgivers representant selv, og jeg ville altså ikke sett på en slik person som noen kranglefant. Har arbeidsgiver en frynsete moral selv blir saken arnerledes, men hvorfor skal en god arbeidstager ha en slik arbeidsgiver. Like barn leker best, her også. Arbeidsgivere med frynsete moral hva gjelder arbeidgivers første bud - avtalt lønn til avtalt tid - passer utmerket sammen med ansatte som har frynsete moral hva gjelder avtalt full innsats i avtalt tidsrom (=timelønn)/for avtalt mengde (=akkordlønn)/for avtalt ytelse (=prestasjonslønn), arbeidsgivere med ordentlig moral på dette punktet passer sammen ansatte som har det samme - og de både VIL og TØR si fra selv. 

 

Når arbeidsgivere ikke overholder sin aller viktigste del av avtalen er det en veldig "big deal". Da sier man fra - ryddig men tydelig -  til arbeidsgiver om hvordan man har avtalt å ha tingene og hvordan dette skal være om det fortsatt skal være et samarbeid, man går ikke rundt og surmuler om dårlige forhold til andre. 

Lenke til kommentar

Lønna kødder man ikke med. En glipp kan skje, men gjentagende problemer vitner om useriøst firma.

 

Folk har jo somregel regninger å betale, jeg er enig i at man ikke trenger å krangle med arbeidsgiver om alt, men akkurat lønn bør være på rett sted til rett tid. Er det banktrøbbel el. greit nok, men ikke tid? Da får de jobbe overtid da... Eller begynne tidligere.

 

Nå bør man ha et backup med tanke på akkurat regninger, men ellers helt enig. Gjentatte problemer = useriøst firma med likegyldig leder (forutsatt at lederen vet om problemet, noe han/hun ikke nødvendiggjør gjør om alle sier til andre og ikke til lederen). Har lønningsansvarlig/lønnavdelingen problemer får man enten sette flere mann ved pumpene eller pumpe lengre dager! 

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...